Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Snyggt:D

Men du har alltså ingen tyngt i botten? Jo, det där med betongen jag kom på var ju inte så att det måste sitta fast i botten utan bara tynga ner baljan samt få något att fästa ringar i sen ha snabbhakar i nätet så det går enkelt.

Ditt nät har mycket större rutor än mitt från Hansbo. Kan ta ett kort i dag och visa:)

Det där ÄR Hansbos nät ;) Så mest troligt bilden som lurar ditt öga? Maskorna är max utsträckta 3.2 cm * 3.2 cm.

Ingen tyngd i botten, men själva baljan är fastskruvad i väggen, så den sitter där den sitter och går inte att lyfta =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo jag vet att endel av Hansbos nät ser ut så men sen finns det en modell som jag upplever har ännu mindre rutor. Det nätet marknadsförs inte som mixade färger utan enbart äppelgrönt och finns inte i annan färg.
Tog en bild på ett av mina nät, tyvärr tog jag inget objekt bredvid som jämförelse.
Sen kanske man kan tvätta näten i 90 grader så kanske de krymper lite till.

031-2.jpg


Smart att skruva fast baljan i väggen:idea:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är bra mycket enklare att bara köpa containernät och knyta till hönät själv :p

Nu funderar jag igen.
Försöker få ihop en vettig foderrutin som alla i stallet enkelt kan komma ihåg. Figgo ska få tyroxin ett par månader framöver (är beställt och bör komma inom två veckor) så det är väldigt viktigt att alla som rör sig i stallet har koll på vad som gäller. Uppenbarligen är det svårt att minnas att det inte räcker att ge frukost, hästarna måste ut också..
Dessutom vill jag få ordning på fodringarna ute i hagen. Köpte ju en fodergrind i höstas men han som skulle gräva ner kablarna har fortfarande inte gjort det :mad:
Usch nu blev jag bara gnällig! Ingenting går som jag vill nuförtiden...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu är vi verkligen igång här igen :)
Snön ligger så fint på alla vägar nu vilket innebär att vi kan trava över allt! Verkligen hur bra som helst. Moa är inte lika nöjd dock, dom tre första km i trav pinar hon på och är superglad, när vi börjar närma oss 5-6 km är det inte riktigt liika kul längre ;) Men hon är inte alls särskilt trött när vi är tillbaka i stallet så kanske skulle man våga öka på rundan med någon km?

Tant går dessutom ute nu på lösdriften och trivs ypperligt! Hon äter snällt ut sin hög som jag lägger en bit ifrån dom andra. Sen får dom andra hö så att dom blir klara före henne, alltså finns inget av deras hö kvar när hon är klar:idea: (eller blir bortjagad).

bild0593_120208766.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Verkar gå bra för både dig och Elina8 nu :) Härligt! Travar ni nonstop 6 km? Det är inte så illa!

Vi tuffar också på. Har fått lite mer snö nu så idag fick han busa av sig på ridbanan. Försöker rida honom så mycket samlat som möjlig och han är PIGGELIN. Vinterbusig dessutom. Det märks att han är ovan vid att vara i god kondition, han har oftast gått lugnt runt 3 dgr/vecka förut. Men han vänjer sig nog en vacker dag, just nu är han väl livlig om han har vilat nån dag ;)

Nya bilder;
foto151_120296699.jpg


foto176_120296581.jpg


:)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vad kul att han blivit pigg!

Är det bara jag som upplevt att hästen blir sämre ju mer han tappar?
Jag har ju hållit igång hela tiden, ridit och tränat och kört. Jobbat med pulsklocka och travat mycket och långt utan större bekymmer.
Men på sista tiden upplever jag att han blivit svagare och sämre på alla sätt och vis.. För en månad sen ungefär började vi jobba med skrittpiruetter och galoppombyten, idag kunde han inte ens galoppera ett halvt varv i ridhuset.
Var ju inne på klinik förra veckan och kollade honom utan att de hittade något, utan bara beställde tyroxin och skickade hem oss.

Kan det vara något fel på sköldkörteln som påverkar så?
Det känns inte bra alls det här :(
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vilken skillnad! Härligt! =) Äter hon fortfarande metformin?

Jag älskar snön jag, nu kan mina få gå ute mer, till allas glädje. Sänkt metforminet till 2 ggr/dag, men håller noooga koll på hur det påverkar depåerna, än står de stilla (fast de är värre nu än för 2 mån sen, men..)

Och nästa vecka ska jag hämta mina fiiinmaskiga hönät. Dessutom har jag semester så jag ska förhoppningsvis hinna bygga den automatiska nattutfodringsmanicken som ger dem mat klockan 02.00 =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det kan inte bero på att han tappat lite muskler då? För du har ju skrivit om det tidigare att han tappat lite muskler. Och det kan ju vara så att han tappar både fett och muskler när han går ner i vikt.
Det är det enda jag kan komma på som jag tycker märks tydligt på orken. Känner en häst som bara äter hö och halm, och höet ligger lågt i protein. Hästen har en bautamage men är smal i övrigt. Kantig överlinje.
Hästen är dåligt musklad, är slö och orkar ingenting.

Jag är rätt säker på att orkeslösheten i den hästens fall beror på att den aldrig får chans att bygga upp muskler.

Nu menar jag inte att det är så, utan det var bara en tanke. Eftersom jag vet att du nämnt det själv tidigare och han går väl på en ganska begränsad diet även proteinmässigt så det kan kanske vara en bidragande faktor?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har funderat på det med, för han har tappat en äcklig massa muskler på väldigt kort tid. I så fall har han fått väldigt lätt att tappa muskler och väldigt svårt att sätta nya.. Ger nu full giva soja/potatisprotein. Har ju trappat upp långsamt under ett par veckor.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Då är det nog rätt troligt att det finns något samband. Sen vad som orsakar det är ju svårare.

Hur mycket protein får han allt som allt nu?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu är vi uppe i ca 270 g/dag.
Det har funkar bra andra år, men kanske måste jag öka nu. Känns bara så avigt att han tappat så kopiöst både muskler och kondis på så kort tid.. Det är ju bara några veckor menar jag. Och inte hade han mer protein då. Visst, det tar tid för proteinbrist att visa sig, men jag har aldrig varit med om att det liksom speedar såhär "på slutet"..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Oj, ja det låter lite lågt i mina öron. Jag försöker hålla mig över 300 till min lilla. Och han väger ju mellan 300-350. Din är ju något större så jag hade gissat på att han kanske behöver mer.

Förra året fick ju Godi för lite, dels på grund av att jag gjorde ett väldigt dumt misstag och räknade inte bort vikten för hönäten när jag vägde upp hö, vilket gjorde att han fick för lite hö varje dag, och samma med lusern.
Sen hade jag inte räknat på så mycket arbete som jag skulle gjort. Vilket ledde till att han fick för lite. Och han tappade ju rätt mycket visade det ju sig sen. Inget kul, men nu har han kommit ikapp och verkar funka bra på drygt 300g smb rp/dag som han får nu. Har för mig det är 320 eller nåt sånt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja som sagt har det fungerat perfekt på runt 250 förr om åren, så uppenbarligen har något hänt nu på sista tiden..
Får prova dra upp det en bit till och ge det några månader. Känns bara så jäkla surt att allt allt har försvunnit. Utom fettet då förstås, det är lite skvalpigt och kompakt som vanligt :crazy: Jag menar han kan inte tappat mycket annat än muskler de senaste vägningarna..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Är det skillnad? Vad kul :) Hon har inte ätit metaformin sedan i somras, en månad då bara.

Men hon håller sig nu, hon går inte neråt (har vilat alldeles för mkt pga att jag blev sjuk och bristen på vinterdojs) men jag hoppas att hon kan gå ner nu när hon går ute jämt och motionerar mer!

Vad är det för finmaskigt du köpt?

Chili: Jag ska erkänna, vi skrittar upp för en backe som är låång och brant. Då brukar jag gå jämte. Annars travar vi 6 km :) Hon är så sjukt pigg nu (om man jämför med tidigare) så hon bjuder på fint själv. Imorgon ska jag lägga in en längre sträcka i samhället också.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kanske är klippningen som luras? Men jag tycket det är skillnad mot tidigare bilder du visat!

Jag har beställt av Gävlenät, får sy hönät av dem själv, men de tillhandahåller själva nätet. Hyfsat billigt med; 81,25 kr/kvm (inkl moms)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Lillen låg på 380 rätt länge utan minsta 'besvär', så även om även jag skulle prova höja proteinet så 270 gr srp på din är ju inte fasligt lågt. Men prova höj och se.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Om det är så enkelt som att hans proteinbehov har förändrats så drastiskt bara senaste veckorna, då är frågan om det är fel på sköldkörteln också eller om det kan bli skadligt att ge tyroxin trots veterinären..? Usch, varför kan man inte bara få ha en helt normal häst?
Funderar på att slakta min ekonomi totalt och börja ge lucernhack för att få mer ts. Då får jag visserligen bygga om foderstaten totalt igen, men det känns ändå som om det skulle vara bra.. Eller om det bara är jag som inbillar mig. Suck, som vanligt. Det här är apjobbigt!

Om jag behåller foderstaten som den ser ut nu (3 kg halm, 1 kg hö, 0,2 kg vadera av potatisprotein, soja och kwikbeet + mineraler) men bara byter ut höet mot lucernhack så får jag mer protein men ungefär samma energi.
Dock blir det väldigt dyrt.. Efter alla veterinärbesök och medicinering är min ekonomi verkligen körd i botten.. :(
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Som sagt så är ju sköldkörtelvärden på häst som jag begripit det när jag läst väldigt svåra att säga ngt om, hästar kan fluktuera en del, och även ligga rejält utanför 'referensramarna' utan att ha ngt fel på sköldkörteln.

Friska (sköldkörtelmässigt) hästar som får sköldkörtelhormon får 'avvikande' sköldkörtelvärden men utan att besväras av det.

Så, är nog omöjligt säga om det är minsta problem med hans sköldkörtel eller ej, men borde ju inte vara farligt om man anv samma sköldkörtelhormonsmedicin som är omskriven och studerad.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Lillen låg på 380 rätt länge utan minsta 'besvär', så även om även jag skulle prova höja proteinet så 270 gr srp på din är ju inte fasligt lågt. Men prova höj och se.

Fast det är väl för lågt?

Jag har inte räknat på så värst mycket träning. Typ 30 min skritt och 15 min trav och galopp, (i stort sett en normal 1 timmas ridtur) och då hanmar min jag på 300 g. Och jag har lagt in 300 kg häst.

Med tanke på att Figgen (heter han va? Eller kallas?) tränats ganska mycket mer än så tidigare, vet inte hur han tränas nu, så är det väl rätt troligt att han ligger på över 300 i alla fall. Han borde väl väga typ 350-400 kg och bara det borde väl göra att han ska ha mer protein än en 300 kg häst.

Sen att han klarat sig bra på det innan, det är ju konstigt att det plötsligt blivit så, men å andra sidan har han väl haft lite problem att hålla muskler innan med, men kanske inte i denna utsträckningen. Plus att han kanske gått på mer gräs tidigare somrar, och på så sätt haft bättre grund inför vintern?

Bara lite tankar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp