Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Låter läskgit det där? Lite som att friska personer tar ADHD-medicin, man blir ju överpigg och energisk då.

Kan iaf rapportera om att pålle är go och gla kexchokla igen :) Köpte en säck lucern för det var det enda han ville äta i fredags så tänker nog faktiskt fortsätta med det utan att sänka höet. Jag tror värden och kvalité på vårt hösilage varierar ganska mycket så det kan nog vara skönt med lite stabila värden på lucernet nu när magen varit dålig.

Vad skönt! Kan du rida igen nu då?

*kl*
Prinsen är sig själv igen och piggare än någonsin XD Gick en runda med honom idag och han fick gå med bootsen på och då va det inte ett enda stappligt steg och han bockade även några gånger :p
Magen tycker jag även blivit mkt mindre :D
32133657.jpg

Supersöt ju:love::love::bump:

Han får vila lite till, får se hur lång tid det tar. Men helt klart på bättringsvägen :)

Men varför någon form av fritillgång och varför lösdrift?

För att lösa den praktiska situationen i och med mammas cancerdiagnos. Jag jobbar ju skift, dag/kväll/natt (ganska långa pass med, 10h, 7 h resp 12 h. Kommer något uddapass på 14 h och 24 h med. Och så har jag 1½ h resväg enkel väg) och mamma sköter ju djuren åt mig när jag jobbar.

Men när hon inte kommer kunna det (och det kommer ske snart) pga behandlingar och/eller operation, måste jag ju hitta en annan lösning. Och lösdrift och någon form av fri tillgång - för att få bort fodringarna - är det bästa (eller minsta dåliga..) jag kommer på.

Men jag får bara inte ihop det vettigt MJ-mässigt :crazy:

När jag är ledig är det ju inga problem, då kan allt rulla på som vanligt med box nattetid och begränsad portion var 4:e timme. Men när jag jobbar..

Tror du det kan funka med småsmåsmå-maskiga hönät och halm?

Jag lägger ut ett nät med 3 kg halm till våra två, det räcker minst ett dygn oftast mer. Smidigt! Nätet har 2*2 cm rutor.

Hej!

Kan du inte bygga fler såna matstationer då? Så har ponny dessutom nåt att göra när han försöker klura ut hur de fungerar??

Han kan stå under alla upphängda nät hela dagarna;-).

Jobbig situation, det är svårt när nåt som fungerar inte längre går att göra. Själv blev jag just av med en av mina motionshjälpare, hon ville rida mer.. Och det skulle hon ju få göra så snart häst var frisk.. Blä! Så nu får jag allvarligt börja fundera över sjukhage till min raring så hon går ner i vikt ordentligt.. (hur det nu ska gå till när det inte finns halm att få tag i..)

/Lavinia

Det är en ekonomisk fråga, en sån timer kostar 3000 kr/st.

Hade jag en bunt sådana, så skulle jag kunna göra en radda mathagar och sätta grindtimer på vardera. Men ekonomin tillåter inte några utlägg i den storleksordningen just nu dessvärre. Det räcker ju tyvärr inte bara med en utan skulle krävas minst 4 st. Satt och räknade på hur många jag skulle behöva minst 4 st till. Ett dagpass t ex, jag kan slänga ut dem vid 06 och ge mat. Sen behöver 'något' ge dem mat 10, 14 och 18. Ett nattpass kan jag ta in och ge dem 18, sen behöver de mat 22, 02 fixar systemet jag redan har, och sen behöver de mat 06. Ett kvällspass så krävs 14 - 18 - 22.

Så, det blir helt enkelt för mkt pengar, jag har inte råd med 9 - 12 000 kr, utan var bara att fundera vidare. Men på ett eller annat sätt ska jag väl få ihop något så de slipper svälta, men jag behöver nog krascha dieten dessvärre.

Ah.. Ok, då förstår jag..

Nej det finns ju en gräns för vad man har råd med..

*börjar direkt fundera över hur man kan bygga en själv billigare...*

Jobbigt läge oavsett..

Hoppas det löser sej till det bästa!

/Lavinia

Funderar (igen ;))

Lucernpellets, kan man räkna in det i torrsubstansgivan?
Som jag lärt mig handlar det framförallt om fiberinnehåll, så då borde lucernpellets gå att räkna in där. Det är ju trots allt ett grovfoder, om än pelleterat.
Men samtidigt säger något mig att det kanske inte blir riktigt rätt..

Är jag helt ute och cyklar? Någon som vet hur det ligger till?

Då förstår jag varför.
Men en timer har du redan, och sen lite småmaskiga hönät med halm som de kan pilla på så kanske det räcker att de får mat först om 6 timmar. (sthus nät verkar ju funka, hon hade väl beställt?)
om du då ger de mat när du sticker vid sex, timern ger de mat vid 12 och du är hemma vid 18? Allt silage i nät också.... Det vore så synd om lilla grå skulle börja gå upp igen nu när han är så fin!
Tråkigt att din mamma är sjuk!

Då förstår jag varför.
Men en timer har du redan, och sen lite småmaskiga hönät med halm som de kan pilla på så kanske det räcker att de får mat först om 6 timmar. (sthus nät verkar ju funka, hon hade väl beställt?)
om du då ger de mat när du sticker vid sex, timern ger de mat vid 12 och du är hemma vid 18? Allt silage i nät också.... Det vore så synd om lilla grå skulle börja gå upp igen nu när han är så fin!
Tråkigt att din mamma är sjuk!

Jag är hemma 20..

Sen fungerar inte 6 h heller utan att öka ättiden. De får ju 0,8 resp 1 kg silage per giva dagtid, slut på sådär 10 min, 20 med finmaskigt nät.. Halm är inte så mycket hjälp, dels bör Lillen inte äta det - men jag har tänkt tanken ändå nu, jag kommer ju behöva 'chansa' någonstans, men han äter det lika fort när han är hungrig dessvärre.

Men får grubbla lite till helt enkelt.

Funderar (igen ;))

Lucernpellets, kan man räkna in det i torrsubstansgivan?
Som jag lärt mig handlar det framförallt om fiberinnehåll, så då borde lucernpellets gå att räkna in där. Det är ju trots allt ett grovfoder, om än pelleterat.
Men samtidigt säger något mig att det kanske inte blir riktigt rätt..

Är jag helt ute och cyklar? Någon som vet hur det ligger till?

Jodå det räknas in.

Jag räknar in både lucern och happy hoof i TS.

De behöver inte utfodras 6 ggr/ dag. Kan man... så är ju det bra. men...

Får man ändrade rutiner så följer hästarna lätt med i dem.

Det kan t o m vara av nytta att de någon gång får äta sig lite mer mätta.

De flesta hästarna i S. får sitt kvällshö tidigare är 22 o de klarar sig fint.

Gör inte allt så omöjligt o gå tillbaka till att tycka synd o börja göda dem igen.

Hästar i S. har fler vällevnadssjukdomar än bristsjukdomar- vilket det inte ens skulle handla om.

Börja istället planera igångsättningarna. Lägg energin på det:idea:

Får du till det kan de äta mer- alla problem löser sig:bow:

*kl*
Prinsen är sig själv igen och piggare än någonsin XD Gick en runda med honom idag och han fick gå med bootsen på och då va det inte ett enda stappligt steg och han bockade även några gånger :p
Magen tycker jag även blivit mkt mindre :D
32133657.jpg

Vilken söt.:love:

Visst är det inte bara en illusion att han har blivit mindre:confused:

De behöver inte utfodras 6 ggr/ dag. Kan man... så är ju det bra. men...

De behöver ha mat såpass ofta att de inte står med tom mage utan mat mer än 4 h i sträck.

Det kan t o m vara av nytta att de någon gång får äta sig lite mer mätta.

Hrm, de äter sig aldrig mätta dessvärre. De får som sagt mat 6 - 10 - 14 - 18 - 22 och 02.

De första fyra fodringarna får shettisen 0,8 kg blött silage, Lillen får 1 kg blött silage. Per fodring då alltså. Detta är slut inom 10 minuter. Sen står de helt utan mat (och inte mätta heller, men man kan inte få allt) tills nästa fodring, som tar slut på 10 minuter.

22 så får Lillen 2 kg, och shettisen får 1 kg. Lillens mat är slut på maximalt 20 min, och då är tiden för att äta upp den symboliska kraftfodergivan inräknad också.

02 får de 2 resp 1 kg, i finmaskigt hönät. Lillens är slut på under en halvtimme.

Förr fick de sista målet kl 22, de fick då¨5 resp 2 kg. Lillens mat var slut på mindre än en timme, shettisens på en dryg timme. Dvs sen stod de hela natten utan minsta lilla strå att äta under 7 timmar. No need to say att det var både boxgnagt och omkringrört i bädden. Och huuuungrigt.

De flesta hästarna i S. får sitt kvällshö tidigare är 22 o de klarar sig fint.

De får mest troligt andra givor och/eller äter långsammare. Eller, det finns ju folk till allt, så finns säkert hästar som står utan mat mellan långt innan midnatt och till morgonen. Alla som vet något alls om hästmagar inser hur obra det är.

Du är lite rolig som pratar om 'bara bra de inte får äta sig mätta någon gång'. Hade du läst något alls av det jag skrivit och som du så gärna kritiserar så får mina tyvärr aldrig äta sig mätta, och det är en av de saker jag verkligen sörjer. Även om det är svårt att göra något åt. Det var lättare när jag kunde ge halm, men mätta var de inte då heller.

Så, måste jag välja mellan att de ska stå utan mat 8 -9 h i sträck, och att behöva öka maten och krascha dieterna, ja då kraschar jag dieterna. Men jag hoppas hitta en kompromiss.

Tillägg förresten - att alla problem löser sig om de motioneras mer så de kan äta mer är tyvärr bara en vacker illussion. Lillen kommer ALDRIG någonsin kunna äta så han blir nöjd/han får en vettig tuggtid. Han äter för fort och för gärna för det, så om jag så kunde DUBBLA hans mat imorgon utan att han la på sig, kvarstår precis samma problem, hur jag ska lösa fodringarna när jag inte är hemma så han inte står utan mat i en massa timmar.

När han hade lärt sig att överlista nattnätet, och de gick in 18 så han fick 18-fodringen i finmaskigt nät. Så han åt upp sin 18-fodring, halm och silage blandat noga i nätet, PLUS tog ner de 2 kg som var tänkt för natten och i finmaskigt nät. Och åt upp vartenda strå i BÅDA näten på under 2 timmar.. ger visst perspektiv på hur fort maten försvinner, och hur lite hjälp ens en dubbling av maten skulle vara.

Senast ändrad:

Det finns ju lunchgrindar som är lite billigare. Den vi har kostade bara ca 800 kr och är superenkel även vintertid att montera. Den enda nackdelen är att den har en maxtid på 6 timmar men den skulle ju kunna användas till första och kanske andra målet mat om du köper två såna. Sen tar din andra timer ett senare mål:idea: Då har du tre mål lösta och du själv kanske ger ett mål innan du åker och jobbar så är ju fyra mål lösta:). Sen hur du ska lösa återstående mål är ju trixigare om du jobbar riktigt långa pass.

Hoppas det löser sig för dig, hästar och mamma!

Urkella, visst har han väl gått ner i vikt sötnosen:)

Jo, men nackdelen där är att de bara går att vrida upp till 6 h efter man ställer dem. Och ställer jag då kl 06, så kan en sådan fodra kl 10-fodringen. Men sen om jag ska använda dem till 2 fodringar får jag fodra igen kl 12.

Vet inte om vi kollat på samma, men de jag kollat på är Buffé och Feed-X. Buffé kostar 1200 kr + frakt. Plus då kabel (går ett antal meter, vet inte exakt dock, men minst 50 meter, a 8 kr/m = 400 kr), och då en kopplingsbox - som jag inte har en aning vad den kostar. Så minst 1600 kr + frakt + kopplingsbox. Och det löser då en fodring, och hjälper inte att köpa fler. Himla synd det inte var/är längre timer på dem.

Feed-X kostar 1375 kr, 6 h timer där med, men behövs ingen el. Dock kommer en liten grå ponny här överlista Feed-X på en kvart - fjorton dar iom hur handtaget är fäst. (Bara påhakat på en liten ganska plan krok. Lätt match att lyfta av handtaget för en grå hästmule alltså)

KGL produkter/hästtema har en billigare, 1500 kr, men dålig info exakt hur den fungerar och vad som ingår. Står heller inte hur lång timer för den nätdrivna, men den batteridrivna (funkar dåligt med den typen av batterier på vintern dock) har 12 h timer och då börjar det ju bli funktionellt.

Ska höra lite med min bror dock, hur svårt och/eller dyrt det skulle vara att göra en hembyggd lösning. Jag måste försöka kolla på om det övht fungerar med en grind dessutom - den kan ju bara släppa en tråd, och det är en viss storleksskillnad på de två herrarna, så risken finns Emil endera går under eller Lillen över. Fast det måste jag mäta och se lite, kanske går att hitta en höjd som passar båda. Men kvarstår gör det med priset och antalet timmar. Det är ju det suveräna med den jag har, att det är digital timer och kan ställas in upp till en vecka framåt om man vill.

Sen finns ju Sesames lösningar samt lunchboxen - men där börjar det kosta på allvar.

Tillägg: och nu gick det från skit till katastrof. Den är spridd, de kan inte operera och det är strålning + cellgift, och sjukhusvistelse 2 mån. Paniiiik...

Senast ändrad:

Jättetråkigt med din mamma, förstår att ni alla har det enormt jobbigt nu:(

Priserna har höjts sen vi köpte vår ser jag. Men vi har feed X och jag tog bort själva handtaget och slog en liten ögla på repet och fäste den på kroken på timern så tråden blev strömförande för även jag har en liten grå en....:cool:

Vet inte om du missuppfattade men om man köper två grindar (jag räknade då iofs på det priset jag gav, ca 800krx2 st som inte är så farligt dyrt) så om du själv ger kl 6 målet, vrider upp båda grindarn den ena på 3 timmar den andra på 6 timmar. Då får hästarna mat kl 6, kl 9 och kl 12 och sen tar din gamla grind vid kanske kl 16? Och om du är hemma igen kl 20 så ger du ytterligare ett mål direkt och laddar matfållorna igen.

Tror Feed X har kommit med en grind med två trådar så det funkar för alla storlekar men då kostar de nog någon hunding till är jag rädd....

Och missminner jag mig inte helt så finns det lösa timrar för den händiga för några hundralappar bara.

Han var verkligen en rund liten boll innan XD Nu har han börjat få lite ben ^^
Så här slank blir han när han sträcker på sig :D Tror att det är lagom att sträva efter hur han ska se ut när han är i hull och form sedan :p Här ser man verkligen att han är av smäckrare modell av shettis. Förutom halsen då XD

32133658.jpg

Så fin han är!!:bump:

Men var han så tjock från början? Kommer ihåg att det mest var bilder uppifrån, kan ju bli lite konstiga vinklar på visa kort. För det var la inte så länge du visa en sån bild? Tiden går så himla fort , så det kanske det är!:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka