Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Mmm =) (Mindre kul var att den snurrade..). Märks på sadelläget generellt med, jag lyckades sadla lite för långt bak, och där låg sadeln kvar (ja förutom när den snurrade men det var mitt fel). DET hade aldrig hänt förr.

Nästan så man kanske törs släpa ut de andra tre sadlarna och se om man kan klämma i honom i ngn av dem nu, så slipper jag pestsadeln :devil:

(Shit, det var inte ens vidaste järnet jag hade i, utan det 'mitt emellan'..)
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hade inte ens hunnit upp (står i bloggen), så ingen fara så. Grymt imponerad av att han litade såpass på mig (och lyssnade) så att han stod still fast han var skiträdd av att ha sadeln mitt på magen.

Angelägna problem, banta hästen ur sadeln ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men vad bra Alexandra :) Hellre för stor sadel än tvärt om!


Moa har hittills bantat ut täcke, det som tidigare satt som ett korvskinn sitter nu som ett tält.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vad gör ni nu med era hästar när det är så halt!? Min skulle behöva komma ut och springa flera km per dag för han är så tjock. Men nu är det omöjligt.
Paddocken är full med massa snö , inte tillgång till något ridhus

http://underbaar.zoomin.se/P3138985
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Här är det så halt så broddar hjäper inte , sulor ska jag köpa lösa för han hade för dålig kvalite på hovarna .

Broddar biter på ren is. Det 'enda' som krävs är att det är såpass mycket is/snö att det blir grepp. Ishinna så hjälper inte brodden, alltså när världen är insvept i en - två millimeter is.

Men i övrigt, så har du endera för få (bara traktbrodd) eller fel broddar. För finns där bara packad snö/is som är iaf en knapp cm (ju mer dessto bättre iofs), så greppar brodden.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Här är det snorhalt på sina ställen. Jag kör med sulor och fyra brodd i varje. Ser bara världens möjligheter nu med snö/istäcka vägar och snö på ängarna. Kondition/styra med vagn på ängarna:angel: Moa brukar hata mig dom dagarna dock!

Älskar det vädret vi har nu, i vanliga fall är det asfalt över allt där man kan köra. Nu är det snö och is istället = kan trava hur mycket som helst:love:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Själv har jag precis varit ute och tömkört i djupsnö... Roligt för hästen - jobbigt för mig... ;) Tyvärr var det fruktansvärt halt på vägen dit. Asfaltväg skrapad nästan ner till asfalten och med endast ett tunt islager över. Annars har jag märkt att många av grusvägarna här har ett tunnare snölager över is. Inte heller så trevligt :mad:!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Asfalten kan jag förstå, där blir det ju just den där hinnan, och finns inget för brodden att fästa i (iom att den inte går ner i asfalten). Blir ju samma sak med t ex påfrusen grusväg + ishinna.

Men när snön/isen lagt sig, så brodden har ngt att gå ner i och greppa, då är is och/eller packad snö ett av de trevligaste underlagen som finns. Inte för hårt (om det inte är grymt kallt och bara is), och inte för mkt. Dvs man kan trava/galoppera nästan överallt. Jmf med sommarens 'klapperhårda' grusvägar t ex.

Har nog aldrig under alla år varit med om att ens våt blankis är ett problem för brodden. Utan enda problemet är om det bara är tunn ishinna eller bara tunt snötäcke och hård väg under. Men jag bor ju lite mer norrut.

Fel sorts brodd kan bli otäckt dock. Minns när jag var liten och vi provade ngn annan sorts brodd. Hästarna stod på alla fyra och GLED nedför backen mot stallet. De fick byta tillbaka till 'gamla' vanliga brodden..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Skor, snösulor och 4 brodd/sko runtom.

Samma här! Ända sen vi slog på vinterdonen så har vi ridit på som bara den. Nu har vi fått lite mer snö så det är alldeles lagom utan att vara för mycket. Så nu får man lite gratis träning varje ridtur :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Skor, snösulor och 4 brodd/sko runtom.

Samma här. Funkar alldeles utmärkt. Har inte halkat en endaste gång.

Vi har haft alldeles underbart underlag, snö är ju det bästa som finns!!! :love:

Men idag var det inte lika underbart, det töade igår, vilket ledde till att en del av vägarna vi rider på var knagglig och gropig is från fotavtrycken som blivit igår innan det frös på igen. Och snön var sådär tjockt packad med hård skare på, inte heller så trevligt. Men på vissa ställen var det fortfarande bra underlag så vi kunde gasa på lite. Tyvärr hade jag med mig ridsällskap som inte ville/vågade gasa på, så det blev inte mycket till gas ändå. :(
Får ta igen det imorgon.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Broddar biter på ren is. Det 'enda' som krävs är att det är såpass mycket is/snö att det blir grepp. Ishinna så hjälper inte brodden, alltså när världen är insvept i en - två millimeter is.

Men i övrigt, så har du endera för få (bara traktbrodd) eller fel broddar. För finns där bara packad snö/is som är iaf en knapp cm (ju mer dessto bättre iofs), så greppar brodden.

Det var bara is, nu har det kommit lite snö på då blev det bättre tycker jag eller så får jag bara för mig det:P

Vad är fel broddar då? Har köpt vanliga från hööks, tycker dem funkar helt ok.

Min har ju inga bakskor så det är den han halkar till ibland, och fram hovarna när det bara var is på vägarna
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Nya bilder på mitt lilla monster! Svårt att se nånting under all päls, men nog har det försvunnit en del.

IMG_0156.jpg


Han såg slankare ut efter att vi pulsat runt i snön, när pälsen lagt sig (varm!) och han använde magmusklerna, men då hade jag inget batteri kvar i kameran.. Synd jag inte fick med fotografen, hade velat ha lite bilder i rörelse!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vad är fel broddar då? Har köpt vanliga från hööks, tycker dem funkar helt ok.

Oj, det kan jag inte svara på på rak arm =) Jag kör med elitbrodd sen många år. Men när jag haft 'vanliga' broddar (tunahaken), så vissa har varit bra, andra så som sagt, de har kunnat stå och glida på alla fyra nerför en backe. Och så allt mittemellan. Vet inte vad det beror på det kan skilja så stort.

Skönt ni fick lite snö. Förstår han halkade bak, jag skodde ju även shettisen runt om här i början på dec just därför, för han skulle få grepp även bak. Han var överlycklig och ägnade en halv dag åt att studsa runt i hagen. Och då upplevde jag inte det var halt för honom i hagen innan..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp