Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Enligt uträkning har han tappat ca 5 kg bara :p Men då han är så pass liten (80cm) är ju det endå ganska mycket tycker jag :D

Underbar: Han har ju inte varit fet så, dvs inga fettdepåer på hals och rumpa. Men han var väldigt bukig och magen var mjuk som en svamp för att den var fet undertill eller hur man kan säga :p Han tappade nog ganska mkt när han stod sjuk för 14 dagar sedan då han knappt åt på 4 dagar. Ja tiden går fort, har haft honom i 2 månader nu, känns som att det var igår han kom XD

Senast ändrad:

Jag vet ju att du aldrig lyssnar på andra förslag rörande ngt. Allt annat än ditt sätt är inte genomförbart..
Om de äter en halvtimme så skulle inte 5 timmar mellan fodringar vara hela världen. På intervallet 4h. är ättiden inkluderad.

Man kan ge träd o kvistar som sysselsättning o gnagtid.
Sprid ut höt i hagen.

Har för mig förut att du skrev att de fick frukost när du kom hem från jobbet efter natt- ca niosnåret. Då är det väl en sak. då fick de inte heller mat kl. 02 o klarade sig.

Att de gnager inne går att hjälpa med att lägga in ett träd.
Hur vet du att det inte är överskottsenergi o tristess bara som gör att de lever om?
Har de sagt att de vill ha mat?
Det vill de nog alltid ha.

Folk har erbjudit dig att köpa fin halm.

Släpp ut dem tidigt så slipper du nog det. De gick väl bara ute mellan 10- 18... av ngn säregen anledning. Då skulle mina som rids oxå vilja ut mer.
Inte löser jag det genom att ge dem mer mat som tröst.

Jag vet ju att du aldrig lyssnar på andra förslag rörande ngt. Allt annat än ditt sätt är inte genomförbart..
Om de äter en halvtimme så skulle inte 5 timmar mellan fodringar vara hela världen. På intervallet 4h. är ättiden inkluderad.

Fast just nu är det du som inte lyssnar/läser? 4 h eller 5 h, det gör ingen skillnad för problemet med hur lösa fodringar, det är fortfarande ett antal fodringar per dag/natt att lösa.

4 h utan mat är utefter hur länge hästar frivilligt går utan mat, dvs det är redan där utstretchat från idealet. Sen dör de knappast av 5 h mellan målen heller, även om det är sämre. Men att dra ut det till 5 h mellan målen löser ju tyvärr ingenting, grundproblemet kvarstår.

Och med tanke på resterande nedan, så det är ju du som inte lyssnat/läst som sagt?

Man kan ge träd o kvistar som sysselsättning o gnagtid.
Sprid ut höt i hagen.

De har halva hagen full med sly som de gnager på. Det ger dock ingen tuggtid eller något i magen, och kan inte ersätta en fodring dessvärre.

Att sprida ut maten till Lillen har jag svarat dig om tidigare - det ger inte längre ättid. Han stressäter då, kastar i sig på ett ställe, iväg till nästa och kastar i sig det. Med en hög äter han långsammare och har mer ro. Shettisen äter i en hög iom att han äter inne i sin lösdrift för att få ha maten ifred från Lillen som annars drar i sig sin portion och tar det shettisen (som äter långsammare) har kvar. Dvs mer mat i Lillens mage.

Har för mig förut att du skrev att de fick frukost när du kom hem från jobbet efter natt- ca niosnåret. Då är det väl en sak. då fick de inte heller mat kl. 02 o klarade sig.

Nix, det har de aldrig fått. Jag är iofs inte ens hemma 9, men 9.15 sommartid och 9.30 - 9.45 vintertid. Men frukosten när jag jobbar natt har de alltid fått av mamma. Det senaste de fått frukost under diet-tid är kl 8.

Genom att lägga till fodringen kl 02 kunde jag minska givan, men hästar som inte gnagde sönder boxen och grävde i bädden. Det gjorde han alltså vid nattamat kl 22 och frukost kl 08, och 5 kg silage kl 22.

Hur vet du att det inte är överskottsenergi o tristess bara som gör att de lever om?
Har de sagt att de vill ha mat?
Det vill de nog alltid ha.

Helt enkelt för att har de mer att äta, som t ex när jag hade halm och det var halm kvar på morgonen, så är det utmärkt nöjt och lugnt. Skrev om det någon gång när Lillen kommit ur sin box och käkat en massa silage. Han var en helt annan häst hela den dagen, intresserad av vad jag gjorde, kelig osv även vid fodring. Märks även sommartid när de gått och gnagt i sig gräs, det är inte alls lika stressat kring mat då, utan betydligt mer socialt.

Folk har erbjudit dig att köpa fin halm.
Du har inte lyssnat... Jag HAR kanonfin halm, men det hjälper ju inte ett enda dugg. Lillen får inte äta halm. Det hjälper ju tyvärr inte hur fin den än är, han ska inte äta halm. Nu har de fått halm ute de dagar jag behövt följa med mamma till sjukhuset osv, men det är en enorm chanstagning (sist började han hosta..), och inte en permanent lösning, just för han inte ska ens titta på halm eg.

Släpp ut dem tidigt så slipper du nog det. De gick väl bara ute mellan 10- 18... av ngn säregen anledning. Då skulle mina som rids oxå vilja ut mer.
Inte löser jag det genom att ge dem mer mat som tröst.
Och igen, du har inte lyssnat. De går ute 10 - 18 under grässäsong, vintertid går de ute som minst 10 - 22, ofta mer. Dvs de går nu ute minst 10 - 22, ofta mer, och har så gjort i månader.Senaste veckan så har de gått ute 8 - 22, 6,30 -21,30, 8-22, 10-23, 10-22, 9 -23 samt igår 6 - 23.

Så, vem är det som inte lyssnar egentligen?

Men jag tror faktiskt att slytuggande ger vad de behöver för magaktivitetens skull. Ingen näring men det lilla som behövs. Jag hade ju inte skog men jag brukade åka och hämta sly att ha i hagen för att de skulle få tugga. Jag tror faktiskt att det är hälsosamt för hästar att inte få näringsrika grejeor dygnet runt, mer naturligt och vildhästlikt. Så har de bara sly i hagen så kan du ha längre mellan fodringarna som de är ute.
Jag vet dock inte hur sly är med tanke på IR/fång?

Fast de får inte i sig någon mängd fiber av slyet, och inget som skyddar magen mot t ex magsår. Däremot är det enormt bra födosöksterapi. De är lika hungriga vid matdags med sly som utan sly, men skillnaden är t ex att de kommer springande vid matdags, och inte står och väntar med maten t ex.

Såg ju precis samma sak när det kom grönt i hagarna och de fick gå och 'gnaga' med munkorgarna. De fick inte i sig mer än kanske 5 små strån i timmen, dvs ingen fiber och inget för magen att jobba med. Men rent mentalt var det en enorm fördel, just att de kunde födosöka och just gnaga i sig 5 strån i timmen. Gjorde noll rent fysiskt och för hunger etc, men underverk mentalt.

Så sly är helt klart en tillgång, men det ersätter inte en fodring för mina som har så extremt kort tuggtid och små givor. Om de haft större givor, och fått äta sig mätta osv, då däremot tror jag slygnagande kan ersätta t ex en lunchfodring. Dvs de får frukost klockan 8, som de först kan äta sig mätta på, och sen 'städa' efter. Dvs när det är soprent och de slutat 'plocka' så är klockan 11. Och sen får de knapra sly etc, och så kommer nästa mål mat klockan 16, och de får således ingen lunch. Där skulle jag absolut inte ha problem att slopa lunchen.

Men mat kl 8, soprent 8.20. Ja då räcker inte sly långt.

Det finns inget klart svar ang IR så, men mina och flera andras har utan problem kunnat gnaga bark på utvalda träslag utan återfall/bakslag. Däremot ska man vara försiktig med att fälla hela träd eller låta dem äta större mängder sly med knoppar. Själva knopparna kan tydligen vara lika sockerrika som gräs eller värre om man har otur. Eller så är de helt okej, men det går lika lite att 'veta genom att titta på det' som gräs. Jag försöker ge mycket bark och lite knoppar när de får/når sly. Dvs de får hjärtans gärna barka stammar, men jag är försiktig med hur mkt knoppar de får/kan få i sig. Det är ju mest ett problem med fälld, inslängd sly dock. Den som står i hagen är ju rätt hårt efterhållen sen många år. Och de små skott som kommer sommartid klipper jag av regelbundet. De är svåra få in i munkorgarna då de är så mjuka, så jag hinner beskära bort det mesta innan munkorgarna åker av när snön kommer, så där blir det 99% barka stammar.

Med mer knoppar och små späda kvistar där d eäter upp hela blir det ju dock en annan sak mat/fibermässigt, men det är en risk jag inte törs ta just pga sockerchansningen.

Problematiskt..
Min vän hade i många år islandshästar som man ju måste banta som faaan. Hon hade dessutom en fånghäst och hela flocken fick anpassa sig efter den (lösdrift). Hon hade samma problem som dig, att de aldrig fick känna sig riktigt mätta och hon körde med timer som öppnade grindar i hagen etc.
Men med åren så kom hon på att de verkade trivas bättre när de fick ett stort mål om dagen, så att de fick uppleva mättnadskänsla en gång i varje fall. Så hon gav dem om jag inte minns fel 2 kg var 3 ggr om dagen och 4 kg var 1 gång om dagen och de stora målet satte hon där hästar naturligt äter som mest, om jag inte minns fel så är det i gryningen. Hon fick mest harmoni på dem på det viset tyckte hon. Och hon är PETIG.

Jag förstår absolut tanken, och har inget emot den i sak. Men det där är helt andra mängder än det handlar om här dessvärre. Och ffa Lillen är problematisk då han äter så hialöst fort - alltså även ostressad etc, han är en liten tuggmaskin. Shettisen är mer 'normal'.

Skulle jag ge, rent teoretiskt bara för exemplet, jag vet det inte var det du menade, hela dagsgivan på en gång. Så shettisen skulle äta en stund, går därifrån och pula med annat, återvända och äta etc. Det skulle ju vara slut långt innan man önskat men ändå räcka en bra bit in på dagen och utan problem över lunch. Men Lillen, han skulle dra i sig hela dagsgivan på en gång. Sen vara väldigt mätt och belåten - ett tag.

Vi talar alltså för Lillen, stor D-ponny, en totalgiva per dag som motsvaras av under 5 kg hö. Dvs även om man splittar det i 3 större mål - så är målen fortfarande pyttesmå. Det är där det är så svårt när man läser att förstå och sätta sig in i det tror jag? Just för man även när man tänker begränsad giva räknar med en mer normal giva.

Just att det blir så förbenat små givor är ju en av flera anledningar till att jag ger silage, och gärna blött dito. Det blir så extremt svårt att fördela knappa 5 kg hö över dygnet på något vettigt vis, ens om jag gav morgon - lunch/em - natt och thats it. Det skulle liksom bli 1 kg morgon, 1 kg lunch/em och 3 kg natt. Och på tok för många h utan mat, och inte ens i närheten av att bli mätt något mål.

Shettisen är MYCKET enklare. Om jag t ex ger honom 3 kg till natten (silage alltså) mot normalt 2 kg, så då räcker det där extra kilot långt in på natten - även om de 2 kg han får normalt är slut innan midnatt. Medan att ge Lillen 1, eller för den delen 2, extra kilon gör att maten räcker 10 - 20 minuter längre i direkt anslutning till fodringen. Däremot om jag kunde ge Lillen 6 kg silage till natten, så det skulle inte räcka lika länge som shettisens enkilosökning, men då skulle det göra skillnad. Men där är dieten spräckt in absurdum. Det är lite lika med halm på den tiden jag kunde ge det. Att byta ut silage mot halm gav inte mer ättid, sålänge han är hungrig går det lika fort. Men om man la på halm ovanpå silagegivan, istället för att öka silaget, så kunde man hitta halmstrån i boxen på morgonen eller i hagen till lunch. Men det gällde att man kom över TS-gränsen för när han börjar känna sig hyfsat nöjd, och inte bara 'hungeräter', i de lägena tror jag man skulle kunna mata honom med frigolit. Men har han fått äta så han är hyfsat nöjd, om än inte mätt, då slog han av på tempot och plockade i sig halm och det räckte mycket längre. Om du hänger med hur jag menar? Det är jättesvårt förklara, och jag skulle inte fatta det om någon försökte förklara och jag inte haft Lillen.

Ja det är samma problem som hon jag skrev om hade så jag är van vid resonemanget:-).
Du skrev på den tiden du kunde ge halm? Är halm inte ok för IRhästar? eller är det för att kvoten blir fel?

Kom på en sak som denna dam oxå sa. Hon konstaterade genom åren att hästar med anlag för IR/fång ÄLSKADE maskrosor, gick och knipsade av den gula blomman och då var det fara på färde. Hon lärde sig att hon kunde bromsa det genom att i god tid ge magmedecin när hon såg maskroseknaprandet öka. De friska hästarna ratade maskrosblommorna.
Hon blev med åren rätt bra på att utrota dem i sina hagar.

Maskrosor ligger ju rätt högt i fruktan, så inte så konstigt kanske att de gärna äts. Nu är ju nog inte IR-hästar mer förtjusta i socker än icke-IR, men de som har genetisk disposition för och/eller blir IR är ju till 99% den kategori hästar som har 'födgeni'. Dvs dels är lättfödda, dels är 'duktiga' på att äta upp sig inför en sträng vinter. (IR är ju eg en utmärkt överlevnadsstrategi inför karga vintrar, även om det inte fungerar sådär lysande fångmässigt för frilevande IR-hästar heller).

Och högt sockerinnehåll kan säkerligen när det gäller sådant som växer (dvs inte i hö/silage) gå hand i hand med högt näringsinnehåll? Dvs det är smart att äta sockerrika maskrosor för att 'fetta på sig' så mkt som möjligt inför vintern.

Nu är det så länge sen Lillen gick på maskrosor att jag faktiskt inte minns om han var mer eller mindre förtjust i själva blommorna än andra hästar, men jag kan absolut tänka mig det iaf för vissa individer kan finnas ett samband som det ovan.

Ja det är samma problem som hon jag skrev om hade så jag är van vid resonemanget:-).
Du skrev på den tiden du kunde ge halm? Är halm inte ok för IRhästar? eller är det för att kvoten blir fel?

Halm är utmärkt för IR-hästar, lågt i socker sålänge den är vältröskad och gräsfri. Om man t ex har svårt få tag i ett hö med tillräckligt låg sockerhalt kan man som nödlösning strunta i hö, och ge halm och melassfritt lucernhack som grovfoder. Och voila har man byggt ett grovfoder som är mkt lågt i socker och stärkelse och bra för fång- och/eller IR-häst.

Sen måste man ju om man blandar med hö/silage se till att kvoten i höet/silaget är hög nog, så det inte blir proteinbrist. Då får man tillföra proteinet via annan form. Förra året hade jag rakethög kvot och ett perfekt silage blanda med halm, och gjorde så. I år är kvoten sämre, men det går om jag stöttar med lite potatisprotein - som jag iaf ger för att få tillräckligt med lysin - utmärkt kombinera med halm. Och det gjorde jag också fram till i höstas.

Men tyvärr stod ju Lillen mycket lång tid på box för gaffelbanden, och han hade efter några månader vissa synpunkter på husarresten, och visade de genom att grundligt vända upp och ner på bädden. Med resultatet att han fick hosta (trots extremt välventilerat kallstall, men om man vänder bädden och sen snorar runt i den i jakt på något roligt, så..).

Dammhosta, och blev ju direkt order om ut med halmen, samt medicinering. Han blev bra och allt väl. När han var ute i hage igen osv, så just för halm gör sån enorm skillnad i foderstaten, provade jag att ge lite halm ute. Han började hosta igen. Det är inte säkert det var halmen, både jag och vet var brydd han hostade trots långa dagar ute och kallstall osv. Så vet ville jag skulle byta bort spånet, om han fått en allergi mot spånet. Och utfärdade halmförbud. För även om det inte var halmen, så helt klart ådrog han sig någon form av känslighet under boxvilan, och halm är knäkfullt med sporer och det är oavsett om det är 'vanlig' dammallergi eller spånallergi en retning för en häst med känsliga luftvägar.

Jag bytte spånet mot wellpappströ, och drog in vartenda strå halm i hela stallet. Han behandlades även igen för hostan, på vets rekommendation. Shettisen har halm i sin lösdrift (Lillen kommer inte in där) men i övrigt njet. Han har *peppar peppar* inte hostat sen dess. Jag har totalt 3 dagar gett halm ute i hagen, när jag behövt åka med mamma till sjukhuset och inte kunnat komma hem i tid för att fodra. Han har peppar, peppar inte hostat av det, men det är en enorm chanstagning och han bör absolut inte stå på eller äta halm så det är bara en extremt kortsiktig nödlösning, och en enorm chanstagning. Tyvärr, för halm gör en enormt stor skillnad. Men kan ju inte lösa ett hälsoproblem genom att riskera/skapa ett annat =/

Jag har samma problem som Alexandra... Min häst får ca 7 kg hö (+ en "skvätt" lucernhack). Hon skulle också lätt kunna äta hela sin giva på en gång och sedan bli utan mat resten av dagen. Hon äter 1 kg hö jättefort, 2 kg hö också fort, etc. Det är jättetråkigt med sådana hästar. Hon kan liksom inte (som min shettis gör) ta ett par strån i taget, tugga, svälja och sedan ta nytt, utan hon tar nytt MEDAN hon tuggar på det hon har i munnen. Som en ätmaskin... :crazy: Jag tror att hon, om hon skulle vara nöjd, skulle behöva en dagsranson på i princip dubbelt så mycket (dvs runt 15 kg) som hon får. Och det går inte för hullets skull... Så att dela upp på större givor blir tyvärr inte alls bra för min del, för jag har inte tillräckligt mycket hö att dela upp.

Min är också en sådan ätmaskin. På sätt och vis var det en "fröjd" att se honom ta ett strå i taget när han var dålig i magen... Om jag låtsades att han var frisk och alltid åt sådär ;)

Min är likadan. Det spelar knappt någon roll hur mycket han får. Han kastar i sig maten i alla fall.

Halmen åker ner lika fort som vore det hö:crazy:

Nu har jag som tur är inte lika stram diet längre utan han får ca 8,5 kg grovfoder om dagen, men maten åker fortfarande ner på ingen tid och jag drömmar dagligen om att kunna öka hans giva, eftersom det skulle göra det lättare att hitta en hagkompis till honom också.

Han får tre fodringar för tillfället. Jag hade jätte gärna delat upp det på fler givor om det gick. Men den möjligheten finns inte i detta stallet tyvärr och man kan inte slå för många knyt på sig själv heller. Han verkar må bra och jag försöker motionera så mycket som jag kan och hinner med för att förhoppningsvis kunna ge honom mer mat.

Moa var sådan tidigare att hon åt några strån i taget och filosoferade. Däremot efter hennes metaformin behandling ändrades allt. Nu maler hon i sig höet. Får hon 1 kg hö och islandshästarna 1 kg var så är hon klar betydligt snabbare än vad dom är. Och denna hysterin över mat! Helt sanslöst. Så av den anledningen ångrar jag metaforminet. Samtidigt som det gav många fördelar.

*KL mig själv*

En skällande hund, alltid lika nervös handhäst som var med på släp jämte vagnen och hårt spänd nosgrimma på Moa. Det var räddningen idag, ifrån en skentur hela vägen hem. Jag hade med islandshästen på släp när jag körde idag, Moa var piiigg. Sista galoppbacken tappade jag ut isisen grimskaft så det blev långt, han kom upp jämsides med Moa och tävlingen satte igång. Full galopp på en jätte isig grusväg. När vi kom till första huset skällde en hund varav isis blev rädd och saktade farten och jag kunde dra tag i Moa och få henne att lyssna.

Vadå pigg eller? Jag älskar min nya ponny (ja, för Moa är en ny ponny, har jag nog sagt innan:D)

Ett problem dock är att jag inte vet hur hon reagerar när hon blir rädd. För hon orkar vara "rädd" nu, vilket hon aldrig var tidigare. Som idag skulle vi går förbi en grävmaskin på ena sidan vägen och en gul pressening på andra sidan vägen, hon var hysterisk. Vägrade försökte vända och tillsist sprang hon stutsande förbi i någon shettispassagegrejsemojs:angel: Med mina andra vet jag hur dom reagerar och kan förbreda mig på det, men med Moa har jag verkligen ingen som helst aning överhuvudtaget!! Detta har resulterat i att jag en gång varit påväg ner mellan Moas bakben och vagnen då hon behagade att tvärnita och backa för en sten:o

Det där känner jag igen, orka vara rädd alltså. Köpte ju en vad vi tyckte luuugn ponny i höstas, snudd på sävlig och vi fick honom inte att reagera på något. Kände bombsäker med andra ord. Nu några månader senare och en massa muskler och kondition så är snöklumparna som ramlar ner på vägen oerhört farliga. Soptunnor och brevlådor innehåller ponnyätande monster så det är lika bra att vända hem:eek:
Flaggstångssnören som i vinden slår mot stången innebär piaff och det hela ser väldigt proffsigt ut men känns från ryggen inte lika bra:crazy:

Men efter några km trav och galopp så försvinner allt farligt tydligen:cool:

Skönt att du till slut fick stop på ekipaget och att det inte kom någon bil.

Även jag känner igen. Min bombsäkra Lillen har blivit en betydligt mer elektrisk och 'nervig' ponny. På gott och ont ;)

*KL*

Min pappa är :love: Han fixar fodertimers åt mig! Endera bygger han, beror på om han kunde lösa strömförsörjningen - han kan jättelätt och billigt bygga nätdrivna timers åt mig, med digital timer och varsågod och ställ exakt tid när du vill den närmsta veckan, men han visste inte riktigt hur det blev om det skulle vara batteridrift. Krävs ju speciella batterier för att klara -30 grader osv utan att ladda ur på en pisskvart. Annars så betalar han för 3 st (9000 kr) till likadana som jag har, och lägger det ovanpå mitt billån. :love: :bow:

Så, ett problem löst, även om det är frågan om det hinner lösas 'i tid', det är minst 3 v levtid på sådana timers jag har. Har mailat generalagenten, som är på semester i Thailand till mitten på mars men ska försöka fixa det på distans från semesterorten i Thailand (snälla människor finns det). Men om vi bara får datumet för den där behandlingsstarten kanske jag kan flytta min semester dit. Jag har ju 2 v beviljad sem i mars för när vi skulle till USA med pappa - som ju av naturliga skäl är inställt. Men mitt jobb har fryst att sätta in personal på passen där, just för jag ska kunna 'backa' semesteransökan om det var cancer. Alla är hemskt snälla i allt det här kaoset :love:

Men måste ju ha ett datum först.

Sen ska jag slå min hemmaveterinär en pling på måndag, han är på sportlovssemester nu. Men ska höra om han möjligen vet någon som kan tänka sig/vilja ställa upp som hundvakt till en stor, lunsig hund med DAMP.. Har jag en sjujäkla tur vet han någon, annars börjar det bli svettigt på den fronten. Men ett av två djurproblem är löst i alla fall!

Problematiskt..
Min vän hade i många år islandshästar som man ju måste banta som faaan. Hon hade dessutom en fånghäst och hela flocken fick anpassa sig efter den (lösdrift). Hon hade samma problem som dig, att de aldrig fick känna sig riktigt mätta och hon körde med timer som öppnade grindar i hagen etc.
Men med åren så kom hon på att de verkade trivas bättre när de fick ett stort mål om dagen, så att de fick uppleva mättnadskänsla en gång i varje fall. Så hon gav dem om jag inte minns fel 2 kg var 3 ggr om dagen och 4 kg var 1 gång om dagen och de stora målet satte hon där hästar naturligt äter som mest, om jag inte minns fel så är det i gryningen. Hon fick mest harmoni på dem på det viset tyckte hon. Och hon är PETIG.
Så äter hästar på bete- äter o sen dåsar.

Jag ger stor frukost o de klarar sig länge, men även den sprids ut.
De lämnar en del av natthöt kvar.
De får varmvatten att dricka, ett mindre träd o gnager ingen annan stans.

hästar är vanedjur o läs sig snabbt rutiner o kan upplevas som hungriga fast det mer kan vara att de är aktiva o vill ha stimulans.
Det enda som händer är när matte kommer med maten....:bump:.

Pigga hästar äter oxå fort.

Jag ger stor frukost o de klarar sig länge
De lämnar en del av natthöt kvar.

Hur stor mängd grovfoder får dina då? Härligt med hästar som äter långsamt! Min shettis tar MYCKET längre tid på sig att äta 0,5 kg hö än vad min stora gör med 1 kg.

Ganska mkt-väger inte. Men IR-hästen håller sig slank o kan som sagt lämna hö som inte är toppengott under natten. Den får då bara max 3 kg vid 23, men har fått mat tidigare på kvällen- ute. Ja jag tolkar som att den känner sig mätt.

Om de rids rejält så blir det inte tumult eller frenetiskt ätande såsom om de står.

Jo jag är ganska övertygad om att frenesin inte alltid är hunger o oxå en konkurrensfråga- hästar som bara ska ha all mat för sig själva. Äter bara därför att....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka