Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det kan stämma, men har alltid trott det berodde på ljuset? :)

Nu har vi haft plusgrader i någon vecka och ingen skillnad för det

*kl*
Flytten till nya stallet igår gick mindre bra :p Hästen som det var tänkt han skulle gå ihop med hatar honom, vilket ledde till att han stannade i hagen ca 2 minuter. Samtidigt som han rymde ut ur hagen släppte en annan ut sin häst i hagen brevid så då smet han in i den hagen vilket var mindre smart då det är 2 dräktiga ston som inte var särskillt trevliga så han blev utjagad ur den hagen med, då fick prinsen nog och hoppade över undretråden i fållan (som dom har så att hästarna inte kommer någon stanns om de tar sig ut ur hagarna >_<) Sedan försvann han i full galopp. 5 min senare ringer dom i förra stallet (900 m bort) att Prins står i hagen där. Han hade kommit i galopp sedan hoppat in i hagen själv :p Där stod han och såg jätte nöjd ut när jag kom XD Så nu får han gå i padoccken på nya stället då den är brevid hagen till den vi hoppas han kan gå med sen, samt att det är trästaket runt den :D

Jag kan ta den;). Mina älskar shettisar.

De måtse vara billiga i drift oxå. Hur mkt äter en sdn? Ett kg hö om dagen:p

det kan inte bli så stora strökostnader heller om den bajsar 2 ggr/ dag:angel:

sorry för alla slimeysar- bara för att du ska fatta att man skojar.

slimeysar- låter ta mig 17 bättre:banana:

Oj då, vilken liten utbrytarkung. :p

Funkar inte strömmen? Kanske ni behöver dra lite fler trådar?

Hoppas han kommer överens med de nya kompisarna sen.

haha ja dyr i drift är han inte :p betalar 800 i månaden för helinakodering. Men han ska ingen stanns... hoppas jag på iaf, om han nu inte får för sig annat XD

Elina8: Strömmen var på men det var bara 2 trådar, fasst jag sa för 3 veckor sedan när jag kollade på boxen att han går ut om det inte är 3 eller fler :S Fasst när han stack nu hade det inte spelat någon roll hur många trådar det funnits då han var livrädd :( men hoppas det ska lösa sig.

Nackdelen med en liten häst :p

Kl
Jahapp, då sitter jag här igen och bråkar med försäkringsbolaget! De vill verkligen inte ge någon ersättning eller svar på varför de inte gör det.. Bästa svar jag har fått är "vår veterinär säger att hästen inte är sjuk". Jadu, det var ju smidigt. En veterinär som aldrig har sett hästen kan avgöra att den är frisk.

Räkningen för förra veckan gick på 9200, blir skoj att betala det med en inkomst på ca 8000 i månaden. Jag får tigga av sambon, sälja allt som går att sälja och leva på.. tja, ingenting egentligen..

Jag får leva i förnekelse ett tag till och njuta av att ponny fortfarande är groteskt pigg. Idag galopperade han iväg för mig, studsade som en gummiboll och var allmänt okoncentrerad :p
Men oj vad dålig kondition han har fått.. Känns inte bra att kondis och muskler har försvunnit så mycket trots att han motionerats dagligen hela vintern..

*KL*

Perkele, och ett antal liknande fula ord som brukar censureras med %!#/¤#/&% i skrift typ.

Lillen går upp. Jag har bävat för det men började nästan andas ut när vi klarade oss igenom februari. Men för en vecka sedan ungefär tyckte jag hans nacke började bli hård. Svor och höll koll och kollade på om jag kunde göra något men jag ligger redan på minimiTS/100 kg målvikt (och 43 MJ). Och utan halm är det liksom as good as it gets utan att gå ner under minimiTS.

Idag vid veckomätningen så inte bara viktökning (420 kg på band :eek:) utan han bygger depåer med, och de kommer rätt fort. Byggt en rejäl depå bakom ffa ena bogen - och så den förbaskade nacken då =/ Revben etc känns lika lätt, och han ser fortfarande 'smal och fin ut' om man kikar på honom, men om man vet var man ska titta och känner på honom så råder det tyvärr ingen tvekan, hans metabolism slirar vilt igen.

Suttit och försökt skapa mirakel i foderstatsprogrammet, men icke. Kan få ner det till 35 MJ - men då går jag ner på otäcka 0,8 kg TS/100 kg målvikt :crazy: Samtidigt ser jag inte riktigt vad jag har för val annat än chansa och hoppas det fungerar.. VÄLDIGT oläglig tidpunkt att börja slira nu =/

*Suckar*
Gör ngt med den istället- rid! eller åtminstone gå med den.

ett par timmar o den kan äta 50MJ.

*Suckar*
Gör ngt med den istället- rid! eller åtminstone gå med den.

ett par timmar o den kan äta 50MJ.

Nej axel, det kan han inte, äta 50 MJ alltså - oavsett om jag går med honom i 2 h per dag.

Tyvärr.

Och ang 'rid!' så vet du mycket väl hur mycket ridning som är 'tillåtet' just nu, och att det MJ-mässigt varken gör till eller från.

Så, har du någon annan ide lyssnar jag tacksamt?

Du kan väl prova iställlet för att konstant svälta den.
Jo han skulle ha travats nu..

Men du kan ju alltid gå med den i det vackra vädret.

Nej, han skulle/ska ha travat några gånger innan vi åker in på ÅB.

Och du glömmer att jag promenerat honom åtskilliga mil, och således har rätt god koll på skillnaden i energiförbruk vad gäller 1 h promenad, 1½ h promenad osv. Och då skillnaden mellan 'helt still på box' och det.

Så, tyvärr, det hjälper inte (det FÖRSÄMRAR ju naturligtvis inte dock!) att gå med honom i snöre 2 h per dag. Jag kan varken öka foderstaten med 7 MJ (till 50 MJ) eller ens behålla nuvarande med det. Utan det krävs mer, och det är där det är svårt och krävs närmast trolleri.

*kl*
Har turen med att inte ha en matgalen ponny :p I nya stallet får dom bara hö 2 ggr dagen, morgonen ute i hagen sedan när dom kommer in vid 7-8 tiden. Har gjort som så att Prins får 1 kg på morgonen sedan 1 kg när han kommer in, + halm både morgon och kväll. Men när jag var uppe hos honom vid 14 tiden så hade han mycket hö kvar så han går och tar en tugga då och då. äter inte ens upp allt under dagen. Skönt att veta trots lite mat att han inte känner att man svälter honom :D Tycker nog nu att han är in till perfekt i hull för att vara en shettis. Nu är det mest muskler som ska byggas upp, men det jobbar vi på. Kör honom runt 3-4 ggr/vecka runt 40 min per runda, då travar han till 80%. Så fort jag får mina löparskor ska jag även ta och gå ut och springa med honom någon dag i veckan :) Satt ihop lite före och efter bilder på honom, tycker det syns ganska väl, mest är att man ser nu hur matt och tussig pälsen var på honom innan.
32194639.jpg

Det hjälper visst att gå med den. Den skulle åtminstone inte bygga på sina depåer- om... så hade gjorts. i nu 6 mån.
Den skulle även ha skrittats uppsuttet länge nu.

Senskador mår mkt bättre av att rehabas i skritt på hårda frusna grusvägar än att självmotioneras på knöggel i hage.- som orden av Vet var.
50 MJ var bara ett ex.

Ursäkter bara... hela tiden..

Det hjälper visst att gå med den. Den skulle åtminstone inte bygga på sina depåer- om... så hade gjorts. i nu 6 mån.
Den skulle även ha skrittats uppsuttet länge nu.

Senskador mår mkt bättre av att rehabas i skritt på hårda frusna grusvägar än att självmotioneras på knöggel i hage.- som orden av Vet var.
50 MJ var bara ett ex.

Ursäkter bara... hela tiden..

Vet du axel - det vore väldigt mycket enklare om du hade minsta koll på vad du yrar om, och inte vred till något fint som passade dina syften, alt antog vilt.

Vem har pratat om knöggel i hage? Hagen är packad snö i, inte minsta knöggel t ex.

Och ja, enligt ursprungsplan skulle han ha skrittats uppsuttet 15 minuter 3 gånger i veckan i ett par månader nu, parallellt med koppelpromenader. Men dels - du har ingen aning vad vi gjort eller inte gjort, eller gör och inte gör utan du antar hela tiden. Dessutom så har du ingen aning vad som bestämdes i samråd med veterinären i januari. Dvs vad är pågående plan och när är det planerade återbesöket?

Det enda du har rätt angående i dina antaganden är att han inte skrittas uppsuttet de där 15 min 3 ggr i veckan nu. Du vet också varför han inte görs det nu men det väljer du lite behändigt att bortse från.

I övrigt har du bara fel och tror alt fabulerar, och det är rätt tröttsamt. Och han gick både 1 h/dag och mer än så månader i sträck och det gjorde ingen skillnad rent förbrukningsmässigt ens jmf med boxarrest. Så tyvärr kan jag inte få bort depåerna och viktuppgången nu med att koppelpromenera mer. Möjligen skulle 8 h/dag i en skrittmaskin ge effekt dock :devil:

Och 50 MJ bara ett exempel? Varför i hela världen ge ett ur luften taget exempel som ligger 15 MJ från verkligheten, på vilket vis hjälper det?

HAR du något verklighetsförankrat tips hur jag - förutom då att sänka ner maten under all rimlighets gräns - ska mota Olle i grind får du gärna delge det? För det kan väl inte vara så att du bara är ute efter att hacka? :angel:

Så praktiskt att bara hitta på saker! Vad har du för erfarenhet av riktigt lättfödda? Din egen som fick fång var varken speciellt fet eller speciellt IR (annat än tillfälligt) efter din egen utsago. 10 kg har jag för mig du sa att den tappade?

Ja, en normal häst går ner i vikt när man motionerar den. Men en häst med metabolisk störning och extremt lättfödd är inte riktigt lika enkelt med.
Vi har frågat flera, flera gånger:
Vad ska man göra?

Om man ger mer energi går de upp, oavsett motionmängd. Veterinären kliade sig i huvudet när hon såg min träningskalender; hur kan jag rida så mycket och ändå går hästen inte ner?
Nu är visserligen min inte i någon riskzon längre, vet tycker han har lagom och jag vill ha bort kanske tio kg till.

Har du inget annat att göra än att kritisera alla andra?

Kom med lite konstruktiva inlägg i stället.

Vi är flera st som upprepade ggr har visat att du bara svamlar om de olika användarnas hästar. Jag hoppas verkligen att ingen tror på dig och tar dina "råd" på allvar.

Har du inget annat att göra än att kritisera alla andra?

Kom med lite konstruktiva inlägg i stället.

Vi är flera st som upprepade ggr har visat att du bara svamlar om de olika användarnas hästar. Jag hoppas verkligen att ingen tror på dig och tar dina "råd" på allvar.
Nej jag vet att ni rekommenderar svält istället för motion eller ge den mer mat för att magen inte håller. Håller den för 2 mån. buttakur håller den för mkt.

BM. Ja ni kan inte heller läsa o friserar det jag skriver hela tiden- bara för att ni störs på mig.:rofl: Rid lite mer....eller det går ju inte för att man jobbar, måste åka o köpa hö, sko................ständigt dessa ursäkter...
Varför har man då häst?

*KL*

Just nu är en viss welsh hemskt billig. Inte nog med paniken över att han går upp då - vilket btw är precis som förra året *suck* Nästan på dagen faktiskt. Jag för ju 'dagbok' ang hästarna, vilka tider de varit ute, foderstater, ev andra ändringar, motion osv. Samt då vikt såklart.

8 mars förra året var han på klinik, och vägde 456 kg på våg och 445 kg på band. Då hade han börjat gå upp igen innan det, har dock ingen vågnotering på det. Men där när det blev jan/feb så utan att något var ändrat, snön låg djup osv så började han bygga depåer och gå upp, och nådde en 'peak' där i mars. (trots att han då rörde sig mer och motionerades mer än innan)

Sen började det långsamt vända ner igen, slutet på mars 420 kg på band. Sen hamnade jag på sjukhus och han gjorde verkligen INGENTING och fick lite för mkt mat osv. I början på april 420 kg på band (dvs neråt), i början på juni 405 kg på band. Sen neråt och neråt hela sommaren, trots boxvila osv. I början på juli 400 kg på band och 418 kg på våg. Början på aug 385 kg på band, början på september 375 kg på band och 404 kg på våg osv. Med rekordlägsta 370 kg på band och 395 kg på våg i slutet av oktober.

Sen la på sig lite när vintern kom, men har legat stadigt på 390-400 kg på band. Tills nu då.

Jag tycker inte om det och det är skrämmande, men ändå fascinerande vilket klart samband man ser mellan årstid (eller snarare årstidsskiften) och hans metabolism och därmed vikt.

Igår förstörde kräket den automatiska nattfodringen, lyckades sabotera timern. Extremt olägligt då jag ju minskat hans mat till i princip lika lite som shettisen får, dvs det borde verkligen ligga en nattfodring där om det ska vara hållbart.

Så som sagt idag är han billig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka