Sv: Uppdrag bantning del 4
Hemskt vad otrevlig du skulle vara då. Hästen får ju grovfoder, och tillskott för proteinets skull.
Hemskt vad otrevlig du skulle vara då. Hästen får ju grovfoder, och tillskott för proteinets skull.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu rör du ihop två olika foderstater.
Jag har precis ökat proteinet igen, tidigare låg det på 280 g. Nu har jag ökat högiva 0,5 kg och lagt på mer koncentrat.
Jag får inte till en tillräcklig foderstat med det höet. Det är bara 2,9 g lysin (analyserat), så även om jag med lätthet får upp proteinet på över 300 räcker inte lysinet till. Då kommer det bli en proteinbrist ändå.
Jag sitter och knåpar lite och försöker få ihop en foderstat som inte ligger så högt som 45 MJ (som jag sen tidigare år sett inte fungerar, vågar inte chansa). Det bästa jag får ihop involverar koncentrat (för som jag också sagt förr, jag har inte råd i dagsläget att köpa en massa lucern, även om jag vill) och ger fortfarande inga häpnadsväckande mängder grovfoder.
Jag får 39,9 MJ och 4,7 kg ts. Ändrat värdet på halmen till 5,5 MJ
Då ger jag
3 kg halm
2 kg hö
0,2 kg vadera soja och pp
0,1 kwikbeet
90 g mineral
MAO samma som innan fast 0,5 kg hö mer och 0,1 kg mindre kwikbeet
Torrsubstans är torrsubstans, oavsett källa. Tillfredsställer inget tuggbehov, men ger det magen behöver. Ang mättnadskänsla vet man ej hur, eller om, hästar reglerar sånt. Det finns teorier, men så vitt jag vet inga enhetliga bevis.
Jag har suttit och knåpat några timmar till, är inte nöjd och kommer knåpa lite till. Problemet är ju till stor del att det är så lite lysin i höet.. Utan tillräckligt blir det ju ändå proteinbrist.
Får inte vara en allt för invecklad foderstat (det tycker jag den är nu med i och för sig ), ifall någon annan ska passa honom. Hade gärna gett lucern, men har inte alls råd Kommer ha det med råge när jag får sålt mina sadlar som hänger här, men det är svårt..
Jag är dessutom tveksam till att jag kan ha honom på 40 MJ och fortfarande få bort fettet..
Det är inte alls säkert att lysinbehovet uppfylls. Det kan (jag säger kan för jag har egentligen inga vetenskapliga belägg för det) bli en proteinbrist även om behovet av smb rp är uppfyllt på pappret om lysinhalten är för låg. Normalt sett följer de åt rätt bra, men inte alltid.
Känns inte vettigt att köpa ytterligare ett tillskott Speciellt inte när jag har lysinrika fodermedel, som soja och potatisprotein.
Det är inte alls säkert att lysinbehovet uppfylls. Det kan (jag säger kan för jag har egentligen inga vetenskapliga belägg för det) bli en proteinbrist även om behovet av smb rp är uppfyllt på pappret om lysinhalten är för låg. Normalt sett följer de åt rätt bra, men inte alltid.
Kanske är lite petigt, men det är så jag tänker.