Sv: Uppdrag bantning del 4
KL
Har insett att det är två helt olika hästar jag har nu menat i sitt förhållande till mat, och det är inte lätt
Bantarponnyn behåller sitt goda humör och accepterar sin strikta foderstat (som är mer generös än förra året då hennes hull var oacceptabelt). Det känns jättebra att kunna ge lite mer än förra vintern
Nya tunna ponnyn är dock hysterisk i sitt förhållande till mat och för att han ska vara lugn och inte bryta sig ut alt. jaga ut tanten så har han en halmbal i hagen.
Förra balen fick dock tanten ta del av ibland då han faktiskt gick ifrån den korta stunder. Det innebar att hon började se rund ut efter ett par veckor. Jag sänkte därför hömängden hennes och väntar på att se någon skillnad....
Nu var jag tvungen att köpa ny bal efter en månad. Denna bal innehåller lite grönt gräs men luktar lika gott som förra. Tunna ponnyn (som börjar bygga på sig) äter och äter och äter
. När han inte äter ligger han och jäser vid balen så inte tanten törs komma fram.....Men det som förrvirrar mig mest är att fastän han inte gör annat än äter om dagarna så är han hysterisk innan insläpp. Springer som en blådåre i hagen och bryter sig nästan ut för han är HUNGRIG! Jag blir galen på han! Stallägaren som oftast sköter insläppen bekräftar att han verkligen hysteriskt slänger sig på maten.
Jag har väl tidigare berättat om hans mani på lunchgrinden tror jag. Det hjälper alltså inte med den fria tillgången på halm utan han fortsätter stressa med denna grind...
Och vad ska jag göra om nu även denna ponny börjar se för kraftig ut?? Nu är han verkligen inte det än som tur är. Men när jag räknar på vad han stoppar i sig så borde han ju blir det snart
Nu tillhör kanske inte han just denna bantartråd men jag frågar ändå er för ni är så bra på foder
Vad sjutton ska jag göra med det lilla eländet???
Ja, han är kollad för mask och avmaskad enligt den. Det var inte mycket (200 epg av lilla blodmasken), maskmedlet tog även bandmask.
HJÄLP!