Sv: Uppdrag bantning del 4
Hej och välkommen till tråden, här är alla välkomna =)
Jag tar båda dina inlägg och svarar på i samma, ifall citeringen ser konstig ut.
Han äter i nuläget 5kg hö/dygn (går i hage med liite gräs 7-8 timmar/dygn) och 0,5-1kg Salsa naturell gräs (även kallat Salsa naturell grön, liknande lusern).
Varför äter han salsa naturell gräs/grön? Jag skulle ta bort det. Det är iofs ett bra val rent allmänt (sockerfritt, naturligt), MEN det har ett energivärde på 10.5 MJ/kg. Det är högt för att vara till en som ska banta. Är det proteinet du vill åt (det innehåller 160 gram srp/kg) eller varför ger du det?
Gräset kan vara en stor box ang vikten, då kort gräs är spädare än långt, och det således oftast är mer drag i kort gräs. Det föder mkt mkt bättre än man tror. Är hästen känslig för socker så ´kort gräs är rena sockerbomben, och frost ökar sockerhalten än mer. Det kan också leda till viktuppgång om hästen har en lite minska insulinkänslighet. (Jag säger inte din har det, men tar med alla aspekter som finns med kort gräs)
Det där med analys på höet är också ett ganska stort problem som jag har suttit och klurat på länge, han står nämnligen i ett stall med nästan enbart tävlingstravare (en underviktig haflinger också...) så höet går åt fruktansvärt fort och stallägaren köper inte hö från samma ställe varje gång, så vi har nytt hö varje eller varannan vecka. Skulle knappt kunna få analysen innan den inte var aktuell längre...
Knivigt läge. Ett alternativ som finns är att du inte ger honom hö. Utan att han får halm och lucernhack (gärna melassfritt) som stråfoder. Det går att bygga en fullvärdig foderstat så, men det kräver ju att hästen äter halm, men det gör ju din.
Alt så köper du in EGET grovfoder - med analys och passande värden för Valle.
Ett annat problem med just hästkompisarna i stallet är ju vad han äter i hagen, han står nämnligen ihop med en utav stallägarens tävlingstravare som ska ha MÄNGDER med mat. Jag har pratat med stallägaren och han har löst det till viss del så att han ger väldigt lite hö (jämfört med vad kompisen egentligen ska ha) ute i hagen, och istället ger honom desto mer där inne. Oavsett vilket så äter Ville ofta i stort sett allt hö de får ute i hagen, eftersom hans kompis inte är speciellt matglad och Villes passion i livet är mat.
Kan han gå i egen hage? Det spelar ju nästan ingen roll vad du gör om han äter en massa han inte ska och med okända analysvärden (om höet är anpassad för tävlingstravare är det direkt olämpligt för din lille Ville tyvärr)
Han äter också väldigt mycket halm inne i boxen, jag vet inte hur stor skillnad det gör för hans övervikt, men det är ju ganska lätt löst genom att byta till spån (eller torv/annat).
1 kg halm innehåller i snitt 5.5 MJ, dvs det motsvarar någonstans mellan 0,8 - 0,6 kg hö. Dvs för varje kilo halm han äter motsvarar det kalorimässigt ungefär 0.7 kg hö, exakt siffra beror ju på höanalysen och det har du ju inte, men för att ge en bild. Däremot innehåller halm i princip inget protein, men MJ (kalorier). Så säg han äter 4 kg hö per natt, det är alltså 22 MJ, och jag skulle tro att din behöver MAXIMALT 60 MJ. Halmätningen ger alltså isf 1/3 ungefär av hans dagsbehov av 'kalorier'. Risken är stor han behöver mindre än 60 MJ, då innebär halmätning kanske uppemot hälften av hela hans dyngsbehov av kalorier. Så att byta strö kan om du har tur göra stor skillnad på magomfånget =)
Han har varit hos mig i snart 3 veckor, och det känns som att han bara fortsätter att gå upp i vikt.
Han har ändå motionerat mer hos mig än han gjort hos tidigare ägare, och jag vill inte gärna dra ner mer på maten. Frågade förra ägaren hur mycket han ätit där, men han verkade ha väldigt dålig koll och svarade "En tuss hö då och då".
Att han går upp i vikt är ju att han trots den ökade motionen får i sig mer MJ(kalorier) nu mot innan. Svaret är antagligen i hövärde, hömängd, kraftfoder och halmätning samt ev gräset. Dvs du måste strypa 'kaloritilldelningen'. Vilket kan vara lättare sagt än gjort.
Ett annat alternativ man kan fundera på är betesbegränsare (ofta kallat munkorg i trådar), många - men inte alla - lär sig äta hö/hösilage med dem, och det sänker takten lite iaf även om vissa lär sig en förbluffande bra teknik och ändå överäter.
I ditt fall skulle jag tills vidare försöka få en egen hage om det är möjligt (?), byta strö till icke ätbart, och endera ge halm + lucernhack som grovfoder eller än hellre köpa in eget analyserat grovfoder med rätt värden. Och ta bort Salsan. Samt öka motionen om/som det går.
Alt om han inte kan få egen hage, ha honom med en kompis som får så lite mat som möjligt, överslagsräkna på höet, och sen servera halm och ev proteintillskott till natten - inget hö. Och ta bort salsan. Samt öka motionen om/som det går.
Lycka till! =)