Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förra året så vägrade du att inte "låta hästen vara häst".Det här är 5 månader senare, utan fri tillgång utan han har fått tabellbehov (30 MJ). Han har INTE motionerats alls. Han är dock fortfarande för tjock, men du ser ändå skillnaden mellan lösdrift och fri tillgång på hö, jmf med portionerad, reglerad matgiva, ute 8-20 vintertid och 10 - 18 när det finns gräs.
På sommaren får de gå ut på KORT gräs MED munkorg 10 - 18, övrig tid stå inne tyvärr, men hellre de än äta för mkt.
Min Emil är btw en sådan som äter SAKTA, han är inte alls matbesatt på något vis och 'bor' inte vid maten ens vid fri tillgång. Men ändå blir det för mycket med fri tillgång.
Tillägg: Min hade fått fång några mån innan jag köpte honom. Fetman lär ha varit den enskilt största utlösande faktorn. Han vägde med måttband över 315 kg vid köp, och enligt samma måttband ca 250 kg på andra bilden. Mitt mål är 200 kg på band.
Min D-ponny har jag bantat från 530 till 400 kg. Det enda jag ångrar är jag inte gjorde det INNAN han fick fång.
SÅ jag vet hur det är, och man känner sig HEMSK när man måste gå in och begränsa maten, utevistelsen, TS osv. Men det är ju för deras bästa.
Jag håller med dig.Förra året så vägrade du att inte "låta hästen vara häst".
Är det snällt att banta dem o inte orka motionera dem- som du råder andra att göra.
Får de motion kan de äta mer mat. Jag fattar inte hur ponnies tillåts få 100kg övervikt eller 30-40 % viktökning.
Jag som tyckte att min stora var tjock-5-10% max.
motion i första hand o det förebygger nästan alla komplikationer.
Min ponny har också varit för tjock så jag vet hur det är.
Det är nog bara att konstatera att om du hade vetat vad hästen behövde och gett den rätt foder i rätta mängder från början så hade den inte varit fet. Det kan vara grymt svårt att banta en fet liten ponny. Därför måste man veta man gör.
Min ponny har bantats från 460 kg till ca 350. Om jag hade kunnat mer om utfodring och lättfödda hästar från början så hade hon inte aldrig blivit så fet och då inte heller sjuk (antagligen).
Men just nu är han fet tyvärr, så du kan inte ge ens 6 kg hö, han kommer fortsätta vara fet då dessvärre.
Förra året så vägrade du att inte "låta hästen vara häst".
Är det snällt att banta dem o inte orka motionera dem- som du råder andra att göra.
Får de motion kan de äta mer mat. Jag fattar inte hur ponnies tillåts få 100kg övervikt eller 30-40 % viktökning.
Jag som tyckte att min stora var tjock-5-10% max.
motion i första hand o det förebygger nästan alla komplikationer.
Han älskar att bli körd, bästa han vet. Precis kommit hem från stallet och tömkört i snön! Riktigt jobbigt var det för mig men ponnyn var glad och pigg.
Hur lång tid tog det för din shettis att gå ner så mycket?
Jag håller med dig.
Jag är förvånad över hur mkt tid vissa lägger ner på att skriva på ett forum.
Tänk vad enkelt om hästen fick en tiondel av den tiden i motion! Men så enkelt kan det inte va...
Nej men hur kan man låta det gå så långtoch till axel mfl
Och jag är förvånad över hur mkt tid andra användare lägger ner på att ha synpunkter!
angående forskning
Vissa hästar är mer lättfödda än andra. Jag förstår inte heller varför det är så svårt att förstå det.
Min ponny är en sådan. Hon hade 100 kg övervikt. Det var inte en chans att det hade gått att banta henne endast gnm att motionera henne. Jag vill nog påstå att den som tror att det fungerar så har aldrig haft en sådan häst.
Jag åker till ridhuset för att kunna jobba dem nu när man inte kan kräva det i djup snö. Varierat arbete 6 dagar i veckan.
Om man som i alex fall inte kan rida den, kan man åtminstone gå ut med den
jag trodde att man skaffade häst för att använda den- inte föra att mata den bara, men jag ser ju jättemånga hästar här som bara går o skräpar fast de än sålänge är fullt friska. Alla tillåts däremot inte att bli tjocka för det.
De flesta här har väl inte försökt seriöst att banta dem sen dem har fått fång o då borde det vara ännu viktigare att sen att förebygga- eller?
Fetman kommer inte över en dag o sällan på hästar som används mkt. Ponnies som bara leds med det lilla barnet på när det är fint väder blir gärna feta o de hålls o matas med de stora hästarna släpps på bästa betet med de svårfödda stora.