Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja nu ska du få höra nåt lustigt. Om jag lägger på täcke så fryser hon oxå, emellanåt mer tillomed :crazy:

Förut skakade hon som satan vid -10 med "hösttäcket", (och det är alltså 4 (?) dagar sen...) men nu kan hon stå otäckad vid -25 bara hon får lite extra mat.

Är hästen lustig eller vad?
är det 15 grader ute så fryser hon utan täcke om det är det minsta fuktigt.
Jag begriper mig inte på detta konstiga djur.

Förra året så frös hon som satan vid denna temperatur trots täcke och fri tillgång till grovfoder. När det kröp ner till -30 så skakade hela hästen KRAFTIGT!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Qosack - såhär blev det.

Han försökte rycka ur tussar uppåt, men slog då mulen i boxväggen :devil: Får hoppas han inte kommer på att han kan stå längre ifrån och slita upp..

(jag blev inspirerad av en smart bukefalist i en annan tråd och har isolerat vattenhinken för att se om det ger frostfritt vatten med, därför vattenhinken ser lite.. konstig.. ut)

fodervattenfix10.jpg


fodervattenfix16.jpg


fodervattenfix27.jpg


fodervattenfix35.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*
Nu behöver jag tips och råd. På lördag får jag hem en ny ponny, som är FET.
Det var enda anmärkningen han fick på veterinär besiktningen med.
Har tänkt köpa en hundpulka så jag kan motionera honom så då det känns riskabelt att köra med rockard så som vägarna ser ut idag >__<.
Med maten tycker ni det är för lite om han får 1½-2 kg hö om dagen + 1 kg halm, sedan lite lusern ?
Ponnyn är en mini minishettis på 63 cm/mkh. Vi väntar på analys svar på hö'et.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vad kan en sån tänkas väga i normalvikt?

1.5 kg hö ger 1,26 kg TS, halm ger 0,84 -0,9 kg TS till. Dvs minst 2,1 kg TS, det täcker minimiTS för 210 kg ponny, och mer borde väl inte en minishettis väga väl? (om ens det). Med 2 kg hö + 1 kg halm täcker du (minst) minimibehovet för 294 kg ponny.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*delvis kl*

Nu har jag ett litet dilemma... igen....

Mitt sto som jag har haft på bantning sedan april har nu gått ner så att måttbandet visar ca 420... Tycker detta känns mycket med tanke på att hon bara är 133 hög. (islandshäst)

Som det är nu får hon ca 5 kg hö om dagen och har halm i lösdriften men det försvinner knappt något.

Tog av henne vintertäcket idag och man kan (nästan?) skymta revbenen på henne nu. Dock har hon depåer vid manken och runpan. Halsen är fin nu.... Vad ska jag göra? Låta hon va lite tun över revbenen tills depåerna har försvunnit??

Ska försöka ta nån bild i morgon :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Revbenen är ett väldigt trubbigt redskap att gå på. Vissa hästar syns de fast de är ganska runda i övrigt, andra hästar syns knappt revbenen på ens när de är väldigt smala.

Så, jag skulle utan minsta tvekan titta mer på depåer än på revben, och fortsätta banta.

420 känns väldigt högt på en 133 cm häst ja, sen är ju frågan hur korrekt bandet visar på just den hästen. Lillen har gått upp lite och bygger depåer och ligger på 390 kg på bandet, och han är stor D-ponny. Jag känner hans revben och 'höftben' utan problem, men han har likförbenat depåer och fyller på dem, så diet. Nu vet jag inte vad han väger idag, men sist han vägdes så vägde han 400 kg, och då låg bandet på 384 kg. Som lägst har han varit nere i 390 kg på våg, och den vikten siktade jag på att hålla. Då hade han inga depåer förutom mankammen. Och jag hade inte fått panik om han tappat tio kilo (på våg) till, men jag strävade inte efter att sänka utan att bibehålla vikten då.

Men likt tidigare år så när den förbenade kylan kommer - så sätter han depåer och lägger på sig. Jag känner fortfarande revben och höftben utan minsta besvär, men som sagt, depåerna väger tyngre.

Såhär såg han ut för knappt 3 v sedan, dåliga osmickrande bilder, men...
http://img259.imageshack.us/img259/3547/professchoicelillen24.jpg
http://img264.imageshack.us/img264/9049/professchoicelillen25.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tippar på att han kan väga runt 150 kg nu som fet runt och 100-120 kg i normalvikt. Så då borde det räcka med 1½ kg hö + halm.
Har ingen aning vad en shettis kan väga. Ska kolla upp vad han väger så fort han e hemma.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Hippofoders E-vitamin, är den sockerfri?
Köpte en dunk idag, tänkte se om det ger effekt på hästens stelhet och kanske göra det lättare att sätta muskler. Men vill ju vara säker på att det inte är massa onödigt socker och så i, känns ju dumt och tillsätta något man vill undvika.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Du får ringa tillverkaren och höra vad de har för bärsubstans, de vill nämligen inte ange det någonstans på nätet. Ev står det på dunken?

Men det är nästan hopplöst med det flytande, oftast är det melass eller glykos som bärsubstans, jag hittade tillslut en flytande sockerfri bland kosortimentet men fy så jag letade.

Pulver finns det sockerfri E-vit utan problem dock.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nej, det står bara E-vitamin på flaskan. Har fått ett nummer till en person som borde veta. Har jag otur går hon bara in på hemsidan och kollar :grin:
Annars är det ju bara att åka och lämna tillbaka.

Finns det pulver e-vit utan selen? Det har jag inte hittat något...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Inte så meningsfullt inlägg kanske, men jag fick ändå en liten klump i magen, även om det ju är som det är.

Men mamma som brukar vara snäll och morgonfodra åt mig när jag är ledig, så slipper jag gå upp kl 06 då med, glömde låsa Lillens boxdörr imorse. Så när jag kom ner vid 10 hade han kört fri ätning av silage. Hur länge vet jag inte, men rätt länge för det var 2 högar på stallgången, och han stod och kurtiserade med shettisen och var alltså MÄTT och belåten. Svårt säga hur mkt silage han petat i sig då jag inte riktigt vet hur mkt det var i balen innan och han 'fluffat upp' den. Men han har nog petat i sig mellan 10 - 15 kilo i alla fall.

Hursom, det var ju inte helt lyckat men det är ju som det är, och han kunde ju tjuvätit värre saker än silage. Så ut i hagen och fortsätta som vanligt.

Men det var ganska nedslående att se vilken SKILLNAD det är på honom när han fått äta sig MÄTT.. Han har varit extremt solig och nöjd och kelig hela dagen, inte kommit skenandes vid fodringarna, gick lugnt och stilla in och stannade tom för att titta på rådjuren. Inne så han åt upp sin lucern och noppade lite i silagenätet, men mest stod han och tittade på vad jag gjorde, tog ett varv i boxen och kollade in till Emil, noppade lite i nätet, undrade om vi skulle gosa, noppade lite i nätet och kollade vad hunden gjorde. Ja ni fattar.

Han brukar INTE vara ett stressat monster annars, men det är ju MAT som gäller, och jag kan göra konster med hunden på stallgången och välta skottkärran utan att han tittar upp när han har kommit in annars - för han ÄTER. Och han 'noppar' inget i maten inte.

Samma i hagen när man kommer med maten, står han inte vid grinden kommer han i full karriär, och sen trampar han runt och kastar sig över maten. Nu kom han i lugn trav, ville kela lite, och ställde sig sen lugnt och åt.

Så, fick en liten klump i magen faktiskt =/ Det är ju som det är och inget att göra åt, han kan inte få äta så han är mätt, den lyckan kommer ju vara extremt kortvarig liksom. Men det sticker ändå i hjärtat, och ni i tråden lär ju i alla fall förstå känslan. Och ville eg bara skriva av mig.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Finns det pulver e-vit utan selen? Det har jag inte hittat något...

KOlla Protect/Basics sortiment på Granngården, brukar gömma sig på kohyllan. Bra pris är det med, både på multivitamin, ADE och E-vit/E-vit & Selen. Kalkstensmjöl som bärsubstans.

Överlag är kosseprodukterna mindre sockrade än hästditona har jag märkt, kosseägare kanske inte är lika förtjusta i sött som hästägarna? ;)

De har flytande med, det framgår dock inte vad som är bärsubstans, men det smakar inte sött iaf. Går ju ta reda på men jag iddes inte, funkar ju lika bra med pulver för mig.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Å tack för tipset! Ska be sambon kolla på Granngården imorgon. Skriver jag bara en tydlig lapp brukar det gå bra :D
Finns det någon hemsida? Googlar men hittar inte..
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Du verkar ju ha koll, hur mkt energi brukar torrt visset gräs innehålla?
Damen äter rätt mkt av det verkar det som.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Nu ligger Godi på en bra vikt igen! :banana: Han hade ju lite extra isolering på rumpan och fram på bogen tidigare i höst. Nu är depån vid svansen helt jämn, och det är ingen äppelrumpa längre (som han får så himla lätt).
Han känns verkligen lagom och har fått beröm från flera håll, bland annat tränaren. :love:

Så här kommer mer eller mindre nya bilder på snyggingen:
14 november
31908993.jpg


26 november
31908995.jpg



Kommentera gärna! Jag tycker det är så lätt att fasta vid hans typiska problemområden, och missa ställen där det kan gömma sig överflödigt fett. Så om ni hittar några nya problemområden så vore det snällt om ni sa det så kan jag klämma på honom och se om det stämmer. :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Snyggt:D

Men du har alltså ingen tyngt i botten? Jo, det där med betongen jag kom på var ju inte så att det måste sitta fast i botten utan bara tynga ner baljan samt få något att fästa ringar i sen ha snabbhakar i nätet så det går enkelt.

Ditt nät har mycket större rutor än mitt från Hansbo. Kan ta ett kort i dag och visa:)
Studerade den glupska (icke bantande) ponnyns ätteknik igår och det var förbluffande:eek:.
Men visst tar det liiite längre tid än utan men ibland fick han ut riktigt stora tussar ur de 3 cm stora rutorna:mad:
Bantarponnyn har sämre teknik dock:bow:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har ett nät med 3x3 rutor och har satt ihop två stycken så rutorna blir 1½x1½:angel: Dock börjar hon fatta tekniken nu. Kanske ska köpa ett tredje nät:devil:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vad fin han är!
Jag tkr han är fin i varje fall, han är ganska grov i vanliga fall också va?
Det där med äppelrumpa har jag erfarenhet av, det får min islandshäst också. Han har dock äppelrumpa hur mkt han än bantar:D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tack!

Jo, han är ganska kompakt om man säger så. Han är ju bara 128, men känns mycket större än en del d-ponnys jag ridit, så det säger ju en del om hur han är byggd. Han ser ännu kraftigare ut med vinterpäls också tycker jag. Det klippta är ett par cm och det långa kan man lätt gömma en hand i, så han är rätt fluffig över hela kroppen.

Rumpan är ju hopplös. Men nu är den faktiskt rund och fin, man känner ryggraden hela vägen till svansen och det är inget daller på skinkorna som det varit tidigare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp