Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Har med märkt av att han nästan alltid äter på bilderna :p

Idag passade jag iaf på att köra honom på morgonen (hade utsläppet så tog honom en sväng innan jag släppte ut dom) Märktes på honom att han är klippt :) Han bjöd på mycket bättre hela vägen, och blir nu inte svettig på 3,4 km :D Liite har han iaf gått ner sedan jag fick hem honom, han börjar se lite mer långbent ut :p Om en shettis nu någonsin kan göra det XD. Är bara att titta på bilden hos förra ägaren... som ger en mardrömmar, hur han aldrig ska få se ut igen >_>
här såg han ut i sommras :eek:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Visst blir de piggare när de inte blir överhettade.

Har svårt att se att shettispäls även med svett i kan kyla ner den tillräckligt.

Kul med seriösa hästägare:bow:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Här kommer dagsfärsk bild, tagen efter 1,5 h körning ;)

IMG_0178.jpg


Man kan känna revbenen nu, utan större problem.
Väger 455 kg nu, så det är på god väg.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men du!
Där har det väl hänt en hel del?! Vad kul!
Funkar den nya medicinen bra?
Hur går det med hans bakben och snubblandet förresten?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Här har det hänt en hel del!

Är också nyfiken på bakbenen, hur har det gått?
Har du pratat nåt med vet. om målvikt? Verkar 400 rimligt?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det har helt försvunnit sen jag minskade höet och la det i blöt (inte kunnat göra det när det var -15 och trodde ärligt talat inte att det skulle göra någon skillnad).
Uppenbarligen var det något där som påverkade.. Han har dessutom blivit enormt mycket piggare när jag blötlade höet! Roligt roligt!

Han har tappat ca 40 cm runt magen, så jag hoppas det är skillnad :angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Här är det sådär fortfarande. Vi går bara koppelpromenader och får väl göra det en period nu. Hur länge vet jag inte dock, vi får väl se. Hon har en överanstängd hasled verkar det som, den är gallig och hon verkar vara svullen i leden. Jag skäms, stackars ponny

Men hon är pigg och glad, kolla uppsynen! Såhär ser hon ut nästan hela tiden nu när vi är ute och går. Tidigare släpade jag omkring på en sur ponny, nu är det nästan så att ponny släpar omkring på mig:D

dsc_0013_129960385.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men vad skönt! Det är roligt när det är något så enkelt som blötlagt hö som kan göra en sådan stor skillnad. Ibland har man flyt :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

40 cm var inte dåligt! Om jag hade sett honom någonstans nu hade jag inte tänkt 'där är en tjock häst', bara 'där är en häst' :D

Kl

Hästen har nu stått i sex veckor utan motion, ska ut i sommarhagen imorgon hade jag tänkt och kolla hur det ser ut med snön, om det smält tillräckligt för att vi ska kunna tömköra lite där iaf så vi kan sätta igång lite smått. Vägarna är helt okej att rida på nu, men vi kommer bara 20 meter innan grannhingstens hage börjar. De har ingen riktig hingsthage och vill han så kan han bara kliva ut, och min herre missade när han blev av med kulorna så han är också hingst, tycker han. Inte bra kombination! Åt andra håller är det bara järnväg, så vi är lite instängda. Transporten blev underkänd på besiktningen så inte kan vi köra iväg heller. :(

Usch vad mycket elände det blev, men hästen har i alla fall inte gått upp mycket i vikt medan han har stått. Han har blivit lite 'lösare' och gått upp ca 10 kg enligt måttband, men med tanke på mina mardrömmar om att han skulle bli lika fet som innan vi började så känns det helt okej ändå.

Ska försöka komma ihåg att ta en bild på honom imorgon :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Åh vad söt hon är :D Det där med att släpa runt på sur ponny känner jag igen, innan min blev bantad ville han knappt gå framåt och det var nog några gånger vi inte kom framåt alls :angel: Men sen han bantat bort en massa kilon så har han blivit helt annorlunda! Nu är han nästan för mycket åt andra håller, galet pigg :o Röjer som en galning i hagen helt själv så lite motion får han i alla fall ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vad skönt att problemet försvann!

Lustigt, vad kan det ha berott på?
Korsförlamning kan ju komma av foder, kan det vara något liknande?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu går det åt fel håll igen, hon går upp två kilo varje vecka. Inte okej, då hon just nu får 7 kg hösilage, och ett kg halm. Hon är lite rund om magen, dock bara liten och är ganska omusklad i överlinjen vilket vi jobbar med varje dag, hon går relativt hårt. Kan det vara att det är muskelmassan som ökar varje vecka? Eller är det bara en önskedröm ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu har vi kommit en bra bit på vägen!

Mätte honom till ca 390kg, startvikt borde varit runt 480.
Det är lite kvar, men är otroligt nöjd över hur fint han har musklat sig och hur mycket övervikt som försvunnit.

Hittade denna från i november när jag fick hem honom. Kolla in fettdepåerna på nacke, rumpa och ben! Hemskt!
22024_1296385394.jpg


Igår såg han ut såhär, i full vinterpäls. Även här i lite lätt nedförsbacke, på samma plats som första kortet.
89338_1296385313.jpg

Älskar den här bilden, han ser så slank och välmusklad ut här:
30692_1296385309.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jaa, jag har funderat på det.. Veterinären sa i princip bara "hmm.. Vi får fundera lite" när jag ringde för att höra vad de trodde.
Ska ringa igen imorgon för ev bokning av uppföljning. Måste ju ta reda på om medicindosen är rätt! Förmodligen måste vi gå upp en aning, men det får veterinären avgöra.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Åh, jag blir så irriterad på såna veterinärer.
Ok att de inte vill säga för mycket om de inte vet, men samtidigt uppskattar jag som hästägare att de visar sitt engagemang och intresse genom att dela med sig. Om de säger att det kan bero på det eller det, och förklarar lite så kan man ju lättare se om det är något som kan stämma in med symptom och så. Det är ju mycket som skulle kunna vara symptom som man kanske inte tänker på just då, eller som man inte tror har något alls med sjukdomsbilden att göra. Har de då lite funderingar och förslag så kan man ju kartlägga bättre.

Hoppas ni kommer tillrätta med vad som var fel och med medicinen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tycker han ser jätte fin ut i hullet :)

TACK!:banana:

Inga fler som har kommentarer på detta?

KL

Det är länge sen jag har visat några bilder härinne.
Vi tränar nu 6-7 dagar i veckan och foderstaten består i 6,5 kg + 1,5 kg halm + 0,5 kg GP Alfalfa. Vilket ger energi i storleksordningen otroliga 70 MJ (:o) och Protein ca 428 g.

Så här ser han ut:
Vet att det inte är så lätt med vinterpälsen, men vad tycker ni?

Bild%20153.jpg


Bild%20154.jpg


Bild%20149.jpg


Jag vet att jag skulle tagit från manfria sidan, men det tyckte inte pållen;)
Hoppas ni ser lite ändå.

På sista bilden ser ni bakom om bogbladet, något, som jag antar är en depå. Jag vet inte vad jag ska göra för att bli av med den.
Resten av kroppen är jag rätt så nöjd med annars. Även nackdepån har minskat, men varför kan inte denna bogdepå ge med sig?

Ibland är den nästan borta, men sen några veckor senare kan den återvända igen utan att jag har ändrat något. Och på resten av kroppen syns ingenting.:confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp