Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kan du försöka ta ny bild, i 'helfigur?' =)

Japp, ska försöka återkomma med en bättre bild. Nu vet jag ju hur jag ska bära mig åt. :)

Kände igenom honom ordentligt idag, och han har allt en del "reserver" även på resten av kroppen, även om magen är klart värst. Saken är den att han alltid varit extremt tunn över rumpa och hals och haft stor mage. Jag brukar skylla på att han är halvarab och byggd sån, men nu är han med sina mått mätt rätt så rund även över resten av kroppen.

Kan tillägga att han ser väldigt annorlunda ut i kroppen då han rids (i rätt form). Då åker magen in en bra bit och han länger ut överlinjen och blir väldigt mycket snyggare. :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag skulle minska på hö- höbuken o ge havre för både protein o extra energi.
Ser ut som den petat i sig ganska stor mängd.

Bukar väger mkt o är ej heller bra för ryggen.

buk är inte= proteinbrist. Då är den som regel även tunn- att den även måste föda sig på proteinerna som ger utslag i mindre muskelmassa.. Den måste röra sig för att få en större muskelmassa- annars är det fett- fet överlinje.

De flesta här har lättfödda ponnies som ej heller ens rids som din:devil:

Tja, det kanske är något man skulle kunna testa. Har nog alltid försökt täcka upp behoven så långt som möjligt med hösilage och sen bara ge kraftfoder mer som lite "skrammel i krubban". Får väl räkna lite på hur jag skulle kunna lägga upp det om jag vänder på det istället. Dock kommer det nog inte att bli så jättestor skillnad. Han väger dryga 500 kg och äter i dagsläget 9 kg hösilage (rätt torrt) så det är inga enorma mängder...

Att det inte är bra för honom att kånka runt på den stora magen är inte svårt att räkna ut, det svåra är ju bara att hitta ett sätt att komma till rätta med det. :confused:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Din häst rids för mycket för jag övht ska tro att det där är en 'hömage'. Finns det reserver på övriga delar av kroppen med, så är det ju def inte hömage som är problemet. Så då är det nog för mkt MJ helt enkelt, och du får försöka kapa i det? Men behåll proteinet så du inte hamnar under behovet där =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kanske är det så att jag har överskattat hans energibehov lite, och sen är det ju som sagt svårt att uppskatta hur mycket han pillar i sig ute i hagen. Dels finns det mer gräs kvar än vad man tror och dels får de frukosthö ute i hagen och min lille plutt är högst i rang så han äter garanterat mest...

Får nog se över mina siffror igen och se vad jag kan göra.

Men när man räknar ut energibehov, ska man räkna på "idealvikten" då, eller på den aktuella vikten? (Eller någonstans däremellan?)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag skulle minska på hö- höbuken o ge havre för både protein o extra energi.
Ser ut som den petat i sig ganska stor mängd.

Bukar väger mkt o är ej heller bra för ryggen.

De flesta här har lättfödda ponnies som ej heller ens rids som din:devil:

Vad menar du att buken skulle innehålla som kan vara så farligt?
Det är sant att hästar som äter tillräckligt mkt grovfoder inte är så extremt slimmade som andra. Men detta att det är skadligt på ngt sätt börjar nog bli lite gammalt. Det finns studier om detta på SLU och det finns vad jag vet många med hästar på mer elitnivå som övergår till att ge sina hästar alltmer grovfoder och mindre mängd kraftfoder.

Jag tycker att det verkar som att den ser ut att ha en del fett och det gör tydligen även den veterinär som har sett hästen. För mig verkar det tokigt att ge en sådan häst havre.

Din sista kommentar är bara urtråkig!
Visa lite bilder på dina egna hästar i stället för att alltid kommentera andras!!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kanske är det så att jag har överskattat hans energibehov lite, och sen är det ju som sagt svårt att uppskatta hur mycket han pillar i sig ute i hagen.

Men när man räknar ut energibehov, ska man räkna på "idealvikten" då, eller på den aktuella vikten? (Eller någonstans däremellan?)

Det är lätt att överskatta energibehovet. Dels är det vanligt att man väljer fel för arbetet och dels att hästen helt enkelt inte passar in i tabellerna utan att den har ett mindre behov än vad de anger.

Man ska räkna på den uppsatta målvikten dvs så mkt som du tror att hästen bör väga efter bantningen. Sedan beror det nog på hur mkt överviktig den är. Om den väger 500 kg i stället för 300 (bara som exempel för att överdriva lite) så får man nog ta ngt mittemellan.

Men torrsubstansen däremot bör man inte dra ner hur mkt som helst.

Jag tror att många hästar är ganska lätta att banta. Av de fyra hästar vi har hemma så är två hästar lätta att banta. För dem räcker det att minska fodret lite. Den tredje, min egen, är den som varit för tjock och hon var svår att banta. Den fjärde hästen, ett äldre varmblod, är för svårfödd för att behöva banta.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

De flesta här har lättfödda ponnies som ej heller ens rids som din:devil:

Hur mycket rids din egna häst då?

Nu rids inte mina små som är med här någonting, däremot körs den ena 6-7 dagar i veckan och den lilla skäcken körs 3-5 dagar i veckan och då är det ingen söndagskörning precis.

Du har en väldigt tråkigt anklagande attityd hela tiden, men aldrig får vi se bilder på dina hästar när vi efterfrågar? När någon kommer med så starka åsikter som du vill man ju gärna se någonting som stärker detta:)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tja, det kanske är något man skulle kunna testa. Har nog alltid försökt täcka upp behoven så långt som möjligt med hösilage och sen bara ge kraftfoder mer som lite "skrammel i krubban". Får väl räkna lite på hur jag skulle kunna lägga upp det om jag vänder på det istället. Dock kommer det nog inte att bli så jättestor skillnad. Han väger dryga 500 kg och äter i dagsläget 9 kg hösilage (rätt torrt) så det är inga enorma mängder...

Att det inte är bra för honom att kånka runt på den stora magen är inte svårt att räkna ut, det svåra är ju bara att hitta ett sätt att komma till rätta med det. :confused:
Så den väger bara 500, då har du utrymme att minska ett kg o den petar nog i sig en hel del gräs- som jag förstår. Även halm eller?

Man kan prova med ett kg havre. Bara att den blir piggare o får ett annat fokus gör att den kommer röra sig o förbränna mer. De tillagda MJ blir då till bränsle för att få igång förbränningen o ett mindre bukomfång.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hur mycket rids din egna häst då?

Nu rids inte mina små som är med här någonting, däremot körs den ena 6-7 dagar i veckan och den lilla skäcken körs 3-5 dagar i veckan och då är det ingen söndagskörning precis.

Du har en väldigt tråkigt anklagande attityd hela tiden, men aldrig får vi se bilder på dina hästar när vi efterfrågar? När någon kommer med så starka åsikter som du vill man ju gärna se någonting som stärker detta:)
Det är inte så svårt. Intag/ förbrukning.

Många ( inte nödvändigtvis alla) har tjocka hästar på gräs varje år o "Förstår" inte varför hästen aldrig blir smal:mad:
Ylvalills häst är under igångsättning o rids 1h. promenadridning.

många här är aktiva i tråden i åratal utan att få ngn större skillnad o min undran är anledningen till det:confused:

Jag har sett till att banta min o sen hålla efter- att ständigt ha koll.
Den får mat efter vad den uträttar o även hur mkt gräs den kan få i sig.
Ja jag rider mkt mer än bara motionsridning o kan därför ge min slanka hästa ganska mkt mat- som även de som HAR bantat sina erfarit.

Jag tycker att ur etologisk synvinkel är det mkt "snällare" att inte banta dem under flera år o det skapar en mer lättfödd individ som går på sparlåga. Har här sett folk som rakar sina mittt i smällkalla vintern... för att banta den. Är det riktigt slugt?

Rid mer o de behöver inte tugga högkvalitets foder o gräs hela dagarna. Det har man vetat i alla tider i synnerhet med ponnies o ej hårt arbetande brukshästar.

Tyvärr har man lättfödda ihop med svårfödda o det gör att den lättfödda som äter fortare får mer iallafall.

Många ger den lilla ponnyn lika mkt mat som ett halvblod. Ponnyn... som oxå oftast har ett energisnålt rörelsemönster. Är det då konstigt att de blir feta?
Nej!
Det är idag oxå skillnad på användningen av hästen. Många många har tappat intresset för ridning o hästarna "skräpar" bara i hagarna. Ser mkt sådant i mina trakter. Trots det går de på samma bete som när de reds.
Man har hästen kvar o många använder hästen som en hund o tränar trick. Det räcker inte för att hästen ska få tillräckligt med motion.

Ja jag ser det som ett stort problem att promenadhästar idag är de som bara promeneras med- på sin höjd.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Ang det här med höbukar och grovfoder etc

Över 20 kg silage per dygn, och ingen höbuk alls i sikte.
http://img80.imageshack.us/img80/8559/uppstalld.jpg

Samma häst, men 8 kg silage och 3 kg kraftfoder (varav 2 kg havre).
http://img199.imageshack.us/img199/8697/importeradebilder2363.jpg

Så som sagt, jag ställer mig högst skeptiskt till det här med höbuk pga 'för mycket' grovfoder rent allmänt, och alldeles speciellt i TS fall där hästen rids regelbundet (även om jag anser att de får inte höbuk ändå, även om de inte rids). Och som axel kan se så är det ingen liten ponny på bilden
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

många här är aktiva i tråden i åratal utan att få ngn större skillnad o min undran är anledningen till det:confused:

Vilka tänker du på nu? Jag tänkte faktiskt på det häromdagen, att det är kul att se att de flesta som varit med sen jag började idag faktiskt fått snurr på det i någon form, och flera har mer eller mindre 'gått i mål', även om det givetvis sen alltid är ett pågående jobb att hålla det under kontroll i framtiden med.

Och det ÄVEN för de som haft dåliga förutsättningar så till vida att de inte kunnat ta hjälp av motionen.

Det finns mer än en häst i tråden som tappat många kilon. Du har själv sagt att din bantade SEX KG, och att då sitta och pika de som fått kämpa i ett år för att banta HUNDRA kilo känns lite väl..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nej den gick nog ner 30 kg. Du o FA tar alltid till de där 6 kg som var på 5 v. o Fa menade att det var svält.

Jag vet att du nu är expert på bantning- MED medicin då förstås.

Om du inte hade låtit ponnyn gå med svårfödda fullblod på klöverbeten o gett samma foder vintertid, inte underskattat "skräpbete" o halm- hade den inte behövt bli sådan. Troligen är det precis som med oss människor. Om man göder barn- unghästar så får de stora problem resten av livet.

Om hästen eller t o m en ponny har 100 kg övervikt- ja då är det vanvård.

Förebygg övervikt! Istället för jojo- bantning.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Ang det här med höbukar och grovfoder etc

Över 20 kg silage per dygn, och ingen höbuk alls i sikte.
http://img80.imageshack.us/img80/8559/uppstalld.jpg

Samma häst, men 8 kg silage och 3 kg kraftfoder (varav 2 kg havre).
http://img199.imageshack.us/img199/8697/importeradebilder2363.jpg

Så som sagt, jag ställer mig högst skeptiskt till det här med höbuk pga 'för mycket' grovfoder rent allmänt, och alldeles speciellt i TS fall där hästen rids regelbundet (även om jag anser att de får inte höbuk ändå, även om de inte rids). Och som axel kan se så är det ingen liten ponny på bilden
Här jämför du när ett ungt fullblod tränas o sen när den är sjuk o ges kraftfoder.

Mår dåligt när du påminner om alla dina nu döda hästar:crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ett långt svar utan en enda bild eller en beskrivning om hur du gjort med din egen häst utan bara vad du tycker?
Intag/förbrukning vet nog dom flesta här att det handlar om.

Dom två ponnyer som jag har med i tråden har jag gjort allt för att dom INTE ska gå på gräs, den lilla tjocka bruna har jag lyckats bra med, utom en dag när den lilla skäcken rivit ner allt staket. Det lilla skäcken har jag kämpat med, men ja han har gått på gräs i sommar en del eftersom han rymt 1 gång om dagen alternativt 25 gånger om dagen.

Jag har i hagen 5 lättfödda individer. Den lilla bruna som är med i tråden är den enda som är IR och hon fodras separat samt går in på natten. Dom andra går på lösdrift.

Jag efterfrågar fortfarande jämförande bilder på din häst? Under hur kort period bantade du den?

Många i tråden är förmodligen också inakoderingar och då kan det vara svårt eftersom man inte får välja hage osv helt själv. Jag har tur då jag hyr ett helt stall, men tyvärr har jag inte råd att grusa en hel hage till min IR ponny som numera går på liiite gräs med munkorg några timmar om dagen. Men vad gör man, det är det alternativet eller att hon får stå inne hela tiden och sålänge hon mår bra får hon gå med dom andra. Och hon mår toppen.

Det känns som att du redan har bestämt dig att alla i tråden med ponnyer motionerar sina för lite?
Mina går betydligt mer än många andra hästar här omkring...
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja det var ett allmänt svar.
du verkar motionera dina små mer än de flesta gör.

Jovisst kan det vara svårt om man är inackorderad, men samtidigt- vem gör iordning maten/ sätter foderstaten eller beslutar om vilket bete den ska gå på?
Folk åker på semester eller hellre väljer att sitta här.

Har alla möjliga o omöjliga ursäkter o skyller på att det är ponnyn som det är fel på. *allmänt*

Varför har du 5 st?
Ska de säljas?

man bör inte ha fler hästar än vad man kan ta hand om- om det inte gäller avel o riktigt unga hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag ändrade mitt svar något då jag insåg det sen :)
Många får faktiskt inte besluta beten osv själva när dom är inakoderingar. Jag har turen att göra det så mina småttingar (shettisarna) har gått i skogen. Fodret, som du sa innan en lättfödd ponny med svårfödda innebär ju att ponny får i sig alldeles för mycket.

Jag har inte själv fem hästar, jag har tre stycken som tas om hand alldeles utmärkt. Min ena, den lilla bruna, är det dock något fel på även enligt veterinären så det är liksom ingen dålig ursäkt.

Jag har tre hästar själv och 5 inakoderingar varav två av inakoderingarna går i samma hage som mina tre (alltså 5 lättfödda individer i samma hage) och tre storhästar i den andra hagen som vill ha mer mat än tjockisgänget.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Här jämför du när ett ungt fullblod tränas o sen när den är sjuk o ges kraftfoder.

Mår dåligt när du påminner om alla dina nu döda hästar:crazy:

Tvärtom axel, tvärtom..

Bild nummer två är tagen dagen efter hon kom hem (november), dvs när hon kom från tränaren. Hon var dock inte i träning. Men fick 8 kg silage och så 3 kg kraftfoder, och var som synes för rund. Och inte sjuk.

Bild ett, med över 20 kg silage, är tagen i början på maj året efter.

Så, än en gång hade du förutfattade meningar och tog en vild chans att kritisera. På helt fel faktagrunder.

Du kan använda ignorerafunktionen om du mår dåligt över mina inlägg.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nej den gick nog ner 30 kg. Du o FA tar alltid till de där 6 kg som var på 5 v. o Fa menade att det var svält.

DU har aldrig berättat hur du bantat din häst så jag har aldrig sagt det varit svält. Däremot har du föreslagit andra vad jag anser är svält.

Sen är det DU som sagt det var 6 kg, jag frågade tom om du inte glömt en nolla, men nej 6 kg.

Lillen gick ner 30 kg på första veckorna, är jag då en bättre bantare än dig?

Jag vet att du nu är expert på bantning- MED medicin då förstås.

Nu är du bara fjantig. Lillen gick ner över 100 kg UTAN ett enda gram medicin. Han vägde när han började medicineras 418 kilo.

Han vägde för en vecka sen 405 kg. veckan innan var han nere på 395 kg. Så om vi räknar SNÄLLT så har han gått ner 23 kg på metformin. Och UTAN metformin bantade jag honom - varav stor del av tiden på boxvila - 112 kg.

Så ska du kanske släppa det med banta med medicin? Han har bantats mha diet, och enbart diet. Trots IR, och utan träning. Det har inte varit lätt och varit lite bakslag pga IR, men hur mycket du än försöker kritisera så är jag fasiken så stolt över att jag äntligen gick i mål. Sen kan du försöka 'ta ifrån' mig det hur mkt du vill. Men faktum kvarstår - han är bantad 112 kg med enbart diet, och om vi räknar snällt 23 kg på metformin (räknar vi mer rimligt så 13 kg)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är lätt att överskatta energibehovet. Dels är det vanligt att man väljer fel för arbetet och dels att hästen helt enkelt inte passar in i tabellerna utan att den har ett mindre behov än vad de anger.

Man ska räkna på den uppsatta målvikten dvs så mkt som du tror att hästen bör väga efter bantningen. Sedan beror det nog på hur mkt överviktig den är. Om den väger 500 kg i stället för 300 (bara som exempel för att överdriva lite) så får man nog ta ngt mittemellan.

Men torrsubstansen däremot bör man inte dra ner hur mkt som helst.

Jag tror att många hästar är ganska lätta att banta. Av de fyra hästar vi har hemma så är två hästar lätta att banta. För dem räcker det att minska fodret lite. Den tredje, min egen, är den som varit för tjock och hon var svår att banta. Den fjärde hästen, ett äldre varmblod, är för svårfödd för att behöva banta.

Ok, tack! Då vet jag lite hur jag ska tänka. Återstår bara att uppskatta hur mycket han borde väga då... :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Annars får man helt enkelt prova att dra ner säg 10 MJ och så se vad som händer på 3-4 veckor, ett måttband (viktmåttband eller vanligt) är en bra hjälp ihop med ögonen för att se vad som/om något händer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • OS Hoppning 2024
  • Hjälmar

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp