Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ylvalill - kan du ta en bild tror du?

Det går ju att banta utan motion om man inte har valet motion, men man kan få sätta dem på väääldigt restriktiv diet (och känna sig som en lus). Det är så jag bantat bort 99% av det min L tappat. Så det går, men det är inte det roligaste man kan roa sig med. Men får ju ställa nackdelar mot fördelar liksom.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Har kommit ganska långt i igångsättningen så jag rider honom i form större delen av passet, och rider i ca en timme. Mycket skritt blir det, delvis på grund av ridterrängen, men en del trav och galopp och klättring också. Dock är "långa galopp-pass" som man ofta får rekommenderat inte att tänka på, och med tanke på hans ben är det ingen metod jag vill testa innan han gått ned i vikt heller även om igångsättningen så småningom skulle tillåta det. Tyvärr tycker jag inte ridningen har gett någon större effekt på magen hittills. Lite mer musklad över hals och rumpa har han nog blivit, men magen ser ut som vanligt...

Tack för tipset om fånghästsbantning, ska kika lite på det också, för det är nog risk att vi får köra lite "snabb-bantning" till att börja med för att få lite bättre utgångsläge.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tack för tipset om fånghästsbantning, ska kika lite på det också, för det är nog risk att vi får köra lite "snabb-bantning" till att börja med för att få lite bättre utgångsläge.

Akta dig för att banta hästen för snabbt. Det är farligt!

Sedan kan man ibland bli tvungen att banta boxvilande, lättfödda ponnyer, inget kul alls.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Lite osäker på hur man infogar en bild här, måste den ligga ute på nätet för att det ska funka?

Jo jag inser ju att man måste sätta honom på en striktare diet, men hur mycket vågar man ta bort?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, med "snabb-banta" menade jag snarare minska lite på fodret än att bara motionera bort magen, har inga planer på att svälta honom (det skull han aldrig acceptera... :) ).
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja den måste ligga på nätet, bilden.

Ner till minimiTS, och håll koll på magen. MJ-mässigt kan du kapa nästan hur mkt som helst, men behåll proteinet på minst underhållsnivå.

Men för att få ner MJ såpass som krävs måste man ofta ner till minimiTS, och inte sällan byta mat/dryga ut med t ex halm.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, halm hade varit bra att ha. Har letat hela hösten efter ok halm men inte lyckats få tag på det. Han är hosthäst också (till råga på allt...) så halmen måste vara av toppkvalitet för att det ska funka.

Men nu vet jag i alla fall hur jag ska tänka, tack för tipsen! Ska se om jag kan få lagt ut nån bild på nätet så kan jag återkomma med det.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hur mycket protein får den? Har du analys på höet?

Din häst är av bilden, som iofs kan luras och är tagen på väl nära avstånd INTE fet, däremot bukig. Vanligaste anledningen är proteinbrist, därför jag undrade ang proteinet.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Lite den känslan jag har också, men vad gör man åt det då? Veterinären var tydlig med att han behöver ner i vikt, hon var inte alls inne på att han led av proteinbrist. Har analys på hösilaget men inte siffrorna här. Kvoten är dock på ganska exakt 6, har därför gett tillskott av soja och lucern och då hamnat på en kvot på nästan 7. Sen är det ju svårt att ta hänsyn till vad han pillar i sig i hagen när man räknar, kan nog bli en del, så hur exakt siffrorna stämmer vet jag inte.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Jag har nu fått analysen på höet här! :D
Vi har balar både från första skörden och andra skörden och har analys på båda, så nu tänkte jag att ni skulle få hjälpa mig att lägga upp en foderstat till lillen :)

Bara för att påminna er så är det en fjording, 3 år, vet inte riktigt vad han väger men skulle gissa på att idealvikten för honom ligger på 400kg ungefär, kanske mindre då han är ganska tunn om man bortser från fettet :o Motioneras inget vidare, är under inridning och rids runt 15min 3 dagar i veckan, enbart skritt än så länge men traven är inte långt borta, en liten aning mer lydnadsträning först bara. Går promenader med honom när jag har tid, men det har blivit lite snålt det senaste pga. mycket som hänt runt om.

Här kommer värdena i alla fall :)

Första skörden: 84% ts, 42g smrp/kg ts, 9,5 MJ energi/kg ts.
Andra skörden: 84% ts, 81g smrp/kg ts, 9,4 MJ energi/kg ts.

Jag har själv kommit såpass långt att jag kommit fram till att han ska få hö från andra skörden, då slipper han också Salsa naturell grön som han ätit tidigare (för proteinets skull). Men hur mycket (lite) kan jag ge honom utan att få dåligt samvete?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Förresten så kan jag tillägga att jag nu räknat ut att han tidigare fick i sig 52MJ energi och 343g smrp/dygn, vilket gör att jag förstår varför han inte tappat vikt. Han behöver nämnligen ungefär 45MJ (som tidigare sagt) för det jobbet han gör och "underhåll", eftersom han dessutom ska bantas så kan man ju gå ner en bit.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Andra skörden: 84% ts, 81g smrp/kg ts, 9,4 MJ energi/kg ts.

Jag har själv kommit såpass långt att jag kommit fram till att han ska få hö från andra skörden, då slipper han också Salsa naturell grön som han ätit tidigare (för proteinets skull). Men hur mycket (lite) kan jag ge honom utan att få dåligt samvete?

MinimisTS för 400 kg häst är 4 kg TS. Det innebär 4,7 kg hö. Vi säger 5 kg.
5 kg hö ger 39,5 MJ och 340,2 gr srp.

Det täcker hans behov.

Dock är det inte säkert hans mage funkar på minimiTS, där får man prova sig fram. Du har med andraskörden dock plats att byta ut lite hö mot halm. Man får inte ge några ingående svar på individuella foderstater, men vill du ha hjälp att räkna ut en mer exakt foderstat kan du PMa.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag skulle minska på hö- höbuken o ge havre för både protein o extra energi.
Ser ut som den petat i sig ganska stor mängd.

Bukar väger mkt o är ej heller bra för ryggen.

buk är inte= proteinbrist. Då är den som regel även tunn- att den även måste föda sig på proteinerna som ger utslag i mindre muskelmassa.. Den måste röra sig för att få en större muskelmassa- annars är det fett- fet överlinje.

De flesta här har lättfödda ponnies som ej heller ens rids som din:devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Åh, okej. Då ber jag om ursäkt att jag frågade om det :D:bow:

Ingen fara, ditt inlägg bröt inte alls mot några regler vad jag kan se. Däremot kan jag/andra i svaret inte börja svara regelrätt om 'om du ger X kg hö och så Y kg sånt, då blir det ju X MJ och Z protein, vad tycker du om det?'

Men är helt okej fråga t ex vad behovet för 400 kg fjording är, vilket hö som är bäst av de här och de här exemplen, och svara som jag gjorde ungefär, dvs att 400 kg häst har si behov och det täcks med det höet av så mycket.

Helt okej att berätta vad ens häst har för foderstat och det ger för värden med. Det man vill/e ha bort var att förr så framförallt foderforumet blev nedlusat med trådar av typen 'Hjälp mig räkna foderstat till min häst!', och när 10 - 20 - 30 personer har varsin tråd så blev det i princip 'bara' sådana trådar. Därför de satte stopp för det.

Men du har inte ens varit i närheten att bryta mot några regler och din fråga var helt okej. Men de fördjupade svaren får man ta på sidan om =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hurra! Snart har jag (förhoppningsvis) en sadel som passar igen! Ska modifiera min Montsegur så den blir lite bredare och kommer då (förhoppningsvis) ligga bra igen!

Däremot misstänker jag att häst gått upp igen eller stannat av i nedgången.. Det kan väl lika gärna vara att han ser plufsig ut på grund av ponnypälsen men jag blir nojig ändå. Han står på exakt samma foderstat som innan för att kunna jämföra med/utan medicin. Och jag tror, tror, att han inte längre går ner. Dock har jag inte kunnat motionera honom lika mycket som innan pga smärta hos mig, medryttarbrist och skadad stallkompis. De dagar jag mått bra har vi dock arbetat mer ordentligt än på länge. Han är dessutom ur sin "jobbiga period" och rör sig bättre igen, lika fint som i somras.

Jag tog hem selen för storrengöring och gjorde en mycket glädjande upptäckt. För cirka två-tre år sen gick bukgjorden knappt att spänna. Nu måste jag snart korta av den/göra nya hål för att den ska sitta bra :banana: Det är alltså en skillnad på nästan 30 cm!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nej, veterinären ville göra ett uppehåll i fyra veckor för att se om han "blir normal" igen, enkelt uttryckt. För att testa om han funkar utan medicin helt enkelt. Men som det verkar just nu kommer han nog få tyroxin framöver. Ska in och prata uppföljning i nästa vecka så då får vi se vad som händer och sker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp