Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag håller helt med dig.
Sedan förstår jag inte varför man ger havre till en fet ponny!!!! Det kan vara farligt.

Min ponny har gått på rejält begränsat bete. Hon hade blivit jätteledsen om hon inte fått äta gräs alls.

Ensilage eller ej beror ju på socker/fruktan/energi innehållet och inte på konserveringsprocessen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Såg han grönt gräs så vart han fet.. Så jo, han var ganska lättfödd på det. Men en bra foderstat på vanligt torrhö, då höll han sig i bra form, tillsammans med träningen självklart. Tränades han inte så gick han på ca 6kg hö/dag. Halm hade han alltid fri tillgång, men han gjorde som mina alltid gör. Äter halm som besatt på hösten och sen lugnar han/dom sig. Troligtvis behöver dom de grova fibrerna i halmen.

På nåt vis blir silaget kraftigare än vanligt torrhö. Och oftast är silaget taget på vallar som är gött ordentligt med och blir då ännu kraftigare. Av de uppfödare av ponnyer, halvblod och kallblod som jag har i min bekantskapskrets så vill absolut inte ponny uppfödaren ffa att man absolut inte ska ha silage till ponnyer just för att det är för kraftigt och det är svårt att få till en bra foderstat med så mycket grovfoder som möjligt på silage. Och mycket grovfoder gör en mätt och glad häst.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag håller helt med dig.
Sedan förstår jag inte varför man ger havre till en fet ponny!!!! Det kan vara farligt.En fet ponny som inte gör ett jota behöver inte ha mer än en bra och en hel del grovfoder, och får man bara ponnyn i bra hull så går det faktiskt att ge den havre;)

Min ponny har gått på rejält begränsat bete. Hon hade blivit jätteledsen om hon inte fått äta gräs alls.Jätteledsen? Nu ska vi inte fömänskliga hästarna..;) Släpp ponnyn med en annan ponny med samma bekymmer på i stort sett inget gräs elelr det lilla som finns i en nerbetad hage och fodra istället.

Ensilage eller ej beror ju på socker/fruktan/energi innehållet och inte på konserveringsprocessen.
Som jag skrev förut så brukar silage komma från gärden som är ordentligt gödslade iom att det är oftast lite större bönder som gör detta. (av erfarenhet så vet jag att det inte går att ta sig in på vilka gärden som helst med dessa maskiner) Och jag kommer nog alltid att hävda att ett ordentlig gödslad vall INTE bör konsumeras av ponnyer, av troligtvis samma skäl som man inte släpper en ponny på bete på densamma vallen.

Går det att få tag på en icke gödslad vall och gärna taget senare så är det ju lugnt. Men dom duggar nog inte så tätt..

En ponny (nu tar jag det som ex eftersom det oftast är dom och kallblod som är feta) är inte gjorda att gå på en massa gräs utan i en skogshage. Kolla till Shettisarna/islänningarna, dom är ganska lättfödda, och det är nog inte så konstigt med tanke på från vilken miljö dom är "skapta".
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min ponny går inte på gräs över huvud taget, hon går på sand. Att en ponny blir fet på gräs är inget konstigt.

Jag tror inte på det med silaget, tar man analys på det så stämmer din teori inte alls.
Nu har jag inte tänkt på foderstat innan jag skaffade min ponny för sex år sedan men under dessa år så har vårat
silage överlag varit mycket bättre lämpat än höet till en tjock ponny/häst, både protein och energimässigt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast varför skulle man ta hö på en vall som inte är ordentligt gödslad? Vad jag vet så gödslar man oavsett om man ska ta hö eller hösilage, annars kommer man ju inte få nån vettig skörd alls. Och det är väl ingen/extremt få som vill ta in hö med skitvärden. De allra flesta vill ju ta in riktigt bra hö.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

En vettig producent gödslar utefter marktyp och väder oavsett vad han odlar.

En vettig producent kan få önskade värden per kg TS oavsett om det är silage eller hö.

Och att ta för sent ger ungefär samma energi men lågt protein, vilket är rena mardrömmen för bantarhästarna då man då måste tillföra protein vilket ger extra MJ.

Det är oavsett silage eller hö svårt att nå under 9 MJ/kg TS utan att tappa för mycket protein. Men 9 MJ/kg TS är lika mkt oavsett om det är i ett hö med 7,5 MJ/kg foder eller ett silage med 55% TS och 5 MJ/kg foder (siffrorna decimalavrundade).

Det kan dock finnas en fördel att ha silaget, då det ger mer kilon att fördela över dygnet. Vid de två exemplen ovan och ett fiktigt behov om 45 MJ t ex så är skillnaden att ha 6 kg hö att sprida över dygnet eller att ha 9 kg silage att sprida över dygnet.

Vad hästen får i sig är EXAKT samma sak i de två exemplen.

En ytterligare fördel iaf på de lite mindre sydliga breddgraderna är att det med andraskörd ofta är förhållandevis lätt att hålla MJ normalt/åt det lägre hållet, men få ordentligt med protein. Det är en fördel då man kan täcka proteinbehovet på en relativt liten giva och kan hålla ner MJ så mkt som TS tillåter. Här uppe är det inte alltid stabilt väder nog att ta en andra höskörd, men en andra silageskörd går nästan alltid.

Bantande hästar ska ha mat som passar deras behov, och som sagt per kg TS är det inga större skillnader mellan typhö och typsilage, det finns helt enkelt en begränsning i vad som är möjligt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

kl

Hejsan! Nu hoppar jag in i tråden och hoppas det går bra!

Har en lettisk halvblodsvalack som gärna lägger på sig lite men verkar inte helt omöjlig som många andra här i tråden verkar vara. Lider verkligen med er som måste kämpa såpass för att få ihop det!

Problemet med min är väl framförallt att han slänger i dig maten så fort, och blir sen ståendes utan mat. Törs inte direkt öka grovfodergivan för att få mer tuggtid så istället håller jag på att pyssla med någon form av sloow feeding. :D

Jag håller på att lära mig så mycket som möjligt så påpeka gärna saker som jag gör fel, finns alltid mycket att lära.

För tillfället får han ett grovfoder med för mycket energi/för lite protein så jag har haft lite svårt att få ihop det. Flyttar dock till ett nytt stall den 2a dec och har då köpt in eget hösilage med 75% ts, 50g/kg foder och 8.1 Mj/kg foder. Tanken är att då fodra med 8kg per dygn så får jag se vad som händer. Andra förslag?

Såhär ser hans foderpåse ut för tillfället. :D Ganska ful och hemmagjord men det ökade hans ättid med 100% så lite bra var den nog.

31879894.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hur mkt MJ får han nu då? Är ju svårt säga ngt om framtida foderstaten om man inte vet skillnaden mot nu =)

Delvis KL, det här med foderbegränsning/slow feeding.

Är det någon som vet om Shires finmaskiga nät med 3*3 cm maskor finns i Sverige? De som är tvåfärgade blå/svart eller röd/svart? Snart kastar jag in handduken och beställer från engelska e-bay, sen får det kosta skjortan i frakt eller ej. För det funkar SKIT utan halm helt enkelt, har ju ändå trixat och donat så att det fodras sista fodringen 24 och första klockan 06. Men idag när det blev lite kallare igen, så var det grävt stora gropar redan vid 24-fodringen =/ Och då får han mat kl 18 och kl 20 med liksom, så.. :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ungefär samma, bara att proteinet blir för lite så jag får stödfodra med proteintillskott (vilket ju också innebär en del ökning i MJ, är lucern han får). Tror nuvarande hösilage ligger på 7,8MJ och protein på 27.
I nya stallet är vinterhagen full med gran så jag antar att de kommer pyssla rätt mycket med granarna under dagarna vilket ju underlättar lite i "att-ha-och-pilla-med" syfte. :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu ska du ju snart flytta och det är ingen ide att ändra på ngt. Men jag tycker nog inte att lusern är ett proteintillskott. Det är ett grovfoder som innehåller mkt protein och mindre energi. Det som jag ger har en kvot på över 10. Men om du bara lägger till lusernet utan att dra ner på annat grovfoder så ökar du antagligen energin för mkt. Det fungerar inte på en lättfödd häst. Du måste i så fall byta ut en del av det andra grovfodret mot lusern eller också ge proteinkoncentrat i stället.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Finns det inga andra finmaskiga nät nånstans? Är det bara Shires som har det? Har du testat att ha två nät samtidigt..? *spånar*

Rein: Vilket sötnos :D

--

Idag red vi lite barbacka för första gången på evigheter. Jag kan konstatera att viktnedgången verkligen MÄRKS! Han är riktigt smal att sitta på. Nu vill jag bara få möjlighet att rida mer dressyr, vi har struntat lite i det och mest bara ridit på sista tiden. Så bättre kondition men inte så mycket muskler i överlinjen som jag hade önskat.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har inte hittat några med 3*3 cm ruta tyvärr. Det är dock synnerligen svårt att söka, för söker man på finmaskiga hönät/hösilagenät/etc, så förutom de dyra som finns på två ställen och där man kan få i storlek upp till för rundbal, så kan de ange 5 cm maska som finmaskigt.

Hööks har med 4 cm maska. Trippla sådana är ingen som helst match för herrn...

Så mycket möjligt det finns andra med små maskor, jag har bara inte hittat några när jag googlat och i butik här har jag hittat Hööks som minsta.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Har läst att andra med dåliga proteinvärden ger lucern så trodde det var rätt :o. Har dragot ner lite på hösilaget men menade att det blev ungefär samma MJ per dag.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Har läst att andra med dåliga proteinvärden ger lucern så trodde det var rätt :o. Har dragot ner lite på hösilaget men menade att det blev ungefär samma MJ per dag.

Det var ingen kritik precis.

Det är bra att ge lusern, det tycker jag i alla fall.

Jag ger och har de senaste två åren gett min, tidigare superlättfödda, ponny 2 kg lusernpellets, halm, hö och lite soja.. När hon var sjuk i fånganfall och under rehabiliteringen fick hon bara lusernpellets och halm. Hon var antagligen insulinresisent och jag ville få ner insulinet så fort som möjligt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Idag på lunchen såg jag något som värmer ett mattehjärta:love: Allt slit, dåligt samvete och oro gör sitt. Idag när jag lunchade såg jag en svart köttbulle som stutsade omkring som en galning för sig själv, alla hovarna rakt upp i luften, rejs och bock. Den andra ponnyn som gick med henne såg chockskadad ut, jag vart chockskadad, alla var chockskadade. Vi snackar alltså om Moa, som för ett år sedan aldrig skulle få för sig tanken att busa för sig själv, hon jagade på sin höjd bort dom andra hästarna från maten frivilligt. Nu stutsade hon omkring som en unghäst på grönbete, dock i massa snö:D

Vilken skön känsla alltså:love:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Du har inte hört med Aubiose? Jag brukar åka dit lite titt som tätt och de har ganska mkt grejer från Shires
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast varför skulle man ta hö på en vall som inte är ordentligt gödslad? Vad jag vet så gödslar man oavsett om man ska ta hö eller hösilage, annars kommer man ju inte få nån vettig skörd alls. Och det är väl ingen/extremt få som vill ta in hö med skitvärden. De allra flesta vill ju ta in riktigt bra hö.

Det blir skillnad på höet om vallen är gödslad eller inte. Det är skillnad på bra hö/silage och bra hö/silage, men ett jättebra hö/silage är inget för en ponny eller en som är fet. Det absolut viktigaste är en bra hygiensik kvalitet. Och hellre ett hö med sämre näringsvärden så att hästen kan få en större mängd grovfoder och känner sig mätt.

Varför.. För att man kanske har såna gärden och anser att det kan vara en bättre mat för djurena ;) Blandade grässorter och annat mumma.:) Ekologiskt?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo om man tar sitt eget hö och endast ska ge det till tjockispållar så kan man ju ta in "dåligt" hö :) Min pappa har alltid tagit eget hö från egna vallar så man kan ju påverka mycket med vilka växter man väljer och gödslingen. Dock svårt att få sånt hö från större producenter som satsar på creme de la creme! :p

Fast ekologiskt, det kan ju bli precis som man vill ha det även det. Bara det att man inte använder handelsgödsel. :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

En vettig producent gödslar utefter marktyp och väder oavsett vad han odlar.Marktyp och väder? Ja, marktyp är jag med på men väder?

En vettig producent kan få önskade värden per kg TS oavsett om det är silage eller hö.Men det finns hästar som inte tål sileringen.. Och höet får för bra värden.. Iaf för den lättfödda hästen och det arbete den utför.

Och att ta för sent ger ungefär samma energi men lågt protein, vilket är rena mardrömmen för bantarhästarna då man då måste tillföra protein vilket ger extra MJ.Nja... Eller till viss del, det slår ganska mycket på vilken typ av hö/silage man har. Alltså vilken typ av växtlighet man har på vallen.

Det är oavsett silage eller hö svårt att nå under 9 MJ/kg TS utan att tappa för mycket protein. Men 9 MJ/kg TS är lika mkt oavsett om det är i ett hö med 7,5 MJ/kg foder eller ett silage med 55% TS och 5 MJ/kg foder (siffrorna decimalavrundade).Men återigen så blir det förändringar i höet när det sileras.. Och ett antal hästar klarar inte sileringen utan blir asdåliga i magen. På nåt vis blir det för starkt. Vet flera som fick riktigt låga värden i fjol på hö iaf.. Och det var ju bra på ponnyer.

Det kan dock finnas en fördel att ha silaget, då det ger mer kilon att fördela över dygnet. Vid de två exemplen ovan och ett fiktigt behov om 45 MJ t ex så är skillnaden att ha 6 kg hö att sprida över dygnet eller att ha 9 kg silage att sprida över dygnet.Så mycket grovfoder som möjligt är det optimala för hästen, så det har du rätt i.

Vad hästen får i sig är EXAKT samma sak i de två exemplen.

En ytterligare fördel iaf på de lite mindre sydliga breddgraderna är att det med andraskörd ofta är förhållandevis lätt att hålla MJ normalt/åt det lägre hållet, men få ordentligt med protein. Det är en fördel då man kan täcka proteinbehovet på en relativt liten giva och kan hålla ner MJ så mkt som TS tillåter. Här uppe är det inte alltid stabilt väder nog att ta en andra höskörd, men en andra silageskörd går nästan alltid.Det är ju just det, det är smidigt.. Jag bor ju bara 20 mil sydost om dig så jag har nog samma väder som du. ;)

Bantande hästar ska ha mat som passar deras behov, och som sagt per kg TS är det inga större skillnader mellan typhö och typsilage, det finns helt enkelt en begränsning i vad som är möjligt.

*kl*
Men VARFÖR är det så många hästar/ponnyer som är feta eller blir sjuka pga kosten? Det måste bero på nåt.

När jag var i ponnyåldern, vilket var slutet 80, då var det i stortsett bara ponnyer på bete som var feta som grisar och det var också dom som blev sjuka sen. Det var innan man analyserade allt och det var innan silagena kom, till hästar, för det silage som fanns var i plansilos som man besprutade med myrsyra, om jag inte minns galet och gav till kossorna. Nu har var och varannan problem med en det ena och en det andra.

Har hästfolket blivit så dåliga på foder och fodringar? Eller är det för att metoderna ändrats? Aveln?

Det jag inte tror är att det är avelns fel, utan det andra..

Jag vet att jag fick jävligt mycket skit när jag beslutade om att min gammelponny INTE skulle få gå på bete och det var så synd om honom att inte få leva ett hästliv, jag gav med mig och hade honom på bete.. Det ledde till fång 3gånger och dom årena blev hans död 10år senare med.. Hade jag inte hållt honom så fet och sen bantat honom på vintern, för att släppa ut honom på bete igen på sommaren, då hade hans ben klarat sig längre..


Kolla in bild 4, 6, 7, det är den perioden han gick på bete och bilderna efter gick han INTE på bete utan hölls i det skicket..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo om man tar sitt eget hö och endast ska ge det till tjockispållar så kan man ju ta in "dåligt" hö :) Min pappa har alltid tagit eget hö från egna vallar så man kan ju påverka mycket med vilka växter man väljer och gödslingen. Dock svårt att få sånt hö från större producenter som satsar på creme de la creme! :p

Fast ekologiskt, det kan ju bli precis som man vill ha det även det. Bara det att man inte använder handelsgödsel. :)

Precis och skulle allt mera folk påpeka detta för "producenterna" och efterfrågan ökar så skulle dom nog kunna fixa detta foder med.. Efterfrågan ger tillgång, det är bara det att hästfolket måste ställa krav.

Odlar man ekologiskt så ska man bara använda "naturligt" gödsel, tillsatt med nåt och bara från ekologiska djur som äter ekologisk mat. Alla mina djur är nog så ekologiska dom kan bli :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp