Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är en bantningstråd men ändå matar ni trollen :p Trist att det ska bli sån pajkastning.

Själv så är jag fortfarande fascinerad över att en bog börjar framträda på gubben :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Seg/hängig, darrningar och stapplig (hård och ojämt underlag mestadels dock) - är det dags att ha fångest då?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Seg/hängig, darrningar och stapplig (hård och ojämt underlag mestadels dock) - är det dags att ha fångest då?

puls strax ovanför kotan?
varma hovar, ben?

Det kan nog börja hur som helst.
Men jag hade tagit bort den från ev "bete" och dessutom ställt in den på box.
Men det är jag lider av kronisk fångest.
Efter att ha läst AWs lägger jag nog till att jag också hade ringt veterinären. Det är viktig att sätta in åtgärder så tidigt som möjligt --- om det nu är fång.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har nog redan fullt utvecklad fångest egentligen. Han har dock ingen puls och är helt sval och så i hovarna. Ska hur som helst upp nu och fatta ett beslut, känner jag mig själv kommer jag slå veterinären en pling.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det vore dock så jävla retligt om skäcken fick fång istället för Moa som jag varit mest hysterisk över och som verkligen ligger i riskzonen!!!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är väl typiskt fång i så fall, blir aldrig som man tror.

Jag kollade dina bilder på skäcken. Jag är inte bra på bilder i och för sig men han ser kanske mer lite tjock ut än fettdepåer?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fång känns som det alltid är 'typiskt!'. Men jag håller tummarna det är något annat, typ att han frös och ör sulöm pga helvetesunderlaget. Men jag hade inte vågat chansa utan just haft fångest och ringt vet. Och hoppats att vet skulle konstatera att det inte var fång.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nej han har inga fetdepåer utan är just bara en tjockis:p

Han har inga problem att vända, han travade utan att stappla på ängen, lekte med en polare när jag kom upp igen. Har inga som helst problem att stå och slå i gången med alla fyra för att han är uttråkad.
Ingen puls- torr och fin i ben och hovar.
Nu står han hur som helst inne något timme sen känner jag efter puls och värme igen, vet inte ifall snön kan ha en svalande effekt och pulsen (om det nu är fång) känns mindre isf?

Nu känns det bara som att jag är lite väl övernojig :o Fast samtidigt får jag dåligt samvete om jag inte ringer vet nu. Även om jag egentligen är ganska säker på att det inte är fång nu efter att jag varit uppe.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Om ni har en hel del snö som ligger överallt och som hovarna sjunker ner i så kan det kanske vara bättre för honom att vara ute om det nu skulle vara så att det är ngt på gång. Eller så är det bättre med vila.

Nu menar jag inte alls att det måste vara fång. Men det enda sätt som har visat sig kunna stoppa ett anfall är att kyla hovar och ben om man gör det tillräckligt länge och vid rätt tidpunkt.

Ring och hör med en veterinär. Man kan alltid ringa och fråga.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL*

Här börjar det faktiskt hända saker! Herrn har ju vilat ett tag, så direkt när jag började rida regelbundet började kilona rasa. Hoppas på att han börjar bli fin tills efter jul. Nu har jag inte mätt honom ännu, men känner stor skillnad på speciellt rumpa och nacke. Sadelgjorden går numer att spänna en 3 hål till :banana:

Pälsen har ju blivit isbjörn nu dock, så det är lite svårt att se skillnaden på kort.. Får ta bättre nån dag.
31874427.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vad kul att det går åt rätt håll :)

kl

Hos oss går det att rida igen ;) ET varit ute och kollat varenda millimeter av hästen och inte hittat något fel, var in i sväng på Strömsholm för vaccination och när jag ändå hade plånboken öppen bad jag dem kolla honom och inte heller de hittade något fel. Vi har alltså konstaterat att jag har en galen ponny :D

I samråd med ET har jag fått lägga om ridningen helt, nu ska herrn bli TRÖTT när vi rider! Eftersom vi har problem när vi vänder hemåt på de fina galoppvägarna (hästen får kockohej-ryck och galopperar på tvären när jag vill skritta :crazy:) så ska jag se till att han fått ur sej energin innan vi vänder. Lätt som en plätt, eller inte... Sist körde vi skänkelvikningar, öppna, sluta, övergångar i trav och skritt tills mina ben var som gelé innan vi vände hemåt och han gick aldrig på tvären, lade bara i en extra växel ;)

Fördelen med det här är att både han och jag blir mer tränade, vi kan liksom inte slörida mer ;) Har till och med ökat på höet med ett kilo, sista veckan har det försvunnit 5 kg enligt måttbandet och jag tyckte han var lagom som han var innan dess, så han får som sagt ett kilo till med hö på prov, håller han hullet på det blir jag överlycklig för då kan jag ge honom hela 5 kg hö och 2 kg halm!

Det verkar som om han kan äta mer nu när han är smal, än han kunde när han var på väg till att bli smal, om någon fattar. Någon annan som varit med om det eller har en förklaring till varför?

Oj, vilken novell det blev :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hihi, vilket mumintroll! :love:

Kämpa på därute allesammans! Verkar som det går bra för de flesta på just bantningsfronten.

Inte roligt att fångesten blossar upp igen.. Jag har också drabbats. :(
Figgen har blivit knepig, han blir stel och svårarbetad i perioder. Släpper inte alls igenom, och ibland går det inte trava än mindre galoppera alls. Han försöker, men det känns som om hela motorn har brakat ihop. Efter ett tag (allt från några dagar till några veckor) blir han som vanligt igen, mjuk och fin och supertrevliga gångarter och kalaskondis.
Nu kommer jag säkert få kommentarer om att han är otränad, ur kondition. Men jag har ju hållt igång honom i rejält tempo (travat minst 30 min+20 min skritt tre gånger i veckan hela sommaren, oftast mer än 30 min).

Ska in och prata med veterinären på måndag (igen) men de tar mig inte på speciellt stort allvar. Sure, hästen är inte slimmad och av ridmodell men något är fel. De har gjort böjprov tidigare, senast för ca 8 månader sen, utan att se någon konstigt. Han är likadan nu som då. Jag får ju ångest så det skriker om det! Ska man fortsätta träna, låta honom vila någon vecka och se vad som händer? Minska ner träningen till ett minimum (bara skritta för hand helt utan några som helst krav)?
Vad säger man för att få veterinärerna att förstå att något är fel?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är jobbigt när man inte blir tagen på allvar. Var samma med mig och Moa. Rekomendationen då var att ställa henne i en grushage med 1 kg hö om dagen och motionera minst 5 km i snabbt tempo så hon får upp flåset ordentligt. Vilket inte funkade då ponny var hysterisk såklart och orkade inte alls lika mycket som innan. Det var först när jag läste här och sen ringde världens bästa distriktsveterinärer som jag blev tagen på allvar!

Så jag vet hur jobbigt det är när man inte blir tagen på allvar :(
Hoppas dock du får den hjälp du vill! Jobbigt när han inte är bra.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det verkar som om han kan äta mer nu när han är smal, än han kunde när han var på väg till att bli smal, om någon fattar. Någon annan som varit med om det eller har en förklaring till varför?

Oj, vilken novell det blev :p

Ingen förklaring med så är det här också! Hästarna äter fortfarande silage från samma vall som förra året och i år äter hästen flera kg mer och håller sig smal(hamnar på gränsen till för smal i perioder och jag lägger på ett kg till). Förra vinterna åt han 10 och nu 13(dock inte enligt samma våg så skillnaden är nog närmare 5-6kg egentligen. Samt en del proteintillskott som han inte fick då.

Jag mest njuter och fodrar, helskönt att varje dag få stå och bråka med kvällsluckan i foderautomaten för att det är svårt att få in så mycket mat=)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Delvis KL

Tror de flesta hästarna i tråden har kunnat äta mer igen utan att lägga på sig när de blivit smala. Förklaringen skulle jag tro är att metabolismen är normaliserad igen av viktnedgången/ökad motion/etc =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*

Min gammelponny (liten D)var alltid en fet rackare, innan jag kom på hur jag skulle göra med honom.. Så de sista 7årena var han alldeles lagom..

Han fick ABSOLUT INTE gå på nåt bete alls, utan gå i sin tråkiga vinterhage och fodras med hö, (Hösilage gav jag honom inte och rekomenderar det verkligen inte till tjocka hästar alls)

Han motionerades skapligt 4-6 gånger i veckan. Periodvis tränade vi "på riktigt" ( I ridhus, dressyr, på tygeln i form alla gångarter och rörelser upp till galoppbyten vartannat steg)

Han fick om jag inte minns fel ca 8kg hö/dag och stod på halm, han fick även havre(8-10dl)/betfor( ca 5dl torrt som blötläggs)/mineraler och Bvitaminer.

jojobantning är inte bra för någon och ponnyer och hästar som lätt blir feta ska absolut inte gå på bete. Det är elakt, att dom ska bli feta på sommaren och sen strikt bantning på vintern, försök att håll dom i samma hull året runt istället.

Mina hästar som numera är något större och tyngre gör man inte några större bantningar på för om man ser att dom gått ner kan det vara försent och det tar ett år innan dom ser bra ut igen. Mina är väl hullade, men eftersom dom står till viss del och ev ska båda föla (en ska det iaf) så får dom ha lite hull. Men går den ena tom så går hon INTE på bete nästa sommar. Den "bantning" mina går på nu så får dom 25kg hö/dag, 1 liter betfor som blötläggs, 4 liter korn/rågvete/havrekross, mineraler och Tokosel. Då håller dom vikten, sänker jag ex höet till 18kg så minskar dom. Den ena har gått ner 40kg på den dieten.:)

Men som sagt det är olika på olika hästar.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Den ponnyn kan inte ha varit lättfödd inte! :eek:

Mitt stora d-ponnysto skulle varit smällfet om hon fick 8 kg hö och fri tillgång på halm + en massa betfor, när hon rids. Såvida inte halmen innehöll 0 MJ per kg.

Just nu är hon smällfet av att bara stå på halm, men hon är halt på båda frambenen och får inte röra sig mer än 40 min per dag,
hon äter spån så något annat underlag går ej att ha i boxen, då jag inte tror att varken papper eller spån är ok för en häst att äta. Suck. :(

Huruvida silage är bra eller ej för en tjock häst beror helt på vilka värden man har på silaget,
så att silage skulle vara dåligt för tjocka hästar i egenskap av att det är silage, tror jag inte på. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp