Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Så den väger bara 500, då har du utrymme att minska ett kg o den petar nog i sig en hel del gräs- som jag förstår. Även halm eller?

Man kan prova med ett kg havre. Bara att den blir piggare o får ett annat fokus gör att den kommer röra sig o förbränna mer. De tillagda MJ blir då till bränsle för att få igång förbränningen o ett mindre bukomfång.

Nja, han väger nog en bra bit över 500. Sist jag vägde honom låg han på 525 och det var ett par kilon sedan... Men 500 kanske är målvikten.

Nej någon halm får han inte, han står på torv men gräs javisst, det äter han.

Lite kan jag hålla med om ditt resonemang om att han förbränner mer om han blir piggare, han är egentligen en ganska livlig individ (lite väl livlig i perioder) men har i sitt nuvarande tillstånd blivit lite för tung för att orka busa ordentligt. Skall räkna och se hur jag ska lägga upp det.

Verkar som att det finns väldigt många infallsvinklar på det här med bantning. Jag snappar åt mig lite av varje och ska försöka se om jag kan hitta ett upplägg som passar just min häst. Blir i alla fall inspirerad att ta tag i saken, och det är väl det som är huvudsaken! :idea:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Många får faktiskt inte besluta beten osv själva när dom är inakoderingar.
Nej men då får man leta ett passande.
Det har jag gjort många gånger- skickat iväg hästen, men av motsatt anledning- för dåligt bete.

Det är inte så svårt att göra ett "Strip-bete" om man orkar.... eller bara sätta på munkorg. Sen klarar många av bete om det rids hela tiden, men som sagt.. folk vill oxå ha semester.

Strip- bete har jag gjort när hästen har varit skadad.
Det är ändå betydligt lättare att göra det förebyggande arbetet än att ta hand om en fånginsjuknad.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hördu Axel, nu börjar du bli aningens tröttsam.

Jag vet att du skyr min yrkeskår som pesten, men du tolkar in en massa som inte alls har med etologi att göra. Det finns inte en etolog värd namnet som förespråkar att hästar ska äta fint vallfoder tills de ser ut som tunnor. Det man säger är att hästar är gjorda för att beta och fly. Hur man väljer att lösa det i fångeskap är upp till var och en.
Jag har valt att fodra halm och ha munkorg, samt daglig motion på minst en timme. Och så har jag haft det de senaste åren. Det har varit någon veckas semester, någon stallägare som har fodrat en massa extra utan att jag vetat om det (och när jag fått veta har jag flyttat ut illa kvickt) och betesägare som plockat av munkorgen när jag varit bortrest.

Snälla du, du som tycker att vi alla här gör fel, berätta för oss hur du gjorde med din häst!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men snälla axel, även du har ju, likt oss andra, felbedömt och hamnat i läget med en för rund häst med fång.

Så varför sätter du dig på sådana 'höga hästar' nu och kritiserar alla kors och tvärs och oavsett om de rättat till felen eller ej?

Du har bantat en stor häst, många här i tråden har ponnyer, och det är tyvärr skillnad. I grunden är det lika lätt - stryp energiintaget såpass att den går ner. Men det är så fruktansvärt olika siffror vi talar om. De siffror som får en storhäst att rasa i vikt kan många av ponnyägarna inte ens drömma om att ge någonsin - de facto kan det varit just det som fick ponnyerna att gå upp.

Samma sak med bete etc. Att skicka på sämre bete är en väldigt bra ide om man har för bra hemma, MEN försök hitta det 'bete' som håller en extremt lättfödd ponny lagom. Det är bara att glömma heldygnsbete, vilket gör att man inte kan skicka iväg på bete. Medan hitta ett magert storhästbete är mycket enklare.

Osv osv osv.

Du har fortfarande inte svarat på vilka som varit med i tråden i flera år utan resultat? De jag kommer på på rak arm som varit med länge - och med reservation för jag kan glömma någon - är:

Forest Autumn - hennes ponny är bantad, smal och fångfri. Hon jobbar vidare stenhårt på att hålla det där.

Bettysmatte - samma som ovan.

Jag - se ovan.

Sthu - har äntligen fått hjälp med att få snurr på problemen och hennes ponny har gått ner och hon kämpar för att fortsätta viktnedgången.

Moa - har fått hjälp och hennes ponny har gått ner och hon kämpar vidare.

Chili - hennes häst har gått ner och hon kämpar för att hålla den smal.

Elina - se ovan.

Constance - har bantat båda sina, både hästen och ponny, och jobbar på att hålla det där.

Vad gäller stripbete är det ett minifoderbyte varje gång man flyttar stängslet, och mycket stressat gräs bakom. Jag skulle aldrig någonsin använda stripbete på en IR-häst, att BE om fång anser jag. Dessutom, du talar om bete, de flesta av ponnyerna kan som sagt var inte - munkorg eller ej - gå på 'bete' i meningen gräs dygnet runt. Oavsett. Då blir de för tjocka.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo jag fattar att det är lättare att banta en stor, men jag gjorde det på box.

sen verkar folk ha svårt att med lätt matematik.
Om en ponny väger hälften av en stor o dessutom är lättfödd, så kan man inte ge 2/3 även till den lille.

Ge mat ute o den lille äter nog mest.

De flesta är seriösa i sin bantning o lyckas faktiskt o ser sen till att förebygga:bow:

Idealen har varit fel o när man väl vet det så bör man lyssna på Vet- faktiskt.

Men som nu skriker du proteinbrist på en häst som har stått= tappat i muskelvolym.

Sen hade både du o sthu ponnyerna på halm o skräpbete. Din åt inte.. hette det o den måste ha skitgott högkvalitetssilage. När den hade 100kg övervikt- en unghäst:mad:

Hur 17 kan man låta det gå så långt:confused:

Om du hade provat att lyda Vet. att faktiskt dra ner lite i underkant hade den kanske inte fått fång ..igen. Du gav den mer mat - 1kg lucern under det första akuta fånganfallet. Du satte aldrig igång den trots ingen hovbensförändring. Nu har du höjt givan igen- när den återigen är sjuk.
Jag bara väntar på nästa.....

Alla hästar är individer o går de inte ner får man bortse från vad tabellen säger att den SKA ha.

STHU. Om man som etolog har alla de möjliga ursäkter för att pga ekonomiska ursäkter eller annat- göra allt som faktiskt strider mot alla principer= dubbelmoral. Viktiga saker ska gälla andra, men inte mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nej, nu förstår jag inte alls vad du pratar om! Min har stått på halm en vecka, för det inte fanns något spån att få tag i just under den perioden. Däremot fodrar jag med halm och har som sagt gjort så de senaste åren.

Jag förstår inte vilken dubbelmoral du pratar om. Vad har min ekonomiska situation att göra med etologi? Jag har på intet sätt låtit pengarna gå ut över min hästs möjligheter att bete sig som en häst bör.

Och du svarar fortfarande inte på frågan, vad har du gjort som är så otroligt mycket bättre än det vi andra gör?
Och vad har du emot mig och Alexandra?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo jag fattar att det är lättare att banta en stor, men jag gjorde det på box.

Och många i tråden har bantat ponnyer just på box. Ändå så är du tämligen kritisk, och tar gärna till 'motionera mer' som universalargument? Det ÄR en universallösning såtillvida att motion alltid hjälper bantning, men det är ju tyvärr inte allid ponnyn kan/får motioneras.

Men som nu skriker du proteinbrist på en häst som har stått= tappat i muskelvolym.

Var/när har jag skrikit proteinbrist?

Sen hade både du o sthu ponnyerna på halm o skräpbete. Din åt inte.. hette det o den måste ha skitgott högkvalitetssilage. När den hade 100kg övervikt- en unghäst:mad:

När talar du om nu? Lillen åt inte halm när han var yngre, oavsett om han stod på det eller ej. 100 kg övervikt sa pang poff under mindre än en månad. Han var runt redan innan - ja. Men bla du hävdade då att 'så farligt var det inte' även om jag ansåg det. Dock ansåg jag, vilket jag ångrar, att det inte var värt att sko en 2-åring för att kunna motionera mer (dra ner maten gick inte, magen pajade ju ihop helt - fångrisk om ngt).

Sen small det till i juni 2009 på betet - nu i efterhand har jag förstått det var då han blev 'aktivt IR'. Jag drog ner betet, men han gick fortsatt upp. Minns du att jag i den vevan frågade dig i en tråd vad tecknen på IR var? Du svarade tyvärr inte (ingen kritik), men jag önskar att jag då vetat mer om IR, för då hade jag förstått vad som hände, och att det inte räckte/var en lösning att ställa honom i en hage med fläckvis jordgolv. Att det faktiskt var värre än om han fått gå på turbobete :crazy:

Högkvalitetssilage? ALLA hästar ska ha silage av hög hygienisk kvalitet. Värdemässigt så var det det lägst MJ-mässigt som går att få fram vad gäller grovfoder, oavsett sort. Så du får nog förklara för nu är jag inte med alls hur du menar?


Om du hade provat att lyda Vet. att faktiskt dra ner lite i underkant hade den kanske inte fått fång ..igen. Du gav den mer mat - 1kg lucern under det första akuta fånganfallet. Du satte aldrig igång den trots ingen hovbensförändring. Nu har du höjt givan igen- när den återigen är sjuk.
Jag bara väntar på nästa.....

Ursäkta, men är du dum på riktigt nu eller bara vill bråka? Vet har INTE rekommenderat proteinbrist. Jag har sagt det förr, men för övriga läsares skull, så.. Det vet sa var att OM man inte innan VÅREN fick IR-delen under kontroll, så kunde man bli tvungen att som en sista radikal utväg ge honom en period med bara halm och därmed proteinbrist för att förhindra fång.

Dvs det var ingen rek, det var inget som var aktuellt då, däremot OM ditt hände i FRAMTIDEN, då kanske man måste.

Våren kom, med hans IR under kontroll, och han fortsatte gå ner i vikt hela våren och hela sommaren. Och ingen fång.

Så försök få ihop det rätt?

Ja jag har höjt givan senaste månaden drygt. Jag har dessutom vägt honom upprepage gånger. Och jag har fortfarande en fångfri (*ta i trä*) och smal ponny. Så vad är det du eg far efter att kritisera? Jag har bantat honom, han är smal, han har varit fångfri sen i februari, jag har BEHÅLLIT en sund kroppsvikt även under boxvila, och han ligger stilla och fint i vikt. Vad är det du tycker är problemet? Att han - ve och fasa - får MAT?
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Eget KL.

Idag har jag skickat in hösilage för analys. Analyserar om det helt, då det känner så konstigt om analysvärdena skulle stämma. Då äter Lillen brutalt många MJ, och är fin och står pinstill i vikt. Och SÅ bra tror jag inte han blivit att han blivit svårfödd igen? :devil: Fast hoppas kan man ju, han var fasligt svårfödd som åring, det var därför jag köpte honom. Och det var en hemskt trevlig tid :angel:

Hursom, jag analyserar om det helt. Även om jag nog får inse att MJ nog stämmer. För 10,5 MJ/kg TS - det är inte övht troligt att det skulle vara lägre än det, det är ju där det brukar ligga. Förra årets hade 10,7 MJ/kg TS. Så.. hur knasigt det än är, men herr gråsäl äter mer MJ än jag ens i mina vildaste drömmar trodde han klarar av, och han håller en vikt och ett hull jag knappast annat än drömt om det med. Magi?

Måste dock försöka få tag i vettiga hönät eller liknande. Jag vill nämligen INTE höja mer (gärna sänka, men jag har ju fått anorexi-by-proxy..), men det här räcker inte till när det blir kallt. Märktes när det blev kallt några nätter här nu, stora gropar i spånet och en väldigt söndertuggad inredning samt en lite lös mage. Blir för många h utan mat. Än har jag nödlöst det genom att jag ger nattgivan vid midnatt, och min snälla, snälla mamma går ut och ger dem frukost vid kl 5 när hon vaknar. Men är ju ingen hållbar lösning, så måste öka ättiden. Sabla SKIT att jag inte kan göra som innan och ge lite halm vid sidan =/

Bara hålla tummarna sockret och mineralerna är bra.. Å andra sidan booorde jag märkt en för hög sockerhalt nu, men jag törs inte kallt 'lita på det'.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Håller tummarna att det är bra värden!
På tal om socker, var är det nu igen det "ska" ligga för en IR-häst?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Lite olika var man kollar, men under 10 - 12% socker och stärkelse. Nu framgår ju inte stärkelse av 'svenska sockeranalysen', men generellt så är mängden stärkelse i ett normalt grovfoder max ett par procent.

Så jag personligen är nöjd med socker under 10%, även om det givetvis är så att ju lägre dessto bättre. Men resonerar som så att 10% socker + 2% antagen stärkelse = 12%, dvs 'max.'

Hittils, förutom det där sockerbombshöet med över 30% socker :eek:, så de jag analyserat har legat på under 11% socker. Minns inte riktigt det högsta, men 10.X%. Nånstans envisas 10.8% att ploppa upp men vet inte om jag blandat ihop det. Och övriga så 10.1% respektive 8.8%. Jag har inte märkt någon skillnad på 'utsidan av hästen' av de olika procenten förutom då sockerbomben. Men 'utifrån' så verkar det inte göra ngn skillnad på Lillen om det är 8.8 eller 10.8%. Dock har ju totalmängden varit rätt liten, så skillnaden är ju inte så stor i verkligheten.

4 kg TS med 88 gr socker/kg TS = 352 gr socker/dag
4 kg TS med 108 gram socker/kg TS = 432 gr socker/dag.
Skillnaden är alltså 80 gr socker/dag. Och så har man alltid en felmarginal på provtagning, felmarginal på analys osv.

Däremot vid 10 kg TS t ex skulle det ju slå betydligt mer. Om jag var tvungen att välja skulle jag välja ett silage med i övrigt perfekta värden men 12% socker före ett med 8% socker men inte alls passande värden i övrigt. Än har jag haft tur dock och fått både och, men lika nervöst varje gång. Det är ju inköpt och klart när man analyserar sockret, så är det åt helvete står man där... :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, jag har ju inte så mycket att välja på i och med att stallägaren är jordbrukare och producerar allt själv..
Vill minnas att mitt hö låg på 2,5 % stärkelse och 11,x % enkla sockerarter och 16 % vattenlösligt. Gjorde ju analys i USA så fick med både det ena och det andra!
Intressant var att de fick energin till 7,2 MJ medan svenskt labb sa 8,8 MJ. Jag räknade givetvis om det amerikanska värdet till svenska normer.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är ju inköpt och klart när man analyserar sockret, så är det åt helvete står man där... :crazy:

Han jag köper hö ifrån lät mig preliminärboka 1500 kg hö ifrån den åkern (ej gödslad åker som han slått på beställning till en med fångis och det fanns kvar så Moa fick också) och så kunde jag skicka analysen och socker på den själv innan jag bestämde mig:love: Skulle ju visserligen ha över 4000 kg till dom andra ifrån ett annat parti, men ändå.

Skönt att Lillen håller vikten! Jag är avis!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo, lättare med hö. Lite värre med silage, det är ju inplastat, så går inte att åka dit och ta prov. Nästa år tänkte jag hinna på att ringa lab när producenten gör vanliga analysen, och be dem analysera socker och fakturera mig för det.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Och så halv kl på mig själv.
När man ser bilder på sin andra ponnys hull kan man få ångestattacker som heter duga.
tappitm8_116502682.jpg

Innan jag såg honom nu när det ösregnat, då är han mer normal igen. Fast liite till vill jag ha bort på honom också så nu får han vara med ordentligt i tråden också!

Som sagt, lite skillnad när det regnar:D Även om det såklart finns att ta av.
bild0570_117838322.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Du eftersökte bild på min häst- håll tillgodo.

Tänker inte klä av den- den behöver inte banta:rofl: hålls efter.
Foto0025.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag var inte så intresserad dock av att se en bild på en häst inpaketerad i täcke men men :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*eget KL*

Jag måste försöka fixa någon form av 'mitt i natten'-fodring. Det funkar inte alls bra utan halm. Lillens mage är ostabil, och han börjar bli 'matstressad'. Jag är tyvärr rätt säker på att det beror på för kort ättid och ffa på tok för många timmar utan mat nattetid. Han får ändå 5 kg till natten, men det är nog slut på en timme är jag rädd, och då blir det för länge till morgnen.

Så jag ska försöka klura ut en lösning så att timer ger mat mitt i natten, haken är bara att fixa så att BÅDA får mat samtidigt mitt i natten, och så att det inte bara blir frustrerande att se/känns lukten av mat man inte kan nå/få halva natten...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min hast ar extremt fet i nulaget och jag har paborjat bantningen (igen).
Jag har en miljon ursakter till varfor han ser ut som han gor och till varfor jag inte kan begransa fodret. Jag behover ha konkreta tips pa hur jag ska ta mig i kragen och fa det gjort utan att ta kal pa mig i samma anda.

Han ar for fet darfor att:
Han ar lattfodd
Jag har inte haft tid att motionera honom ordentligt (tolv andra passhastar som maste ga forst da de ar betalande och vart levebrod)
Han har fatt for kraftigt bete under sommaren och for mkt ho under hosten

Jag har svart att begransa maten da:
Han gar med ett svarfott draktigt sto (han maste ga med denna hast da jag enbart kan ha honom kvar om han gar med henne. Hon behover sallskap och kan de inte ga ihop maste jag gora mig av med honom)
Stoet har behov av fri tillgang pa ho. De har ett vindskydd med foderhack som fylls till bredden. Nar det ar slut fylls det igen. Rymmer ca 10 30 kilos balar med ho.

Plan:
Paborja motion. Da han varit avstalld kommer det ta ett tag innan han ar igang igen. Som tur ar har vi skrittmaskin. Jag anser att tva veckor enbart skritt innan han borjar trava borde racka. Raknar med ca 6 veckor innan han kan vara uppe i en halvtimma skritt och 20 min trav per dag. Gor han det varje dag borde han halla sig ok med fri tillgang pa ho. Problemet ar bara att fa ner honom till en niva dar han ar ok forst.
Han ar insutten men inte skolad. Jag vill att han tappar vikt innan jag forsoker skola honom da han har fruktansvart dalig bjudning, blir inte direkt battre av att vara overviktig. Tyvarr kommer all ridning ske i hagarna da det inte finns nagra ridvagar alls och den stora fina akern ar upplojd = livsfara. Hoppas pa rejalt med sno sa vi kan pulsa en hel del i vinter. (Skulle dock onska mkt lokalt pga de andra hastarna...)

Maten ar svarare.
Vi ar ofta borta halva dygnet och har ingen som kan fodra. Inga problem da alla gar pa fri tillgang grovt. Daremot svarare om man vill "dosera".
Jag kan inte ta in varken valacken eller stoet i ngt av vara stall. Vi har tavlingshastarna i det ena (= traffar flera hundra hastar pa banan varje vecka) och i det andra aringarna (= stor risk for "forkylning")
Jag skulle kunna satta honom i "sjukhagen" ngra timmar per dag. Dar finns det ingenting alls att ata. Kommer han da att bli for hungrig och forata sig nar man slapper tillbaka honom? Nu ater han nar han ar hungrig men inte hela tiden.
Hur stor ar fangrisken pa en annars halsosam fyraaring som forhoppningsvis snart kommer jobbas iaf hyfsat mkt? Enbart ho som fodoamne (samt mineraler och vatten).

Sa har sag han ut i varas (runt mars) och joggades da pa maskin 20 min samt skrittades 20 min / dag. Gick mellanhart travtraning ett parr ggr / vecka. At kraftfoder. Kan det vara ett riktmarke?
31872310.jpg

31872352.jpg


Namnet sager val allt - Fatman
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälmar
  • OS Hoppning 2024
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp