Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har lyckats en gång (med coach då förstås), några meter på stallplanen. Sen kom ett hörn och då gick det inte lika bra längre :p
Sen dess har jag inte fått köra släp.. Undrar varför? :D

Det är jättelätt att backa med släp om man bara övar lite :) Är jag osäker så stannar jag hela tiden när jag måste ratta om, eller får köra fram lite igen. Andra dagar är det bara att ratta lite och köra så blir det rätt direkt :D

Själv letar jag bil med dragkrok för att kunna ta oss lite hit och dit! Enklare att hyra släp än att trolla fram en bil med dragkrok.

Ja, jag tänker att jag kan ju backa med häst och vagn i massa olika vinklar så då borde det inte vara några problem med bil och släp :p
Jag är så glad att sambon har bil med drag!

Du kommer lära dej fort! Bara man kommer ihåg att styra åt 'fel håll' när man backar, eller hur man nu ska förklara det ;) Jag hade aldrig kört med hästkärra, eller någon kärra alls, sen var hästen tvungen att åka till Strömsholm så jag fick köra lite learn by doing :D Han överlevde och nu kan jag backa in i konstiga vinklar, där det knappt finns plats alls utan problem, och jag har bara kört kärra kanske 10 ggr :)

kl

Liten uppdatering om tjockisen också :D Det går lite sisådär för oss, senaste veckorna har jag inte kunnat motionera honom alls av olika skäl och när jag plockade av täcket igår fick jag en chock :o + 25 kg enligt måttbandet :( Så nu är det bara att få igång motionen igen, inga ursäkter godtas!

*kl*
Puttar upp tråden med en bild på slimmad shettis :p
På lördag flyttar han till nytt stall, dom fodrar med hösilage. Hoppas att han klarar det och att magen inte börja växa igen då XD
32152531.jpg

Suck.. Ponny står på klinik (igen) för glukosprov (igen). Som vanligt kollade de igenom honom, klämma och känna, ta puls, springa runt och allt.
Veterinären sa (igen) att han inte är halt, men inte ser riktigt okej ut. Minst sagt ovillig..

Så nu ska hans mage kollas, om det är magsår eller något sånt. Känns ju bra att de efter sjunde besöket börjar ta oss på allvar..

Jag suckar också....

Jag skulle åka och hämta hö i lördags, så när vi är på väg ringde jag försäljaren och sa att vi var på väg. Då säger han att vi får se hur mycket vi kan skrapa i hop, för det börjar ta slut och att jag nog kommer att vara den sista som hämtar då...

"VA!":eek::confused: Sa jag då. Jag trodde vi hade ett avtal om att jag skulle kunna hämta hö där resten av säsongen. Nä, han var rädd att st med skullen full till sommar, så han lovade aldrig att hålla hö åt någon - vilket han så klart hade glömt att inormera mig om:mad: Jag hade ju gladeligen hämtat allt hans hö fort som :devil: om jag hade vetat att det fanns risk att det skulle ta slut.

Så jag fick bara med mig 50 balar mot vantligtvis ca 70 när släpet är fullt.och när jag kom hem fick jag dessutom slänga en veckas förbrukning pga mögel - SUCK!:crazy:

Så nu har jag ungefär en månad på mig att hitta ett nytt hö -- vilket ju inte lär vara lättare nu än det var i somras. Och då hade jag stora bekymmer att hitta ett som vartillräckligt lågt i socker. Jag var gråtfärdig när vi åkte därifrån och bonden tyckte säkert att jag var en trumpen, otacksam bitch. Men jag bryr mig inte jag tycker han bar sig väldigt klantigt åt. Men man får inte bränna några broar - tyvärr kan jag vara beroende av hans hö i sommar igen.

Men är det någon som vet om analysföretagen fortfarande har höproverna liggandes från i somras? Det är ju mycket lättare att få sockeranalys om man bara kan ringa in och fråga om de kan ta på ett prov det de redan har än om man ska ut på skullen hos varenda bonde och göra provtagningar själv.

*kl*
Puttar upp tråden med en bild på slimmad shettis :p
På lördag flyttar han till nytt stall, dom fodrar med hösilage. Hoppas att han klarar det och att magen inte börja växa igen då XD
32152531.jpg

:love:
Vad fin han har blivit!
Han ser ut som en gullig liten my little pony - helt underbar:bow:
Hoppas han kommer trivas i nya stallet.

Ju mer vi letar ju mer hittar vi.. Börjar undra om vi kanske ska börja i andra änden, leta efter något som stämmer! Skulle förmodligen gå bra mycket fortare..

Surt med höet, hoppas det ordnar sig ändå!

Vad tråkigt att han inte får bli bättre nu när han äntligen blivit bättre i hull, för han är väl nästan färdig nu väl?

KL

Jag har varit lite orolig över hur det ska gå med nya höet i nya stallet. Hagkompisen får 0.5 kg mer/mål, så jag var lite orlig att 1 extra kg skulle bli för mycket för honom. Hade ju ingen aning om vad det innehöll heller.

Men det fanns ingen anledning att oroa sig, höet visade sig ha jättebra siffror, har bara fått MJ och smpr än, men det var ju helt perfekt! 8 Mj och 55-60 g smrp!! :banana:
Så nu kan han utan problem äta lika mycket som kompisen och jag behöver inte ge någon soja. Kommer troligtvis ge lite lusern ett tag till. Får se hur jag gör sen.

Ja, han väger fortfarande 450 kg men veterinären tyckte han såg lagom ut. Eller rättare sagt, han kommer se lagom ut när all päls är borta. Jag vill nog ha ner honom lite till, tio kilo kanske. Vill hellre ha honom i "nedre normal-regionen" om (när?) han skulle gå upp igen med tanke på hur grymt lättfödd han är.

Uusch, är apnervös! Ska hämta hästen vid halv fem ikväll, undrar vad de säger..
Dumma veterinären som sa "jag ringer imorgon och berättar hur det går". Så nu sitter jag på föreläsningen och bara väntar på att telefonen ska ringa, så jag halvt panikslagen kan springa ut och få veta hur min ponny mår.
Hon kommer förmodligen inte ringa, i och med att jag bor (och går i skolan) bara några hundra meter från sjukhuset och har sagt att jag kommer dit så fort jag har slutat. Men ändå!

Men är det någon som vet om analysföretagen fortfarande har höproverna liggandes från i somras? Det är ju mycket lättare att få sockeranalys om man bara kan ringa in och fråga om de kan ta på ett prov det de redan har än om man ska ut på skullen hos varenda bonde och göra provtagningar själv.

Ingen som vet?:confused:

*KL*

Uppdaterar med bra och dåliga nyheter..

Häst är äntligen ohalt och har idag blivit friskförklarad! När vi ändå var inne på kliniken passade vi på att pila bort en vargtand, rätta till tänderna igen och ta biopsi på mjukdelsknölen hon har i underkäken (precis vid bettläget, så antingen har bettet legat på knölen eller mot vargtänderna under "huden" ).
Sen passade vi på att sko om också, när fröken ändå var lite drogad.

Så den dåliga nyheten är vikten (såklart!). 504 kg..
Så utan bantarkompis har det inte gått så bra att tappa kilon. Fick flera påpekanden om att det nu måste bort om hon ska klara betet i sommar och det är jag alldeles ypperligt medveten om.. *suck*. Det är bara svårt att få till en viktnedgång på fri tillgång, speciellt som det bara är jag som kollar att nätet är helt.. Inte mycket nytta med ett nät som inte ligger där maten är liksom...

/Lavinia, som nu iaf kan börja röra på häst så kanske hon tappar några kilos

Inga magsår! Ultraljudade för att kolla tarmarna, inga problem där heller. Skönt det, men vi vet fortfarande inte vad som är fel.. Däremot är han strykful nu när hela buken är rakad. Nåja, skönt att slippa all fällpäls :p

Veterinären hade en teori om att det kunde vara att han "har svårt att svettas" eller hur man ska uttrycka det. Han svettas ju nästan aldrig, oavsett hur mycket han tränas.
Vi ska klura vidare och höras igen när provsvaren kommer i nästa vecka.

Kämpa på därute!

Stackars liten!

Vad kan man göra åt det om det nu skulle vara så att han har svårt att svettas?

Det kan nog bara företaget svara säkert på. Ring och fråga så får du ju reda på det. Om det är så att de nu har det sparat så måste du väl ändå ringa för att be om sockeranalysen?

Jo, men jag har ju ingen specifik provtagning att fråga efter än. Jag bara vet av erfarenhet att det är bra mycket enklare att övertala bönderna om att göra sockeranalys om dom bara kan ringa in till företaget, som dom har gjort vanliga analysen hos och be om en sockeranalys. Därför hade varit skönt att veta innan man börjar jakten på nytt hö.

Jag är glad!
Figge var som en unghingst idag, helt tokig! Han galopperade runt ute i hagen, bockade och studsade. När jag skulle rida började han takta (!), och när jag bad honom trava började han pipa och bocka! För första gången någonsin var jag tvungen att hålla i hornet på sadeln :D:D
Helt fantastiskt! Jag är så glad!

Förmodligen är det så att han har lite hypohidros. De rakade ju hela buken på honom för ultraljudet igår (Såhär snygg blir man då), kan tänka mig att det kyler ner rätt ordentligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka