Sv: Uppdrag bantning del 4
Men vad hade ni för veterinärer?
eller lyssnade ni inte? köpte att de "inte kan foder".
De flesta Vet. o även hovisar vet exakt vad som krävs o anser att många "matar ihjäl" sina hästar.
ja du det kan man undra - kanske.
Min ponnys första fånganfall var så pass lindrigt att jag inte märkte det. Och innan ngn börjar "skrika" om det så var det antagligen i november månad vilket är den enda månad på året då jag inte rider och hästen vilar. Det året - 06 var det dessutom mkt besvärligt underlag så hon kan ha haft en mindre rörelsestörning som jag inte upptäckte. dessutom har jag senare läst att det är vanligt med liknande fånganfall hos IR hästar.
I alla fall så upptäckte hovis förändrade lameller efter jul. Jag blev naturligtvis jätterädd, visste inget om fång annat än att det är en fruktansvärd sjukdom och att den beror på för mkt proteiner i gräset. Det var så det var när jag var ung. Jag ringde runt till olika veterinärer och hovslagare men det var ingen som intresserade sig för en frisk ponny med ett lindrigt fånganfall som hade gått över för länge sedan. Jag fick en del tips, men de var som många av oss vet, ungefär lika många olika tips som antalet personer jag frågade. Ett av dem var att ge protexin som en av veterinärerna sålde. Det gav jag henne i ngt år tills jag insåg att bakjäst är ungefär samma sak. Samma veterinär, som alltså är känd här på orten som fångexperten, varnade mig för att ge henne proteiner.
Jag bytte sedan hovis till en med stor erfarenhet av fånghästar. Han tyckte att min ponny var för fet (vilket var sant) och att hon bara skulle få halm att äta
.
Sedan fick hon sitt hemska fånganfall
en julhelg utan vardagar! Då hade jag läst på ordentligt och hamnade i en intressant diskussion om utfodring med fångveterinären i telefonen. Jag valde att inte följa hans råd till min sjuka fånghäst utan jag följde det jag hade lärt mig av Buke och gnm att läsa själv. Någon månad efter anfallet åkte vi och röntgade henne på klinik och då fick jag kontakt med en mkt bra veterinär. Jag ställde massor av frågor till henne om röntgenbilderna, puls, boxvila osv men inte om utfodring.
Så nej axel jag håller inte med dig om att alla hovisar och veterinärer är insatta i hur en fånghäst bör utfodras.