Sv: Uppdrag bantning del 4
Varför får han inte stå på halm längre då?
Hosta =/
Han började ju sista tiden (redan när han stod på spån, men kräket grävde ju i bädden och höll på) av boxvilan att hosta 3-5 ggr i början av promenaderna. Aldrig mer än så, men tillräckligt för jag inte skulle gilla det. Speciellt som mitt stall är VÄLDIGT bra för hosthästar generellt. Min K var dammallergiker och hostade ALDRIG hos mig, luften i stallet är ju samma som ute, och med silage + spån så - noll hosta. Så klart oroande att Lillen som aldrig hostat i hela sitt liv hostade i början av promenaderna. Tänkte det säkert berodde på att han stod och grävde i ströet (spån som halm, jag bytte ju till halm för han skulle sluta gräva, men det funkade några veckor bara)
Så jag tog upp det med vet, och hon fick höra det med då han hostade i början av longeringen. Typisk 'dammhosta', och som vet tyckte att man behandlar det ju främst med miljö och i andra hand med medicin, men det är ju lite knepigt göra mer för miljön i ditt läge. Men är det inte värre än sådär ger det sig när han kommer ut i hagen igen skulle jag tro. Men rek att byta bort halmen som strö igen, dock okej ge att äta.
Sen stod han ju kvar över natten på kliniken medan IRAPen 'tillverkades'. Stod på spån, fick silage och halm att äta. Och hostade och hostade och hostade och hackade och hostade...
Jag har ju VÄLventilerat kallstall med enorm luftvolym. Vilket effektivt maskerade hur pass 'illa' det ändå var. Medan klinikens varmstall, som INTE är dammigt eller så, utan ett helt normalt varmstall men ändå skillnad mot kallstall, raskt visade symptomen utan maskering.
Så, vet konstaterade raskt att det där var inte alls så bara tyvärr. Och vips så hade herrn gjort av med ännu mer av mattes pengar och skaffat sig en lång medicinering med slemlösande medicin och inhalation av kortison. Det tog till sista behandlingsveckan innan det märktes någon skillnad, men nu har jag inte hört honom hosta alls på ca en vecka *peppar peppar* Annars så hostade han vid utsläpp i hagen, dvs när rörde sig lite på morgonen hela behandlingen.
Och när han åkte släp nu sista svängarna för IRAPen (dammfritt spån, blött silage - och på medicinering då) och det blev lite instängt, så han hostade och hackade ordentligt vid framkomst till kliniken, aldrig brytt sig förr av att åka. Enligt vet tyvärr typiskt för hosthästar - det är mer instängt i släpet och de har huvudet 'upp' och blir inte av med slemmet, och så börjar de hacka.
Så, för att inte riskera att det blir kroniskt eller kvickdrag eller jävelskap är det både hö (gör ju inget, får han iaf inte) och halmförbud i hela stallet. Så även för Emil, som fortfarande blänger var han ätbara lakan tog vägen..
Vilket ger milt sagt problem ättidsmässigt.