Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Halvt KL:
Sen ett litet tillägg om prioteinet. Jag upplevde det som att han inte riktigt släppte sina sista depåer förrän han fick mer protein. Han gick ju ganska länge på 300 g soja/dag och hade ju kvar en del små depåer. De försvann ganska snabbt när jag höjde till 400 g/dag. Förra vintern fick han ju inte alls lika mycket protein och då tappade han vikt väldigt ojämnt (och muskler också), men nu när han fått mer protein har han blivit mycket jämnare i kroppen.

Någon mer upplevt detta?

Ett överskott av protein kostar energi att ta hand om. Dock verkar det hemskt individuellt hur 'snålt' hästar klarar av att hantera överskottet, dvs hur mycket det kostar just den hästen.

På min shettis syns STOR skillnad på underhållsbehov kontra överskott, om han får proteinöverskott så håller han hullet alt går ner mkt bättre än om han 'bara' får det han behöver. På Lillen däremot märks det ingen skillnad.

Sen, jag blir faktiskt inte klok alls riktigt på IRhästar och vad som 'gör tricket'. Förra vintern så när Lillen helt tydligt i perioder blev mer IR (dvs gick upp och la på sig depåer, trots samma foderstat och 'allt övrigt' som innan) så ena gången fick jag hejd på det och vikten neråt genom att MINSKA maten, andra gången krävdes att jag HÖJDE maten för att få det under kontroll. Hittade aldrig ngn röd tråd, och man visste aldrig från gång till gång vad som skulle visa sig funka den här ggn, utan fick prova.

Han har ju stått på hiskeligt mkt MJ och gått ner till idealvikt, och hållit sig där länge länge nu i höstas/början av vintern. Nu spökar uppenbart hormonerna igen, dvs kallt och vinter = metabolisen stryps. Så nu har han gått upp lite, och byggt lite depåer. Jag ströp maten men ingen superskillnad. Nu är det fortfarande fullt gdk hur han ser ut osv, han är inte tjock igen etc, men då jag är lite (underdrift) nojig kommer jag försöka göra en rejäl strypning igen. Men det kan i slutänden visa sig - ironiskt nog- att det som fungerar är att mot allt 'förnuft' ÖKA maten för att han ska komma på rätt spår igen.

Så som sagt, tycks vara hemskt olika och individuellt?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Gissa vem som har lärt sig att äta halm? :devil:

Nu jävlar får hon klara sig på några få kilo hö, fritt halm inne samt lite halm i hagen. Får tyvärr komplettera med soja för att få upp kvoten eftersom damen är kvotkänslig synns direkt på ryggen tyvärr.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, i och med att jag känner skillnad i ork när jag rider och kör vågar jag anta att det är muskler. Det är inte bara jag som klämmer på hästen, och de andra märker också att han tappar muskler (varav en är utbildad häst- och människomassör, hon känner skillnad).
Det har aldrig varit någon slimmad sportponny, och lär väl aldrig heller bli.
Han borde tappa fett också, men musklerna försvinner de med.. Veterinären säger att det kan bero på sköldkörteln..


Quinn;
Jag håller inte med dig ang hästar och gräs/hö. De har inget behov av gräs, de behöver fibrer. Sen att gräs är det de har evolverat att äta, till skillnad från ex rådjur som äter örter, det är en annan femma. Därmed absolut inte sagt att alla hästar kan äta gräs och dör om de inte får gräs. Halm funkar utmärkt om man supplementerar med det som saknas (ex protein, mineraler).
Inte en chans i världen att min häst får äta gräs! Glöm det, då kommer han bli sjuk på nolltid. Jag kan hålla med om att det är ett jävligt tråkigt liv, men när man ser till alternativen tror jag det är bättre.
Motionera mera kommer jag få som svar.
Tro mig, jag har försökt. Under ett års tid travade vi 1 h om dagen + 20 min skritt innan och efter, i rejält tempo ute i terräng (finns inga backar här på slâtta så man får göra vad man kan), med en "normal lättfödd"-foderstat. Det gav inga resultat alls. Kanske något kilo men inget som gör någon skillnad för hästens hälsa.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Härligt att hon börjat äta halm. Men varför bara några få kilo hö? Du ska ju inte ner alldeles för mkt i MJ, och kanske är en nivå med 50-50 den som blir mest idealisk?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han gick på gräs (naturbete, "sämre" gräs), men med en mycket modifierad munkorg. Jag satte ju igen hålen (botten o sidorna) med nylonband. Sen hade stallägaren plockat av den en vecka när jag inte var där, annars hade han det hela tiden.
Visst fick han i sig gräs, men inte i någon enorm mängd.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

hon kommer troligtvis ligga på 5 kilo hö, och det tycker jag är några få kilo, mitt hjärta blöder! Hon har i sina dagar emellanåt ätit 4 ggr så mkt!

När jag får dåligt samvete så går jag numera fram och känner på henne. Iomed att hon inte ser tjock ut så är det supersvårt att motivera för mig själv att hon ska ha så lite mat.

Det enda som synns är att hon har lite hängbuk när hon står still, den ska bort!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hängbuk motioneras ju bort, det är slappa muskler och inte 'tjock'. Alltså om den bara syns när hon står.

(Har två bilder från samma dag på datorn, ganska intressanta. Samma häst står och sover i hagen, och sen under ridning. På hänger i hagen-bilden ser han ut som en betesfet sak med kulmage. På ridbilden ses en utmärkt 'slimmad' häst i optimalt hull. Fascinerande just hur mkt det kan skilja när musklerna inte är engagerade)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han gick på gräs (naturbete, "sämre" gräs), men med en mycket modifierad munkorg. Jag satte ju igen hålen (botten o sidorna) med nylonband. Sen hade stallägaren plockat av den en vecka när jag inte var där, annars hade han det hela tiden.
Visst fick han i sig gräs, men inte i någon enorm mängd.

Nej, men lite gräs är ju också gräs. Så att säga att han inte åt gräs blir ju fel. Och som någon sa, de kan få i sig förvånade mängder gräs även när gräset är sparsamt och munkorgen modifierad.

Vi diskuterade ju även i somras ang hur mkt gräs han fick och vad han fick i sig av det, och du räknade med en mängd som gav förhållandevis mkt protein. Med den mängden är det inte 'inget gräs' vi talar om, och det lär ha följt med en betydande mängd MJ för att få den proteinmängden med.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*
Så, fick en liten klump i magen faktiskt =/ Det är ju som det är och inget att göra åt, han kan inte få äta så han är mätt, den lyckan kommer ju vara extremt kortvarig liksom. Men det sticker ändå i hjärtat, och ni i tråden lär ju i alla fall förstå känslan. Och ville eg bara skriva av mig.

Jag förstår precis vad du menar! Men tror samtidigt att det finns hopp. Min kamel äter 50% mra grovfoder i år än förra året. Nu har vi dessutom bytt silage. Värdena är snarlika så hoppas på att han ska kunna äta lika mycket av det nya, men det nya är grovt och tar mera plats och tar längre tid att äta:laugh:.
Får jag bara upp honom ytteligare i träning så kan han gissnigsvis få ännu lite mera grovfoder:cool:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag hade ju det ganska trevliga att jag kunde ge mkt mer än tidigare under hösten. Men kylan satte P för det, då han då synbart drar ner metabolismen. Så jag får hoppas på nästa vinter, att han kan få hålla sig fräsch osv och då kunna vara IGÅNG, och jag därför kan höja. Den här vintern kommer ju inte det gå. Vi ska skritta uppsuttet den svindlande tiden av 15 minuter/3 ggr/v tills i jan/feb, då vi ska börja med lite uppsutten trav, och sen ÅB och så får vi se. Han får ju fortfarande promenera i snöre hur mkt som helst, men det bränner ju inte så himla många kalorier tyvärr, och det gör vi ju redan och har gjort i evigheter och han har lagt på sig nu ändå.

Men härligt höra du äntligen kunnat ge mer =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men jag var också noga med (åtminstone för mig själv, sen om jag skrev det minns jag ej) att de värdena var för statistisken och inte hade någon "verklig förankring", utan bara för min egen skull. Sure, det kan ha legat något i det och hans proteinbrist utlöstes för 4 månader sedan. Det jag ändå inte får någon klarhet i är varför hans trötthet kommer i vågor, det är framförallt det som stör mig. Senaste två-tre dagarna har han varit sitt vanliga vinterpigga jag igen, om än viljan varit större än orken. Vilket visserligen inte heller är bra, men det kan jag förstå. För jag är mycket väl medveten om att proteintillskott kom in i bilden för sent, just för att jag resonerade att det lilla gräs han fick i sig räckte.

Och i just den kontexten jag skrev det nu handlade om hästars gräsätande, inte proteiner.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nej, men om du ska jmf med vad han får nu jmf med vad han fick förr, och att 'förr räckte X', så måste du ju ta med allt han fick förr. Så jag menade, att det han får nu kan ju diffa rejält mot vad han fick förr, och du därför får problem - helt enkelt för han får såpass mkt mindre än förr.

Tröttheten har jag inget svar eller teori på på rak arm, inget jag känner igen. Är han klippt/täckad? Vad äter han nu värdemässigt? Selen och mineralbehov tillgodosedda? Vitaminer? HUr mkt tränas/motioneras han och på vilken nivå?

Och har ett normalt blodprov för att kolla hb/vita/diff tagits?

*spånar vilt*
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kan det inte vara så att något hänt med hans ämnesomsättning efter att han gått på medicinen?
Något är ju helt klart knas men att förändringen du ser nu beror på det?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Med "förr" menade jag samma tid för ett år sedan, inte i somras. I december förra året fanns inget gräs ;) Jag har anteckningar sedan tre år tillbaka, proteinet har endast ett år legat över 300 g/dag.
(Blir lätt missförstånd, jag glömmer ju att inte alla vet vad jag tänker!)


Enligt veterinären kan tröttheten bero på sköldkörteln. Minns att hon berättade att han hade lite lågt på vita blodkroppar, men att det inte var något hon trodde påverkade honom. Ska se om jag hittar pappren med värdena från alla prover i augusti (det var också en trött-period). Sist vi var inne gjorde de bara böjprov av någon anledning, ville inte ta blodprov utan hänvisade till augustiproven och IR-testet.
Han står just nu på ca 27 MJ och 280 g protein (håller på att lägga till mer protein, så det kommer sluta på ca 30 MJ och 330 g protein om . Mineralbehovet är täckt, inkl selen. Funderar dock på E-vitamin, det kanske inte är tillräckligt i mineralerna? 450 mg/dag om jag inte räknade helt fel. Brukar ju sägas att IR-hästar behöver mer, kanske ska köpa ett tillskott?
Just nu (sen ca 2 veckor tillbaka) skrittar vi bara, veterinärens inrådan. Innan dess var det runt 8 h/vecka, mycket dressyr. Har varit rätt lite motionering på sista tiden pga smärta hos mig..

Dorinda:
Ja, kanske.. Han tappade ju i vikt när han gick på Metformin, kanske kom det igång lite då. Ska fråga veterinären vad hon tror!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

450 mg ska täcka behovet, det på papper alltså.

Fast du kan nog inte jmf med förra vintern, utan får jmf med innan senaste förändringen?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast proteinbehovet diffar väl inte så extremt hos en vuxen häst från år till år? Har aldrig gjort det innan på den här individen i varje fall.
Vad han åt i somras ska ju inte påverka vad han behöver nu. Jag menar, proteinbehovet förändras väl inte för att hästen åt mer protein än vad som behövs under någon månad? För som sagt, behovet har varit runt 280 de senaste vintrarna. Jag kan inte se vad som skulle vara skillnaden med den här vintern..? Speciellt inte med tanke på att jag de senaste veckorna har tränat mindre än tidigare.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag måste erkänna att jag har väldigt svårt att minnas alla turer, foderstater och hur mkt han tränat/inte tränat. Men det är fullkomligt orimligt att en häst i hans storlek övht ska orka utföra beskrivet arbete på 27 MJ. Att jag undrade om hb/vita/diff var för att kolla så han inte har överträningssyndrom..

För, endera stämmer inte infon i tråden, alltså att han äter mer och/eller motioneras mindre, eller så har du brutalt fel på din foderanalys.

Men det är inte alls konstigt i sak att en häst i den storleken som får 27 MJ inte orkar. Däremot är det väldigt konstigt i sak att en häst i den storleken inte går ner på 27 MJ. Så jag hävdar envist att nånstans - utanför hästen - finns det ett rejält fel gentemot det du beskriver. Om det är att han på ngt vis får i sig mer, du rider mindre eller din analys är kajko är ju svårt att veta, men nåt stämmer inte - och jag tror inte grundanledningen till symptomen är hästens sköldkörtel eller hans ev IR.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Gissa varför jag har såna problem med att fodra honom..? Jag provar att öka maten, då går han antingen upp eller så stannar minskningen av.
Jag har som sagt inte motionerat lika mycket på sista tiden. När jag gjorde det gjorde det varken till eller från med hans hull, oavsett om jag la det på en "normal lättfödd" nivå eller om jag höll det strax under.

Nu har jag provat att minska till 60 %, i enlighet med en artikel jag läste för ett tag sen. 60% av normalbehovet för häst 400 kg blir ungefär 30, snabbt överslag. Utan träningstillägg på energin (ser ingen anledning att ge extra energi åt en fet häst).

Jag ger ju mestadels halm, oanalyserad. Har uppskattat 4 MJ, så det kan säkert vara en felräkning där. Säg att det istället för 27 MJ totalt skulle vara 33 MJ, ja då kanske det är en helt annan historia vad vet jag.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vi har diskuterat det med halm förr. Det brukar anges till 5 - 5.5 MJ för vältröskad, gräsfri. Hippocampus t ex räknar med 5.5, Planck iaf förr (gammal bok) med 5 MJ.

Men det stämmer ändå inte, så i ditt läge skulle jag tveklöst skicka halmen på analys.

Sen, du räknar på 400 kg? Är han D-ponny? (Hade för mig han var C, men sen stod det D ngn annanstans).

Räknar du honom på 400 kg har du ju en rätt rejäl TS-brist med den foderstaten, som ju säkerligen kan påverka måendet?

Vad räknar du för värden på sojan och potatisproteinet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp