Sv: Uppdrag bantning del 4
Jag vet ju att du aldrig lyssnar på andra förslag rörande ngt. Allt annat än ditt sätt är inte genomförbart..
Om de äter en halvtimme så skulle inte 5 timmar mellan fodringar vara hela världen. På intervallet 4h. är ättiden inkluderad.
Fast just nu är det
du som inte lyssnar/läser? 4 h eller 5 h, det gör ingen skillnad för problemet med hur lösa fodringar, det är fortfarande ett antal fodringar per dag/natt att lösa.
4 h utan mat är utefter hur länge hästar frivilligt går utan mat, dvs det är redan där utstretchat från idealet. Sen dör de knappast av 5 h mellan målen heller, även om det är sämre. Men att dra ut det till 5 h mellan målen löser ju tyvärr ingenting, grundproblemet kvarstår.
Och med tanke på resterande nedan, så det är ju du som inte lyssnat/läst som sagt?
Man kan ge träd o kvistar som sysselsättning o gnagtid.
Sprid ut höt i hagen.
De har halva hagen full med sly som de gnager på. Det ger dock ingen tuggtid eller något i magen, och kan inte ersätta en fodring dessvärre.
Att sprida ut maten till Lillen har jag svarat dig om tidigare - det ger inte längre ättid. Han stressäter då, kastar i sig på ett ställe, iväg till nästa och kastar i sig det. Med en hög äter han långsammare och har mer ro. Shettisen äter i en hög iom att han äter inne i sin lösdrift för att få ha maten ifred från Lillen som annars drar i sig sin portion och tar det shettisen (som äter långsammare) har kvar. Dvs mer mat i Lillens mage.
Har för mig förut att du skrev att de fick frukost när du kom hem från jobbet efter natt- ca niosnåret. Då är det väl en sak. då fick de inte heller mat kl. 02 o klarade sig.
Nix, det har de aldrig fått. Jag är iofs inte ens hemma 9, men 9.15 sommartid och 9.30 - 9.45 vintertid. Men frukosten när jag jobbar natt har de alltid fått av mamma. Det senaste de fått frukost under diet-tid är kl 8.
Genom att lägga till fodringen kl 02 kunde jag minska givan, men hästar som inte gnagde sönder boxen och grävde i bädden. Det gjorde han alltså vid nattamat kl 22 och frukost kl 08, och 5 kg silage kl 22.
Hur vet du att det inte är överskottsenergi o tristess bara som gör att de lever om?
Har de sagt att de vill ha mat?
Det vill de nog alltid ha.
Helt enkelt för att har de mer att äta, som t ex när jag hade halm och det var halm kvar på morgonen, så är det utmärkt nöjt och lugnt. Skrev om det någon gång när Lillen kommit ur sin box och käkat en massa silage. Han var en helt annan häst hela den dagen, intresserad av vad jag gjorde, kelig osv även vid fodring. Märks även sommartid när de gått och gnagt i sig gräs, det är inte alls lika stressat kring mat då, utan betydligt mer socialt.
Folk har erbjudit dig att köpa fin halm.
Du har inte lyssnat... Jag HAR kanonfin halm, men det hjälper ju inte ett enda dugg. Lillen får inte äta halm. Det hjälper ju tyvärr inte hur fin den än är, han ska inte äta halm. Nu har de fått halm ute de dagar jag behövt följa med mamma till sjukhuset osv, men det är en enorm chanstagning (sist började han hosta..), och inte en permanent lösning, just för han inte ska ens titta på halm eg.
Släpp ut dem tidigt så slipper du nog det. De gick väl bara ute mellan 10- 18... av ngn säregen anledning. Då skulle mina som rids oxå vilja ut mer.
Inte löser jag det genom att ge dem mer mat som tröst.
Och igen, du har inte lyssnat. De går ute 10 - 18 under grässäsong, vintertid går de ute som minst 10 - 22, ofta mer. Dvs de går nu ute minst 10 - 22, ofta mer, och har så gjort i månader.Senaste veckan så har de gått ute 8 - 22, 6,30 -21,30, 8-22, 10-23, 10-22, 9 -23 samt igår 6 - 23.
Så, vem är det som inte lyssnar egentligen?