Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nej jag tycker ju inte det. :crazy:

För du mäter väl alltid vid samma förutsättningar? Det kan ju skilja en del om man mäter olika tider på dagen, hur länge före eller efter mat och ridning.

Min skiljer det minimalt på, oavsett när jag mäter, max 1 cm.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

lite kl

Jag vill bara hoppa in och säga att min kära pojke gått ner ca 12cm runt magen sen 1a April, kanske ingen jättebedrift men ändå! :D Tror dock inte vikten stämmer riktigt på måttbandet, han är en ganska krallig kille på 160 som enligt måttbandet nu ska väga 490kg.. Så jag räknar centimetrar istället.

I våras

31651400.jpg


Idag

32048223.jpg


Haha.. inte för att jag ser något direkt skillnad.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, jag mäter alltid på söndagar mellan 17-19 innan jag rider (så det inte ska bero på att magmusklerna är indragna).

Gjorde en kontrollmätning idag, bara ifall att. Mätte efter ca 2 h ridning. Det var fortfarande 180 cm, med god vilja kanske 179 :crazy:

Ska ringa veterinären, igen, imorgon och höra om det kan hänga ihop med medicinen på något sätt.
På onsdag eller torsdag ska han vägas.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Väldigt konstigt!

Men han har väl vägts ganska regelbundet också va? I så fall lär du ju se skillnad på vågen i veckan.

Hur är det hos er förresten, har snön smält undan där också?
Här är det ju bitvis barmark så de kan gnaga på gräs ganska mycket i hagen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, han vägs varannan månad ungefär.

Snön är borta (tyvärr). Hagen är liten och till stor del upptrampad, men visst finns det lite dött gräs sen i höstas. Kan det verkligen göra så mycket på en vecka :crazy:
Jag menar, snön försvann ju tidigare och so far har han gått stadigt neråt..
Men man vet ju aldrig.

Vet dock inte alls hur jag ska göra om han rusar upp i vikt på dött fjolårsgräs :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nej, då borde det ju inte vara gräset heller.

OM det nu hade varit så att han reagerar så starkt på dött gammalt gräs så är det ju verkligen illa. Hade det varit så illa hade jag sjutton tappat all ork.
Men eftersom gräset kom tidigare så borde det ju inte vara det.

Kolla med stallägare/kompisar om de har "hjälpt till" eller om han kan ha fått i sig mer på något annat sätt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag ser skillnad! :) Tittar man på helheten så ser hästen mer slimmad ut. Den står ju hyfsat likt på bilderna, tycker inte den verkar spänna sig eller dra in magen på andra bilden - då kan de ju se smalare ut än de är. Är ju lite svårt med bild.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Så..

Bantningsåtgärder äntligen insatta, efter mycket diskuterande i hagen.

Så nu får alla 4 hästar endast halm mellan 7 och 13 (ca) och efter det går 2 hästar in till silaget, medan min och fetto nummer 2 får mer halm och ca 2 kg silage var och får vara kvar utan silagebal. Ca 17-18 får även våra knata in till silagebalen, som numera har ett hönät på sej, så det ska vara svårare att äta.

Nu är det bara att hoppas att det funkar. Med lite tur kommer fröken häst börja bränna mer nu när hon får skritta med ryttare igen (det är sååå mycket roligare än att promenera, så hon jobbar på mycket bättre). Jag ska försöka komma ihåg kameran så jag kan få före/efter-bilder. För en vecka sen låg vikten på 502 kg på ca 155 cm hög arab.

Nu dags för sängen och drömma om smala och vackra hästar!

/Lavinia
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu dags för sängen och drömma om smala och vackra hästar!

/Lavinia

Haha, kan man drömma om något finare? :love:

Håller tummarna för att det ska funka bra med nya lösningen, skönt att du fått ihop det. För visst var det lite delade meningar i ditt stall om fri tillgång?
Skönt att man kan enas om en lösning.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo, men lite skillnad är det allt.

Rids hästen? Tycker den ser lite tanig ut, men det kanske är jag som är partisk som har en sån kompakt liten dunderklump. :angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Vi har krig här hemma nu. Moa vägrar äta sitt hö, så nu står hon instängd i lödriften och det som är grusat, en hage på typ 5x5 meter:devil:
Plus att hon får gå in på natten också.
Men jag måste skicka in en sockeranalys på dom andra hästarnas hö också, så slipper jag kriga med henne så mycket. Hon har säkert hoppat över staketet nu när jag åker till henne sen:grin:

Hon är dålig i sin bakdel (igen) och nu också ryggen. Igår när jag skulle spänna för henne framför vagnen lutade jag mig över henne och bakselen låg på baken samt min arm över ryggen. Då började hon skaka hela hästen, i flera minuter. Det var riktigt läskigt! Så vi får väl fortsätta med koppelpromenader en period till eller nått..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hej!

Jo vi har haft ganska skilda uppfattningar om det hela, men nu hoppas vi att detta ska lösa problemet.

När jag mätte med snöre om magen hade fröken iaf tappat en hel cm.. Men det är ett ruskigt dåligt mått:-). Så jag kommer inte börjar hoppa upp och ner förrän jag ser en riktig förändring:-).

/Lavinia
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag frågade stallkompisen (vet att hon väldigt gärna vill ge hö i hagen) men hon säger att hon varit väldigt noga med att dela hästarna och mata sin i en hage där Figge inte går.. Jag litar på henne, hon vet hur viktigt det är.

Pratade med veterinären idag, det gav inget. "Vänta och se" var svaret. Sen blir det nog till att ändra dosen på tyroxinet..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja lite skillnad kanske.. :D
Är som sagt svårt med bild, men framför allt kan jag känna skillnad när jag klämmer lite på han, nu kan jag känna revbenen även om dom inte känns övertydligt, men i somras fanns det ingen chans att jag skulle kunna känna dom :o.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Haha! Han rids, men är inte alls lika igång som innan, har vart fruktansvärt halt på vägarna så motionen har väl blivit lite halvdan tyvärr. Han har även fått ont i ländryggen, jag TROR att det beror på hönätet jag satte in i boxen för någon månad sen, men svårt att säga. Har tagit bort det nu i alla fall och masserat ett par dagar så får jag se om det blir bättre. Han är inte nådig med det där hönätet så det kanske kan orsaka spänningar tänker jag. Har vart mycket bättre efter motion dock.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag måste bara säga JISSES vilket jobb du gjort med din ponny! Helt otroligt att det är samma ponny på före och efterbilderna lite tidigare i tråden. Jag beundrara verkligen er som orkar :love:. Min är inte på långa vägar lika lättfödd men ändå går jag och klagar ibland på att han är en liten tjockis..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Har insett att det är två helt olika hästar jag har nu menat i sitt förhållande till mat, och det är inte lätt:(

Bantarponnyn behåller sitt goda humör och accepterar sin strikta foderstat (som är mer generös än förra året då hennes hull var oacceptabelt). Det känns jättebra att kunna ge lite mer än förra vintern :)

Nya tunna ponnyn är dock hysterisk i sitt förhållande till mat och för att han ska vara lugn och inte bryta sig ut alt. jaga ut tanten så har han en halmbal i hagen.

Förra balen fick dock tanten ta del av ibland då han faktiskt gick ifrån den korta stunder. Det innebar att hon började se rund ut efter ett par veckor. Jag sänkte därför hömängden hennes och väntar på att se någon skillnad....

Nu var jag tvungen att köpa ny bal efter en månad. Denna bal innehåller lite grönt gräs men luktar lika gott som förra. Tunna ponnyn (som börjar bygga på sig) äter och äter och äter:eek:. När han inte äter ligger han och jäser vid balen så inte tanten törs komma fram.....Men det som förrvirrar mig mest är att fastän han inte gör annat än äter om dagarna så är han hysterisk innan insläpp. Springer som en blådåre i hagen och bryter sig nästan ut för han är HUNGRIG! Jag blir galen på han! Stallägaren som oftast sköter insläppen bekräftar att han verkligen hysteriskt slänger sig på maten.
Jag har väl tidigare berättat om hans mani på lunchgrinden tror jag. Det hjälper alltså inte med den fria tillgången på halm utan han fortsätter stressa med denna grind...
Och vad ska jag göra om nu även denna ponny börjar se för kraftig ut?? Nu är han verkligen inte det än som tur är. Men när jag räknar på vad han stoppar i sig så borde han ju blir det snart :(

Nu tillhör kanske inte han just denna bantartråd men jag frågar ändå er för ni är så bra på foder :) Vad sjutton ska jag göra med det lilla eländet???

Ja, han är kollad för mask och avmaskad enligt den. Det var inte mycket (200 epg av lilla blodmasken), maskmedlet tog även bandmask.

HJÄLP!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu tillhör kanske inte han just denna bantartråd men jag frågar ändå er för ni är så bra på foder :) Vad sjutton ska jag göra med det lilla eländet???

Jag tror inte det finns så mycket att göra faktiskt. Om han är hysterisk på maten även med fri tillgång, så då är det ju 'en sån sort'. Möjligen sluta servera kraftfoder när de tas in, så han inte har det att hetsa upp sig extra över vid intag. (Alltså ge kraftfodret senare).

Men tror inte det finns mycket att göra åt det i övrigt tyvärr, själva mathetsen, just för han inte lugnar ner sig ens när maten aldrig tar slut, och han är mätt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tack för svar även om jag hoppats på något annat...:crazy:

Han är ju aldrig nöjd, han stoppar i sig 8 kg hö varje dag plus den fria tillgången på halm både i box och hage (gud vet hur mycket han får i sig av det). Det blir ju helt sjuka siffror när man matar in dom i ett foderprogram... Ändå så strider han för varenda strå och är hysterisk vid insläpp.

Oftast tar stallägaren in ponnysarna före hennes egen mockning (hon är där nästan uteslutande kvällar) när han är hysterisk i hagen för hon är rädd att han spränger staket och fara ut i mörkret. De får då bara hö när de tas in, sen fodrar hon kraften då hon tagit in alla hästarna efter att hon mockat alltså.

Så han får alltså inget kraftfoder vid insläpp direkt. 'Kraftfodret' består bara av lucern, soja och mineraler i väldigt små mängder.

Hoppas han aldrig blir lättfödd som vår andra för då vet jag inte hur vi ska kunna banta honom...:confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp