Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag gav proteinmineral för ett år sen, och då åt han det inte. Men han fick det när han blev sjuk och då åt han inget alls. Efter det ville han inte äta det, och inte lusernen heller. Men nu äter han lusern utan problem. Så han kanske hade ätit PM också.

Men, jag måste ju ge ganska mycket. Ger 300g soja, är på väg att höja upp till 400g. Vilket ju ger ca 150g. smrp. Så i så fall hade jag behövt ge 0.5 kg PM, och det funkar inte med selenet tyvärr.
Sen är jag lite tveksam med foderjäst, gav ju det när han satte päls tidigare i höst och han blev lite lös i magen av det. :crazy: Så vet inte om det kanske blev lite för bra. :confused: Han fick ändå inte ens halva rekomenderade dosen.

Ska kolla med pp, men troligtvis blir det nog soja igen. Får väl duscha lite snabbare och hoppas att det går jämnt upp :angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Försöker hitta några beskrivande bilder, men tycker han ser för smal ut på bilderna jämfört med verkligheten:p

Det låter ju inte helt fel. :p Här tycker jag snarare att det är tvärt om. I somras tyckte jag han var så fin, och så tar man ett kort och bara :eek: FETTBOMB!
Men nu har jag börjat lära mig hans vinklar, så jag vet hur jag ska ta kort för att det ska se normalt ut. :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Räknade lite på pp, och det blir 2 MJ mindre per dag ungefär. Och inte så mycket dyrare i månaden (20 kr typ). Så det är ju bra!
Jag vet var jag kan beställa, men då får jag köra 2 mil. :p Plus, att jag inte har någon möjlighet att förvara fodret torrt. Eftersom medryttaren har hand om honom emellanåt när jag inte är hemma så kan jag inte ställa något i stallet, där är rätt fuktigt. Att det är torrt gör inget, han får sojan med några liter vatten, för att han ska få i sig lite extra vatten. Han dricker dåligt ibland. Och den soppan tycker han är jättegod.

Så det får nog bli soja iallafall. Framförallt pga förvaringsmöjligheter, men även för att jag måste köpa nu och hinner inte vänja in det än på ett tag. Så det lär inte bli innan nästa gång ändå.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nää, jag gav 17,5 kr/kg inkl moms. Jag klagar inte :D

Elina:
Jag hade egentligen fyra mil till min åf, men de hade vägarna åt mitt håll så jag fick det hemkört.
Jag förvarar mitt pp ute i ladan, har gått bra så här långt. Ska skaffa en fodertunna till tänkte jag, har bara inte kommit till skott än. Har en liten hink med kanske 2 l pp i stallet så det ska vara enkelt för de som tar hand om hästen när jag är borta.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ok, det hade ju faktiskt varit ett alternativ att hälla upp en mindre mängd i en spann och förvara resten hemma.

Får se hur jag gör nästa gång jag behöver köpa. Ska se till att vara ute i god tid då så jag hinner byta om det behövs, eftersom man får trappa upp långsamt.
Denna gången får jag nog köpa soja ändå, tvivlar på att de har pp hemma där jag köper.

En tråkig nyhet, de ska stänga igen där jag köper lusern. :cry: Så nu får jag leta reda på någon annan som kan sälja det till mig. VILL verkligen INTE ge kraffts äckliga lusern.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag vet var jag kan beställa, men då får jag köra 2 mil. :p

Meh, jag har 9 mil till närmaste åf av pp. Då kan vi prata lång sträcka ;)
Och till närmaste foderbutik har jag 1,7 mil, där jag kan köpa soja m.m.
Så jag tycker inte du ska klaga för att du behöver köra 2 mil :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nej, han är inte klippt. Jag tänkte försöka undvika klippning i år, det känns onödigt att klippa honom för den lilla ridningen som vi håller på med. Vanligtvis är det ju bara 10-15 min tre dagar i veckan, då är han inte alls svettig efteråt, lite varm under sadeln men annars inget.

Nästa vinter då han är inriden (förhoppningsvis :rofl:) och kommer gå lite hårdare kommer jag dock att klippa honom. Blir det nödvändigt så gör jag det självklart denna vintern med, men jag hoppas på att slippa :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Behöver du PP Constance?

Elina:
Jag har 1.5 mil till minsta lilla - till minsta civilisation, dvs vad jag än vill köpa (annat än morötter av grannen) så är det MINST 1.5 mil. Så 2 mil till foderbutiken? Bortskämda sydstatsbor... :devil:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

2 mil i sig är väl inte långt. Men eftersom jag jämförde ptatisprotein Vs. soja, alltså 2 mil, vs. 1.5 km så är det ju något som talar för soja. Inte så mycket, eftersom det inte är så långt. Hade jag haft 9 mil till ena åf hade jag utan tvekan valt det närmsta alternativet.

Jag har kört 8 mil för att köpa foder också så 2 mil är ju "normal"avstånd enligt mig som är lantis i grunden och är van vid att ha ett par mil till allt. :p
Så jag är minsann ingen "sydstatsbo".
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Aha, hade glömt att han rids in. Men motioneras han inte på annat sätt? Tänkte eftersom han behöver gå ner i vikt så hade det kanske behövts lite promenader?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Haha jag antar att jag är för bra på att ta kort;) Närå, men det är ju liksom inte direkt så att man sparar korten hästen ser smällfet och ful ut på, så det är svårt att hitta rättvisa kort :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

hej hej här är jag igen! Följer tråden lite på avstånd då ponnyn fortfarande håller sig rätt bra i hullet:)

Men jag har en fråga: Jag har egentligen inte börjat fodra lunch i hagen än då jag tycker gräset borde räcka ett tag till. Men den nya ponnyn som inte alls är lika lättfödd som gammeltanten anser att gräset är på tok för lite så igår rymde han:mad:

Så då åkte fodergrinden fram (samt mer jordning och starkare aggregat:devil:). Så nu är jag princip uppe i full mängd hö för jag vill inte minska på kvällen och morgonens giva.
Hur är det för er? Är ni långt ifrån er maxgiva som ni ska upp i i vinter? Är så nojjig över att gammeltanten far upp i vikt:(
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vi är fortfarande några kilo ifrån vintergivan, ligger för närvarande på ca 5kg/häst. Men vi började med lunch häromdagen. Det finns en del gräs kvar, men vill hellre att de skall äta lunchhö än frostgräs...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag började fodra full giva igår. Shettisen (går med munkorg på hårt nedbetat gräs) började nämligen säga till om hagfodringar då.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vi har haft helt ok med gräs tills nu, men jag har ändå gett nästan full giva. Enda skillnaden är att om det blir massa snö så han inte kan gräva fram något att gnaga på så kommer jag få ta lite från kvällshöet och ge det på dagen istället. Som det är nu ger jag nästan allt på kvällen. Han får ju inte så mycket, så jag har inte så himla mycket att spela på.

Om det blir riktigt mycket snö så får jag pussla om med sojan och halm istället och dra ner lite på höet, så att jag kan ge mer grovfoder. Men eftersom han bara äter halm i absolut sista hand och bara när han är hungrig, så har jag valt att ge hö istället (han har lite halm att peta i på natten också, äter väl kanske 1 kg på en vecka, max) så länge det funkar.

Han får ju bara 4 kg, plus att han alltid har tillgång till 1 kg halm, men det äter han som sagt inte så mycket av, vilket han hade gjort om han hade varit hungrig, så jag känner mig rätt lugn ändå. Han är ju inte så stor (för er som är nya, väger han 330 med lite för mycket hull, så jag räknar på 300kg ungefär) så det är ju inte under minimi så länge han äter halm eller gräs upptill, vilket han ju gör.


KL

Jag fettbedömde igår och tycker han är närmare en 4 än en 3:a. :(
Idag har vi fått snö! :love: Förhoppningsvis blir det mer snö, så han får jobba för gräset lite. :devil:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

På sätt och vis vill man ju inte ha kort på när de är feta, men å andra sidan så är det väldigt bra att ha när man bantar. För att inte tala om hur "kul" (låter ju lite sjukt) det är att ha före och efterbilder. Väldigt nyttigt för en själv som hästägare att se att det faktiskt händer något och att man faktiskt kommit någonstans med bantningen.
Jag tyckte länge att det inte hänt så jättemycket, sen hittade jag gamla kort och insåg att det hänt grymt mycket! Och jag har ändå inga kort på när han var som fetast, utan när måttbandet visade ca 20 minus.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tack för era svar. Då är jag inte ensam om att ge fullgiva nu då:)

Det var väl kanske så att nya ponnyn sa till att detta gräs går inte att leva på, jag rymmer till dagisgården för där finns en stor grön gräsmatta samt en massa snälla barn som verkar glada över att se mig:p

Gammeltanten som är mer väluppfostrad än så stannade vackert kvar i hagen för det är typ en dödsynd att kliva över tråden:eek:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja men absolut!! Det är verkligen det. Så jag tänkte ta några "fula" kort nu så jag har att jämföra med. Men när man har ny häst så är det som sagt inte det första korten man tänker på ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vi har också fått en massa snö! Hurra!

Tyvärr, får man väl ändå säga, kom den i helt fel tid. Vi hade tänkt gräva ner kablarna till fodergrinden idag, men det sket ihop sig som stallägaren uttrycker det. Så det får vi lösa en annan dag (snön lär ju försvinna igen menar jag...).
Men så länge det är snö på backen tänker jag njuta! :love:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jodå, promenerar gör vi :) Men då blir han inte svettig, lite flåsig om vi går i terrängen, möjligtvis en liten aning fuktig någon gång men inte så att det synts eller så att det skulle vara något problem :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp