Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Pust stånk och stön. Bra för foderbiten men väldigt illa för motionsdelen då jag inte har varken sulor, broddar eller skor runt om....
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Våra fick lunchhö för första gången idag. Jag lägger ut 7-8 kg per dygn till två islandshästar. Det finns ganska mycket gräs.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Pust stånk och stön. Bra för foderbiten men väldigt illa för motionsdelen då jag inte har varken sulor, broddar eller skor runt om....

Och min har skor, men varken broddar eller sulor. Illa, illa. Jag åker ju tidigt imorgon bitti, och kom på ikväll att jag glömde köpa broddar. Men det löser sig på ett eller annat sätt för medryttaren. Ska köpa det första jag gör när jag kommer hem.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har precis börjat med lunch. De andra ska ge fri tillgång i vinter så jag hoppas att våra två hästar håller sig i sin hage och inte till varje pris ska in till de andra hästarna... :cool:

Ger nu 7 kg per dag och det finns lite lite gräs att skava på. Snö och hård backe just nu men i helgen skulle det tina bort. Ska se om vi kan ge ytterligare ett kilo om dagen i hagen när det blir vinter 'på riktigt'.

Fick kommentar idag om att han ser jättefin ut :) Jag tycker det finns att ta av, men han ser inte särskilt fet ut iaf! Han börjar få en riktigt bog, istället för en köttig övergång från hals till kropp. Dessutom får jag spänna sadelgjorden 1-2 hål mer än förut :) Min dröm är att en dag kunna ha en riktig dressyrgjord så man kan peta in stropparna, istället för en vanlig gjord på 90 cm.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Liten bild från idag, kanske inte säger så mycket men man kanske ser lite att bogen börjar framträda.. :)

foto110_116688423.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Och 405 kg idag, så över drömgränsen igen. Och +10 kg sen förra veckan. Å andra sidan ligger han kvar ungefär där han legat länge nu, så lite kan han väl få pendla. Hoppas bara att det inte är det lilla, lilla gräs han fått i sig som är boven till vikten - dvs det är en äkta viktuppgång..

Nu är det (förhoppningsvis) ca 2 mån till nästa vågvägning. Tyvärr..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Får hoppas han håller sig kvar där då :)

Här är lite bildbevis på viktnedgången! Testade vintertäcket han hade några gånger förra vintern. Då stack magen ut och jag kunde precis spänna ytterst på alla spännen.

foto862_116772073.jpg


Nu kunde jag korta in ungefär 1 dm på bukgjordarna.

foto903_116772099.jpg


I bogen kunde jag spänna in ett hål och ändå fanns det utrymme kvar så han faktiskt kunde röra sig också :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, står han still där han är får man ju vara nöjd.

Härligt med gjordarna =) Shettisen behövde ju gå ner i storlek på täcke efter bantning. Och jag måste sy in gjordarna på Lillens innetäcke har jag insett nu. Iofs var de långa från början, och var lagom max inspända. Men nu hänger de så hemskt att jag får snurra dem runt varandra flera varv för att de inte ska hänga farligt långt ner. Rätt kul att se ändå, då täcket är köpt dec förra året, dvs inte ens när han var som fetast utan när han ändå var under omständigheterna helt okej.

Men är kul när man ser det på sådana där saker också, det blir liksom mer 'konkret' då att hästen verkligen HAR gått ner rejält, jmf med bandmått osv som man ju tar så ofta så det blir aldrig den där STORA skillnaden.

Så grattis! =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja jag blev förvånad att bukgjordarna var SÅ långa :) Provade först ett Shirestäcke som en i stallet precis köpt. Det var ju enormt på längd/djup! Dock lite konstig passform i bogen men inte heller där behövde vi spänna ut max. Har nämligen velat köpa ett lightfodrat regntäcke som han kan ha de dagar jag tänkt rida fast det regnar, eller om han är svettig och ska ut i hagen igen. Nu känns det som ett möjligt uppdrag att hitta ett bra täcke :laugh:

Ser fram emot att se honom när pälsen är väck i vår! Och så hoppas jag att det blir härlig snö i vinter :) Åker ju bara hem några dagar över jul men är ledig nästan en månad, så jag hoppas verkligen det finns möjlighet att rida på som tusan då :) Ingen frusen barmark, tack!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hej!
Då hoppar jag också in i tråden, jag har en tjockis, inte bukig utan mer fet.
Jag måste ju banta honom men bara motion räcker inte. Han går dessutom med en
häst som försöker gå upp i vikt, den smala äter massa kraftfoder och har dessutom fri
tillgång på hö inne, medan min bara äter några äpplen och sedan hö. Jag vill gärna ha lite
tips på vad jag kan göra med maten? Det är ju bara snö i hagen nu och de får ungefär 4 kg var
ute i hagen. (äter allt utomhus utom kvällshöet) men det är ju tjockisen som naturligtvis äter upp
det mesta. Har läst lite om att fodra på halm, kan man blanda upp det de äter ute med ungefär hälften
halm för viktminskning?
Han står på halm men äter inget, men det kanske han gör ute i brist på annat eller lär jag honom att vräka
i sig halm även inne då?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Två dåliga, hemskt osmickrande hullbilder. I Sveriges just nu stökigaste stall :crazy:

professchoicelillen25.jpg


professchoicelillen24.jpg


En sned bonusbild på bakdelen
professchoicelillen27.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*

Nu har ännu lite mer löst sig med Villes bantning, på gott och ont :D
Han blev nämnligen portad från stallets hagar eftersom han tog sönder de andra hästarnas täcken :rofl: Så jag ringde grannen och frågade ifall hon inte hade några otäckade hästar som han kunde få gå med, och jodå det hade hon. :) Lyckades även lösa det så bra att han får gå tillsammans med 2 överviktiga hästar (som alltså inte äter så mycket) och 1 av dem är dessutom väldigt lekfull så han får ännu lite mer motion på det sättet med :)

Tänkte att jag ska försöka rida bort till en gård här i närheten som har en sån där stor våg (vad det nu heter :rofl:) och väga honom för att kunna se lite vart vi börjar i alla fall :) Får dock vänta tills han är tillräckligt lydig med mig på ryggen för att kunna rida bort dit utan allt för stora risker, det är lite väl långt att gå men skulle nog kunna bli ett ganska lagom ridpass :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Kommer "förhoppningsvis" bli aktiv i denna tråden igen :p och då kommer jag behöva er hjälp om hur det sjall stor bantas XD Har troligen sålt min häst (måste i prinsip bara veterinär-besiktas) och blir då ägare till en miniminishettis (63 cm/mkh enligt ägaren) Som nu senaste tiden bara gått som sällskap till en unghingst med fri tillgång på foder :o. Vågar inte lägga ut bild ännu innan jag vet till 100 om "bytet" blir av :D Men kan säga som så att magen är nog dubbelt så stor som den ska vara :angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har en ny häst... Moa är helt förändrad i höst, från att ha varit en tråkig, seg ponny har hon förvandlats till (för henne) räserraket! Det är så roligt, hon travar på med stora steg och är pigg och vaken i blicken. Idag satt hon sig nästan på rumpan när hon blev "rädd" för en jordhög. Trots några kilon kvar måste jag säga att ponny mår bra nu, hon verkar må super!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Gud vad roligt! :) Jag känner samma sak i ridningen nu. Min pålle är riktigt pigg på varje ridtur! Jag kommer ihåg att jag var lite avis på Ironwill när hon kunde galoppera sin ponny på fälten och på så sätt bränna en hel del fett och skonsamt öka konditionen. Vi har ju aldrig galopperat massor, trots att vi har hållt igång mycket förr så har galoppen liksom aldrig funkat, inte ens i skogen...

Men idag galopperade vi på ridbanan i båda varven :love: Han tar galopp direkt och tycker det är kul, frustar så nöjt så. För varje gång är det nånting som förbättras; viljan att galoppera eller sträckan vi gör det etc etc.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Visst är det en härlig känsla! Då känner man sig inte riktigt lika elak längre, faktiskt.

Dock har jag gått och blivit sjuk, panik på motionsfronten. Erkännas ska att hon ibland fått vila en dag här och där, men nu med snön blev det flera dagar i rad och nu blev jag dessutom sjuk! Väldigt illa. Min pappa har dock lovat att springa med Moa idag:D Pappor är bra att ha!

Moa har också gått ute nu för jag orkade inte ta in henne.. Usch vilken matte jag har varit!

Och så halv kl på mig själv.
När man ser bilder på sin andra ponnys hull kan man få ångestattacker som heter duga.
tappitm8_116502682.jpg

Innan jag såg honom nu när det ösregnat, då är han mer normal igen. Fast liite till vill jag ha bort på honom också så nu får han vara med ordentligt i tråden också!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kul att höra att det går bra för så många!!


Här går det också bra! Min lillplutt har gått ner i vikt! Jag tyckte ju (och ni höll med) att han lagt på sig lite, framförallt rumpan började bli ganska fläskig. :o
Men idag när jag masserade honom så tittade jag på honom bakifrån och rumpan är inte så äppelformad längre. :banana:
Han är ju fortfarande bred över baken, men det har han ju alltid varit. Och han har ett tunt fettlager över revbenen (men de känns fortfarande, och ryggen känns bra) men fettdepån vid svansroten och de uppepå rumpan har blivit mycket mindre!! :D
Härligt!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hej alla ni expertbantare! ;) Skulle verkligen behöva ta tag i min hästs fysik på allvar har jag insett. Tog kort på honom i profil häromdagen för att använda för att få tips om ny sadel och det är ju så att man skäms :o. Han har alltid varit för rund om magen, även när han var riktigt mager, men han ser numera högdräktig ut! Resten av kroppen är väl mer normalhull så han är inte jämnfet, men magen är bedrövlig.

Jag vet att bästa sättet att få bukt med en stor mage är att träna bort den, typ långa galopper, men han har problem med sina ben och är dessutom under igångsättning efter en kotledsinflammation i somras, så mängden motion är ganska begränsad. Jag är dessutom lite nojig för att han skall tappa muskler, han är som sagt inte jämnfet utan bara tjock om magen (i alla fall i mina ögon).

Veterinären tyckte att det är viktigt att han går ner i vikt för att benen skall hålla, så jag måste verkligen ta tag i detta. Tycker också att han känns tröttare än vanligt vid ridningen och det har ju troligtvis också samband med övervikten.

Usch, man känner ju sig som sämsta hästägaren nånsin när man rannsakar sig själv och situationen så här. Skulle verkligen behöva lite tips på hur man skall bära sig åt och vad man bör tänka på!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag vet inte hur igångsättningsplanen ser ut, men får du skritta mycket? Jag tänker mig skritt på bra vägar, rätt ut i skogen kanske inte är så lämpligt, samt att hästen då rids i korrekt form och inte bara på långa tyglar. Den behöver ju ta i med magen för att höja ryggen och då får du magträning som hjälper till att motverka bukighet :)

Som sagt svårt att säga utan att veta vad du har ordinerats från veterinär. Tyvärr får man ju sällan svart på vitt hur man ska sätta igång hästen i praktiken - de har ett utopiförslag som kanske inte alltid funkar... Men jag hade iaf satsat på att jobba den så mycket som möjligt i korrekt form de stunder du kan/får rida. Kanske är lägligt med tömkörning?

Om den också har problem med benen pga övervikt skulle jag nog överväga att snabb-banta en period... Inte särskilt poppis men om hästen inte kan motioneras och har kassa ben, så hade jag gjort det tills den börjar komma ner i någorlunda ansenligt hull. De i tråden som har haft fånghästar har nog mer erfarenhet av detta...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp