Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han är nog bra i hullet o depån skulle jag rida bort- om han är fräsch.

Han behöver lite mer rumpa... så mer galopp o aktivt arbete är nog det som fattas.
Man skulle behöva klättra nu när djupsnön är väck.:idea:

Jag rider så mycket jag kan och hoppas såklart att depån försvinner av det (om det nu är en depå), men jag börjar tappa tålamodet. Han har ju varit smal ett tag nu (typ 1½ år) och ridits sen i våras.

Jag håller med om musklerna, men tycker ändå det har händt en hel del. Det är klart att det kan bli bättre, men jag tycker att magen har börjat bli okej nu - ingen hängig kulmage längre - eller vad tycker ni?

Rumpan och ryggen behöver mer muskler och jag tränar mycket på att få i gång galoppen, men han orkar verkligen inte gallopera mycket.

Ridbanan går inte att rida på pga för mycket snö och is, så vi är tvungna att rida ute. Men det är ju det vi gillar bäst, så det funkar bra. Jag tränar galopp på dom flesta uteritterna, men det går saaakta framåt.

Rumpan har dock blivit bättre. Det är kul att ha med sambon i bland, för han ser skillnaden, trots att han inte vet någonting om hästar. Han tycker att han har fått mycket mer musklar och själv ser jag ju också att höftbenen inte sticker ut så mycket längre.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Man ska skynda långsamt, lika bra så kanske man slipper överansträngningsskador. :)
Som det så fint heter; Rom byggdes inte på en dag!

Jag har precis fått ordning på min egen kropp (det var en nerv i kläm i ländryggen, mellan T3 och T4 tror jag han sa, som gjorde att jag fick ont i ben och höft) så nu har vi börjat galoppera lite smått vi med. Tyvärr är inte hästen helt som han ska, så det blir inte många steg i taget.. Men jag tänker att är man enveten (och försiktig) kommer det gå ändå.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL...
Räknade lite idag på vad hästen får egentligen, kom fram till 55MJ och 339smbrp. Och då har jag inte räknat med halmen som han pillar i sig okänd mängd av :eek: Hur mycket ger ni era hästar på 400-450kg? Tror inte riktigt han håller hullet på 400kg, men har lite mage på 450kg så idealvikten är väl någonstans däremellan...
Tar jag bort 1 kg hösilage och lägger till 0.6-0.7kg lucern får jag istället 49MJ och 334smbrp. Men tycker nästan smbrp är lite lågt? Och så +1kg halm typ, 53 MJ. Kvot på 6.3, är det OK?
Aldrig haft en så knepig häst, förra islänningen föll tvärtom ur lätt så det var bara att mata på :love:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hur ser han ut i hullet på det foderstatet? Mage, är det tjockismage eller proteinmage eller kanske slappismage (som min islandshäst får så fort han vilat 30 min efter träning, oavsett hull):D

Det är typ vad min shettis äter nu:angel: Fattar ni eller, Moa min fd feta flodhäst käkar hur mycket mat som helst nu, motionerar ingenting mer än koppelpromenader och dessutom står inne på natten. Har gjort så i mer än 4 veckor nu och har inte gått upp någonting vad jag kan känna eller se. Nu ska jag dock dra ner maten liiite och börja motionera igen, hoppas jag. Hon är fortfarande inte helt fräsch (och jag har magsjuka så vi är ett bra team nu, haha) och nu har hon dessutom åkt på stryck i hagen.. dessa djur.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är ganska mycket slappismage just nu :D bara skrittat i 5 veckor så det saknas ju magmuskler. Har precis börjat med galopp och lite trav nu :laugh: Han har lite överhull tycker jag, men inte fet. Ska försöka ta en bild imorgon, funkar inte att ladda in de från mobilen..
Om jag skulle ge 9kg hösilage skulle behoven täckas, men det skulle ge ungefär 61MJ(med lite halm och betfor) och 344smbrp, ingen bra balans
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Du kan inte byta ut mer hösilage mot lusern då?
Eller ge något proteinrikt kraftfoder?

Vet du vad han har fått innan? En kvot på 6 funkar ju för många, inte alls för andra. Så man får nog testa sig fram lite.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Idag har jag varit på kliniken och hämtat medicin till hästen. Han ska få det i 3 dagar, och om han inte är bättre inom 5 dagar så vill de ta prover.

Så nu håller jag tummar och tår att han blir bättre snart!

Han har däremot blivit friskriven från fångmisstankar, och imorgon får han gå ut halva dagen, och de tyckte att han skulle börja motioneras lite lätt. Så idag var vi ute på en liten skrittrunda. Jisses vad pigg han var. Han blir pigg av 2 dagars vila i normala fall. Gissa vad han blev av 3 dagars boxvila. :o
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu har ju jag ett halvblod, men den lilla havren som jag ger ger lust o ork- högoktanigt bränsle för ferraris *reklamen för Shell*. Men jag tränar ju i ridhus skapligt hårt.

KL Jag undrar oxå om Alex har kommit till trav enligt planen:grin:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Nu står lilla Prins på box :( När jag kom upp till stallet för att ta in dom kommer stallägaren och säger att han haltade när hon gav dom middags höet. Varför inte medela det! >_< När jag ska hämta honom så kommer han inte i galopp som han alltid gör annars utan skrittar vääldigt sakta. När han kom till ljuset såg jag att han var nästan blockhalt på vänster fram. När jag gick igenom benet fann jag en spik i hoven :eek: Drog ut den (vilket han tyckte gjorde jätte ont så han stod på 2 ben större delen), Spiken var som tur väl max 1½ cm lång, men då han har så små hovar blir man ändå orolig. Pissblöder när spiken var ute, la jodopaxomslag och lindade hoven. Spiken satt i vita linjen vid traktvinklen. Så imorgon blir det ringa vet. och kolla om han tycker han ska få en stelkrampsspruta. Han haltade iaf nästan inget efter spiken var ute. Hoppas det inte är någon fara :(
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

pappas häst när han hade fång åt ju bara ytterst lite, han var fet men inte så illa som när vi köpte honom, var faktiskt lättare att hålla i bra hull sedan trots tterst lite motion, han fick problem med hovarna efter fånget, då en gammal hålvägg upptäcktes.
Han åt kanske 6 kilo hö om dan total med ja jag kan inte värdena i hvudet. Vi gav aldrig honom kraftfoder efter det för det visade sig att hans mugg som aldrig läkt kom från kraftfoder.
Men han var lika go o glad för det:)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

bra att han blödde, det spolar ju rent lite, men knepigt ändå, spikar kan ju ha en massa skit på sig.
Hoppas det inte blir nåt mer nu..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Var ca 1 mm på spiken som var blodig och den var inte rostig utan den såg mer "ny" ut.
Så hoppas verkligen att det inte blir något mer nu, han får stå med jodopaxomslaget inatt och byter till nytt imorgon. Vågar inte släppa ut honom då det är så blött och lerigt ute. Vet inte om det är rätt eller fel >_>
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vet bara vad han fick förra året, 7kg oanalyserat hö, inte till så stor hjälp ;) Börjar med att byta ut ett kg hösilage. Jag skulle helst ge krafft muskel eller potatisprotein men jag har ca 15kg lusern kvar...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min ponny blir bara slö av havre. Hon blir piggast på att inte äta. :o

Hon får halm och 6 kg blött silage, och lite sojamjöl. Hon är så pigg att hon håller på att krypa ur skinnet.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Är inte rostiga spikar "bättre" än nya annars? Vet bara att pappa sa det när jag tramapde på en spik när han lagt plankan åt fel håll när vi byggde i hästarnas hage:devil:

Usch med spik i vilket fall som helst! Hoppas att han blir bra snabbt och att det inte blir någon jobbig hovböld eller nått!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Sputnik skrev:
hur går det för dig då Alex??
KL Jag undrar oxå om Alex har kommit till trav enligt planen:grin:

Jag har just nu ridförbud efter en operation i måndags och idkar enbart snörpromenader för stunden. Ivrigt nedräknandes tills jag får kravla upp igen, vilket borde bli om 1 - 2 veckor. Det blir dock skritt i minst några veckor till då. Jag lyckades efter stenhårt förhandlande med opererande läkare få ner ridförbudet från 2 månader till 2-3 veckor OM jag lovade en helsikes massa saker, som i princip gick ut på korta, lugna, kontrollerade skritturer..

Jag nämnde inget om att det var en unghäst utan lovade dyrt och heligt att 'bara skritta 15 minuter' :devil:

Innan op fungerade det enligt plan, men vi var/är inte framme vid trav än så även utan avbräcket för operationen så hade det inte varit någon trav nu.

Dock, just nu är ridförbudet nästan 'skönt'. Det stressar mig då det satt käppar i hjulen för igångsättningsplanen, men det är rätt påfrestande mentalt privat, men en mycket, mycket tråkig och tung sjukdom på en nära anhörig mitt i allt med.

I övrigt så jag törs knappt skriva det, men herrn mår prima, rör sig fint och håller vikten. Jag har avancerad fångnoja iom att det är februari (då det slog till förra året), och har därför medvetet avstått från att skriva ngt om hur bra saker flyter på - då kan man ge sig f*n på att det går åt skogen..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hur mycket ger ni era hästar på 400-450kg?

Lillen ( ca400 kg idealvikt) kan NUMERA äta rätt ordentligt jmf med när han bantade. NU äter han ca 47 MJ, han väger skulle jag tro strax över 400 kg, 410 - 420 skulle jag tro. Hullet helt okej men jag vill pga IR och att han haft fång eg ha honom i det nedre intervallet av normalhull, dvs helst åt det nästan för tunna hållet, så han skulle inte dö av att tappa ner till strax under 400).

När han bantade, så var det 35 - 40 MJ som krävdes.

Fått ca 270 gr protein som minst (underhållsbehov för 400 kg), men får just nu 363 gr. För hans del spelar det ingen roll för hullet med proteinöverskott eller ej. (Shettisen däremot håller vikten nere bättre med mer SRP)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp