Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vaknat på fel sida idag eftersom du från tråd till tråd försöker gnälla på vad jag skriver?

Jag HAR vagnen i stallet, dock missade jag hur bred den faktiskt var, och skottade inte tillräckligt brett under den tid han inte hade skor och broddar bak, så den går inte 'ut' genom snövallarna.

Sen som du kan läsa så står det att jag kör med pulka och motionerar honom på annat vis. Vad har du för problem med det? På vilket sätt skulle det vara avgörande, och för vad, att han inte drar just vagnen?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*eget KL*

Inte fått tummen ur och tagit nya bilder än. Mest för jag inte fått tummen ur och klippt bort hans punkfrissa ;) Men det kommer.

Jag tycker han SER ut som en säl, känner man så visst har han gått upp sen i höstas men det har jag ju vetat/sagt länge. Inte värsta sorten när man känner, men nog.

Ironiskt nog säger måttbandet att han inte är en gråsäl, så jag hoppas det är mina ögon det är fel på. För jag behöver i alla fall en ny sadelgjord - och egentligen en sadel till den också :bump: Det sistnämnda får han dock vänta med tills i vår/sommar..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag måste nog också byta sadelgjord :) Kan spänna 3 + 4 hål och mina fötter tar emot stropparna eftersom jag inte kan stoppa in dem i gjorden då det är en vanlig gjord.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Här är det fullständigt blankis nu på vägarna. Även om vi säkert skulle ta oss fram (nåja jag kan inte promenera på isen då man bara glider men Moa har ju broddar) så finns det inte en chans överhuvudtaget att jag vågar riskera det. Bilarna kommer inte ens upp för backarna som det är redan nu liksom och jag vill inte vara ivägen och riskera bli påkörd! Så vad sjutton gör man nu? Snön är för djup och tung på ängarna för att det ska kännas okej att motionera henne där i flera dagar!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har inte riktigt samma problem, för vägarna här är inte så värst hala (ännu), men alla åkrar och ängar, samt alla skogsvägar och stigar, har över 1 meter snö så det går inte att rida eller köra där. Mycket landsväg blir det... Tråkigt!

Jag som håller på att köra in mina köttbullar, som är i desperat behov av bantning, har liksom ingenstans att ta vägen när man väl kommit av gårdsplanen - det är ju flera kilometer till närmaste stora utrymme där en unghäst kan vända med vagn! Jag tänker ju inte begära att de ska kunna backa in på någons uppfart för att vända första gångerna de drar vagn, liksom. Jag vill ju bara spänna för och gå en sväng på 5 minuter tills jag känner att de är pålitliga för lite längre rundor. Men icke... *mummel*

Snö och vinter är helt okej, så länge det håller sig runt en halvmeter! Sen blir det för krångligt att motionera häst.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Håhåjaja här är det is så det står härliga till nu! Har regnat hela kvällen och det ska vara plusgrader i någon dag.

Det innebär att om hästen ska motioneras så sitter jag på hans rygg :p Hade planerat lite långpromenader så jag också får röra på mig men det är ju bara att glömma nu.
Känns som det är mars!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Och jag får ju inte tag i någon j*kla hovslagare så min går fortfarande barfota.. Det är is över precis hela slätten verkar det som!
Vet inte ens hur jag ska ta mig ut till stallet :crazy: Halkade runt som en jag vet inte vad bara jag skulle hämta tidningen i morse, blir inte lätt att cykla ett par kilometer sen :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja här var alla bussar inställda i natt. Jag åker nog ut extra sent till stallet så de ska ha hunnit sanda så många vägar som möjligt. Nog för att det säkert går att rida trots underlaget, det är bilfärden till stallet som oroar mig..!

Igår red vi ett skönt barbackapass i djupsnön på ridbanan. Känns skönt att vi njöt av den precis innan den försvann :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*

här har vi med is+ vatten >___< Håller på bryta benen bara man går utanför dörren. Hovslagaren var ute igår då min lille hade en hålvägg i hoven som snön förvärrat. Han sa med att han inte har så pass små skor som skulle passa Prinsen :( Passade på att mäta hans hovar och fram är dom 7,5 cm breda & 8 cm långa, bak var 6,5 b & 7 l. Så är inga stora fötter han har :p Men har han hellre oskodd än obroddad som hans hagkompis. Så vet i f*n hur jag ska kunna motionera honom :(
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det finns inte boots i så små storlekar?

Jag funderar på att köpa, har hittat begagnade i rätt storlek för en mindre penning. När jag ändå inte får en hovis att komma ut, nåt måste jag ju göra.
Någon med erfarenhet av broddade boots om vintern?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Plusgrader här idag, så jag passade på att stormocka i lösdrifterna, när det tinat. Emil var nyfiken och tuffade omkring och kollade vad jag gjorde. Och helt plötsligt ser jag honom i typ 'ögonvrån' och hajar till att 'shit, vad smal han ser ut?'. Kollar upp och ser honom från normala vinklar och samma gamla runda ullboll som vanligt.

Men gick och ställde mig och kikade på honom ur olika vinklar, och framförallt kollade på honom på håll. Och klämde och kände. Och han har tappat rejält sista tiden, men det maskeras av pälsen ganska mycket.

Är ju inte så att han är mager, vi ska inte alls överdriva här. Men han har tappat en hel del och fort, så jag valde faktiskt att ströa om hans lösdrift med 'äthalm' istället för 'ströhalm'. (Dvs med halmen det är gräs i).

Så nu har jag en nöjd Emil som står i sin lösdrift och smaskar halm, och en putt Lillen (som har torvbotten med spån över i sin lösdrift) som står utanför och försöker räkna ut hur han ska lyckas krympa sig själv så han tar sig in till halmen. Stackarn..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu fick jag en förmodligen långsökt och orimlig tanke.
Kan Figges hängighet bero på kopparbrist?

Kan inte riktigt få ihop det för mig själv, men jag tänker att kanske det är mer koppar i jorden runt Nissan än vad det är här, vilket skulle förklara varför han var piggare i somras. Dessutom tar det ett tag för brister att visa sig, inte sant?
Förmodligen superlångsökt, men det var en tanke..
Eller om det är att han får i sig för mycket järn? Det hämmar väl upptaget av koppar om jag inte minns fel.
Måste kolla upp innehållet i mineralerna! Det är ju samma som han ätit de senaste vintrarna, kanske ett samband?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Om jag inte minns fel är tydligaste tecknet på kopparbrist hårremsförsämring och färgblekning av hårremmen.

Dock, koppar påverkas av mycket mer än järn, bla zink och molbyden (eller hur det stavas). Minns dock inte hur de hänger ihop, mer än att för mkt zink kan ge kopparbrist.

Men misstänker du det bör du ju ta provet hos vet för att veta. Kopparbrist ger dåliga blodvärden bland annat. Hur mkt brist som krävs för dåliga blodvärden vet jag dock inte, men har för mig man kan kolla mineralnivåerna inte bara i blodet utan i cellerna (?) med via prov.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

svettband till magen. Används visst innan utställning till deras miniatyr hästar XD
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

kl

tycker ni att min häst är tjock? enligt viktband väger hon 524 kilo

31991686.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Lite svårt säga på en bild, och i den vinkeln etc. Men spontant så skulle jag nog idealiskt se den i ett lägre hull utefter hur bilden ser ut ja.

Sen är den inte fet, eller så jag skulle ha panik, men idealiskt skulle den vara lägre i hull, den är som det ser ut på bilden rätt 'välvadderad'.

Du har ingen uppställd bild där man ser hela hästen? Bilder kan luras ENORMT åt båda hållen ibland. Vad är det för ras och hur hög är den, en vikt i kg säger inget utan att veta mer =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, han är ju färgväxlare så det är skitsvårt att säga vad som är en normal blekning och vad som skulle vara en brist.. Hmm. Jag tror väl egentligen inte att han har brist, det var bara en fix idé jag hade där en stund i eftermiddags.
Tror nog mest på någon kotledsinflammation..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Lite svårt säga på en bild, och i den vinkeln etc. Men spontant så skulle jag nog idealiskt se den i ett lägre hull utefter hur bilden ser ut ja.

Sen är den inte fet, eller så jag skulle ha panik, men idealiskt skulle den vara lägre i hull, den är som det ser ut på bilden rätt 'välvadderad'.

Du har ingen uppställd bild där man ser hela hästen? Bilder kan luras ENORMT åt båda hållen ibland. Vad är det för ras och hur hög är den, en vikt i kg säger inget utan att veta mer =)

Hon är ett franskt-amerikanskt varmblod, 157 hög och 167 lång (bogspets till bärbensknöl) upplever henne som tjock men inte fet =) hennes pappa är ganska kraftigt byggd oxå
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp