Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är lite lågt, men inte paniklågt. För en 400 kg häst är det rätt normalt tabellvärde. Jag antog ju att det skulle fungera i år med, i och med att det gjort det förr. Men men, jag antar att det kan hänga ihop med att han faktiskt har tappat lite och kanske blev lite mer normal av medicinen tidigare i höstas. Hela han har ju gått på sparlåga, till och med kroppstemperaturen är låg (hans normaltemp är/var runt 34-35 grader..). Tänkte tempa på nytt nu i veckan och se om det är det samma.

Alex;
Ja, då känns det lugnare. Var orolig att det kunde vara farligt på något sätt. Vet att det kan påverka feedbacken till sköldkörteln så jag antog det kunde vara skadligt för en frisk individ. Jag tror väl veterinären vet vad hon gör, jag hoppas i varje fall :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

280 gram är över både svenska normen och NRC för underhållsbehov för 400 kg häst. Jag vill helst ha Lillen över 300 i underhåll, men han stod som sagt pga diverse orsaker på 280 en ganska lång period, och utan synbar påverkan.

Naturligtvis är det inte direkt översättningsbart till sthus, dels är han mindre, och dels tränas han mer än Lillen gjorde då, men oavsett så borde inte det protein sthus häst får nu orsaka sådan proteinbrist att musklerna rasar av den och den knappt orkar nåt.

Men som sagt, jag skulle höja det det första jag gjorde.

(Det stod 380, men ska alltså vara TVÅhundraåttio, och inget annat)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo, precis. Det är väl ungefär vad underhåll ligger på. Och tidigare har han ju tränats förhållandvis hårt. I alla fall så att det borde kräva mer än underhållsgiva.



Sthu: Det var min tanke också, att han gått på sparlåga. För nu har det väl börjat hända lite. Om ämnesomsättningen kommer igång igen så kanske han inte håller stenhårt i allting utan det kanske börjar märkas av. Om han legat lite under tidigare (om man nu tänker att han haft lägre behov) så kanske det kan vara en del i varför han börjat tappa nu. Det kanske blev ketchup-effekt? När det väl börjar släppa så kommer allt samtidigt?

Men det låter ju väldigt konstigt att det skulle skilja så jättemycket från ett år till ett annat, om det nu inte har med medicin eller sjukdom att göra.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tack! :laugh: Jag tycker dock han ser rätt trist ut på bilder jämfört med i verkligheten. Halsen ser ju supertunn ut... Jag hoppas bara att han sätter lite muskler också så han inte ser ut som en kantig ko när han tappat vinterpälsen :o

sthu: Nej verkligen inte, min är levnadsglad till tusen. Sist vi galopperade hem på fältet stack han med mig, fast han sansar sig snabbt och lugnar sig bara jag skriker lite på honom :devil: Tror han blev rädd för nåt. Häromdagen hoppade vi över ett dike på väg hemåt, ut på en åker. Samma visa igen, fast jag var jäkligt förberedd på det, han gick och funderade på det långt innan diket haha. Tur att han inte sticker 'på riktigt', det är bara så typiskt honom. Trist att du känner så med din pålle, hoppas det inte är nåt allvarligt fel.

Har mina funderingar på att köpa ett mer finmaskigt hönät, det vi har nu saktar bara ner ättiden marginellt om han är riktigt hungrig.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

vad fin du har fått honom! :) musklerna på halsen kommer nog som ett brev på posten sen ska du se ;) hur lägger du upp träningen i veckorna? vad äter han?

jag tror nog att min pålle platsar i denna tråden nu :angel: han har fått gått lugnt ca 1 månad pga att jag åkte på semester. han har gått ungefär 3 ggr i veckan, lugnt arbete.
förmodligen så har han fått lite för mkt att äta i förhållande till arbetet, han ser lite rund ut nu.. framförallt reagerade jag på hans hals för det ser ut som han fått valkar :p
så, tycker ni jag ska minska maten (främst kraftfodret tänker jag på) o motionera honom - eller räcker det med motionen?

foderstaten just nu:
7 kg hö (kommer inte ihåg värdet)
2 l havre
2 dl vetekli
1 dl mineraler
3 dl uppblött betfor
0,25 dl B-vitamin

bilder på projektet kommer...hehe.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Om det är så enkelt som att hans proteinbehov har förändrats så drastiskt bara senaste veckorna, då är frågan om det är fel på sköldkörteln också eller om det kan bli skadligt att ge tyroxin trots veterinären..? Usch, varför kan man inte bara få ha en helt normal häst?
Funderar på att slakta min ekonomi totalt och börja ge lucernhack för att få mer ts. Då får jag visserligen bygga om foderstaten totalt igen, men det känns ändå som om det skulle vara bra.. Eller om det bara är jag som inbillar mig. Suck, som vanligt. Det här är apjobbigt!

Om jag behåller foderstaten som den ser ut nu (3 kg halm, 1 kg hö, 0,2 kg vadera av potatisprotein, soja och kwikbeet + mineraler) men bara byter ut höet mot lucernhack så får jag mer protein men ungefär samma energi.
Dock blir det väldigt dyrt.. Efter alla veterinärbesök och medicinering är min ekonomi verkligen körd i botten.. :(

Inte konstigt att din ponny tappar både muskler och ork med den extrema foderstaten nu då det är vinter med snö, kyla, inget gräs och dessutom rider du.
Skulle jag fodra mina lättfödda ponnyer så vintertid skulle de rasa i vikt.
Varför inte öka på högivan och försöka täcka det mesta av proteinbehovet med hö i stället. Det ev. energiöverskottet får du motionera bort. Dessutom så går det åt en hel del energi för att hålla värmen nu i kylan.
Det verkar inte klokt att svälta en ponny på lite halm, minimalt med hö och sedan ge soja och potatisprotein ..?? Allt tyder på att din ponny inte mår bra på den här foderstaten. Han har nog både protein och energibrist. Att den snabbt tappat både ork och muskler tyder på brist på såväl energi som protein. Man kan INTE bara gå efter tabellvärden.

Att han skulle ha fel på sköldkörteln verkar högst osannolikt. Det är extremt ovanligt på häst om det nu finns några fall alls bland vuxna hästar... Konstigt att han sätts på medicin.

Gör du ett försök att öka högivan så ska du se att du får en piggare häst... Dessutom är det nog betydligt hälsosammare att äta hö än soja, potatisprotein och halm ( under förutsättning att du har någorlunda normala värden i höet ) Glöm inte att hästen är en gräsätare !

Att han tycks fått ett ökat proteinbehov sista veckorna beror säker på att det blivit snö och därmed kan han inte ens få i sig det lilla gräs som fanns kvar på senhösten. Logisk förklaring...
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tack! :)

Jag motionerar honom utefter vad jag orkar och hinner. Har vi mycket i skolan är det svårt att motionera om jag kommer ut sena kvällar då stallet inte har nån belysning vid ridbanan. Men som det varit sista veckorna så har det per vecka blivit en lång uteritt med mest skritt ca 1,5-2 h, 1-3 vanliga uteritter och kanske 1 pass på ridbanan antingen dressyr, tömkörning eller löslongering.

Vi galopporerar så mycket som möjligt, härligt fettförbrännande! Nu har vi stora fält att rida på som leder till ödsliga skogsvägar men så fort fälten plöjs till våren försvinner den möjligheten och mestadels skrittvägar återstår. Håller utkik efter andra stall med bättre ridmöjligheter!

Så till maten. Han har ätit 6-7 kg hö hela hösten. Nu får han 9-10 kg, en näve betfor samt en dl soja!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Lugna dej, du behöver inte läxa upp mig i hästars biologi (jag är trots allt biolog ;))
Men nu är det så att jag har en extrem häst, och om du har följt tråden vet du att jag inte följer några tabellvärden utan går på erfarenhet.
Jag har haft honom på högre energivärden i foderstaten förr, det ger antingen en viktökning eller ingen skillnad alls trots motion. Jag red/motionerade då minst två gånger om dagen, en timme varje gång. Mycket trav och galopp.
Nu har min kropp gått sönder så jag kan inte träna på samma sätt som förr, men jag motionerar honom så mycket jag bara kan. Att hitta medryttare som passar honom är lögn, det är ingen lätt häst.

Tro mig, hade jag kunnat ge honom bara hö hade jag gjort det. Med glädje! Tänk, så mycket billigare och enklare!
Men nu är det så att hästen inte är frisk (i det här fallet litar jag mer på min veterinär än någons uttalanden på internet, det är trots allt veterinären som sett hästen). Hade det varit en normal häst hade inte gräs med munkorg varit några problem, men det är det. Vanligt hö är ett problem.

Och psst! Gräset finns kvar under snön ;) Om du följt oss förr vet du att han inte haft tillgång till gräs, han har gått med en mycket modifierad reducerare som knappt tillåter något betande alls. Så att hans proteinbehov skulle ökat drastiskt sen tidigare vintrar pga snö (?). Nej, det köper jag inte.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Om han nu är sjuk så verkar han ju i alla fall inte må bättre på den här foderstaten. Snarare borde den göra honom sjuk på ett eller annat sätt... Som biolog vet du ju att hästen är en grovfoderomvandlare och omöjligt kan må bra på denna foderstat i längden. Ingen kan övertyga mig om att det är en bra "normal" vinterfoderstat för en lättfödd D-ponny.

Hur ställdes diagnosen Hypothyroid? :confused:Intressant att veta. Är det denna sjukdom som gör att han tappar muskler och ork eller är det någon annan diagnos?

Är han testad för Cushing? Låter mer sannolikt....

Du kanske skulle prova något annat grovfoder om du nu anser att han bara klarar att äta 1 kg hö/dag t ex Luzern strå, Happy hoof eller dylikt? Hans mage och psyke mår nog bättre på det än soja..:)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag borde nog följa den här tråden med tanke på köttbullarna som lullar runt i mina hagar... Framförallt ena blivande 3-åringen, en shetlandsponny, som har varit helt kolossalt fet ända sedan hon var 3-4 månader gammal. (Jag frågade veterinären som kom och vaccinerade den sommaren om det är normalt att föl har fettvalkar framför juvret. :crazy: ) Nu är hon under inkörning så jag hoppas att hon blir lite smäckrare framöver. Hon är 91 cm i mankhöjd och väger 194 kilo enligt vågen på Ultuna, att jämföra med min 2-åriga shetlandshingst som är 92 cm över havet och vägde 161 kilo på samma våg samma dag. Och han är också överviktig, dock inte lika mycket. :D Jag måste fixa bild på fettbobban, ni skulle garva ihjäl er! Hon ser dräktig ut. Seriöst. :crazy:

Utöver de två fetknopparna så har jag en minishettis på 76 cm som väger exakt 100 kilo, vilket är något för mycket. Jag har också en standardshettis på 96 cm som väger 215 kilo, vilket också är för mycket men hon har haft fång till och från sen i våras så hon är faktiskt ursäktad. :grin: Hon är också bättre musklad än de andra och muskler väger ju mer än fett. Men strax under 200 kilo borde hon nog väga i lagom hull.

Bantning och träning ligger på schemat för hela bunten! :banana:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hänvisar till ett inlägg högre upp:
"Dock blir det väldigt dyrt.. Efter alla veterinärbesök och medicinering är min ekonomi verkligen körd i botten.."

Jag hade med glädje gett lucern, jag vet ju hur mycket han älskar det. Men jag kan inte, jag har inga pengar kvar.

Hur diagnosen ställdes vet jag inte, jag har inte fått bättre svar än blodprov (min veterinär pratar dålig svenska, så jag kan mycket väl ha missförstått henne på någon punkt, kanske gjordes något mer). Jag vet bara att det är veterinärens åsikt och jag vet inte vad jag ska göra annars. Tyroxin är beställt, anledningen till det baseras så vitt jag vet på blodprov. Jag vet att det är osäkert, men som sagt jag litar på veterinärens omdöme.
Han har inga tecken på cushings, så det ville vet inte provta för.
Hans trötthet går i vågor över året, så den beror inte på foderstaten. Det är ytterligare en faktor som fått vet. att vilja prova tyroxin.

Foderstaten är inte normal, det har väl ingen hävdat heller. Men hästar har inget behov av , de behöver grovfoder och halm är ett sådant. Så jag fodrar med halm, det fungerar bra.
För som sagt, hästen är inte normalt lättfödd. Läs gamla inlägg så förstår du att jag mår jäkligt dåligt över hela situationen. Ökar jag maten går han inte ner, behåller jag den på den nivån det är nu är han alltid hungrig och sur.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Foderstaten är inte normal, det har väl ingen hävdat heller. Men hästar har inget behov av , de behöver grovfoder och halm är ett sådant. Så jag fodrar med halm, det fungerar bra.
För som sagt, hästen är inte normalt lättfödd. Läs gamla inlägg så förstår du att jag mår jäkligt dåligt över hela situationen. Ökar jag maten går han inte ner, behåller jag den på den nivån det är nu är han alltid hungrig och sur.

Hästar är gräsätare. Den mest naturliga kosten för en häst vintertid är ett foder som består av gräs d v s hö eller hösillage. Ingen häst kan leva på enbart halm av den enkla anledningen att det nästan inte finns någon näring i halm. Halm är däremot ett bra komplement som ger extra fibrer och sysselsättning. Det fungerar ju inte bra med din foderstat. Hästen tappar muskler, är trött, hungrig och sur...... Vill inte kritisera men jag tycker synd om din ponny....
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu måste man ju analysera halmen för att veta exakt hur mkt den innehåller. Men halm innehåller om den är vältröskad och gräsfri ca 5 MJ/kg. Dock så inget protein.

Så nog innehåller det näring alls. Och det går att fodra en häst med exempelvis halm och lucern och få en fullvärdig foderstat. Detta kan ibland vara ett bättre alternativ än hö/silage, om man har svårt att få tag på hö som passar hästen.

Däremot är jag personligen inte så förtjust i halm + proteinkoncentrat.

Lillen åt förra vintern en diet bestående av 50% halm och 50% silage. Då silaget är blött så även om han fick lika många kg av varje blev det ju 'mer halm' då TS är högre där. SIlage hade mkt högt protein så inget behov addera det via koncentrat.

Sen ang just sthus ponny så nej den mår uppenbarligen inte bra, och jag skulle ändra foderstaten jag med. Nu är det eg hemskt svårt att sia om det är foderstaten eller ej, då foderstaten ändrats så mkt över tid. Men möjligen kan detta ändrande spela in också? Eller så är det helt irrelevant.

Nu vet jag inte hur mkt MJ foderstaten ger, men gå för lågt i MJ (eller protein) kan få hullet att 'stanna' eller att hästen slutar gå ner. Så, jag skulle som första försök också försöka bygga om foderstaten, dock med full vetskap och förstående om att det INTE är så himla lätt alla gånger med de väldigt lättfödda. Och att täcka minimibehov TS med hö kan lätt bli för mycket MJ. Men jag skulle vilja ha bort proteinkoncentraten, eller minimera dem.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kom på att jag har en relativt nytagen bild där man ser exakt hur megafet mitt lilla 3-årssto är. :D Hon har som sagt alltid sett ut så, så hon är väl en sån sort kanske... Men jag hoppas att det går att motionera bort.

Bilden är ifrån ett arbetsprov på Ultunas travbana, där ett par studenter har genomfört en studie om trakealkollaps på små ponnyer. De cyklade 3 kilometer och kollade puls och andning. Jag trodde att lilltjejen skulle tycka att det var jobbigt med sin stora mage, men hon bockade och kickade oavbrutet hela sträckan... :crazy: Knappt ens andfådd när hon kom i mål.

MaidenCyklas1.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag väntar på analyssvaret på höet. Hon är som en fästning hela hon, rund om kroppen och smala ben... Depåer?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Depåer, fettansamlingar. T ex det som kallas fångnacke/fettnacke, dvs att det är en fettdepå i mankammen. Depåerna kan eg sitta varsomhelst, men vanligt är nacken, kring bogen, vid svansroten och vid övergång länd/rygg.

Ska se om jag kan rita lite på några bilder åt dig =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nej, det har jag kollat och det har hon inte. Eller, om man säger såhär, hon är ju stabbig hela hon, men t.ex. fångnacke har hon inte. Det är mjukt fett, inga hårda ansamlingar.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Att han tycks fått ett ökat proteinbehov sista veckorna beror säker på att det blivit snö och därmed kan han inte ens få i sig det lilla gräs som fanns kvar på senhösten. Logisk förklaring...

Jag vet ju hur svårt du har haft det. Men det faktum att han gått upp nästan varje sommar (väl?) tyder ju på att han faktiskt fått i sig för mycket gräs. Och gör gräset så stor skillnad att han går upp i vikt så borde det ju även göra en skillnad på näring och proiten. Om än inte lika stor på hösten/vintern.

Min lilla gick ju på väldigt lite bete, magert bete i en liten hage. Men han gick upp på det. Så det krävs ju inte mycket på sommaren, och om jag inte minns fel så har väl din fått hö också på sommaren? Det i kombination med gräset han pillar i sig blir kanske för mycket.

Eftersom min lilla går på 44 MJ nu, och har gått ner en del. Och han gick på pyttelite bete i somras och gick upp. Så kan man ju anta att han fick i sig 50 MJ minst på det lilla betet.
Och om man antar att din fick i sig hälften av det så blir det ju ändå 20-30 MJ, och då blir det väl snabbt för mycket med lite hö på det, om du nu gav hö.


Hur har det gått nu det sista? Händer det något? Åt vilket håll går det?

Du har ju provat att ge "normal" fodergiva, men hur längesen var de? Kanske kan det vara lönt att testa igen, och ge det tid. Om han nu inte gått ner med den foderstat han har nu. För han verkar ju inte funka så bra på den i övrigt.
Med lite tur kanske det funkar bättre nu. Om inte annat så är det kanske ingen större skillnad.

Hur är det med motionen sen? Jag har hört teorier om att högintensivt arbete, dvs. mycket trav och galopp, inte bränner energi lika bra så lågintensivt.
Kanske får du bättre effekt om du tränar mer lågintensivt. Dvs långa raska skrittpass. Då kanske du även lyckas hitta en medryttare, om han nu är enklare att skritta.


Halvt KL:
Sen ett litet tillägg om prioteinet. Jag upplevde det som att han inte riktigt släppte sina sista depåer förrän han fick mer protein. Han gick ju ganska länge på 300 g soja/dag och hade ju kvar en del små depåer. De försvann ganska snabbt när jag höjde till 400 g/dag. Förra vintern fick han ju inte alls lika mycket protein och då tappade han vikt väldigt ojämnt (och muskler också), men nu när han fått mer protein har han blivit mycket jämnare i kroppen.

Någon mer upplevt detta?
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Är du hundra på att det är muskler som den tappar eller kan det vara fett?
den ser inte särskilt muskulös ut- bara tjock. Pluffsig.

Nej jag skulle hellre ge ett bra hö eller ett sämre o sen komplettera.

Den har ju haft stor buk som inte gör att den skulle orka särskilt mkt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp