Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är inte HÄSTARNA, utan mest ponnies o kallblod som inte utför hårt arbete.

Det finns nämnda lättfödda raser- där man är medveten om riskerna.

Morgan, haflinger, PRE......

Jag trodde att man gjorde ett medvetet val vid köp av en specifik ras.:confused:

Jag vill inte ha en shettis tillsammans med min stora som behöver mkt mat- kan ej ge den vad den skulle behöva. Varken med föda eller motion.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Sen får man ju inte glömma att ras är en sak, individ en annan.. Och att utgå att alla andra hästar/ponnyer är likadana som ens egen individ är vanskligt, åt båda hållen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Är du medveten om att du nu motsäger dina tidigare inlägg? :idea:
Det är ju just detta som jag och flera med mig har hävdat hela tiden dvs att denna anpassning till att klara sig på lite mat är ärftlig! Det är de hästarna som lätt blir insulinresistenta i våra stallar med våra moderna, förädlade grovfoder.

Om nedanstående är ett svar på det jag citerar här ovan så förstår jag inte ditt svar alls. Du skriver bara samma sak hela tiden dvs att en hästar motioneras och det gör inte ponnyer och...... ja vad då?
Och jag bemöter det med att det hos framförallt vissa ponnyraser finns en ärftlig benägenhet att bli IR. Sedan påstår du i ett anlag att vissa hästar är genetiskt betingade att bli lättfödda dvs du menar samma sak som jag. Och så kommer sedan nedanstående svar från dig där du i det jag fetstilmarkerat fortfarande envisas med samma påstående

Det är inte HÄSTARNA, utan mest ponnies o kallblod som inte utför hårt arbete.

Det finns nämnda lättfödda raser- där man är medveten om riskerna.

Morgan, haflinger, PRE......

Jag trodde att man gjorde ett medvetet val vid köp av en specifik ras.:confused:

Jag vill inte ha en shettis tillsammans med min stora som behöver mkt mat- kan ej ge den vad den skulle behöva. Varken med föda eller motion.

Jag frågade dig för några dagar sedan om vilken ras din häst är av, just med tanke på dessa anlag men det har du inte svarat på. Anledningen till att jag frågade dig var den du nu kommer in på själv.

Många av de stora hästarna hör till raser där det är ovanligt med IR, fullbloden är ett exempel. De har troligen aldrig behövt anpassa sig till ett tuffare klimat med ont om föda.

Vad menar du egentligen?

Det är ganska intressant med användare som i alla sina inlägg är så tvärsäkra på att de har rätt (och att många andra oftast har fel) och sedan kan de i stort sett aldrig svara med ett enda motargument.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Har idag kört Prinsen för första gången, gick super med "bootsen" han halkade lite smått 2-3 ggr. Då jag hade en kompis med som gick med den andra hästen körde vi inte så långt. Men då han var så snäll att spänna för vagn och stabil att köra så kommer jag våga mig ut själv med. Tänkt försöka hinna med att köra honom iaf 4 ggr i veckan. Har 2 rundor nu på vinter man kan köra :)
Dagens runda blev 2,2 km lång och han gick i alla gångarter :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

+ _moa_ :
Ja, skönt att man kan arbeta honom oavsett hur vägarna ser ut :) Hoppas hans mage är borta (lite iaf) till han skall ställas ut (mars). Han tycker om att få arbeta började själv galoppera och han blev inte glad när vi vände :p Tänkte försöka ta hjälp utav denna sidan, så ser man hur långt man kör varje gång :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Den sidan är jättebra tycker jag. Men av någon mystisk anledning är det alltid längre än jag tror när jag rider/kör, och kortare än det känns när jag promenerar :angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Här känns det som att vi har ett rejält bakslag :( Jobbigt sådant. Moa har ont i bakdelen. Det finns två ställen bak, om man klämmer eller drar där så drar hon ihop hela sig och lyfter ryggen. Om man lyfter svansen klämmer och också ihop och drar ihop hela sig. Jag är rädd för att det eventuellt kan vara överträning:(:cry::o Det känns som att det sitter i musklerna där bak, hon är pigg och springer på ordentligt, inte halt eller någonting. Så nu är vi ute och traskar på koppelpromenader... Jäkla snö!

Dessutom är hon kopiöst hungrig, hon är helt övetygad om att hon kommer dö. Idag har hon käkat hundens frolic:eek: Det är jätte jobbigt nu alltså..

Var mycket enklare när man inte kunde något och bara fodrade på för glatta livet... Nu är det bara jobbigt och krångligt varje dag...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Usch vad jobbigt. Hoppas hon bara sträckt sig bak eller något.

Ang 'hungerperioderna', så om det är någon tröst får Lillen sådana med. Vet inte vad de beror på, men de brukar gå över. Den senaste sådan han hade åt han sitt eget bajs (trots samma foderstat och TS osv som innan), och bet håll på en bränslepelletssäck och åt =( Höll tack och lov bara i sig ett litet tag, men det var då jag provade ge halm i hagen igen.

Det fungerade ju inte, och han är sen länge tillbaka på samma foderstat som innan, eller ja eg ett kilo mindre men en fodring till, utan att det kommit tillbaka.

Vad får hon för foderstat nu? Jag hoppas verkligen det ger sig snart.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är fruktansvärt jobbigt och såhär hungrig har hon aldrig varit innan.
Hon äter omkring 4 kg hö (mindre än 4 men inte så lite som 3) och nästintill fritt med halm ute i hagen, så jag tycker inte att hon har någon anledning till panik, eller ens yttra sig med en klagan! Hon har ätit betydligt mindre än det där.

Igår när hon gick in i boxen efter en borst hade jag inte lagt in något hö i boxen och det var full panik med en gång. Hon sprang och letade och hann bli smått hysterisk innan jag gått fem meter och vägt upp en påse hö. Hon som alltid annars är beskedlig och lugn i boxen kör även rally där inne på morgonen vid morgonfodringen.

Kan det vara magsår eller något liknande sådant? För då kan man väl få ett mer sug på mat? Eller kan värderna förändra sig, mer IR än tidigare?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nog kan värdena förändras, men ser du några 'andra' tecken på att hon skulle vara mer IR?

Jag har tyvärr inte ens lyckats räkna ut varför Lillen blir sådär ibland, så tyvärr inga svar. Min teori är att metabolismen och 'en massa annat' justerar sig, och det ger ökad aptit osv. Men det är bara en ren amatörteori och inget jag ens kan komma med en ens i närheten av tänkbar förklaring till.

Magsår kan ha en lång rad symptom, vanligast är minskad aptit om man ser till just aptiten, men som bekant har ju inte alla hästar 'läst boken'.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hon är inte brunstig? Hästarnas humör kan ju förändras av många anledningar, tänker jag, och min är rätt "besvärlig" en period på våren. Jag bävar för denna säsongens "vårkänslor"... :crazy: Min kan bli helt knäpp och göra saker som verkligen inte är henne likt resten av året...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det har jag ingen aning om faktiskt! Det är ytterst sällan man märker på henne att hon brunstar, oftast märker jag det inte alls! Men det skulle ju kunna ändras nu när hon gått ner i vikt!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det som märks är kanske just det du märker nu, dvs att hon är extra hungrig, otålig, reagerar för att du tar på henne, etc?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag missförstår dig efter bästa förmåga.

Sätt att hålla vikten
Ökad motion (de allra flesta hobbyhästar av idag motioneras för lite och hästägarna överskattar arbetet)
Rätt näringsmängd i fodret


Det senare kompliceras av att hästen har ett sk tuggbehov att fylla, man kan inte dra ner grovfodermängden hur mycket som helst. Vad göra? Se till att tillgodose hästens näringsbehov med grovfoder istället för kraftfoder och endast använda kraftfoder (eller proteinfodermedel) som ett komplement där det inte går ihop sig. Köpa ett grovfoder med så optimala värden som möjligt för att kunna fortsätta ge så stor mängd som möjligt. Komplettera med halm för att öka grovfodergivan fungerar hos de allra flesta hästar, jag tror inte man ska stirra sig blind på energin i halmen. Precis som jag sa kan det vara ett nödvändigt ont att minska ts till ett minumum, något alla hästägare borde vilja undvika.

En häst som är sjuk och skadad går av förklarliga skäl inte att motionera och då blir det betydligt svårare.

På vilket vis sårar det dig och de med extremt lättfödda hästar?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

På vilket vis sårar det dig och de med extremt lättfödda hästar?

Jag kan nog dessvärre inte beskriva det bättre än i mitt inlägg från inatt. Men förenklat så genom att dra alla hästar/ponnyer över en kam, att det 'alltid' mha fodringen går att ge en ordentlig ättid och ordentlig TS utan för högt hull.

Jag skulle hugga av mig ena armen för att kunna ge Lillen mer TS och mer tuggtid och samtidigt behålla kroppsvikten han har nu, med den motion som han tillåts rent veterinärt nu. Utan att blinka. Tyvärr hjälper inte ens det, det blir bara svårare att försöka trixa och fixa så gott det går med bara en arm :devil:

Men formulerat som det senaste, så inte minsta sårande =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min häst har också fått ökad aptit, jag tror det beror på snön. Nu har det gått ganska länge med mindre mat, och jag tror han börjat känna av det.

Han har sen några veckor tillbaka ätit upp nästan all halm (innan har han alltid lämnat mer än hälften). Förra året gjorde han lika dant en period på vintern, sen när våren kom så slutade han äta halmen. Då fick han i och för sig inte lika mycket, men jag misstänker att det kommer bli samma visa i år igen så att han slutar äta upp all halm när det börjar bli vår.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vad jobbigt det låter, hoppas att det löser sig för er. :(

Min vanligtvis tjocka, runda fröken fräken har börjat magra av. Varför vet jag inte. Får nog börja mata lite mer. Känns konstigt bara.

Hon får

6 kg silage (TS 66.5, MJ 7, Smrp 45)
Fritt på halm, ute och inne, räknar att hon får i sig 5 kg per dag.
0.5 kg sojamjöl
Lite lucern och några nävar müsli ibland.

Skrittas 45 minuter och travar 5-6 minuter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp