Sv: Uppdrag bantning del 4
Väldigt härligt, fast jag bara går att väntar på att det ska vända och han POFF går upp i vikt, aningen skadad ja... Lite rädd för vad de grässtrån han får i sig nu ska göra med. Men på torsdag får jag en ny vågvikt (sen dröjer det dock). Då kan jag se vad som hänt på en vecka (sist var det ju minus 6 kg på en vecka, och för första gången under 400 kg) - men jag kalkylerar iskallt med att vågen vänt uppåt. Det gjorde jag iofs sist med, men bättre utgå från worst case och bli positivt överraskad.
Är ju lite skönt ändå att OM han gått upp nu, så nu iom att han får vara ute så nu kan jag strypa maten igen om så krävs, även om han ju då kommer gnaga frostgrässtrån, men de räcker ju inte i all evinnerlighet *hehe*
Men, ska ju ändå analysera socker och mineraler, så kör nog en full analys och ser vad den ger för värden. Måste få ihop prov från fler balar först bara. Provet som analyserats är inte dåligt taget, det är taget diagonalt över vallen efter skörd men före plastning (dock efter mitt balats, de tog halva fältet blött åt mig, och sen resten ngt torrare, 55% TS, åt 'andra), men det kan ju blivit dåligt representativt ändå.
Eller så är det sant, och jag får ungefär samma värden. Då undrar jag dock om hästarna verkligen kan utvinna lika mkt MJ som analysen säger, det är ju SENT (oktober..) slagen andraskörd liksom, så kanske ser det 'bättre ut på papper' isf än vad de kan få ut av det.
ELLER så har jag fodrat med bara kantbalar, de två sista har iaf varit kantbalar, märkts på att de varit torrare (glesare gräs, torkar snabbare) och varit lite löv i. Och där kan ju MJ vara en HELT annan och mkt sämre.
Lite trist med proteinet dock, aningens lågt i kvot, men inte olösligt och behovet täcks vid hyfsat låg TS ändå, bara nu sockret är lågt så är det gångbart. Om man säger mina balar ligger på 45% TS (inte orkat kolla än) så innebär ju det 4,7 MJ/kg foder vilket jag isf får vara nöjd med. (Även om lägre hade suttit ännu bättre)