Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Din shettis ser så himla mycket större ut på sommarbilden! :D Alltså inte tjockare utan högre. Med vinterpäls och tjockismage ser han ut som en pytteshettis, bantad med sommarpäls ser han ut som en ovanligt stor shettis :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det här är 5 månader senare, utan fri tillgång utan han har fått tabellbehov (30 MJ). Han har INTE motionerats alls. Han är dock fortfarande för tjock, men du ser ändå skillnaden mellan lösdrift och fri tillgång på hö, jmf med portionerad, reglerad matgiva, ute 8-20 vintertid och 10 - 18 när det finns gräs.
emilfin2.jpg


På sommaren får de gå ut på KORT gräs MED munkorg 10 - 18, övrig tid stå inne tyvärr, men hellre de än äta för mkt.

Min Emil är btw en sådan som äter SAKTA, han är inte alls matbesatt på något vis och 'bor' inte vid maten ens vid fri tillgång. Men ändå blir det för mycket med fri tillgång.

Tillägg: Min hade fått fång några mån innan jag köpte honom. Fetman lär ha varit den enskilt största utlösande faktorn. Han vägde med måttband över 315 kg vid köp, och enligt samma måttband ca 250 kg på andra bilden. Mitt mål är 200 kg på band.

Min D-ponny har jag bantat från 530 till 400 kg. Det enda jag ångrar är jag inte gjorde det INNAN han fick fång.

SÅ jag vet hur det är, och man känner sig HEMSK när man måste gå in och begränsa maten, utevistelsen, TS osv. Men det är ju för deras bästa.
Förra året så vägrade du att inte "låta hästen vara häst".
Är det snällt att banta dem o inte orka motionera dem- som du råder andra att göra.

Får de motion kan de äta mer mat. Jag fattar inte hur ponnies tillåts få 100kg övervikt eller 30-40 % viktökning.

Jag som tyckte att min stora var tjock-5-10% max.

motion i första hand o det förebygger nästan alla komplikationer.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Förra året så vägrade du att inte "låta hästen vara häst".
Är det snällt att banta dem o inte orka motionera dem- som du råder andra att göra.

Får de motion kan de äta mer mat. Jag fattar inte hur ponnies tillåts få 100kg övervikt eller 30-40 % viktökning.

Jag som tyckte att min stora var tjock-5-10% max.

motion i första hand o det förebygger nästan alla komplikationer.
Jag håller med dig.:bow:
Jag är förvånad över hur mkt tid vissa lägger ner på att skriva på ett forum.
Tänk vad enkelt om hästen fick en tiondel av den tiden i motion! Men så enkelt kan det inte va...:angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min ponny har också varit för tjock så jag vet hur det är.

Det är nog bara att konstatera att om du hade vetat vad hästen behövde och gett den rätt foder i rätta mängder från början så hade den inte varit fet. Det kan vara grymt svårt att banta en fet liten ponny. Därför måste man veta man gör.

Min ponny har bantats från 460 kg till ca 350. Om jag hade kunnat mer om utfodring och lättfödda hästar från början så hade hon inte aldrig blivit så fet och då inte heller sjuk (antagligen).

Självklart hade jag gjort det , för man vill ju sin häst bästa. Jag har dåligt kundskap om lättföda hästar så det är därför jag är här för jag vill fixa till det :laugh:

Jag har kämpat länge med att få ner han i vikt, motionerat han mycket. Men nu de senaste två vintarna har det varit riktigt dåligt väder med is över allt och det har inte gått att motionera så mycket som jag vill. Sen hade man fullt upp i sommras. Så han har inte fått de motion han behöver och det är mitt fel att han är så fett men hoppas på att få ner han så snart som möjligt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ojoj vilken skillnad! Det var en riktigt fett en från början. Himla söt!

Jag vill helst ha han ute, för att röra på sig hela tiden. Sen leta jag efter stallplatser i sommras för jag var inne på att flytta han då. Men det var fullt i de flesta eller så fanns det inga kör vägar så det är lite svårt med att flytta honom för han behöver ju motionen också .

Han älskar att bli körd, bästa han vet. Precis kommit hem från stallet och tömkört i snön!:laugh: Riktigt jobbigt var det för mig men ponnyn var glad och pigg.

Hur lång tid tog det för din shettis att gå ner så mycket?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men just nu är han fet tyvärr, så du kan inte ge ens 6 kg hö, han kommer fortsätta vara fet då dessvärre.

Hur mycket skulle du lagt ut då? För lite extra måste ha få för att gå ute.

Då får man inte glömma heller att jag motionerar han varje dag, så han ska ha orken till det också. Varje dag ska han ut har jag bestämt :p
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Nu har min nye kommit så nu kan vi va med här på allvar. Veterinären som besiktade honom har sagt att han behöver gå ner iaf 20 kg minst.
Han får 1½ kg hö om dagen skall hämta halm imorgon så då kommer han få lika mkt halm med så totalt 3 kg grovfoder, höet väntar vi på analyssvar. Sedan 1 dl quickbet (stavas) ½ dl torkade morötter & 1 dl lusern om dagen. Han är runt 70 cm hög. Skall börja gå promenader med honom sedan kolla om hundpulka eller något att köra med, eller om man kan ta vagnen :p

Köttbulle
31945380.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja det var det jag menade när jag skrev att man ska se vad vetenskapen säger och inte lyssna på vad folk och fä har för åsikter. Dessa är inte alltid baserade på fakta.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Förra året så vägrade du att inte "låta hästen vara häst".
Är det snällt att banta dem o inte orka motionera dem- som du råder andra att göra.

Får de motion kan de äta mer mat. Jag fattar inte hur ponnies tillåts få 100kg övervikt eller 30-40 % viktökning.

Jag som tyckte att min stora var tjock-5-10% max.

motion i första hand o det förebygger nästan alla komplikationer.

Nu yrar du igen? Emil motionerades inte den perioden då jag inte hade sele, hade inget med ork att göra.

Och jag vägrar lika mycket nu som då att inte låta dem vara häst, men det har ju ingenting varken med det jag skrev eller det jag svarade på att göra? Utan jag antar att du bara ville försöka gnälla på något?

Om du läser mer och gissar mindre kan du se att jag redan rått henne att motionera den även vintertid, för då kommer den att gå ner fortare och sen kommer hon kunna ge lite mer mj då med. Så vad är ditt problem egentligen, och var får du det till att jag ovan rått till varken det ena eller det andra?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han älskar att bli körd, bästa han vet. Precis kommit hem från stallet och tömkört i snön!:laugh: Riktigt jobbigt var det för mig men ponnyn var glad och pigg.

Hur lång tid tog det för din shettis att gå ner så mycket?

Bilden är som sagt tagen efter 5 månader, men då hade han haft det hullet ett tag, så 4 månader ungefär. Med motion hade det ju gått fortare, men jag hade ingen sele förrän till sommaren. Härligt att höra att din lilla älskar att bli körd, min är likadan, älskar att jobba oavsett om det är köras eller ridas, och pigg som en spigg hela tiden :-)

Glömde, jag skulle ge 4 kg hö, ge det ett par veckor och se vad det gör.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

och till axel mfl
Jag håller med dig.:bow:
Jag är förvånad över hur mkt tid vissa lägger ner på att skriva på ett forum.
Tänk vad enkelt om hästen fick en tiondel av den tiden i motion! Men så enkelt kan det inte va...:angel:

Och jag är förvånad över hur mkt tid andra användare lägger ner på att ha synpunkter!

angående forskning
Vissa hästar är mer lättfödda än andra. Jag förstår inte heller varför det är så svårt att förstå det.

Min ponny är en sådan. Hon hade 100 kg övervikt. Det var inte en chans att det hade gått att banta henne endast gnm att motionera henne. Jag vill nog påstå att den som tror att det fungerar så har aldrig haft en sådan häst.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

och till axel mfl


Och jag är förvånad över hur mkt tid andra användare lägger ner på att ha synpunkter!

angående forskning
Vissa hästar är mer lättfödda än andra. Jag förstår inte heller varför det är så svårt att förstå det.

Min ponny är en sådan. Hon hade 100 kg övervikt. Det var inte en chans att det hade gått att banta henne endast gnm att motionera henne. Jag vill nog påstå att den som tror att det fungerar så har aldrig haft en sådan häst.
Nej men hur kan man låta det gå så långt:mad::confused:

Det kan väl inte vara så svårt att fatta att den får för mkt mat i förhållande till vad den gör.. eller inte gör.
Det var väl t o m mer än 100.

Du ser väl nu själv att det har gått att banta den utan motion. Tänk vad mkt lättare det hade gått MED motion.
Motion är normalt o förebyggande. Då är det heller inga problem att ge tillräcklig med grovfoder- om man nu inte räknar på vikten med den stora övervikten förstås.

Om man som i alex fall inte kan rida den, kan man åtminstone gå ut med den samtidigt som med hunden. Fast många hundar på landet brukar ej heller de få gå promenader.

skulle tippa att det är lika i vinter- man ger den mindre mat bara....o sen i vår.. på med munkorgen igen.

Min kompis har köpt en barnvagn på skidor o kan då dra den efter skidor mm.
Man löser problemen med motionen. Jag åker till ridhuset för att kunna jobba dem nu när man inte kan kräva det i djup snö. Varierat arbete 6 dagar i veckan.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag åker till ridhuset för att kunna jobba dem nu när man inte kan kräva det i djup snö. Varierat arbete 6 dagar i veckan.

Jag kan bli väldigt trött på din präktighet. Vi har inte alla samma möjligheter. Jag, till exempel, har inte 3 timmar till att lägga på att lasta, åka till ridhus och vara i ridhus varje kväll efter mitt heltidsarbete. Men jag tror inte att du jobbar heltid, så jag tror inte att du förstår hur det är.

Jag kan inte heller för mitt liv förstå hur du kan sitta och klanka ner på andra som har lyckats :confused:? Förut har det bara hetat: "Ge mindre mat!" Nu när vi är några stycken som verkligen kämpat med att ge våra hästar mindre mat, och har lyckats banta ner dem rejält, då har vi ändå gjort FEL??? Att bara sitta och rekommendera någon med en väldigt överviktig ponny att motionera den mer, det kan inte bli bra. Man måste dra ner på maten REJÄLT också!

Helt ärligt axel så tycker jag att du borde gå tillbaks och läsa lite av vad du skrivit förut, för man blir inte trovärdig om man hela tiden håller på att ändra sina åsikter utifrån vilka man helst vill gnälla och klanka ner på.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det var just det jag menade dvs jag kan inte förstå hur man kan lägga ner så mkt tid på att kritisera oss andra. Det är alltid du som börjar med dina tråkiga kommentarer. De är tråkiga eftersom de inte stämmer överrens med verkligheten.

Jag har bemött dina argument om att det är mycket enkelt att banta vilken häst som helst så många ggr nu så den som vill läsa mina motargument kan försöka leta bakåt i denna tråd eller andra bantningstrådar.

Men kort skrivet så har du inte en aning axel, om varför min ponny blev fet, hur mkt den motionerades eller inte, hur den såg ut före viktnedgången, hur många personer jag bad om råd samt hur jag sedan lyckades banta henne. Det kan du ju knappast ha en aning om. Dessutom blandar du ofta ihop bukehästarna och påstår allt möjligt som du menar att jag och även andra har skrivit och som sedan inte stämmer med verkligheten.

Jag har läst ett antal artiklar om fetma hos hästar. De är skrivna av veterinärer, de flesta utländska. De tycks alla vara eniga om att det inte är lätt att bedöma hullet på en häst, att det finns hästar som går upp i vikt mkt lättare än andra och att hästar med metaboliska syndrom kan vara mkt svåra att banta.

Men jag inser nu att du anser dig veta bättre än de.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Präktig?
Nej man jag skyller inte på än det ena än det andra o i det mest hur hästen fungerar. Man har väl för 17 ett ansvar!

jag trodde att man skaffade häst för att använda den- inte föra att mata den bara, men jag ser ju jättemånga hästar här som bara går o skräpar fast de än sålänge är fullt friska. Alla tillåts däremot inte att bli tjocka för det.

De flesta här har väl inte försökt seriöst att banta dem sen dem har fått fång o då borde det vara ännu viktigare att sen att förebygga- eller?
Eller så väntar man tills de skadar sig igen o så får man skriva om sina problem hela tiden o få sympatier.

Jag har TVÅ hästar som ska ridas o visst är det jobbigt vintertid, men det är få förunnat att ha två st. fina ridbara hästar o jag ska vara jäkligt tacksam för det o får ta mig den tiden.
Det är ingen som har tvingat mig att skaffa dessa!
Det finns pannlampa- vilket funkar mkt bra nu med snön.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fetman kommer inte över en dag o sällan på hästar som används mkt. Ponnies som bara leds med det lilla barnet på när det är fint väder blir gärna feta o de hålls o matas med de stora hästarna släpps på bästa betet med de svårfödda stora.

Problemen uppstår som regel om den har börjat sin resa till fetma tidigt o kan man inte se om en ponny har 100 kg övervikt eller mer kanske man ska börja med guldfiskar.
Ut o titta på tävlingsponnies o du ser "lättfödda" raser som är snygga,slanka o välmående.

Det finns en haflinger på ridskolan som äter massor med silage av bästa sort, men som oxå går mkt. Den är jättefin o slank.
Den ägaren lämnade just den dit för att hon inte kunde ge den så mkt motion som den kräver. 2-3 h.

Det är ju flera här som har bantat sina innan de blivit sjuka- ridit, så visst är tråden bra.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Om man som i alex fall inte kan rida den, kan man åtminstone gå ut med den

Säger samma person som hävdar att skritt är ingen motion?

I just det fallet håller jag dock med, att promenera i snöre är dålig motion rent gå¨ner i vikt-mässigt.

Han fick ju både gå promenader i snöre, och reds av grannens barnbarn (med ledare, dvs i snöre där med). Men det gör liksom varken till eller från bantningsmässigt med det lilla. Det krävs liksom ingen ansträngning att tala om att gå i snöre. Inte ens när E var nyköpt och tvärfet var det minsta match för honom att gå på promenad, har nog aldrig mött en häst med så dålig kondition att de ens blivit varma av att skritta i snöre. Sen, om jag så haft sele 'direkt', så hade jag inte kört honom en meter första två månaderna. Han hade haft fång några mån innan köp, var helt ua förvisso, men hovarna vittnade ju med all tydlighet om fånget.

Sen en sak jag inte riktigt förstår med dig. Emil gick ner jättefint utan motion, men ändå måste du klaga. Lillen är bantad, ändå måste du klaga. Samma sak gör du mot andra användare. Det finns fler vägar att nå samma mål, varför är det bara godkänt om det är uppnått precis soM DU tycker?

Du har mer än en gång gnällt på t ex bettysmatte och forest för de i ditt tycke satte igång sina fångisar för sakta. Samtidigt som du själv i annan tråd vittnar om att du gjort EXAKT samma sak själv, med delvis PRECIS samma grundanledning.

Så varför detta behov av att kritisera, även när målet är uppfyllt? Jag begriper det inte.

Måste målet uppnås exakt precis som du vill för att det inte ska kritiseras, eller vad är egentligen problemet?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

jag trodde att man skaffade häst för att använda den- inte föra att mata den bara, men jag ser ju jättemånga hästar här som bara går o skräpar fast de än sålänge är fullt friska. Alla tillåts däremot inte att bli tjocka för det.

De flesta här har väl inte försökt seriöst att banta dem sen dem har fått fång o då borde det vara ännu viktigare att sen att förebygga- eller?

Fast vem är du - eller jag eller någon annan - att bestämma eller döma vad andra gör med sina hästar? Så länge hästarna mår bra, så om folk vill ha hästar för att klappa på eller titta på eller gud vet vad, så är det väl DERAS beslut? Så länge hästarna mår bra har varken du eller jag eller någon annan med att göra varför en person har häst och varför den personen inte gör si eller så med den - eller varför de gör si eller så?

Och ang ansvar, du har själv skrivit att din ena är rund, så uppenbarligen ÄR det inte ens så lätt att hålla dem slanka?

Sen undrar jag återigen, du har påstått det förr, vilka det är du menar i tråden som INTE tagit tag i vikt osv efter att den fått fång?

Visst vore det bättre om 'vi' (dit räknas du också in) gjort det INNAN. Men vem antyder inte gjort det EFTER?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fetman kommer inte över en dag o sällan på hästar som används mkt. Ponnies som bara leds med det lilla barnet på när det är fint väder blir gärna feta o de hålls o matas med de stora hästarna släpps på bästa betet med de svårfödda stora.

Nu är du faktiskt riktigt rolig axel :)!
Jag antar att det är min ponny du skriver om här eftersom svaret var till mig och jag är en av dessa, enligt dig, hemska människor med helt noll koll på mina hästar. Jag har aldrig gjort ngn hemlighet av att jag efter min ponnys fånganfall har läst på ordentligt och att jag kan mer nu än tidigare. Men jag vill samtidigt påstå att jag var inte så totalt ute och reste tidigare heller.

Min ponny har ridits av fyra olika personer under de 5-6 år hon har varit ridits. Vi hade en gäst hemma hos oss en gång som följde med oss ut på en ridtur, hon fick då rida min ponny. En annan gång red min ridlärare henne en kortare stund under en ridlektion. Sonen (då i 15år åldern) har nog också ridit henne några ggr med mig på annan häst ut i skogen i skritt, trav och galopp. Resten av de gånger som hon har haft en ryttare på ryggen har det varit jag som har ridit. Det är alltså inte en barnponny jag har beskrivit under alla dessa år utan min egen häst.

Sedan när jag tänker efter så har det hänt några ggr att hon har fått vara barnridponny åt de som har kommit och hälsat på. Men jag tror faktiskt inte att det var det som gjorde henne tjock.

Jag har ridit henne flera ggr i veckan i stort sett hela tiden utom under rehabiliteringen av fånganfallet. Hästar är mitt stora intresse och ridning är en viktig del av det för mig. Så det är klart att jag har ridit mer än typ lullat omkring i lina när det är fint väder. Den enda gången jag inte rider är faktiskt när det blåser så mkt att risken är stor att man får en gren i huvudet.

När det gäller släppa på bete är din föreställning ungefär lika lustig. Varför skulle jag släppa mina två lättfödda ponnyer på betesvallen?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Jag blir helt trött på dessa människor som vet och kan allting, talar om för andra att de gör fel och har alltid "goda" råd för hur andra skall göra.

Att ge råd är hur enkelt som helst, likaså att hela tiden kritisera andra.

Men vilket ansvar har man när man ger råd?

I mitt tycke har man ett stort ansvar om man säger till någon gör si eller gör så. Konsekvenserna av diverse råd kanske blir helt annorlunda än vad den som hela tiden ger råd förstår, och "ooops menade inte så", eller?

Så fundera gärna över vad just Ditt inlägg tillför diskussionen. Eller är det bara för att hävda Dig själv som Du skriver? Och Dina åsikter som alltid är de korrekta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp