Sv: Uppdrag bantning del 4
De behöver inte utfodras 6 ggr/ dag. Kan man... så är ju det bra. men...
De behöver ha mat såpass ofta att de inte står med tom mage utan mat mer än 4 h i sträck.
Det kan t o m vara av nytta att de någon gång får äta sig lite mer mätta.
Hrm, de äter sig aldrig mätta dessvärre. De får som sagt mat 6 - 10 - 14 - 18 - 22 och 02.
De första fyra fodringarna får shettisen 0,8 kg blött silage, Lillen får 1 kg blött silage. Per fodring då alltså. Detta är slut inom 10 minuter. Sen står de helt utan mat (och inte mätta heller, men man kan inte få allt) tills nästa fodring, som tar slut på 10 minuter.
22 så får Lillen 2 kg, och shettisen får 1 kg. Lillens mat är slut på maximalt 20 min, och då är tiden för att äta upp den symboliska kraftfodergivan inräknad också.
02 får de 2 resp 1 kg, i finmaskigt hönät. Lillens är slut på under en halvtimme.
Förr fick de sista målet kl 22, de fick då¨5 resp 2 kg. Lillens mat var slut på mindre än en timme, shettisens på en dryg timme. Dvs sen stod de hela natten utan minsta lilla strå att äta under 7 timmar. No need to say att det var både boxgnagt och omkringrört i bädden. Och huuuungrigt.
De flesta hästarna i S. får sitt kvällshö tidigare är 22 o de klarar sig fint.
De får mest troligt andra givor och/eller äter långsammare. Eller, det finns ju folk till allt, så finns säkert hästar som står utan mat mellan långt innan midnatt och till morgonen. Alla som vet något alls om hästmagar inser hur obra det är.
Du är lite rolig som pratar om 'bara bra de inte får äta sig mätta någon gång'. Hade du läst något alls av det jag skrivit och som du så gärna kritiserar så får mina tyvärr aldrig äta sig mätta, och det är en av de saker jag verkligen sörjer. Även om det är svårt att göra något åt. Det var lättare när jag kunde ge halm, men mätta var de inte då heller.
Så, måste jag välja mellan att de ska stå utan mat 8 -9 h i sträck, och att behöva öka maten och krascha dieterna, ja då kraschar jag dieterna. Men jag hoppas hitta en kompromiss.
Tillägg förresten - att alla problem löser sig om de motioneras mer så de kan äta mer är tyvärr bara en vacker illussion. Lillen kommer ALDRIG någonsin kunna äta så han blir nöjd/han får en vettig tuggtid. Han äter för fort och för gärna för det, så om jag så kunde DUBBLA hans mat imorgon utan att han la på sig, kvarstår precis samma problem, hur jag ska lösa fodringarna när jag inte är hemma så han inte står utan mat i en massa timmar.
När han hade lärt sig att överlista nattnätet, och de gick in 18 så han fick 18-fodringen i finmaskigt nät. Så han åt upp sin 18-fodring, halm och silage blandat noga i nätet, PLUS tog ner de 2 kg som var tänkt för natten och i finmaskigt nät. Och åt upp vartenda strå i BÅDA näten på under 2 timmar.. ger visst perspektiv på hur fort maten försvinner, och hur lite hjälp ens en dubbling av maten skulle vara.