Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Även om våra hästar nu har smala halsar denna vinter så tror inte jag att det skadar dem. Jag har fått för mig (egen ide) att det nästan är bättre att de är lite smala ett tag för att sedan kunna hitta ngn balans. Så min ponny är inte fet längre utan snarare tvärtom.

kl
Därmed inte sagt att man ska svälta sin häst för så menar jag inte. Hon har hela tiden fått tillräckligt med proteiner, mineraler och förhoppningsvis energi nog att omsätta proteinet.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo, precis. Jag tänker lika dant. Även om min inte är skadligt fet längre, så har han fortfarande lite extra "padding" på rumpan. Och jag vill gärna få bort det till våren. För att ha en bra utgångsvikt inför sommaren. Nu tror jag inte det kommer bli några problem med sommaren efter flytten (de har sagt att de får stödfodra ibland), men bättre att vara på den säkra sidan.

Jag bantar honom inte aktivt nu, för jag vill inte dra ner mer på ts eller tuggtid. Men så fort snön försvinner så är det ju enkelt att ta bort lunchen och då få ner energin och förhoppningsvis få bort de sista.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har fått för mig (egen ide) att det nästan är bättre att de är lite smala ett tag för att sedan kunna hitta ngn balans.

Stöds ju av 'senaste' rönen ang IR-hästar med, att de mår bäst av att vara i underkant i hullet, just för att komma åt depåer (inkl mankammen) och för deras IR skull. Även när de är symptomfria etc alltså.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag hittade bilder på L från 4:e jan 2010. Ska damma av honom och ta nya till veckan och lägga ut som jmf. Och hoppas jag ser någon skillnad ;) Han är ju som sagt inte lika fin nu som i somras och höstas..

Dock hittade jag lite andra med, med ca ett års mellanrum

2009-09-28
hulllillen28sept20092.jpg


2010-09-18
lillenhull2010091842.jpg


Och då var han ändå bra mycket smalare där på 2009-bilden än han var sommaren 09.. Och var jmf med det FIN.. :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Enorm skillnad!

Fasen vad duktiga alla är, känns som att alla är i mål, eller snubblande nära mållinjen (tänker då främst på oss gamla rävar som hängt med ett tag).
Bra jobbat alla! Fira in nya året med att glädjas åt era framsteg!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, det är himla härligt att se att alla de man 'följt sen början' (jag räknar nu början från när jag började, egoistiskt nog) är i målområdet eller iaf med stora steg påväg dit. Kan förhoppningsvis tjäna som inspiration för de nytillkomna med. Jag vet att jag iaf blev väldigt peppad av att se bilder på Forests och bettysmattes bantningsframgångar. Det gav mig ork och hopp om att vi också skulle lyckas - tillslut. Banne mig! Även om jag misströstade rätt ofta.

Sen, jag kan ju ändå inte 'luta mig tillbaka' då vi nog alltid kommer ha mer eller mindre problem med att kontrollera vikten vintertid. Både 2009 och i år så han har ju tyvärr gått upp under vintern jmf med hösten, blir lite bergochdalbana. Men en vacker vinter ska vi väl hålla oss i målfållan HELA vintern med, hoppas jag. Men det skulle vara ganska skönt om det höll sig som i somras/höstas, dvs jag kunde viktmässigt 'slappna av' - även vintertid *drömmer*
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Klart man räknar från när man själv började, kan ju bara tala för mig själv, men jag har ingen koll på vilka som var med innan jag började läsa trådarna.

Jag blev också peppad, men framförallt stöttad och hjälpt. Jag hade ju försökt plöja mig igenom Planck flera gånger utan resultat, och så fick jag en så himla bra förklaring från dig. Och vips så började det gå upp för mig hur sjutton allt hängde ihop och i vilken ändå man skulle börja räkna.

Jag kan säga att jag har lärt mig mycket av det jag kan idag, antingen direkt ifrån er här i tråden, eller via länkar i tråden. Stort tack till alla er som hjälpt till att stötta och peppa!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag är själv mkt glad för att jag har hittat till detta forum. Jag visste inget om fång och mkt lite om utfodring när jag gick med här för snart fyra år sedan.
Jag är inte säker på att min ponny hade levt idag om jag inte hade gjort det.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag är inte säker på att min ponny hade levt idag om jag inte hade gjort det.

Lillen hade garanterat INTE varit i livet utan fångtråden iaf. Då hade jag inte vetat om det där med sockret, och han hade mest troligt avlivats hösten 2009 pga 'ej behandlingsbar fång', och att han inte svarade på behandling.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja det känns omöjligt att veta. Tror ni man kan räkna på mer än 600? Han är bara ca 155 cm hög men är ju väldigt grov, även för sin ras (med tanke på att han kastrerades som 1-åring, och jämfört med andra valackar jag sett). Ska som sagt köpa ett viktband, antagligen i veckan.

Här är en dagsfärsk bild :) Tagit under dagens strapats på ca 1,5 mil eller 2 h och 45 min. Är mer säker på tiden än sträckan ;)
Det bästa med bilden är all utrustning han har på sig tycker jag! Bröstan måste kortas in en hel del för den bara hänger och slänger. Täcket var egentligen mitt fullblods och har sett ut som ett frimärke på denna, men nu ligger det ju helt okej. Sadelgjorden kan nu spännas 3 hål på varje sida istället för 1-2 hål på varje sida.

cimg4270_124803806.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Svårt att veta vikt. Hör dig för lite vad andra hästar i ungefär samma storlek väger. Även om man jämför med någon som är större eller mindre, så får man ju ett spann, och då borde han ligga däremellan någonstans. Så får du en ungefärlig uppfattning om beräkningar via måttband och liknande kan stämma. För på en del visar ju måttbanden helt åt helsike fel.

Du kan säkert snoka reda på några grövre hästar här inne, spelar ju ingen roll vad det är för ras.

Visst är det härligt när de börjar växa i/ur utrustning.
Jag har ett reflexländtäcke till min lilla. Stod i affären och funderade på om jag skulle ha pony eller full. Pony såg ju väldigt pluttigt ut och min har ju rätt rejäl bakkärra om man säger så.
Jämförde med ett täcke i 125 (hans storlek) och full var bara 1 dm kortare!! :eek: Det hade alltså nått nästan ända fram till manken. :o Så det fick bli ett pony och det är ju helt klart för litet. Inte så det inte passar eller fyller sin funktion, för det gör det ju, men det ser ju helkul ut. :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag är själv mkt glad för att jag har hittat till detta forum. Jag visste inget om fång och mkt lite om utfodring när jag gick med här för snart fyra år sedan.
Jag är inte säker på att min ponny hade levt idag om jag inte hade gjort det.
Men vad hade ni för veterinärer?

eller lyssnade ni inte? köpte att de "inte kan foder".

De flesta Vet. o även hovisar vet exakt vad som krävs o anser att många "matar ihjäl" sina hästar.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tycker du att en d-ponny (normalvikt ca 400 kg), som behöver banta, klarar sig på 2 kg hö? Det rådet fick jag av min fd hovis... Av veterinären på kliniken tror jag inte ens att jag fick några konkreta mängder. Jag fick nog, bland annat med hjälp av detta forum, försöka läsa mig till och experimentera fram en foderstat som fungerade att banta min häst på.

Så jag håller faktiskt med Forest Autumn. Buke har hjälpt mig mycket:)!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men vad hade ni för veterinärer?

eller lyssnade ni inte? köpte att de "inte kan foder".

De flesta Vet. o även hovisar vet exakt vad som krävs o anser att många "matar ihjäl" sina hästar.

Ingen av mina veterinärer nämnde socker i hö. Jag hade faktiskt aldrig ens tänkt tanken på att hö kan innehålla massa socker. Hö är ju 'nyttig mat'.

Så, veterinärerna rek minsta giva TS som magen pallade av hö, och de mer kunniga veterinärerna rek även att se till att han fick i sig de vitaminer, mineraler och proteiner han behövde. (Den mindre foderkunniga vet rek att ge fjolårshö, punkt. Vilket inte generellt behöver vara ett smack bättre än årshö). Ingen nämnde ett ljud om analysera sockerhalten, eller att det kunde vara sockret i höet som höll igång fånganfallet.

Så, utan Buke och ffa FA och BM så hade jag aldrig förstått/tänkt tanken att det kunde vara höets sockerhalt som höll igång anfallet. Och då hade Lillen tillslut avlivats pga ej behandlingsbar fång.

Hjälper ju inte att ge minimigiva TS (per 100 kg kroppsvikt) om varje kilo TS innehåller mer än 0,3 kg socker liksom..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Japp, just sockret hade inte min unga, och då alltså nyligen utbildade, veterinär koll på heller. Hon hade t.ex. aldrig hört talas om att blötlägga hö för att laka ur socker. Det hjälpte buke och safergrass mig med...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men vad hade ni för veterinärer?

eller lyssnade ni inte? köpte att de "inte kan foder".

De flesta Vet. o även hovisar vet exakt vad som krävs o anser att många "matar ihjäl" sina hästar.

ja du det kan man undra - kanske.

Min ponnys första fånganfall var så pass lindrigt att jag inte märkte det. Och innan ngn börjar "skrika" om det så var det antagligen i november månad vilket är den enda månad på året då jag inte rider och hästen vilar. Det året - 06 var det dessutom mkt besvärligt underlag så hon kan ha haft en mindre rörelsestörning som jag inte upptäckte. dessutom har jag senare läst att det är vanligt med liknande fånganfall hos IR hästar.

I alla fall så upptäckte hovis förändrade lameller efter jul. Jag blev naturligtvis jätterädd, visste inget om fång annat än att det är en fruktansvärd sjukdom och att den beror på för mkt proteiner i gräset. Det var så det var när jag var ung. Jag ringde runt till olika veterinärer och hovslagare men det var ingen som intresserade sig för en frisk ponny med ett lindrigt fånganfall som hade gått över för länge sedan. Jag fick en del tips, men de var som många av oss vet, ungefär lika många olika tips som antalet personer jag frågade. Ett av dem var att ge protexin som en av veterinärerna sålde. Det gav jag henne i ngt år tills jag insåg att bakjäst är ungefär samma sak. Samma veterinär, som alltså är känd här på orten som fångexperten, varnade mig för att ge henne proteiner.

Jag bytte sedan hovis till en med stor erfarenhet av fånghästar. Han tyckte att min ponny var för fet (vilket var sant) och att hon bara skulle få halm att äta :crazy:.

Sedan fick hon sitt hemska fånganfall :cry: en julhelg utan vardagar! Då hade jag läst på ordentligt och hamnade i en intressant diskussion om utfodring med fångveterinären i telefonen. Jag valde att inte följa hans råd till min sjuka fånghäst utan jag följde det jag hade lärt mig av Buke och gnm att läsa själv. Någon månad efter anfallet åkte vi och röntgade henne på klinik och då fick jag kontakt med en mkt bra veterinär. Jag ställde massor av frågor till henne om röntgenbilderna, puls, boxvila osv men inte om utfodring.

Så nej axel jag håller inte med dig om att alla hovisar och veterinärer är insatta i hur en fånghäst bör utfodras.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min gamling (fyller 30 i juni) är något högre än din, 158 cm hög, grov kblstravare, vägde 586 kg när vi var inne på Ultuna 28/9. Väger nu mindre runt 575-580 kg, eftersom han har tappat hull och muskler sedan dess...:( Är mkt svårfödd och kinkig när det gäller maten.
Skulle tippa på att din väger nog över 600, runt 630 kg kanske:confused:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

På vilket sätt var lamellerna förändrare?

Min hade ju lamellrandsseparation, och det ihop med en rad andra symptom gjorde att jag i efterhand misstänkt att det var på väg att leda till fång (bland annat kraschad mage, kleggiga ögon som många IR hästar tydligen har och som han alltid fick när han var fet och fick i sig nytt vårgräs eller bytte foder, trots att det var på hösten och han fick samma mat som tidigare)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp