Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast hur förklarar du då att hon har en mkt välmusklad rygg?

Jag hoppas verkligen du har fel, för annars får jag aldrig bort hennes mage tyvärr. Jag måste ha bort den för att kunna rida, och måste jag rida för att få bort det så går det ju inte givetvis.

Då är det bara att ge upp, snorkul.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

När/om de står och hänger, är magmusklerna inte engagerade. När de rör sig, ffa 'i form' så engageras magmusklerna och buken lyfts.

Sen, ang ryggen så det är på de runda ganska svårt att se vad som är muskler och vad som är fett. Säger inte det gäller din eller inte gäller din, men generellt. När L började tappa på riktigt fick jag lite panik, för han föll ur så hemskt över ryggen, tappade muskler. Bara det att det var...fett. När fettet försvann blev det ett trist, takigt utseende - just för det inte var så jättemycket muskler där.

Så är det som du beskriver, att det enda som syns är att magen hänger när hon står still (men inte annars) så är DET hänget inaktiva/avslappnade bukmuskler.

Sen kan hon ju vara runt/tjock ändå, men bär det fördelat jämnt och väl så det inte syns utan mer känns.

Men det är hemskt knivigt att banta bort oengagerade magmuskler via kosten =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han är C-ponny (138 cm, det blir väl c?), men en grov sådan. Väger i dagsläget 470 kg, så jag tyckte 400 (eller lite mer) kan vara rimligt.

TS-brist? Ja, enligt hans födosöksmotivation.. Enligt siffrorna så är det precis i minsta laget (4,1 kg).
Om jag lägger in halm på 5,5 MJ hamnar foderstaten på 37 MJ istället. Då skulle det bli en mer rimlig rent orkesmässigt, men ger ingen som helst skillnad i hullet. Var ska man dra gränsen och vad är acceptabelt? Någonting fungerar uppenbarligen inte, men vad som i grund orsakat vad har jag inte en aning om.

Jag räknar på pp: 13,1 MJ 685 g smb rp och soja: 12,5 MJ 410g smb rp.
Jag har sett värden på allt från 3-6 MJ på halm. Problemet med analys är att vi har massor med balar från olika delar av ägorna och det går åt en hel del (stallkompis på halm som strö). Balarna är stora, hårdpackade och staplade på ett sätt som gör att jag inte kommer åt mer än de allra yttersta. En analys skulle således inte bli speciellt representativ, alternativt jag får ihop tillräckligt många stickprov framåt mars någongång..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Sitter o funderar lite på hur galopphästar motioneras och fodras... de brukar vara väldigt uppdragna i buken... Är det att ge sig ut att galoppera som gäller?

Barbacka... great... kommer du på min begravning? ;)
Hon är rätt snäll, men om ja håller emot för mkt eller hon får ont nånstans så skuttar hon, inga problem med sadel... men utan...? iofs är det mkt snö nu, så det är väl att hålla sig på fälten så man landar mjukt kanske...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Galoppörer brukar ju ofta vara ganska svårfödda samt att de får utföra ett ganska hårt jobb, när de väl är galoppörer. En kombination antar jag?

Men galopp är superbra för att få bort magen på hästarna, samt galoppfattningar från skritt för att stärka bukmuskelaturen. :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast du skrev ju att foderstaten var: 3 kg halm, 1 kg hö, 0,2 kg vadera av potatisprotein, soja och kwikbeet + mineraler.

3 kg halm a 90% TS = 2,7 kg TS
1 kg hö a 84% TS = 0,84 kg TS
Summa summarum: 3,54 kg TS. Vilket är rejäl TS-brist för 400 kg häst?

SOja är ju knepigt då det kan skilja sig, men även om du har lite diff där (min soja har lite mer MJ och lite mindre protein än din) så på 0,2 kg ska ev fel där heller i siffrorna kunna ge så stora 'fel' värdemässigt mot vad du räknar med att det kan förklara.

HUr länge har du vågat prova ha honom på mer mat? Du skrev han går upp eller nedgång stannar av, men hur länge har du vågat ge det? (fullt begripligt att man inte törs, men är bara nyfiken på att försöka räkna ut var problemet är, för det är som sagt inte rimligt att han inte skulle gå ner på 27 MJ och det arbete du tidigare skrivit om)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Sitter o funderar lite på hur galopphästar motioneras och fodras... de brukar vara väldigt uppdragna i buken... Är det att ge sig ut att galoppera som gäller?

Barbacka... great... kommer du på min begravning? ;)
Hon är rätt snäll, men om ja håller emot för mkt eller hon får ont nånstans så skuttar hon, inga problem med sadel... men utan...? iofs är det mkt snö nu, så det är väl att hålla sig på fälten så man landar mjukt kanske...

Annars kan du ju longera och tömköra galoppmässigt, och som Ironwill skrev, fattningar stärker och 'jobbar' mer än att galoppera, sådana kan man ju göra rätt många på töm/lina. Och ta långa skritturer i snön. (Utefter hur igång hon är givetvis)

Ang uppdragen buk så gör naturligtvis 'tom buk' att magen är mer uppdragen med. Tyvärr sett det på L mer än en gång när jag tvingats vara VÄLDIGT snål med maten. Jag mår lika illa var gång jag ser det. Hans buk hänger dock inte från start utan han har 'rak' buklinje. Men när stackarn inte bara enligt egen utsago håller på att svälta ihjäl, utan magen är TOM så blir han uppdragen bak mot flanken. Hemskt otrevligt att se som sagt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Galoppörer får tyvärr inte alltid så stora mängder grovfoder, med ursäkten att de inte äter med så stor aptit så man ger dem mängder med kraftfoder istället, men det är i min erfarenhet bullsh... Det finns tränare som ger dem mestadels grovfoder och det går hur bra som helst. Men min poäng är att hästar som arbetar väldigt hårt (löphästar t.ex.) och äter lite för lite grovfoder får ofta en extremt slimmad buklinje. Och givetvis i kombination med rasens exteriör och vältränade magmuskler. :)

Galopparbeten både i långsam, bärig takt och lite snabbare, flackare gång är jättebra för magmuskulaturen, eller egentligen hela kroppen. Din också! ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja jag har ju inte galopperat så mkt i våra dagar faktiskt... Iomed att det är då som sadeln verkligen hoppar fram så blir det ju att man håller sig till skritt och trav väldigt mkt :(
(Eftersom att man måste sadla om efter 2 galoppsprång).

Blir att longera då, med mkt fattningar.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Du tycks ju ha din bestämda uppfattning om din foderstat och att din häst inte kan äta mer än 1 kg hö (= torkat gräs ) oavsett värde på höet så det är väl egentligen ingen idé att fortsätta tjata om detta. Däremot ett gott råd :Berätta för din veterinär vad din ponny får att äta/dag så att det tas med i alternativen vad som orsakar att han tappar muskler och är trött.....Klart att han kan vara sjuk men hittar man inget på blodprover så borde första åtgärd vara att korrigera foderstaten.

Tyvärr är inte alla veterinärer speciellt bra på utfodring och har ni dessutom svårt att förstå varandra p g a språket så kanske det blivit missförstånd. Jag skulle i alla fall ställa mig mycket undrande över denna utfodring.

Vilken ponny som helst skulle nog tappa både ork och muskulatur på den foderstaten. Tänk också på att kylan kräver extra energi nu.

Du skulle aldrig ge din ponny gräs vilket betyder att han heller aldrig kan äta hö eller hösilage? Då får du nog försöka ge Luzern som åtminstone är ett grovfoder i stället för Soja som är ett koncentrat som definitivt inte ger någon mättnadskänsla. Känns helt på tok välja bort allt grovfoder som kan tillföra protein , mineraler, vitaminer, spårämnen, och fibrer och i stället ge en tjockis soja????

De andra bantarna här te x Alexandra kör ju också med halm men då som ett tillägg till Hösilaget som är basen i foderstaten. Det är ju en helt annan sak.

KAN DU INTE PRATA MED NÅGON DUKTIG FODERRÅDGIVARE?
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Sthu, vad har du för hövärden eg? Av min överslagsräkning i huvudet får jag SRP-värden på under 30 gr i ditt hö, och en MJ på nånstans strax över 7.6? Med ett sånt hö förstår jag det blir svårt få ihop en vettig foderstat utan massivt proteintillägg, men ett sånt hö bli ju än mer knas med halm. Så kan du inte skaffa ett annat hö, om jag nu inte räknat helt galet i huvudet ang hövärdena.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men käraste du, halm är ett grovfoder. Vad är bekymret?
Har du tips på någon DUKTIG FODERRÅDGIVARE som inte kostar multum (som sagt, jag är pank som en kyrkråtta), inte arbetar åt något foderföretag och inte följer tabeller?
Du ska veta att jag har läst mycket foderlära, pratar med agronomer och husdjursvetare med häst som huvudämne och ingen av dem har gjort något annat än att ge mig en tabellfoderstat. Ser supersnyggt ut på pappret, men min erfarenhet säger mig att hästen inte fungerar på så mycket energi som det ger, han går upp i vikt. Jag har försökt, senaste gången förra vintern. Då lågt han på ca 45 MJ (tabellbehov för en häst i hans storlek) och tappade sammanlagt 10 kg på ett halvår. Inte rimligt med en så fet häst.


Alex:
Höet innehåller 48 g smb rp och typ 8 MJ (två analyser, den ena sa 8,8 den andra 7,3).
Han får 1,5 kg hö, 3 kg halm = 4 kg ts. Sen tillför resten ca 0,3-0,4 ts.
Har ingen som helst möjlighet att byta grovfoder. Stallägaren är grovfoderproducent och logen är full.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

:banana::bump::banana::bump::banana:

Jag ska flytta!!!!

Äntligen ska lillplutten få kompisar som kan gå på magert bete!
Kommer svida lite i plånboken, och jag kommer få jobba som en liten tok i sommar, men det får det vara värt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Alex:
Höet innehåller 48 g smb rp och typ 8 MJ (två analyser, den ena sa 8,8 den andra 7,3).
Han får 1,5 kg hö, 3 kg halm = 4 kg ts. Sen tillför resten ca 0,3-0,4 ts.
Har ingen som helst möjlighet att byta grovfoder. Stallägaren är grovfoderproducent och logen är full.

Det är det här som jag tycker är frustrerande. Du säger en sak, sen när man undrar/påpekar kring den, så vips så ändrar du det du skrivit innan.

48 gr SRP i höet, då ligger du INTE på 280 gr SRP ju?

Från soja + pp får du 249 gr SRP. 48 gr srp/kg foder och 1,5 kg hö nu, ger 72 gr SRP = 321 gr SRP + den från kwikbeeten. MJ-mässigt ligger du på om du räknar 4 MJ/kg halm + resten på 19,34. Sen 1.5 kg hö a 8 MJ = 12, dvs totalt
31,3 MJ

Dvs det du idag ger, är MINST 31,3 MJ och MER ÄN 321 gr SRP. (Iom att det från kwiikbeeten ska adderas, även om det knappast blir mkt)

Om halmen innehåller 5 MJ blir det 34,3 MJ, med 5.5 MJ i halmen (det jag räknar med) blir det 35,8 MJ.

De värdena kan du ju uppnå med mer strå och mindre koncentrat?

Att räkna TS från soja och pp tycker jag blir väldigt snett..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu rör du ihop två olika foderstater.
Jag har precis ökat proteinet igen, tidigare låg det på 280 g. Nu har jag ökat högiva 0,5 kg och lagt på mer koncentrat.

Jag får inte till en tillräcklig foderstat med det höet. Det är bara 2,9 g lysin (analyserat), så även om jag med lätthet får upp proteinet på över 300 räcker inte lysinet till. Då kommer det bli en proteinbrist ändå.
Jag sitter och knåpar lite och försöker få ihop en foderstat som inte ligger så högt som 45 MJ (som jag sen tidigare år sett inte fungerar, vågar inte chansa). Det bästa jag får ihop involverar koncentrat (för som jag också sagt förr, jag har inte råd i dagsläget att köpa en massa lucern, även om jag vill) och ger fortfarande inga häpnadsväckande mängder grovfoder.
Jag får 39,9 MJ och 4,7 kg ts. Ändrat värdet på halmen till 5,5 MJ
Då ger jag
3 kg halm
2 kg hö
0,2 kg vadera soja och pp
0,1 kwikbeet
90 g mineral
MAO samma som innan fast 0,5 kg hö mer och 0,1 kg mindre kwikbeet

Torrsubstans är torrsubstans, oavsett källa. Tillfredsställer inget tuggbehov, men ger det magen behöver. Ang mättnadskänsla vet man ej hur, eller om, hästar reglerar sånt. Det finns teorier, men så vitt jag vet inga enhetliga bevis.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nejdu, jag har inte blandat ihop, det är du som ändrar dig!
Jag gick på den foderstat du skrev om häromdagen, i samma veva du skrev att han fick 27 MJ och 270 gram srp.

Det här, postat 2010-12-05

sthu skrev:
Om jag behåller foderstaten som den ser ut nu (3 kg halm, 1 kg hö, 0,2 kg vadera av potatisprotein, soja och kwikbeet + mineraler)

sthu skrev:
Nu är vi uppe i ca 270 g/dag.

sthu skrev:
Ger nu full giva soja/potatisprotein. Har ju trappat upp långsamt under ett par veckor.

Så, har du de senaste tre dagarna ändrat foderstaten, så att det du skrev i söndags är 'förr och gammalt' menar du? Och att du inte alls menade det du skrev?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har ökat proteinet sen i söndags, inte uppe i helt dit jag nu planerar än. Kära tider, jag glömmer väl skriva precis allt jag tänker.. Jag har mer än en sak att tänka på och ibland försvinner vissa saker i hanteringen. Kanske räknade jag fel, jag är inte mer än människa.
Men det foderstaten ger 277 g smb rp.
Var helt övertygad om att jag skrev att jag nu tänkte öka koncentraten, men det kanske försvann i övriga debatten. Med tanke på allt skrik som blev tänkte jag att det är väl lika bra att prova öka, även om jag fortfarande inte tror att det egentligen är det som är problemet just med tanke på att det har gått förr om åren.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast det blir ju helt omöjligt att hjälpa dig om vi ska göra det på fel info? Den foderstat du skrev (3 kg halm, 1 hö, 0,2 kg av vardera soja, pp & kwikbeet) ger mer än 297 gr protein per dag. 1 kg hö + 0.2 kg soja + 0,2 kg pp = 297 gr srp. På det ska adderas det som kwikbeeten ger.

Dvs du är på 300+ gr srp/dag. Vilket är vad många när du skrev foderstaten (och alla antog det var det du gav, att det du skrev var nuvarande foderstat i söndags kväll var det du gav i söndags kväll, och också det som du gett och upplevt att han senaste månaden rasat i muskler och orken kommer och går) rekommenderade dig att höja till.

Att då veta att du redan ger minst 300 gr SRP hade ju garanterat gjort svaren annorlunda, eller hur? Och gjort det lättare att råda.

Att du sen samma dag som du på kvällen skriver än sak, ändrat foderstaten kl 21 på kvällen eller nåt, det är omöjligt att veta, men också irrelevant för varför han tappat så mycket muskler senaste tiden.

Och skriver du en foderstat som ger 3,5 kg TS är det jättesvårt att veta att du eg ger 4 kg TS.

HUR ska vi kunna hjälpa/råda/tycka när det är fel info? Och varför blir du sur när folk försöker hjälpa och sen blir frustrerade när det visar sig att du skrivit annat än vad det var?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Enligt mina beräkningar blir det 277? :confused:

Och senaste foderstaten jag skrev var ett exempel, inget jag ger i dagsläget.

Det jag har gett senaste veckorna är
3 kg halm
1 kg hö
succesivt öka soja och pp till 0,2 kg vardera
0,2 kg (eller superpetigt, 2,5 dl som blir ca 0,15 kg)
Mineraler

Det ger enligt mina beräkningar (då på halm 4 MJ)
28 MJ, 277 g smb rp (hade glömt räkna 0,25 dl linfröolja i gamla beräkningen såg jag nu) när foderstaten var uppe i de värden på protein jag haft förr och det fungerat.


Dessutom har jag svårt att tänka mig att hans trötthet (som nu är borta igen, trots samma mängd foder) beror på denna foderstat. Tröttheten dyker upp i vågor, bland annat kom en sån "våg" i augusti när han då hade gräs under hovarna om än munkorg. Så då borde det ju inte vara foderstaten? Jag ser inga likheter mellan augusti och nu.. Han hade en annan svacka i juni, och en tidigt i våras. Förra året svackade han i oktober, mycket värre än det var i år.

Det har jag berättat förr det med. Det är ju det jag är inne hos veterinären för titt som tätt och anledningen till att kontot är tomt (försäkringsbolaget täcker det ej).. Hittills har vet bara gjort böjprov och skickat hem oss. Nu har jag en vet som säger att det kan vara sköldkörteln. Best shot so far..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp