Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Min lycka över att han gått ner var kortvarig. Nu tycker jag han har gått upp lite igen, och jag förstår verkligen inte varför, för han får samma mat, samma motion och det finns lika lite att äta i hagen.

Inte så att han är smällfet eller så, men de där sista små depåerna han haft som jag tyckte var nästan helt borta nyss, ser något störr ut igen. Så på det stora hela oförändrat.
Han känns sådär lite dallrig på rumpan igen, och jag tycker att man kan skymta depån vid svansen.
Jag hoppas det bara är tillfälligt, har ökat på motionen lite och hoppas att det hjälper, det borde ju i alla fall stoppa upp det. Så kan jag få bort det lilla som kommit tillbka så fort det blir barmark och jag kan dra ner maten lite.
Ibland får man dra ner lite för att sen höja igen.
Ha koll hela tiden. Gå efter hur den ser ut o vad den uträttar.

det kan räcka med lite ridning i ett par tre dagar o då kanske det inte räcker med att rida mer- att försöka rida igen jobb funkar sällan. Ha kontinuitet.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag försöker rida kontinuerligt. Det sista har det varit 6 dagar/vecka för de rör sig inte så mycket i hagen. Hade gärna ridit 7 dagar, men det blir lite tufft att hinna med allt annat också när jag jobbar och plugger, så det har blivit 6. I vanliga fall rids han minst 5 dagar/veckan, oftast blir det 6 då med.

Men när snön kom så hade han inga snösulor, så då fick han stå hela helgen. Hovslagaren kom på måndag. Det är ju ett par veckor sen nu, men det kanske började redan då?
För då blev det ju bara 4 dagars ridning.

Ska se om jag kan dra ner lite på maten ett tag då och se om det funkar. Hur länge är lämpligt att dra ner? Tills man ser skillnad igen eller bara några dagar?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Troligen tills du ser skillnad. vem vet... det kanske kommer fler dagar då den står igen, typ nu när det ska bli snöstorm *burr*
Jag har planerat vila imorgon.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

När jag ändrar, så 2 veckor ungefär brukar vara lagom för att se resultat. Ibland går det fortare, men har det inte hänt ngt på 2 v överger jag den iden och provar en annan. Nu när han har nått sin målvikt alltså, men när han t ex hux flux börjar bygga depåer och öka i vikt trots ingen ändring. Ibland funkar det ju att sänka, ibland att höja. Jag har aldrig lyckats räkna ut ngt sätt att veta när det är dags för vilket. Så jag börjar alltid med att sänka. Och har det inte hänt ngt på 2 v så höjer jag istället (från ursprungl givan), och inom max 2 v så ser man skillnaden. De ggr det hjälper sänka syns det inom 2 v med.

Så, du ser ju om/när du får resultat, men har du inget resultat på 2 v så fundera på ev annan lösning? Så skulle jag göra (och gör)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*
dsc_0194_121760878.jpg

dsc_0191_121760793.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Troligen tills du ser skillnad. vem vet... det kanske kommer fler dagar då den står igen, typ nu när det ska bli snöstorm *burr*
Jag har planerat vila imorgon.

Ska det bli snöstorm?
Fy katten! Har inte sett något väder, men vi har inte så långt till ridhuset så bara man kan ta sig dit är det lugnt.

Idag bytte jag ut 1 kg hö mot halm, han får i sig protein så det räcker och blir över ändå. Ligger fortfarande 300g/dag.
Han är inte så värst förtjust i halm, men om han inte får så mycket annat så kanske han petar i sig det mesta i alla fall.
Får testa och hålla koll på magen och se om det funkar.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ok, då får jag testa fram till nyår. På nyår kommer han ändå få mer för jag hoppas att de håller dem lite lugnare med alla fyrverkeri, plus att jag inte riktigt vet hur det kommer bli med fodertiderna. Gissar på att de inte kommer få frukosten kl. 6 som vanligt i alla fall. Får se hur vi lägger upp det.


En liten tanke bara:
Han har gått med ett 100g täcke innan, de senaste veckorna har han gått utan pga täckesproblem (fram tills idag) och pälsen har växt så det knakar. Han har inte varit kall, men kan det kanske bero på att han kännt att det varit kallare ute (än med täcke) och eftersom han lagt mer energi på att hålla värmen (förmodligen) så har han hållt hårdare i fettet?
Kanske lite långsökt, men det stämmer väldigt bra tidsmässigt om jag inte minns helt fel.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Intressant teori! Det skulle nog kunna ligga något i det.. Får klura lite, jag återkommer!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men på sommaren hade den väl gräs i hagen?

När den faktiskt är så pass fet som den är så äter den betydligt mer än vad som är bra för den.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Snacka om att jag ropade hej lite för tidigt, ökade ju på 0,5 kg hösilage i början av förra veckan eftersom han gått ner lite för fort och jag tyckte han såg hyfsat fin ut. Efter en liten olycka förra torsdagen fick jag hjärnskakning och han har nu fått lite mindre motion (ridit har jag gjort ändå men mycket kortare och lugnare rundor), så idag såg jag verkligen vilken skillnad det gjort på den korta tiden. Han har ju riktiga kuddar på båda sidor! Nu är jag ju lite ny på hästbantning, men visst är det inringade området ett typiskt ställe för fettdepåer?

Fettdepa.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Skit också. Eller ja, det förstod jag ju iofs redan när jag såg att han hade samma typ av kudde på båda sidor. Men vad fort det gick för honom att få dom! Nu är det hårdträning som gäller igen då, så vi blir väl kvar i den här tråden ett tag till ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ok, då får jag testa fram till nyår. På nyår kommer han ändå få mer för jag hoppas att de håller dem lite lugnare med alla fyrverkeri, plus att jag inte riktigt vet hur det kommer bli med fodertiderna. Gissar på att de inte kommer få frukosten kl. 6 som vanligt i alla fall. Får se hur vi lägger upp det.


En liten tanke bara:
Han har gått med ett 100g täcke innan, de senaste veckorna har han gått utan pga täckesproblem (fram tills idag) och pälsen har växt så det knakar. Han har inte varit kall, men kan det kanske bero på att han kännt att det varit kallare ute (än med täcke) och eftersom han lagt mer energi på att hålla värmen (förmodligen) så har han hållt hårdare i fettet?
Kanske lite långsökt, men det stämmer väldigt bra tidsmässigt om jag inte minns helt fel.
IOM att din rids så kan det gå fort- se upp.

Nej jag tror inte att ngn varelse kan förbruka mindre energi när de måste hålla värmen. Bara av att den inte har rört sig så kan det däremot gå fort.

De står ju stilla för att spara energi.
Du kan inte jämföra med en ponny som bara skräpar.
För att förbränning ska kunna ske måste den bli varm i sina muskler, använda dessa- inte röra sig energisnålt o själva ridningen ger en belastning som ger större förbrukning. Den bör få upp pulsen o svettas. När den är varm- förbrukar den resurser/ bränsle.
Se Cesar Millans packväskor till hundar.

går den inte ner av ökad ridning är det enkel matematik att den får för mkt bränsle.
Har man en liten Toyota/ ponny som drar 0,4l/ mil behöver man inte ha en 80l tank;)

Ett fullblod kanske drar 2 l. milen:angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast det går åt extra energi för att hålla värmen. Så jag tror att teoretiskt kan täckeshjälpen spelat in faktiskt, även om det ju är omöjligt att säga om den gjort det praktiskt eller inte. Beror ju helt på hästens egen termostat, hur svårt den haft/inte haft att hålla värmen osv.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast Elina menar tvärtemot. Att utan täcke har den "hållt i" fettet o istället skaffat mer päls.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

IOM att din rids så kan det gå fort- se upp.

Vilket syftar du på? Att han kan tappa snabbt om jag drar ner på maten, eller att han kan lägga på sig snabbt när han väl börjat?

Jag har nu bytt ut en del av höet mot mer halm. Så jag har sänkt från 44 MJ till 40.
Tror ni det är tillräckligt? Har ju inte så mycket att röra mig med, nästa steg blir att ge hälften hö och hälften halm, och det känns inte helt bra eftersom han ogärna äter halm. Han får nu 1 kg halm och äter max 0.5 kg. Så vill ändå att han får i sig minimum TS via hö och lusern så att jag kan sova lugnt och veta att han äter tillräckligt.


Det här med täcket, jag vet inte när han är varmast, med eller utan täcke. Känner ingen skillnad faktiskt. Men jag har märkt att han kännts bättre i ryggen (har ju en gammal skada) de dagar det blåser eller regnar om han har täcke på sig. Så han får ha det så länge han mår bättre av det än utan.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag märker ingen skillnad att tala på ang Lillen med vs utan täcke, han är en ofrusen sak ska tilläggas.

*KL*

Jag måste göra om foderstaten. Endera få tag i halm igen (hur är ju..spännande..) eller öka silaget ganska rejält. Haken är att inget blir bra MJ-mässigt =/

Men han äter sitt eget bajs nu, så jag måste få upp TS one way or the other =/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp