En vettig producent gödslar utefter marktyp och väder oavsett vad han odlar.
Marktyp och väder? Ja, marktyp är jag med på men väder?
En vettig producent kan få önskade värden per kg TS oavsett om det är silage eller hö.
Men det finns hästar som inte tål sileringen.. Och höet får för bra värden.. Iaf för den lättfödda hästen och det arbete den utför.
Och att ta för sent ger ungefär samma energi men lågt protein, vilket är rena mardrömmen för bantarhästarna då man då måste tillföra protein vilket ger extra MJ.
Nja... Eller till viss del, det slår ganska mycket på vilken typ av hö/silage man har. Alltså vilken typ av växtlighet man har på vallen.
Det är oavsett silage eller hö svårt att nå under 9 MJ/kg TS utan att tappa för mycket protein. Men 9 MJ/kg TS är lika mkt oavsett om det är i ett hö med 7,5 MJ/kg foder eller ett silage med 55% TS och 5 MJ/kg foder (siffrorna decimalavrundade).
Men återigen så blir det förändringar i höet när det sileras.. Och ett antal hästar klarar inte sileringen utan blir asdåliga i magen. På nåt vis blir det för starkt. Vet flera som fick riktigt låga värden i fjol på hö iaf.. Och det var ju bra på ponnyer.
Det kan dock finnas en fördel att ha silaget, då det ger mer kilon att fördela över dygnet. Vid de två exemplen ovan och ett fiktigt behov om 45 MJ t ex så är skillnaden att ha 6 kg hö att sprida över dygnet eller att ha 9 kg silage att sprida över dygnet.
Så mycket grovfoder som möjligt är det optimala för hästen, så det har du rätt i.
Vad hästen får i sig är EXAKT samma sak i de två exemplen.
En ytterligare fördel iaf på de lite mindre sydliga breddgraderna är att det med andraskörd ofta är förhållandevis lätt att hålla MJ normalt/åt det lägre hållet, men få ordentligt med protein. Det är en fördel då man kan täcka proteinbehovet på en relativt liten giva och kan hålla ner MJ så mkt som TS tillåter. Här uppe är det inte alltid stabilt väder nog att ta en andra höskörd, men en andra silageskörd går nästan alltid.
Det är ju just det, det är smidigt.. Jag bor ju bara 20 mil sydost om dig så jag har nog samma väder som du.
Bantande hästar ska ha mat som passar deras behov, och som sagt per kg TS är det inga större skillnader mellan typhö och typsilage, det finns helt enkelt en begränsning i vad som är möjligt.