Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det står 2,9 g på analysen, så jag utgår från att det är det de kommit fram till. Minns inte vilket råprotein det stod.

Hö, halm och lucern hade säkert gått, men nu har jag redan köpt och gett koncentraten i ett antal veckor. Och som jag upprepat femtielva tusen gånger i de senaste inläggen: Alla dessa veterinärbesök har gjort mig pank. Totalt väldigt jättepank. Så att stå med två halvfulla påsar foder som fungerar kanon och ändå köpa en massa lucern (jag kommer ju behöva ge nåt kilo), vilket ger en sjujäkla massa mer energi i foderstaten.. Njaaaa, det är knappast aktuellt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag förstår det ekonomiska dilemmat, jag tänkte dock på att han enligt dig verkat må/vara sämre, och som jag skrev tidigare skulle jag prova bygga om foderstaten och minimera koncentraten då. Ekonomiskt borde det ändå bli billigare än ett till vetbesök, även om det ju dock kräver att pengarna finns för en säck lucern (för det är väl enda du behöver köpa, halm har du ju redan räknade jag med).

Men får hålla tummarna han snart mår bättre utan foderändring då =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men jag har ju också sagt att hans trötthet kommer i vågor över hela året. Han är pigg igen nu och har varit det i princip hela veckan. Idag var han heltossig och galopperade frivilligt till och med!
Så jag ser inget samband (och har aldrig sett) med foderstaten (i och med att den inte har funnits tidigare i hans "svackor").
Det är anledningen till att vi har klippkort på sjukhuset, varför får han såna svackor? Jag har letat och letat samband, men jag hittar inget.. Det är därför vi ska prova tyroxin, om det är sköldkörteln som spökar kan det ju ge lite konstiga symtom (åtminstone på människa).

De utlovade bilderna kommer i helgen!
Tog lite idag med mobilkameran, men får inte in dem i datorn :p Ska pilla lite och se vad jag kan göra. För om jag får säga det själv har det hänt massor bara senaste veckan tio dagarna! Han var nästan sportponnyformad i maglinjen efter sitt stolleryck idag!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tänkte mer på muskelförlusten. Tröttheten har du ju just skrivit kommer i vågor, så den är ju svårt att ens i teorin 'koppla' till t ex nuvarande foderstat.

SEr också fram emot bilderna =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast musklerna kan ju ha berott på att jag var för sen att lägga till tillräckligt mycket protein, inte proteinkällan i sig.
Strunt samma, huvudsaken är att han musklar på sig igen!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag som skulle sluta med ridning fick hem en fjording igår.

Han är enorm ! Riktigt tjock och han är riktigt kass konditon red han lite föra veckan och han lät jätte konstigt nästan som struping men vetrinär var ute och kolla på han idag och hon sa att det var pga av all feta. Den förra ägan sa att han lätt lägger på sig.

Någon som vet hur jag på bästa sätt kan få ner honom i vikt, ägan sa ju att han hade svårt att gå ner i vikt. Hon har kämpat mycket men ägaren skada ryggen och har inte kunnat göra något på ett halv år.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hoppas inte för mycket bara, han är fortfarande en hårig köttbulle med ben :D

Haha, varje steg i rätt riktning är en vinst!


När jag var och kollade på stallplats pratade vi lite om våra hästar. Jag tyckte först hennes såg så liten ut, men det visade sig att han var 10 cm högre än min lille. När vi pratade vikt så förstod jag varför han sett så liten ut. Han må ha varit högre än min, men han var då inte större. :p Han vägde ca 20 kg mindre än vad måttbandet visar på min lille.
Hon blev chockad när hon fick höra att min lille vägde mer, trots att han är så liten. Men det är ju lite skillnad på häst och häst också. Även om Godi säkert hade kunnat gå ner 10 kg till, så hade han sett ut som en benget om han hade vägt under 300 kg. Jag tror att hans optimala vikt ligger runt 320. Nu visar måttbandet strax över 330 (det är ju så ojämna siffror, har för mig det är 332 eller nåt) och han känns inte fet, men inte pinnsmal heller.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Näringsvärden m.m. i denna analys
Fält metod kg/foder kg/ts
Torrsubstans KLK 1965-1 - 85,0 %
Energi häst SLL 1978-1 8,7 MJ 10,2 MJ
Råprotein SS-ISO 13878 54 gram 63 gram
Smrp häst Pålsson, 1973 24 gram 28 gram
NDF Goening&van Soest 529 gram 622 gram


Här är mina hövärden, nej jag har ingen möjlighet att byta.

Min häst är en nordsvensk travare. 15 år. Jag behöver hjälp!
31917706.jpg


Just nu får han ca 2dl betfor (torrt räknat) + mineraler och protein för att få
till rätt kvot. Men han har börjat få protein den här hösten så det är inte helt rätt kvot än för att han är känslig i foderbyten.

Sen så har jag fått halm från grannen för att kunna minska på höet.

Han får ca 6-7 kg hö/dag och sen en del halm men han äter inte all halm utan mer då och då.. han har inte haft halm förr så plockar mer och äter det långsamt och en del struntar han i.

Nej, jag kan inte mycket om att räkna foderstater, det är därför jag ber om hjälp. Tyvärr så har jag läst i snart 3,5 år och inte haft råd att flytta honom och inte någon möjlighet till medryttare så han har fått lida när det gäller motionen, jag mår hemskt för det. Jag skriver Cuppsats just nu och efter januari börjar jag arbeta heltid, men jag ha mer tid på helgerna då och nu har jag även en ridbar sällskapshäst så jag kan få vänner med oss ut.

Råd? Tips? Jag mår hemskt över att se min häst såhär.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det skulle vara intressant att se en bild av din häst...! Helt klart skulle jag lägga den på ABSOLUT minimum med grovfoder, eftersom det låter som om den har grava hälsoproblem och att den måste ner i vikt riktigt snabbt. Och inget bete alls förrän den har kommit ner i normalvikt, vilket den väl knappast har hunnit göra tills i sommar. Det är ju också väldigt svårt att motionera en häst som är såpass överviktig. Kanske är promenader och tömkörning det bästa för att belasta hästen så lite som möjligt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Om du vill ha hjälp med foderstatsräknande så kan du PM:a mig, man får inte räkna eller ge för ingående råd ang enskilda foderstater åt andra i forumet =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har fått nytt hösilage! Som hade gjort mig ganska glad... om jag hade haft hästen på spån.

TS 66.5
MJ 7.0
Smrp 45
Ca 2.1
P 1.4
Mg 0.7
Kalium 13.5

Så nu måste jag fixa ihop en ny foderstat till damen. :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det skulle vara intressant att se en bild av din häst...! Helt klart skulle jag lägga den på ABSOLUT minimum med grovfoder, eftersom det låter som om den har grava hälsoproblem och att den måste ner i vikt riktigt snabbt. Och inget bete alls förrän den har kommit ner i normalvikt, vilket den väl knappast har hunnit göra tills i sommar. Det är ju också väldigt svårt att motionera en häst som är såpass överviktig. Kanske är promenader och tömkörning det bästa för att belasta hästen så lite som möjligt.


Han kommer gå på lösdrift här för att röra på sig så mycket som möjligt, har lådor med galler så det blir svårare att äta. Så han kommer nog få in sig det han behöver och inte mer.

Prata med förra ägan för en stund sen , hon sa att han alltid har låtit så. Hon har motionerat han 2 gånger om dagen för att få ner han i vikt men har inte funkat. Det var hennes sambo som kom med hästen men hon sa inget om det i telefonen.

Ska ta en bild imorgon så får ni se.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kan ju inte alls ta bild imorgon har ju ingen kamra den är sönder, ska köpa en när reorna börjar.
Men han ser ut som Plios häst i kroppen , lite mer häng mage.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han kommer gå på lösdrift här för att röra på sig så mycket som möjligt, har lådor med galler så det blir svårare att äta. Så han kommer nog få in sig det han behöver och inte mer.

Ledsen att behöva säga det, men jag tror och tycker INTE att fri tillgång genom galler är en bra ide. Alls. Sen kanske när han är smal och rids är det möjligt det går, men nu tror jag det blir på tok för mkt.

Min äter många många ggr över sitt behov på det sättet, så ska du prova (vilket jag inte tycker, men det är ju ditt beslut och du kanske har få andra val) så mät för guds skull hur mkt han får i sig. Min äter som sagt utan minsta besvär 20 kg/dygn genom nät/galler.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Lillens sadel är typ en miljard bomvidder för vid nu. Jag måste byta koppjärn. Trots tjockt schabrak OCH lamullspadd var den för vid =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag kommer fylla lådan en gång om dagen, så kommer se hur mycket han får i sig. Har inget tak för höet så blir så blött och äckligt annars. Så blir bäst en gång om dagen då kommer jag inte lägga ut jätte mycket, han kommer gå med en eller två andra med.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja jag har ju inte galopperat så mkt i våra dagar faktiskt... Iomed att det är då som sadeln verkligen hoppar fram så blir det ju att man håller sig till skritt och trav väldigt mkt :(
(Eftersom att man måste sadla om efter 2 galoppsprång).

Blir att longera då, med mkt fattningar.

Ingen aning om den funkar, men såg en sån här på hästnet när jag slökollade utrustningsannonser.

http://www.ekmpowershop1.com/ekmps/shops/FIRSTTHOUGHT/wow-the-h-girth-46-p.asp

Och i en gammal buketråd har anv Centaur citerat lite om den ur Your Horse:

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=11483512&postcount=114
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp