Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Grejjen är ju den att hon är faktiskt fet, ska man känna revbenen så måste man trycka HÅRT, så förhoppningsvis blir det iaf bättre.

I dagsläget glider allt fram så pass mkt att om jag har svanskappa så står svansen rakt upp efter 1-2 km och hon får efter yttligare några km rejäla skavsår på svansroten.

Vad är det för sadlar som du skulle rekomendera henne i så fall?
Ryggen är ju lätt att hitta sadel till, wintecs nya dressyr passar bra, men den glider ju fram som allt annat. I skritt och trav så glider allt fram, medans i galopp så hoppar sadeln fram, lite överdrivet kanske, men flera cm för varje språng tyvärr...:cool:

Hon får maten väl fördelat över dygnet, 1 kilo i taget som mest 4-5 timmar emellan varje mål.
Hon väger runt 420 kilo.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo menade inte att du inte skulle banta, för det finns ju att tappa där. Men jag skulle inte hårdbanta för att få sadeln att passa just.

Jag rekommenderar ett besök hos en sadelutprovare med mååånga olika märken i lager. Jag försökte ju länge hitta ngt själv till min, men nix. Så gav upp och efter en fm hos sadelutprovaren och säkert 25 provade sadlar så hade vi faktiskt TVÅ stycken som låg bra och låg still. Så jag fick lyxen att välja vad JAG tyckte med. Inte ofta man kan det med de där som är 'svåra' att hitta till. En tryckfördelargjord gjorde stor skillnad med btw.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Redan provat det tyvärr, hittade en som bara gled fram lite, sadelutprovaren var nöjd med det. Men det var givetvis inte jag. Hästen har ju stora bogblad och just Pselma har stora bogrörelser och det känns en rätt rejäl skillnad på hennes rörelser om sadeln åker fram...

Ska åka till en sadelprovare till tänkte jag, men inte just nu. Jag vill vara säker på att ha råd med den ev sadeln som kanske passar den dagen.
Helst vill jag hitta en sadelutprovare med garanti med, då jag är jävligt trött på att behöva köpa sadlar för 15 000 kr/st och sedan sälja dem för 5000 kr/st när de fortfarande är i nyskick (eftersom sadeln bara passade 2-3 veckor...)

Men nog om mitt sadelproblem va? ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast då var det ju en dålig utprovare/sadelmakare. Sen kanske det inte går att hitta någon bättre nere hos er? (Här finns en som både är bra, och har garanti = superbt).

Men, det blir ju förhoppningsvis aningen mindre skitsvårt med lite bantning, och med tanke på att hon ätit hialösa 117 MJ/dygn och inte ser värre ut än hon gör, så borde det förhoppningsvis vara ganska enkelt att banta ner henne till matchvikt utan att behöva 'svälta'. Även om du har ett mardrömshö ur bantningssynpunkt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hon har alltid hållt sig i ungefär samma form, oavsett hur mkt hon har fått. Hon hade lite proteinbrist när hon var digivande, men i övrigt så är det mer eller mindre samma. Hon var tunnare när hon hade matvägrat i 2 veckor hos en tränare (och gav di och tränades hårt samtidigt) Men hon var fortfarande inte smal då...

Så hon kan nog vara svårare att få ner än vad du tror tyvärr...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Du menar att hon hållit samma hull oavsett om hon fått 60 MJ eller 120 MJ? Intressant i så fall, för båda mina araber var så. Om de fick sitt behov eller två ggr det gav samma hull, enda som förändrade hullet var att fick de under sitt behov gick de ner. Men om behovet var 60 MJ, så om de fick 60 MJ eller 120 MJ syntes inte på dem.

Då kan det ju bli bökigare ja, då du inte vet vad den nedre gränsen går, och är den lägre än 50 MJ får du det väldigt svårt med det höet (ättiden kommer alltid vara ett problem, men blir ju än mer problem när TS och MJ-behov krockar).

Men håller tummarna att det märks någon skillnad på att du faktiskt sänker maten. Vet du vad det lägsta MJ-mässigt fått är? Vet du det så har du ju lite koll på hur långt du faktiskt måste ner för att få kilona att börja trilla av.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Spännande! Undrar om det har med rasen att göra?

Hon har sen hon var 3 år alltid haft fri tillgång, innan fick hon 8 kg/dag och klarade sig bra på det.
Hon fick massor "tillskott" som dräktig, fritt på lusern inne. var trots detta vid samma hull som nu när bebis behagade att hälsa på omvärlden.

Då åt hon nog 10-13 kilo hö, (9-10 MJ/kilo foder) och 3 kilo lusern... Då lusern med 11 mj....

Vi får väl se hur det går nu, jag har lite svårt att hålla dieten, jag tycker så synd om henne när hon kommer springandes när jag lägger ut mat :(
Hon är ju inte så överviktig att hon själv mår dåligt av det.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*eget KL*

Köpte hansbos silagenät på CG idag. Väl stora maskor (tom min mamma sa 'så stora rutor'..suck..), men de kanske gör ngt den stund det tar för mig att knåpa ihop ngn form av automatiserad nattfodring.

Och månne är det för Lillen är ovan, men det sänkte ätfarten litegrann i alla fall. Nu återstår att se om det blir långsamt nog för att han inte ska möblera om ströet i boxen inatt..

Är det det äppelgröna nätet du köpt från Hansbo? Har sett att de verkar ha två olika nät de kallar för ensilagenät. En skriver de 'mixade färger' och där är rutorna 6 cm sen finns det äppelgröna då rutorna är 3 cm.

Jag har idag köpt det äppelgröna till både fd bantarponnyn som jag håller ögonen på samt nytillskottet som äter all mat i rekordfart:mad:. Maken till sur ponny då det går för länge mellan målen får man dessutom leta efter:eek:
Får se hur han tänker behandla nätet under natten:devil:

Hur lågt törs man hänga hönät i boxen?, båda är skodda. Gillar egentligen inte hönät då jag är nojjig över att dom inte får en naturlig ätställning samt riskerna med att fastna:crazy:

Funderar sen över höet i lunchhagen. Vissa dagar hinner det ju blåsa bort innan grinden öppnar sig:( Har nu köpt baljor som höet läggs i men klurar lite på att köpa såna där elastiska lastnät som sälj bla på motorcykelaffärer. Det är krokar (i plast) som borde gå att kroka över murbaljans kanter. Nätena är iofs inte så små i maskorna men höet ligger åtminstonde kvar blåsiga dagar. Samt kanske också förlänger ättiden något. Frågan är bara om de är så elastiska att de går ända ner i baljans botten när de trycker mulen emot?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det fanns i en hel massa färger, inkl illgrönt/äppelgrönt. Minsta maskor jag sett så 3 cm stämmer nog, inte mätt men mindre än de jag haft innan med 4 cm maskor.

Men fanns i flera olika solida färger, de som fanns då var svart, knallrött, ljusblått och illgrönt (som gröna äpplen). SÅ jag tror det är de du menar med de äppelgröna.

Jag postade dock min beställning på nät med 2 cm maskor igår, ska kunna hämtas nästa vecka. Beställde två nätbitar som är 1,2*1,2, och 6 st bitar som är 1*1m. Så sen ska här tråcklas ihop nät, och mest troligt blir jag byns mest hatade person...

Mina är också skodda, och det är ett problem med nätet, jag ogillar att de äter högt, men.. Mina sitter så nederkanten är i höjd med bringan. Jag funderar dock skarpt på att bygga en låda med höga kanter i boxen och fästa nätet i botten så nätet ligger på 'golvet', men de inte kan trampa på det/etc. Det kommer bli kajko ändå då det blir en skev ställning när de drar strån ur nätet, men det MÅSTE ju vara bättre att dra uppåt från golvnivå, än att dra uppåt från bognivå - manknivå som de gör nu? (Senaste nätterna har L varit utan nät, den där ryggsträckningen lär ju inte bli bättre av att rycka ut strån uppåt..)

Så hellre än sånt när du beskriver, så fästa ett nät i botten på en låda ute? Känns som täcknätet skulle kunna lossna och då blir det ju en enorm skaderisk, spec om det är elastiskt?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Och jag har redan gått ifrån dieten. Jag hade inte hjärta att ge henne så lite mat när det är -25 grader ute. Jag får väl helt enkelt bli bättre på att rida barbacka. :(
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

ja jag ska klura vidare på idén med lunchbaljorna....Kanske går det om man gör hål i botten och fästa krokarna där? Då trycker hela tiden nätet mot botten så ju mer de äter dessto mindre tryck blir det. Och då borde det inte schvunga iväg och orsaka skada...

Kanske går att göra på liknande sätt inne, istället för att bygga lådor? Ha en murarbalja på golvet med hönätet fäst i botten så de får äta från golvet...Bara de inte får för sig att stå i baljan:cool:

Stallägaren tror nog jag är tokig som håller på med både ditten och datten med mina pållar. Alla kan ju inte ha fri tillgång tyvärr :cry:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kanske går att göra på liknande sätt inne, istället för att bygga lådor? Ha en murarbalja på golvet med hönätet fäst i botten så de får äta från golvet...Bara de inte får för sig att stå i baljan:cool:

En sån håller jag på och fixar i detta nu faktiskt =)

Haken är dock den gamla vanliga, hur man ska hålla det hela på marken. De lyfter ju lätt som ingenting en plastbalja om de drar i något som sitter fast i den.

Men kan lägga ut bilder sen, har löst fastsättningen av nätet i baljan, så det ska bli både säkert och enkelt att ta loss/sätta dit nät. Nu ska jag bara se till att den är förankrad så den inte lyfter/kan ryckas loss. Men måste värma fingrarna lite innan det.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Och jag har redan gått ifrån dieten. Jag hade inte hjärta att ge henne så lite mat när det är -25 grader ute. Jag får väl helt enkelt bli bättre på att rida barbacka. :(

Halm?

Ska man kunna banta dem måste man tyvärr vara benhård även när man 'tycker synd om' osv. Det är väl dock därför de flesta inte 'på allvar' blir hårdhudade förrän hästen/ponnyn haft fång. För jämför man tycka synd om-faktorn för fång med nästan vad som helst annat, så är det mer synd om dem om de får fång. Dvs det blir lite lättare att inte känna sig som en usel, elak matte.

De runda klarar rätt många minusgrader utan minsta extrabehov av mat dock - fett isolerar.

Men jag känner igen hur du tänker. Numera (efter fång..) är jag dock en tämligen 'elak' matte - det är ju för deras bästa även om jag inte kan förklara det för dem.

Ang behovet av extra mat för värmen nu btw (minus 23 här) så la jag ut halm OCH drog ner silaget till ½ kg var fjärde timme idag (normalt 1.2 kg resp 1 kg var fjärde h). Halmen är INTE uppäten, och hästarna fryser INTE.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hmm några cm betong i botten där man gjuter fast några ringar att fästa nätet i kanske....:devil:

Faktiskt kanske inte en så tokig idé :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Betong fäster kasst mot plast. Eller menade du gjuta en betongplatta och lägga som vikt i botten?

Däremot så borde t ex en järnplatta av lämplig vikt kunna skruvas fast på undersidan av botten t ex, och agera tyngd. Beroende på tjocklek så kan man ju få en platta med exakt samma mått som lådans botten, och som väger XX - YY kg (vad man nu vill ha).

Fast jag vill ju ha min prototyp up and running ikväll, så jag klurar vidare på mer temporär lösning.

Nätet har jag fäst med en sådan där hake som har en hake i vardera änden. Skruvar fast 'vad det nu heter-ringar' genom botten på baljan, och så fäster jag hakens ena ände i ringen och den andra i nätet. Det kommer bilder sen så ni fattar NÅT och slipper förstå av mina klena beskrivningar...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men hon stod ju och skakade, och hon äter ju som sagt inte halm, så det kan jag ju inte ge henne. Eller, jag kan ju ge, men det spelar ju ingen roll.

Hon är inte så tjock att hon riskerar fång tror jag inte. Tittar man på henne så ser hon inte tjock ut, det är först när man känner på henne som man märker att hon är tjock.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag menade inte att hon kommer att få fång om du inte bantar henne. Utan menade just att det ÄR väldigt svårt att vara 'hårdhudad'. Men OM (eller när) de fått fång, då tar de flesta tag i det, just för då har man sas ngt att 'jämföra' mot. Jag var ju likadan, resonerade exakt som dig. Men efter han fått fång, då blev det lättare att inte 'tycka synd om'. Just för att började man tycka 'men stackars' så var det bara att blunda och minnas hur extremt stackars det var när han hade fång.

Dvs jag försökte säga att jag förstår hur du resonerar, och många i den här tråden har känt likadant, det ÄR jättesvårt att 'vara hård'.

Sen stod det inte ett ljud om att hon skakade, utan att du inte hade hjärta när det var så här kallt. Det är inte lätt veta att hon skakade då. Ang halmen ansåg du ju inne att 'hennes problem om hon inte äter det' så trodde du resonerade likadant ute..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja jag är lite klantig när jag uttrycker mig emellanåt :rofl:

Jag har provat att ge halm en gång, då hade de typ ingen mat i hagen och 2 dagar senare så hade de fortfarande inte rört halmen :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vet hur det är, Lillen åt inte halm förr, oavsett om han svalt. Sen lossnade det tack och lov.

Men, i ditt läge, så JAG skulle lägga så tunt täcke som krävs för att kraken ska sluta skaka, och INTE öka maten.

Visst gör täcket att det går åt mindre energi att hålla värmen, men JAG tror det i slutänden är större vinst med 'minsta möjliga täckning' än att ge extra mat. Helt enkelt för man inte vet hur mkt som går åt av att frysa, jmf med hur mycket man tillför, så risken är stor att man i slutänden hamnar på plus-MJ.

Förtydligande exempel, häst skakar. Häst får 2 kg extra hö, höet har 8 MJ/kg foder. Dvs den fick 16 MJ extra. Hästen slutar skaka. Men hur mycket av de 16 MJ gick åt i värmehållning? Kanske bara 2 MJ gick åt att sluta frysa, då har hästen fått 14 MJ för mkt den dagen. På en vecka är det rätt många MJ. Naturligtvis vet man inte om ett täcke förändrar behovet med 10 MJ och ett täcke på och samma mat gör att de går plus 8 MJ, men min erfarenhet är att det är väldigt mkt lättare att mata en häst tjock än att täcka den tjock. Då tar jag med dels mina lättfödda som inte gått ner ett gram bara för det varit svinkallt (inte skakat dock, men behovet har helt klart inte ökat nämnvärt då de inte gått ner trots samma giva men kyyyla), och dels mina svårfödda som varit i samma hull på samma MJ oavsett om det varit snorkallt eller mer mild vinter. Dock inte frusit de heller, men om det gick åt markant mer MJ för att hålla uppe värmen över frysgränsen så iom att de tappade hemskt lätt borde jag ha sett skillnad.

Det finns ju tabellvärden på hur mkt behovet ökar vid kyla, men personligen tar jag dem med en nypa salt då INGEN av mina hästar tycks ha fått märkbart ökat behov ALLS annat än när det varit ner under minus 30 längre period (= mer än en vecka) i sträck.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp