Sv: Uppdrag bantning del 4
Hej alla ni expertbantare!
Skulle verkligen behöva ta tag i min hästs fysik på allvar har jag insett. Tog kort på honom i profil häromdagen för att använda för att få tips om ny sadel och det är ju så att man skäms
. Han har alltid varit för rund om magen, även när han var riktigt mager, men han ser numera högdräktig ut! Resten av kroppen är väl mer normalhull så han är inte jämnfet, men magen är bedrövlig.
Jag vet att bästa sättet att få bukt med en stor mage är att träna bort den, typ långa galopper, men han har problem med sina ben och är dessutom under igångsättning efter en kotledsinflammation i somras, så mängden motion är ganska begränsad. Jag är dessutom lite nojig för att han skall tappa muskler, han är som sagt inte jämnfet utan bara tjock om magen (i alla fall i mina ögon).
Veterinären tyckte att det är viktigt att han går ner i vikt för att benen skall hålla, så jag måste verkligen ta tag i detta. Tycker också att han känns tröttare än vanligt vid ridningen och det har ju troligtvis också samband med övervikten.
Usch, man känner ju sig som sämsta hästägaren nånsin när man rannsakar sig själv och situationen så här. Skulle verkligen behöva lite tips på hur man skall bära sig åt och vad man bör tänka på!