Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hemskt vad otrevlig du skulle vara då. Hästen får ju grovfoder, och tillskott för proteinets skull.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu rör du ihop två olika foderstater.
Jag har precis ökat proteinet igen, tidigare låg det på 280 g. Nu har jag ökat högiva 0,5 kg och lagt på mer koncentrat.

Jag får inte till en tillräcklig foderstat med det höet. Det är bara 2,9 g lysin (analyserat), så även om jag med lätthet får upp proteinet på över 300 räcker inte lysinet till. Då kommer det bli en proteinbrist ändå.
Jag sitter och knåpar lite och försöker få ihop en foderstat som inte ligger så högt som 45 MJ (som jag sen tidigare år sett inte fungerar, vågar inte chansa). Det bästa jag får ihop involverar koncentrat (för som jag också sagt förr, jag har inte råd i dagsläget att köpa en massa lucern, även om jag vill) och ger fortfarande inga häpnadsväckande mängder grovfoder.
Jag får 39,9 MJ och 4,7 kg ts. Ändrat värdet på halmen till 5,5 MJ
Då ger jag
3 kg halm
2 kg hö
0,2 kg vadera soja och pp
0,1 kwikbeet
90 g mineral
MAO samma som innan fast 0,5 kg hö mer och 0,1 kg mindre kwikbeet

Torrsubstans är torrsubstans, oavsett källa. Tillfredsställer inget tuggbehov, men ger det magen behöver. Ang mättnadskänsla vet man ej hur, eller om, hästar reglerar sånt. Det finns teorier, men så vitt jag vet inga enhetliga bevis.


Min foderstat fick väldigt lika siffror innan jag höjde för att kunna lunchfodra, och jag ger nästan bara hö. Och det är verkligen inget toppenhö jag har. (8.6 MJ, 34 smb rp)

Innan snön kom gav jag 3.7 kg hö, 0.5 kg halm, 0.5 kg lusernhack och 300g soja.
Fick då ihop 40.4 MJ och 341.5 g smb rp. Nu har jag bara räknat TS på grovfodret och får då precis över 4 kg TS.

Sänker man sojan 100 g kan man ju öka på TS lite genom att ge hö eller lusern istället. Men då sjunker proteinet till ca 300.

Nu är ju din lite större, och behöver ju mer TS också. Men du ger ju inte mer grovfoder än vad jag gjort, så visst går det att få ihop samma siffror med en foderstat som är baserad på hö, utan att det är något drömhö alls.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har suttit och knåpat några timmar till, är inte nöjd och kommer knåpa lite till. Problemet är ju till stor del att det är så lite lysin i höet.. Utan tillräckligt blir det ju ändå proteinbrist.
Får inte vara en allt för invecklad foderstat (det tycker jag den är nu med i och för sig :crazy:), ifall någon annan ska passa honom. Hade gärna gett lucern, men har inte alls råd :( Kommer ha det med råge när jag får sålt mina sadlar som hänger här, men det är svårt..
Jag är dessutom tveksam till att jag kan ha honom på 40 MJ och fortfarande få bort fettet..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men har du honom inte på 40 MJ nu?? Eller vad var det du skrev tidigare? Var det bara ett förslag?

Hur har det gått det sista förresten? Har det gått upp eller ner eller stått stilla?


Jag hade också velat komma ner under 40 igen, men så länge det är snö (här nere är det ju kallt och varmt om vartannat så det blir ett islager över gräset typ.) så måste jag ligga lite högre för magens skull.
Jag hoppas att de få extra MJ som det ger inte ska påverka så mycket. Det är ju förhoppningsvis under en förhållandevis kort period så jag hoppas det ska gå bra.

Nu ligger han på 41 MJ, så det är ju inte jättemycket mer och än så länge har det funkat bra.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, det var bara ett "kanske kan gå" inget jag har. Förstår att det är mekigt att hålla isär allt, jag gör det knappt själv längre :p

Vi har ingen is alls (peppar, peppar!), så hästarna gräver gräs ute i snön. Fergus gör det hellre än äter sin frukosthalm, så jag tror väl inte det går någon nöd på honom på den punkten.. Mästare på att hitta mat!

Måste berätta en kul grej med!
Efter en ridtur idag (jag kunde rida utan att få ont, i en hel timme! Till och med en liten galopp!) klämde jag igenom hästen extra noga.
Hans valkar på magen är borta, depåerna vid svansroten har minskat och jag tror (kan ha varit önsketänkande) att halsen är mindre med.
Nu är det "bara" ett lager över revbenen, lite kvar på rumpan och bogen sen ser det nästan bra ut :laugh:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Åh, va härligt!! Bilder är ju ett måste, tycker det har varit dåligt med sånt det sista. :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Här passar vi in , skrev nog här för ett tag sen men här är min tjockis!
http://underbaar.zoomin.se/P3138985

Rakningen på benet ja vet, ser roligt ut blev lite för långt nere :o


Han går på lösdrift bra för han att röra på sig hela dagarna.

Äter halm och hö, har beställt ett jätte stort hönät så det ska ta längre tid för honom.

Får happyhoof , miniraler och kalk.


Kollar tråden lite fort, såg en svart shettis tror den hete moa, vilken skillnad från första bilderna jag såg någonstans Grattis!!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag ska flörta lite med fotografen och se vad vi kan göra :D Kanske dyker upp någon liten bild framåt helgen
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hoppar in i den här tråden jag också. Har bantat min lilla D-ponny (50% arab, 25% welsh och 25% fjording) sen jag köpte honom i augusti och det har gått bra, det märks verkligen att kylan som kommit och att vi dessutom kommit igång med galopper har satt sina spår =) Så pass att jag till och med ökat på med ett 0,5 kg hösilage på kvällen vilket känns jättekul. Ska lägga in några bilder på honom så fort jag hinner, ska bara ta några nya först. Behöver få lite åsikter om hans hull och muskler, det här är ju min första häst och jag har väldigt svårt att se exteriört hur han ser ut egentligen. Han behöver säkert bygga mer muskler nånstans och han har säkert nån depå kvar som jag inte riktigt ser.

Men till frågan jag har just nu ;) Hur mycket hö/hösilage kan man egentligen ge vid ett och samma tillfälle? Tänkte på risken för kolik eller förstoppning, Oliver äter ju tills det tar slut utan uppehåll. Just nu får han 4 kg på kvällen och jag kanske, kanske ökar på det lite till eftersom jag tycker att han tunnat ur så fort den senaste tiden. Under dagen går han i hagen med en annan häst så där tror jag det blir svårt att ge mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Grovfoder ska väl inte vara några problem att ösa på så mycket som det behövs? Dock, de som hör hemma i den här tråden har väl inte problemet att hästen får för mycket mat utan snarare tvärtom. Det är väl kraftfoder som är värre, t.ex. en stor kraftfodergiva på morgonen innan hästen får hö.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

DU kan ge hur mkt grovfoder som helst, bara du ser till hästen har vatten. Däremot är det ur alla aspekter bäst om man kan fördela den totala givan så jämnt över dygnet som möjligt. Dels så de äter fördelat över dagen/dygnet, men dels så att de inte har för lång tid utan mat någon gång. Detta gör ju automatiskt att största givan hamnar vid nattfodringen då den ska räcka längst.

Du kan dubbla det du ger till natten nu utan problem, men får hästen t ex ½ kg kl 06, ½ kg kl 12, ½ kg kl 18 och sen 6 kg kl 22, så är det bättre att flytta över lite till dagen för det ska bli jämnare med både ättid, kortare tid mellan målen och jämnare blodsockerkurva.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tack för svaren =) Han får 3 kg vid ca 06:00, 2 kg ca 12:00, 1 kg ca 16.30 och så 4 kg vid ca 20:30. De tre första fodringarna ges tillsammans med hans hagkompis som får samma mängd och jag räknar med att det då försvinner ca 1 kg till honom vilket gör att Oliver sammanlagt får i sig ca 9 kg. Tidigare 8,5 eftersom han fick 3,5 på kvällen. Enligt SLU's foderstatsprogram skulle han fungera bäst på 10 kg hösilage både efter hur mycket energi han ska ha och protein. Energin bryr jag mig inte så mycket om, däremot proteinet som jag funderar på om jag borde lägga till.
Tänkte om nån duktig kunde ge mig lite tips?
Värden på hösilaget: ts 64 %, smrp: 39, energi 6,6. De övriga värdena tycker jag att jag får till med mineralpellets.
Han väger ca 450-500 kg, har ett måttband men vet inte riktigt var jag ska mäta och får olika vikter varja gång.

Så här ser han ut, sommarbilderna är från i augusti och vinterbilderna från igår. Trodde jag skulle se större skillnad men han har å andra sidan en rätt tjock vinterpäls. Det syns speciellt på magen mot rakningen (som gjordes för ca 5 veckor sen) och pälsen är längre på sidan av magen. Tyvärr är bilderna tagna ur lite olika vinklar men lite ser man kanske. Lägger in en rumpbild också, för visst har han fortfarande små depåer vid svansroten? Säg jättegärna vad ni tycker om hans hull/muskler för övrigt =) Jag la ju på 0,5 kg hösilage per dag den här veckan eftersom han tunnade ur så fort. Om han är riktigt klar med sin viktminskning, det vet jag inte riktigt. Kanske mest behöver bygga mer muskler, säg jättegärna vad ni tycker. Vill höra den brutala sanningen ;)

Bild0703.jpg

Bild0692.jpg

101210327.jpg

101210333.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har suttit och knåpat några timmar till, är inte nöjd och kommer knåpa lite till. Problemet är ju till stor del att det är så lite lysin i höet.. Utan tillräckligt blir det ju ändå proteinbrist.
Får inte vara en allt för invecklad foderstat (det tycker jag den är nu med i och för sig :crazy:), ifall någon annan ska passa honom. Hade gärna gett lucern, men har inte alls råd :( Kommer ha det med råge när jag får sålt mina sadlar som hänger här, men det är svårt..
Jag är dessutom tveksam till att jag kan ha honom på 40 MJ och fortfarande få bort fettet..

Men lysinet borde du väl kunna tillsätta vid sidan? Om du verkligen vill garantera att det är fyllt.

Jag skiter ärligt talat i att räkna på lysin till vuxna hästar, och so far har ingen visat minsta lysinbrist så länge övriga behov varit täckta. Dvs jag räknar iskallt med att proteinbehov täckt = lysinbehov täckt. Och än har det funkat i alla fall.

men det måste ju gå att addera i koncentrat om det 'bara' är det det hänger på?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu är bilder alltid svåra, men jag tycker det är tydlig skillnad nu mot i somras. SKulle sikta på att bibehålla hullet han har nu (med reservation för att du måste känna med, han kan ju ha mer fett när man känner än han ser ut att ha), och bygga muskler =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Känns inte vettigt att köpa ytterligare ett tillskott ;) Speciellt inte när jag har lysinrika fodermedel, som soja och potatisprotein.
Det är inte alls säkert att lysinbehovet uppfylls. Det kan (jag säger kan för jag har egentligen inga vetenskapliga belägg för det) bli en proteinbrist även om behovet av smb rp är uppfyllt på pappret om lysinhalten är för låg. Normalt sett följer de åt rätt bra, men inte alltid.
Kanske är lite petigt, men det är så jag tänker.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är inte alls säkert att lysinbehovet uppfylls. Det kan (jag säger kan för jag har egentligen inga vetenskapliga belägg för det) bli en proteinbrist även om behovet av smb rp är uppfyllt på pappret om lysinhalten är för låg. Normalt sett följer de åt rätt bra, men inte alltid.

Om du har lysinrika fodermedel så kan du nog vara ganska säker på att lysinbehovet är uppfyllt. (Nu har jag inte följt med i dina räkneexempel.)

Detta med att det kan bli proteinbrist även om behovet av smb rp är uppfyllt står säkert i de flesta foderböcker (som är skrivna av författare med akademisk examen i ämnet) tex i Hästens näringsbehov och utfodring.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, exakt. Vi har väl haft uppe detta ett antal gånger i flera av bantartrådarna vill jag minnas.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Känns inte vettigt att köpa ytterligare ett tillskott ;) Speciellt inte när jag har lysinrika fodermedel, som soja och potatisprotein.
Det är inte alls säkert att lysinbehovet uppfylls. Det kan (jag säger kan för jag har egentligen inga vetenskapliga belägg för det) bli en proteinbrist även om behovet av smb rp är uppfyllt på pappret om lysinhalten är för låg. Normalt sett följer de åt rätt bra, men inte alltid.
Kanske är lite petigt, men det är så jag tänker.

Jo jag vet det. Ville bara tala om att jag på vuxna faktiskt aldrig brytt mig om att räkna på proteinet. Och det har inte varit någon lysinbrist som gett synbara symptom för ögat, bara proteinbehovet varit uppfyllt (även av enbart grovfoder).

Lysinbrist och de får proteinbrist vad pappret än säger vet jag. Men just då mina alltid (nästan) fått proteinbehovet uppfyllt på papper - av enbart grovfoder - och jag INTE har analyserat grovfodret avseende lysin, så som sagt jag har aldrig räknat på det till vuxen, men aldrig fått synbar (protein)brist.

Proteinbrist till skillnad mot mkt annat syns ju, i sinom tid.

Så varför är du så bekymrad ang lysinet i höet?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

För det är bara 2,9 g lysin i höet.
Men jag har inga som helst problem med det nu, med tanke på att jag ger andra lysinrika proteinfodermedel.
Så förutsatt att hästen fungerar på tabellbehov lysin kommer det inte vara några bekymmer. Totala proteingivan ligger över tabell.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Var har du analyserat det? Tänkte på att t ex equi-analytical som du nämnde i annan tråd iaf förr beräknade 3,5% lysin av RP, och det stämmer ju inte på ditt hö?

Men du kan väl få ihop lysinbehovet`hyfsat med hö + halm + lucern, så slipper du ifrån koncentraten (soja & PP) i större mån, dvs kan minska de?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp