Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Jaha, då var man hemma från en heldag på kliniken.. Figge har ju känts slö och hängig, tappat muskler osv. Så vi bokade en tid!
Veterinären klämde och kände, tog puls och temp, klämde lite till.. Konstaterade att han inte är frisk, men vad felet är vet vi fortfarande inte :(
Han blev superflåsig av att trava lite lojt fram på gången och tillbaka (kanske 40 m sammanlagt).. Så kass kondis kan han omöjligt ha, även om vi följt förra veterinärens råd och mest skrittat!

Så, nu har det tagits blodprov för blodprofil. Vi ska plocka bort tyroxinet igen (så nu har jag 4 kg (!) hormoner i garderoben...) och se om det hjälper något. Annars får vi prova nåt annat..
Om en månad ska vi in och ta nytt insulinprov.

Men, nåt positivt!
Veterinärens spontana reaktion när hon började klämma lite smått var "Han är ju jättefin i hull! Han behöver inte banta!" :D Det kändes bra, så nu ska jag försöka hitta en bra standardfoderstat. Lite till ska han ner, men inte mycket. Vågar nog säga att 440 kg är en bra målvikt (vägde 450 idag).
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Bra hullet gått neråt, men 440 kg känns vääldigt mycket på en i hans storlek?

Hoppas blodproverna ger svaret ang tröttheten!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo, fast han är ju bred med tänker jag.
Man känner revbenen helt utan problem nu, han är till och med lite "strömlinjeformad" (eller sportponnyformad som en kompis kallar det), inga depåer kvar.. Så jag tror det kan fungera ändå.
Sen tänker jag förstås att han får väga vad han vill, bara han inte är fet :p Jag menar, det är viktigare att han ser bra ut än att han väger ett visst antal kilo.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kan du inte lägga upp nya bilder?

Jag tyckte att han fortfarande såg lite mullig ut på de senaste bilderna. Men han kanske har gått ner mer sen dess? Det var ett tag sen ju.

Nu vill jag inte säga att hon har fel, men en vet. jag hade ute som jag i övrigt tycket är väldigt seriös och kunnig, tyckte att Godi var i bra hull när han vägde 400 kg och såg ut såhär.
24756851.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Håller med, bilder vore kanon. Jag tyckte också han var för trind på senaste bilderna, men Rom byggdes ju inte på en dag och bilder kan vara svåra.

Revbenen går jag personligen inte så mkt på, de kan kännas på vissa fast de är rejält trinda. Och på Lillen t ex kändes revbenen när han vägde 430 kg - men kollade man på hull och depåer rent allmänt så fanns det en hel del att ta på, trots att många tyckte han var 'jättesmal'. Revbenen kändes INTE lättare när han vägde 390, däremot kändes revbenen längre upp 'mot ryggen' då, dvs blivit av med fettet längs ryggen.

Jag kombinerar vågvikt med ögon, vikten är en extra säkerhet då ögonen ju kan vara väl trubbiga.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag håller med, man kan inte bara gå på revbenen. Men jag gör ju en hel bodyscoring (Henneke) med jämna mellanrum och kan säga att han är nere på normal, om än övre lagret av normal.
Han ser ju ut som en vandrande fluffboll, både med all päls och hans kroppsform.
Jag menar, han är ju en rätt klumpig och felproportionerlig kropp..
Därmed inte sagt att bantningen är helslut, bara den "akuta", "intensiva" fasen. Som sagt, ska hitta en bra "standardfoderstat" men kommer ju inte direkt hoppa upp på några megavärden, utan snarare lägga på ett halvt kilo halm nån gång ibland och se vad som händer :angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Här är det inte så bra just nu.
Hade ute distriktsvet idag för Godi's mage rasade igår, och idag hade han varma hovar. :cry:
Vet hittade ingen puls, men jag har aldrig hittat någon puls på den hästen. Jag tror att hans ådror ligger gömda bakom nåt. :angel:
Och eftersom han inte tyckte att magen lät som den skulle så beslutade jag att han skulle få en spruta för magen, och som även var antiinflammatorisk. Så om det nu skulle vara fång så kan det ju inte skada.

Fick reda på att Godi fått fel mat i onsdags kväll (igen) och misstänker att det kanske inte bara var gräset som utlöste magen. Eftersom han fick fel mat på onsdagkvällen fick han på tok för lite mat. 0,5 kg frukost, 1 kg lunch och 0.5 kg kvällsmat. :cry:

Så nu kommer jag fodra honom själv och behandla honom som om det vore fång för säkerhets skull. Blir han inte bättre så ska han ner till kliniken. Så nu hoppas jag att sprutan gjorde susen.
Jag har lakat ur hans hö och fortsätter med foderjästen (är dock lite osäker på om jag ska det eller inte :confused:), spolar hans ben och promenerar honom. Och imorgon åker munkorgen på innan han går ut i hagen.

Hoppas hoppas att det vänder fort och inte blir något värre än lite ont i magen. :cry:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ta det försiktigt med rörelse (promenader och hage) bara om du misstänker fång, speciellt om han också får antiinflammatoriskt (antar även smärtstillande?). Medicinen kan ju förhindra att du märker ev. fångsymtom!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Usch vad tråkigt! :( Hoppas ni får rätsida på det snabbt.
Det samma gäller sthu, skönt att veterinären också tycker något är fel istället för att bara skicka hem er. Men tråkigt att behöva ha det så öht :(


--

Här går det fortsatt bra. Måste ev ha fårullspad under sadeln nu tills han musklat sig mer. Så det är ju positivt!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ok. Jag frågade om jag skulle kyla benen och då sa vet att jag skulle ut och gå i snön istället. Jag gick ca 15-20 min och spolade lika länge efteråt. Finns ju inte så mycket snö att gå i.

Ska strax åka upp och kolla till honom, och igen imorgon förmiddag. Om han är varm fortfarande imorgon, bör han då stå inne?

Ska ringa till kliniken igen imorgon om han inte är bättre och höra vad de säger.

Då struntar jag nog helt i promenad då, ger ju ändå inte så mycket att skritta en kvart.
Vad tror du om foderjästen? Är det ok att ge?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Varför ger du inte vanlig bakjäst i stället? Den gör mer nytta än foderjästen när det gäller magen. Om du har möjlighet att kyla benen så kan det vara bra om det nu är ett fånganfall på gång (men jag menar inte att det måste vara så)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ok. Jag frågade om jag skulle kyla benen och då sa vet att jag skulle ut och gå i snön istället. Jag gick ca 15-20 min och spolade lika länge efteråt. Finns ju inte så mycket snö att gå i.

Trodde han på fång, men tyckte ändå att du skulle ut och med hästen? Att stå stilla i mjuk snö kan ju vara bra, men knappast att promenera i den om man misstänker ett fånganfall!

Om han är varm fortfarande imorgon, bör han då stå inne?

Om du/ni tror på fång, och hästen får smärtstillande, skulle jag inte släppa ut, nej.

Vad tror du om foderjästen? Är det ok att ge?

Det vet jag inte.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Anledningen till att jag gav foderjäst var att jag hade det i stallet.
Har gett bakjäst innan, men eftersom han behövde något för magen en längre period i somras så köpte jag foderjäst. Det är så svårt att förvara vanlig jäst, och jag har hört lika många som säger att foderjäst är bättre än vanlig, så jag köpte en spann för att prova. Tyckte inte det gav så jättebra resultat i somras, men nu i vinter har det funkat ok. Men har ju inte gett vanlig jäst nu så jag kan inte jämföra.

Igår när han blev dålig funderade jag på att ge vanlig jäst, men affären hann stänga 5 min innan jag hann dit. Och idag verkade ju han bättre i magen, bara det att han var varm istället.

Får åka och köpa jäst imorgon.

Jag har kylt benen idag på eftermiddagen/kvällen. Runt kl 16-17.
Ska spola honom igen imorgon bitti. Och sen får jag se hur det blir om han inte är bättre imorgon får jag spola på lunchen också.


Någon som vet hur ofta man ska spola?
Jag vill spola för säkerhets skull, om det nu skulle vara fång. Det skadar ju inte även om det inte är det.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Trodde han på fång, men tyckte ändå att du skulle ut och med hästen? Att stå stilla i mjuk snö kan ju vara bra, men knappast att promenera i den om man misstänker ett fånganfall!

Nej, han trodde inte att det var fång eftersom han inte hade någon puls och inte visar något när man vänder och han tyckte inte att han var varm, men ljummen. Jag sa att jag aldrig lyckats känna någon puls på honom, att han aldrig brukar vara så varm och han var ju kall som vanligt bak, så jag är inte lika säker. Han tyckte dock att magen inte lät riktigt bra på högersidan och sa att om jag ville så kunde han ge en spruta för magen. Och eftersom sprutan ändå var antiinflammatorisk så skulle den även vara bra för hovarna OM det nu skulle vara så. Han trodde dock inte på fång, utan jag fick uppfattningen att han sa så mer för att lugna mig.
Jag tyckte det var lika bra, och han höll med om att om det är fång så är det ju bra att sätta in behandling med en gång. Så han sa till mig att hålla koll ett par dagar och tyckte inte det skadade att sätta på munkorg i hagen.


Om du/ni tror på fång, och hästen får smärtstillande, skulle jag inte släppa ut, nej.


Jag tror inte att det var smärtstillande, har dock inte fått papper på vad det var han fick. Jag glömde fråga i all oro, det går alltid så fort och det är så mycket man vill fråga så jag glömmer bort hälften. Så jag får ringa imorgon så jag vet vad jag ska säga till kliniken imorgon.

Kommer åka upp till stallet imorgon, har satt upp lapp om att han inte ska gå ut. Om han är bättre imorgon får han gå ut, men han var fortfarande varm nu ikväll så jag misstänker att det blir boxvila imorgon. :(
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu är jag långt ifrån särskilt kunnig om mediciner, men frågan är om det ens finns något antiinflammatoriskt preparat som inte också är smärtstillande?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hur går det?
Det är inte Finadyne hästen får? Det fick jag när jag trodde Figge hade fång förra vintern (nu var det ju inte fång, utan någon slags "allmän smärta" som försvann med 10 dagar Finadyne.. Vet trodde på muskelinflammation).

Hoppas det går bra för er!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vinterpäls...:mad: Man ser ju ingenting... :crazy:

I början av oktober:
P9240019.jpg


Idag:
P1250017.jpg


Viktmåttbandet säger samma, så jag får hoppas att hästen under flera centimeter päls ser ut som hästen för några månader sedan... Suck!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tror du inte att pälsen påverkar det lite dvs att hon i så fall väger lite mindre nu?

Min ponny väger ungefär samma som i höstas men hon har också en hel del päls. I morgon ska jag börja rida igen efter ett uppehåll :) hoppas nu att vädret inte ställer till det.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo, det borde ju vara så... Men, du vet, ibland blir man blind på alla sätt och vis...;)

Har väldig ridabstinens! Hade planerat att rida idag, men det stormar ju en hel del. Antar att det gör det hos er också? Imorgon förmiddag ska vi iväg och hämta 500 kg hö, men får hoppas att det blir okej väder för ridning imorgon eftermiddag i stället!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp