Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

*eget KL*

Köpte hansbos silagenät på CG idag. Väl stora maskor (tom min mamma sa 'så stora rutor'..suck..), men de kanske gör ngt den stund det tar för mig att knåpa ihop ngn form av automatiserad nattfodring.

Och månne är det för Lillen är ovan, men det sänkte ätfarten litegrann i alla fall. Nu återstår att se om det blir långsamt nog för att han inte ska möblera om ströet i boxen inatt..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tror man många ggr kan åstakomma en mer anpassad individuell grovfoderstat om man främst ser till individens näringsbehov och utgår i från det i stället för att riskera att bli sifferblind.

du kan aldrig referera till några siffror när det gället ett enskild grovfoder så länge du inte har stenkoll på varje innehålls analysvärden.

Analysera hästen för den förmedlar mer än tusen siffror.

mest knapplån för den som är intresserad

Det är naturligtvis så att man alltid måste se till individen och situationen eftersom alla hästar är olika och alla beräkningar bara är uppskattningar. Nu är det nog så för de flesta att även en bedömning utan siffror av den enskilda individen också är uppskattningar, i alla fall för mig.

Däremot tycker jag inte att det är fel och definitivt inte till en nackdel att vara väl insatt i hur det fungerar rent teoretiskt. Det är ganska mkt lättare att avgöra vilket foder man ska välja osv om man kan räkna på olika analyser och olika behov. Det kan vara mkt stora skillnader på olika sorters grovfoders näringsinnehåll och torrsubstans och ett effektivt sätt att visa detta är just genom räkneexempel. Men det kräver naturligtvis att den som ska ta del av det kan följa med i matematiken annars är det nog svårt att se nyttan av det och då är man kanske i så fall tvungen att göra så som man fick göra förr dvs fodra med ögat. Det var antagligen lättare att göra det förut innan mer moderna tekniker och nya vallblandningar fanns att tillgå. Idag kan vi ta fram grovfoder som innehåller mer näring än tidigare och det bör innebära att det blir svårare att uppskatta innehållet.

Meningen jag har fetstilmarkerat är totalt obegriplig men det kan vara jag som inte begriper. Men en lite förklaring hade varit intressant ifall det är fler som inte förstår den.

Vad man har för glädje av att endast "analysera" hästen (ett begrepp som jag bara kan gissa mig till innebörden av) förstår jag inte heller. Det går mkt snabbare att hitta rätt i utfodringen om man vet vad det är man utfodrar med så man slipper gissa vad fodret innehåller.

Men det är kul med nya användare i bantningstråden! Det finns många i dessa trådar som har lyckats banta sina, i många fall, svårbantade hästar där en del av dem är svåra att banta pga metaboliska problem vilket oftast beror på generna.
AW är en av dem.

Jag skulle snarare vilja tipsa nykomna om att det finns mkt att lära sig om bantning av hästar genom att läsa denna och tidigare bantningstrådar.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu har vi varit hos sjukhuset.
Veterinären hittade inget fel, men de tror det är sköldkörtel det är fel på (han hade ju lite dåliga värden där sist vi tog prov (8 veckor sedan)).
Så nu är det beställt tyroxin som kommer om ca 3 veckor. Så får vi hoppas och tro att det hjälper..
Han är nu nere i 470 kg, -10 kg på 4 veckor. Alltid något.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hästar har ju extremt stor skillnad i sina sköldkörtelvärden, och sällan fel på den. Finns en hel del dokumenterat kring det. Så lite nyfiken vad veterinären baserade det på? Håller tummarna tyroxinet fungerar oavsett dock =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag vet faktiskt inte vad hon hade för grund, men jag hoppas hon har rätt.. Så tyroxin är något han behöver, det är inte billigt eller nyttigt direkt :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Idag kom silageanalysen.

Bondens analys, siffror per kg TS
10,5 MJ
60 gr SRP

'Min' analys, per kg TS
10,4 MJ
68 gr SRP
Socker 153 gr

TS är 47%, så per kg foder blir det 4,9 MJ och 32 gr SRP. Hemskt lågt i fosfor låg det med, tyvärr, men finns värre saker.

Så, hur man än vänder på det och som jag ju egentligen visst, så äter lilla gråsälen enorma mängder MJ jmf med tidigare - utan att de tycks fastna. Halleluja - så länge det nu varar, jag är synnerligen skeptisk och kollar tvivlande på honom stup i kvarten ;)

Och, de där blott 8 gr srp/kg TS gör att kvoten går från 5,7 till 6.5, dvs helt okej även om jag naturligtvis önskar högre. Sockret är 'för högt' eg, men ovan nämnda gråsäl tycks ju klara det, även om metforminet kanske hjälper. HÖGT i Ca, lågt i P och Mg, dvs som förväntat.

Men Lillen har alltså ätit/äter mer än 70 MJ :eek: Värsta är att jag inte riktigt kan strypa det riktigt heller på ngt vis =/ Det positiva är att han äter ca 1.6 kg TS/100 kg..

Så, det kunde varit bättre, men också betydligt sämre, och med tanke på vilken KRIS det var att få in det, det slogs bokstavligt talat i sista sekunden (det är skördat i OKTOBER..) så är jag mer än nöjd.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag är avundsjuk på dig och Lillen!
Här går det inte att fodra ett hekto mer för det sätter sig på tanten direkt.

*KL*

Hur gör ni nu med IR hästarna för att få i dom vatten?? Moa dricker inte tillräckligt! Inte dom andra heller, men jag vräcker på med betfor och massa vatten, men det kan jag ju inte ge till henne? Har köpt proviva och juice nu med som jag ska ge min ena då han dessutom käkar finadyne nu och inte dricker. Vill inte ha kolik. Men något av det vågar man inte ge henne heller? Köpte en förpackning light ut i fall att:D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

det lär ju inte hålla så länge till nu när han gräver upp gräs i hagen... Utan kommer få ett elände att försöka få ihop det utan halm. Har lyckats få ner det till drygt femtio mj men risken är att det med blir för mycket, och då är det kört... Har beställt finmaskigt nät att göra hönät av. Förhoppningsvis ska två cm maskor räcka.

Mina är också kassa på att dricka vintertid, men så länge de inte mår dåligt av det så får de hållas. Har hon haft problem med kolik tidigare?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

De flesta hästarna föredrar temperat vatten- helst riktigt varmt.

Vattnar du så ett par tre ggr/ dag så vet du att den fått i sig- förutom det den dricker kallt övrig tid.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast mina dricker inte även om det är varmt.
Jag vattnar 3 gånger om dagen i baljan. Innan fodring, efter fodring osv.
Kanske ska jag inte oroa mig då, men svårt det där.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Varför får han inte stå på halm längre då?

Hosta =/

Han började ju sista tiden (redan när han stod på spån, men kräket grävde ju i bädden och höll på) av boxvilan att hosta 3-5 ggr i början av promenaderna. Aldrig mer än så, men tillräckligt för jag inte skulle gilla det. Speciellt som mitt stall är VÄLDIGT bra för hosthästar generellt. Min K var dammallergiker och hostade ALDRIG hos mig, luften i stallet är ju samma som ute, och med silage + spån så - noll hosta. Så klart oroande att Lillen som aldrig hostat i hela sitt liv hostade i början av promenaderna. Tänkte det säkert berodde på att han stod och grävde i ströet (spån som halm, jag bytte ju till halm för han skulle sluta gräva, men det funkade några veckor bara)

Så jag tog upp det med vet, och hon fick höra det med då han hostade i början av longeringen. Typisk 'dammhosta', och som vet tyckte att man behandlar det ju främst med miljö och i andra hand med medicin, men det är ju lite knepigt göra mer för miljön i ditt läge. Men är det inte värre än sådär ger det sig när han kommer ut i hagen igen skulle jag tro. Men rek att byta bort halmen som strö igen, dock okej ge att äta.

Sen stod han ju kvar över natten på kliniken medan IRAPen 'tillverkades'. Stod på spån, fick silage och halm att äta. Och hostade och hostade och hostade och hackade och hostade... :crazy:

Jag har ju VÄLventilerat kallstall med enorm luftvolym. Vilket effektivt maskerade hur pass 'illa' det ändå var. Medan klinikens varmstall, som INTE är dammigt eller så, utan ett helt normalt varmstall men ändå skillnad mot kallstall, raskt visade symptomen utan maskering.

Så, vet konstaterade raskt att det där var inte alls så bara tyvärr. Och vips så hade herrn gjort av med ännu mer av mattes pengar och skaffat sig en lång medicinering med slemlösande medicin och inhalation av kortison. Det tog till sista behandlingsveckan innan det märktes någon skillnad, men nu har jag inte hört honom hosta alls på ca en vecka *peppar peppar* Annars så hostade han vid utsläpp i hagen, dvs när rörde sig lite på morgonen hela behandlingen.

Och när han åkte släp nu sista svängarna för IRAPen (dammfritt spån, blött silage - och på medicinering då) och det blev lite instängt, så han hostade och hackade ordentligt vid framkomst till kliniken, aldrig brytt sig förr av att åka. Enligt vet tyvärr typiskt för hosthästar - det är mer instängt i släpet och de har huvudet 'upp' och blir inte av med slemmet, och så börjar de hacka.

Så, för att inte riskera att det blir kroniskt eller kvickdrag eller jävelskap är det både hö (gör ju inget, får han iaf inte) och halmförbud i hela stallet. Så även för Emil, som fortfarande blänger var han ätbara lakan tog vägen..

Vilket ger milt sagt problem ättidsmässigt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kallstall.. :crazy:

Nu får han ju mer silage jmf mot innan, men efter jag sänkte ner iom att snön gjorde munkorgarna åker av och det grävs små förlupna grässtrån i hagen, så ligger vi på absoluta minimiTS igen. Vilket innebär att portionerna han får på dagen tar sådär 10 - 15 min att äta upp. Sen 3 h och 45 min till nästa =/

Maten vid intag och till natten får han i hönät (känns som dålig ätställning och hur halsen/ryggen mår av det just nu får stå tillbaka för att han ska ha att äta lite längre tid), men han äter ju det med alldeles för fort tyvärr =/

Ska försöka göra egna hönät av nät med 2 cm maska dock, och fiffla ihop någon timerlösning som släpper ner mat vid 02 på natten. Nu får han ju sista 22 och första kring 06. Men när maten är slut innan midnatt så.. Han får 5 kg i nattnätet nu, och om jag kan få bort ett kilo där, splitta det i två, och ge 2 kg i nät vid 22 och 2 kg i nät vid 02 så kanske?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Usch, verkar som alla har oflyt nu...

Jag fick en ny sadel igår, en helt underbar sak!
Idag var jag till läkaren med mina onda höfter. Det verkade som en sena ligger och "klämmer" över nerver och muskler. Fick beskedet att det beror på ridningen och att jag har att välja på att lägga av helt, lägga av några år och hoppas det går tillbaka eller helt enkelt ha ont och förstöra mig ännu mer.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

kl

Behöver lite råd här i bantningstråden..

Ska flytta till nytt stall där möjlighet till lunchfodring inte finns. De går ut kl 7 och får frukosten i hagen, har byggt en slags foderlåda som förhoppningsvis kommer frödröja ättiden ganska mycket, men jag har inte provat den ännu. Hagen är dock mer eller mindre skog, de har att pilla med i granar och dyligt, frågan är om det påverkar ättiden någonting? Alltså, kan man räkna med "gnaga på granar" som tuggtid? Eller är det helt oväsentligt?

Kommer annars förmodligen försöka fixa någon form av fodergrind, men täntke först testa hur bra foderlådan fungerar. De får andra givan hö vid 16-17 och kommer in tidigast 20 och får sin kvällsmat, förmodligen oftast runt 21-22. Vad är viktigast att prioritera, en rejäl giva på kvällen eller på morgonen? En lagom mängd av grovfodret vi har nu är ca 9-10kg/dygn.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det lät mindre kul =/ Mina höfter är också krångliga. Usch på det.

Men vi ligger i här uppe. Hästen har fått riktigt fin kondis och ser trevlig ut. Jag hoppas på att komma längre i galopparbetet till våren, mer samling osv. Ur bantningssynpunkt är det väldigt härligt att äntligen kunna galoppera mycket :) Nån gång i veckan tar vi också långa turer med nästan bara skritt. 1,5 timma var vi ute i lördags och travade bara lite kort i mitten på rundan. I söndags var vi ute 1 timma med massor av trav och galopp. Kan nästan se fettet försvinna... ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja nu sållar jag mig till erat gäng!
Jag har aldrig behövt banta en häst förut... så tips mottages gärna!

Damen är 5 år och vi hittar ingen sadel för att alla åker fram. De åker fram pga hennes päronformade buk och att sadelläget ligger 15 cm bakom sadelgjordsläget.

Jag hoppas på att genom att banta ner henne så kommer sadlarna iaf inte glida fram lika mkt. Det är lätt att hitta den sadel som passar till ryggen, men till magen har vi inte hittat en enda än så länge... Funkar inte detta så vet jag inte vad jag ska prova faktiskt.

Om man tittar på henne så ser hon inte tjock ut, när man känner däremot så får man problem med att hitta revbenen. Så har hon alltid varit.
Hon har innan gått på fri tillgång och då ätit ca 13 kg/dygn (9 MJ/kilo foder).
Jag sänkte till 9 kg, men det verkar inte ha hjälpt, så nu kommer hon bara få ca 6 kilo hö, och fri tillgång på halm när hon är inne (som hon vägrar äta, men det är ju hennes val...)
Känns ju urtrisst att behöva sänka så pass mkt, men jag kan ju inte direkt "rida bort" fettet när ingen sadel passar.
Nu får hon även gå utan täcke så länge det inte blåser eller snöar och jag hoppas att det ska stjäla lite energi oxå.

Har funderat på att investera i en maratonvagn med då magen inte stör lika mkt där och på så sätt motionera bort fettet, men tyvärr så är ju de väldigt dyra och som arbetslös är det inget man direkt köper bara sådär.

Alla tips och ideer är välkomna!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tror inte du kan banta bort diffen mellan sadelläge och sadelgjordsläge. Haft en arab med samma 'problem' som din. Haken är att en stor del styrs av revbensbågen med. Så även när han var nästan för smal, så var det som sadelmakaren uttryckte det 'som att sadla på nosen på en torped'.

Dock, trägen vinner och efter en del utprovningar, justeringar osv hade herrn en sadel och sadelgjord som låg där den skulle och låg kvar. Även över hullförändringar (inom normala proportioner).

Jag skulle inte hårdbanta den hästen för att kanske få lättare hitta sadel faktiskt. 6 kg hö täcker dock minimiTS för 500 kg häst, så även om hon vägrar äta halm (vilket förvisso är hennes problem men det blir ju du som får betala för det om det blir magproblem te x, så jag skulle hellre fördela om höet) så klarar du minimiTS. Du får då 54 MJ per kilo foder, och om man räknar på ett behov på 60 - 65 MJ så borde hon gå ner. Men försök lösa ättiden.

*KL*

Och Lillen han bygger depåer han.. Satans jäkla kyla. Sen har han nog rumplat runt i hagen eller något, för han har sträckt sig i ryggen/i närheten något alldeles brutalt *suck*
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp