Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Satt och bläddrade bland gamla bilder och hittade det här:

Augusti -08
SidaAugusti-08.jpg


Augusti -09
SidaAugusti-09.jpg


Januari -09
SidaJanuari-09.jpg


Och en färsking! I förmiddags:
SidaJanuari-11.jpg


Tycker mig själv se en rätt stor skillnad på halsen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Visst är det MJ som gör att hästen blir fet, det är därför det inte får ligga högre än vad det gör (i min hästs fall). Det var en chansning att lägga det lite i överkant, alternativet hade varit att dragit bort 1 kg hö men jag provade och det fungerade ju ... Men så går hon i lösdrift på stor hage, det får nog benämnas motion. ;)

Men det är klart... hon kanske inte var så fet?! I mina ögon hade hon alla de här farliga fett-depåerna som också talas om så mycket i tråden, eller vad säger du? Så här såg hon ut i Juli, innan det blev som värst... Hon gick på magert bete. Som sagt, hon vägde 480-500 kg när det var som "värst." Tycker jag är mycket för en häst som förväntas ligga på 350... jag har inte "mätt in henne" nu. Kanske ska göra det...? :angel:

tjockisen_125023001.jpg


Hittade en bild från i slutet av november. Då hade hon stått på den här dieten i ca 2 månader och resultatet är ganska slående. Syns ännu mer nu förståss men jag har inga färska bilder från "dagen".

tjsuigare_125024777.jpg


Att tänka på är också att hon har sommar-kostymen på översta bilden och rätt mycket vinter-fluff på den nedre.

Men jag vet inte: jag kanske är i fel tråd och diskuterar. ;) :o
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

hur vet du att det fungerar så?
Jag kan hålla med dig om att det kan vara så att en del hästar av naturraserna kanske kan ställa om sin metabolism på vintern. Men det är det nog inte ngn som lyckats visa. Sedan kan man verkligen undra om det skulle styras av proteinintaget?

En del av proteinöverskottet omvandlas till energi.
Energin som redovisas i en analys kommer delvis från proteinerna.

"Skvaller" och Empiri. Jag fick den informationen och jag testade, det fungerade, alltså tror jag på det. Men jag har inte sett någon göra forskning på det.

Men jag tycker att det är logiskt. När gräset vissnar = proteinet försvinner och det blir bara MJ kvar. För att överleva går hästens metabolism på sparlåga. Sänker man inte proteinhalten på hösten (mitt hö har inte fullvärdigt protein, därav HK + soja) så förbränner hästen "normalt" och behåller inte fettet. Fettet är ju för överlevnad. Jag hatar egentligen jämförelser människa / djur: men det är ju samma sak för oss. Det börjar ju komma fram mer och mer det här med vilka konsekvenser lågkalori dieter har.

Jag talar bara utifrån min egen erfarenhet av vad jag har fått hjälp att göra med min häst (jag hittade inte på det själv ;) ). I mina ögon har jag en extremt lättfödd häst och jag tyckte att hon var super-tjock i somras. Så tjock att jag blev orolig för henne.

MEN: jag kan ha helt fel.

Det är ju så här också på jorden att det finns väldigt få sanningar som gäller för alla och envar...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tror att haken i diskussionen är att vi har olika bild av vad en lättföding är.
Jag säger att det inte är lättfött att kunna banta på över tabellbehov. Det är snarare rätt normalfött.

Metoden fungerade säkert, det säger jag inte emot. Men jag säger att det är nog inget man ska rekommendera i allmänhet.
Jag fick själv det tipset för ett par år sen, och du ser ju på bilderna i inlägget ovan vilken mastodontklump jag fick.. Han tappade noll och nada, gick snarare upp. Han vägde en bra bit över 500 kg (520 är nog högst, vad jag har nedskrivet) och ska inte väga mer än 400 kg (c-ponny, rätt grovt byggd).
Men det fungerar kanske till vissa individer. Om det funkar för er är det ju super!

Lågkaloridieter är skadliga när energiintaget är för lågt. Då ställer kroppen om till svält, och det tär på vävnader och organ.
Men att minska energiinnehållet är A och O. Uppenbarligen har man ju fått i sig för mycket från första början!
Och som sagt; hur man minskar är mindre viktigt.
Ibland kanske det räcker att gå ner till ett normalt tabellvärde (dvs övervikten kom av ett högre värde än tabell), ibland måste man lägre.
Det finns studier som visar att NRCs värden kan behövas sänkas till 60 % för lättfödda individer (test gjort på quarter och fullblod).
Så no offense, men jag litar mer på forskning gjord på många hästar av kunnigt folk än hemmaförsök på en individ..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Hur motionerar ni era knubbisar när det är sådant här väder ? Hade tänkt börja köra Prins nu lite men igår hade vi plus grader som gjorde att det smälte på vägarna som nu fryis på. Så våra vägar e rena blankisen så vågar inte ens tömköra honom som underlaget ser ut :(

Nu har vagnen snöat in, och jag har inte stort hopp om att få ut den heller :crazy: Men säger som någon annan - brodd och snösulor. Greppar på alla underlag. Shettisen fick skor även bak just därför. Innan var han bara skodd fram, men det funkade inte när det blev halt utan då fick han skor + brodd bak med.

Hur små hovar har han? Min shettis (normal, inte mini) har 6x0, och det finns iaf betydligt mindre än så. Så helt säker på att det inte finns så små skor? =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Att hon ligger för högt på proteinet är det som satt igång förbränningen. Den typen av kallblodig häst som hon är (Islänning) har en överlevnadsinstinkt som gör att de går ned på sparlåga när proteinhalten sjunker i gräset på hösten. För lite protein = fet häst. För mycket protein = smal häst.

Busenkelt. :o

Tyvärr inte alls så busenkelt. Vissa individer fungerar det just sådär på, det kostar mer än det ger att ta hand om proteinöverskottet.

Andra är mycket duktigare att ta hand om det, och man får INTE den effekten du beskriver. Tyvärr.

Så, dessvärre inte busenkelt - men roligt det fungerar för dig =)

För övrigt fungerar islandshästars upptag av foder likadant som andra raser, man har tom studerat det. Dock så är det också välkänt att vissa individer (det är diskuterat tidigare i tråden flera gånger, bla av mig) så kostar det mer än det ger att ta hand om ett proteinöverskott.

Dock, din häst ligger inte så högt i protein, så jag tror det är mer än det som gjort det =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hur små hovar har han? Min shettis (normal, inte mini) har 6x0, och det finns iaf betydligt mindre än så. Så helt säker på att det inte finns så små skor? =)

Min shettis har 7x0 på skor och min kompis som har en mini (76 cm hög tror jag) har köpt skor som passar hans minifötter. Men det kanske inte är standardsortiment, utan man får kanske beställa? :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Låg och bläddrade i en gammal bok om ponniers skötsel igår. Den är tryckt 1975, och har verkligen de mest intressanta foderstatsförslag... Kan leta upp detaljerna senare om någon vill, men till en stor ponny skulle man ge ungefär 4 kg hö, 3 kg havre och lite annat smått och gott. Lite intressant, med tanke på att man hör så mycket om att kraftfoder är ett "nytt påfund", dvs att man idag låter kraftfoder utgöra en stor del av foderstaten men att det inte alltid skulle ha varit så. Kanske det har varit så längre än vad vi minns/tror, eller så kanske den boken jag råkade bläddra i var ett undantag?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Intressant, var det en svensk bok?
Det är vad jag förstår en del skillnad på hur mkt grovfoder man ger i olika länder.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ok, det lät lite allvarligare än det var för min.
Hovslagaren var inte minsta oroad, han gav mig medel för rötan som bildats och den andra jag frågade sa att det försvinner efterhand som hoven verkas. Vilket det också gjorde. Vet sa inget om det alls.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har hört andra som skriker rätt ut när man pratar om den här proteinöverskotts-metoden, men när man börjar diskutera frågan så visar det sig att det saknats hö-analys tex. Man har också fodrat med tex. luzern för att få proteinöverskottet vilket ger för högt MJ = fet häst.
Jag säger inte att det var så för dig men många som testat och vet har faktiskt inte "rätt" (om det nu finns något rätt!)

:D Jag föredrar också forskning framför empirisk individuell erfarenhet.
Men jag tycker att det fungerade så bra så jag är lite frälst.. :angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo, jag har också tagit del av forskningen om Islandshästars näringsupptag.
Men vi står ändå fortfarande med faktum att kallblodiga hästraser tex. shetlandsponnyer (!) kan överleva på ingenting, medan en fullblodsras tex. en varmblodstravare kan behöva ett enormt underhåll.

Sen är det också väldigt individuellt. Jag har sett "kallblodstypen" som vägrar gå upp i vikt och smällfeta fullblodstyper.
Såååå, kan det ju också vara med proteinöverskottsdieten - funkar inte på alla!

Så INGENTING är ju busenkelt, någonsin, egentligen. ;)

Men jag är jättenöjd med resultatet med min häst. Ponnyn (shettiskorsning) bantades på samma sätt. :)
Så jag har ju hela två exempel, med djupt underbyggd forskning. ;):D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo, förmodligen har du rätt. Han har bara skrotat i hagen, så det kan ju vara magmusklerna som är mer avslappnade. Han verkade inte större i övrigt, men jag blir ju ändå orolig. Tänk om, liksom. Känns lite lurigt om han inte kan gå en enda vecka utan motion utan att öka i vikt, trots en rätt strikt foderstat..

Så verkade det ju som att det var för min. Han gick ju upp utan att något foder hade ändrats. Enda skillnaden var att han hade vilat 3 dagar innan han fick på sig snösulor.
Så det kan nog gå så fort.


Jag tycker det låter som en bra idé att försöka övertala kompisen att ge hö inne.

När Godi äter sitt lunchhö inne så äter han 0.5 kg på samma tid som den stora äter 1 kg. Men när de står ute så får de 1.5 kg tillsammans, och då äter de lika fort. Så han får alltså i sig ca. 0.7 de dagar de får lunch ute i hagen.
De kan stå och äta ur samma hög, för den stora flyttar sig inte för Godi (trots att han tycker att han är ledare) så då äter han fortare istället. Envis som en gammal get. :devil:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men jag är jättenöjd med resultatet med min häst. Ponnyn (shettiskorsning) bantades på samma sätt. :)
Så jag har ju hela två exempel, med djupt underbyggd forskning. ;):D

Nej, var bara generaliseringen jag vände mig emot. Det blir lite som ett rött skynke att tycka 'busenkelt' i den här tråden ;) Jag har en welshponny som är stor D-ponny, och insunlinresistent, och så en shettis (105 cm ungefär), och det skiljer extremt lite mellan dem i MJ.

Och försök bygga en foderstat utan TS-brist eller MJ-överskott åt en D-ponny som har samma behov som en shetlandsponny. INTE busenkelt ;)

Shettisen är lättfödd men inte alls extremt. Han gick ner fint, stadigt och utan större problem i vikt på tabellbehov, dvs 30 MJ. Han var jättefet när han kom (över 300 kg på band..), och efter några månader var han nere i 250 kg på band. Utan att ha stått p svältdiet och utan att ha motionerats.

Welshen är extremt lättfödd (förutom en period i höstas). Och bör ligga på 35 MJ vintertid (40 MJ sommartid). Det skiljer alltså ungefär 5 MJ mellan dem.

Jag dietade ponnyn en hel sommar (på box så inget gräs) med resultatet att han gick ner typ 10 kg. Sen har jag tillslut fått ner honom från 530 till som lägst 380 (på våg), men det var INTE lätt och tog ett år. Nu ligger han strax över 400, men vintern är alltid svårare.

Så, jag skulle heller inte räkna din som extremt lättfödd faktiskt.

Min shettis håller hullet nere bättre med högre protein, även om det inte är någon 'mirakellösning'. Welshen spelar det ingen som helst roll på.

Ameo här på sidan föder btw upp shettisar, och på hennes funkar högt protein. Då kan de tom äta fritt grovfoder. Jag har haft några svårfödda man fått sänka proteinet på, då de annars tappat hull. Så, högst individuellt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Låg och bläddrade i en gammal bok om ponniers skötsel igår. Den är tryckt 1975, och har verkligen de mest intressanta foderstatsförslag... Kan leta upp detaljerna senare om någon vill, men till en stor ponny skulle man ge ungefär 4 kg hö, 3 kg havre och lite annat smått och gott. Lite intressant, med tanke på att man hör så mycket om att kraftfoder är ett "nytt påfund", dvs att man idag låter kraftfoder utgöra en stor del av foderstaten men att det inte alltid skulle ha varit så. Kanske det har varit så längre än vad vi minns/tror, eller så kanske den boken jag råkade bläddra i var ett undantag?

Det tror jag verkligen inte. Du har väl sett gamla filmer. Ett par rejäla skopor havre skulle ju alla hästar ha. Då var det väl mest arbetshästar. Men man kanske inte gjorde så stor skillnad på vad det var för häst. Alla som är lite äldre och har lärt sig av gamla hästkarlar och liknande kör ju fortfarande med betfor och/eller havre. I stort sett alla jag känner som inte använder analyser ger hö och havre(eller korn)+betfor och mineraler. Så det verkar som att det var standardfodret förr.

Om jag nu inte bara stött på undantagen förstås.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

På vinterbilderna tycker jag det är skillnad!

men jag är ledsen, jag tycker han ser ungefär lika stor ut på båda sommarbilderna. Kan absolut vara bilderna som luras, och jag är inte något proffs på att bedömma efter bilder heller.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Då har även jag stött på många undantag. Även jag är 'upplärd' med hö, havre och ev betfor.

Sen, när hästarna gick på skogen bheövde de nog den där havren, med tanke på hö- och havrevärden förr i tiden. Men problemet blev ju när det fodrades lika när de inte gick i skogen.

Korsförlamning btw var ju väldigt vanligt på arbetshästar förr i tiden. 'Måndagssjuka', dvs hästarna blev sjuka på vilodagen (en måndag t ex). De förstod inte varför. Sen i sinom tid insåg man att när de fick vilodag och ändå fick sina stora, stärkelserika havregivor så fick de korsförlamning.

Hmm, får mig minnas en granne när jag var mindre. Han hade en superfin ardenner, sen en unghäst korsning fjording/arab, och så en shetlandsponny, unghäst. Alla var SMÄLLFETA, alltså groteskt feta. Alla fick tyvärr fång med.. Han älskade de där hästarna, och skötte om dem, ryktade osv prickfritt. Men han fodrade dem som han fodrat när han hade hästar i skogsbruket. Dvs '1 tuss hö och 2 skopor havre'. INte av elakhet, utan okunskap - trots flera personers försök att förklara att han 'matade ihjäl' dem.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Min häst börjar ladda inför pälsbytet nu. Funderar på om jag skulle kunna höja proteinet ytterligare lite? Han får nu 315 g smb rp/dag och det ligger antingen strax över hans behov eller precis i kant med, beroende på hur mycket motion man räknar med.

Om jag lägger på 100 g soja så får jag upp proteinet 40g, det ger en ökning på 1 MJ.

Men då ligger han på 500 g soja per dag, och det känns lite väl mycket. Han ligger nu på 400g och jag har inte velat ge mer än så. (200gx2)

Om jag ökar lusernet 0.5 kg så får jag samma proteinökning, men då får jag inte ihop det med mineralerna.


Hur mycket soja ger ni/tycker ni att man kan ge?
Och hur delar ni i så fall upp det?

Hur är det med bakjäst, ger det också b-vitamin? Jag har ju foderjäst hemma, men det blev han lös i magen av när jag gav det i höstas, så jag är lite tveksam till det.

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vad får din häst för mat och hur mycket?
Hur stor är hon?

*nyfiken*

Hon - Islandshäst, 9 år, mkh: runt 135, normalvikt: 350 kg får:

6 kg hö, 1 dl soja, 2 dl Hestekrafft.

Vilket ger MJ 52,2, PR 352,4 beräknat på ett behov som står i : Mj 51,4 Pr: 334,1 dvs. hon liggeer ca 1 % över på MJ och lite mer över på protein.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp