Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Axel - konstruktiva förslag tack? Här är min vecka den här veckan. Var exakt är det du tycker jag inte tar mig tid och VAD är det du tycker jag ska göra? Koppelpromenera honom 4 h per dag eller VAD? Det är lätt att rek motion, men hur ska jag skrittmotionera bort det menar du - när 2 h koppelprommis/dag ger noll skillnad?

Måndag. Åkte till jobbet 6,30, kom hem 20,00.

Tisdag. Åka med mamma till onkologen. Åkte 9,15, hemma 15. Åka och jobba kl 18.15.

Onsdag: Hemma 9,45. Åker och jobbar 18,15.

Torsdag: Hemma 9,45. Direkt vända och åka med mamma till onkologen, hemma igen vid (hoppas jag innerligt) ~17.

Fredag: Åker och jobbar 16.

Lördag + söndag - kommer hem 9,45, åker 18,15. Detta är i min värld att se som 'ledig dag' - halleluja.

Alla dagar när jag jobbat natt bör/måste jag sova minst 2-3 h på dagen, helst mer. Sen tillkommer ju givetvis tid för att mocka, hjälpligt städa och tvätta och sånt (huset ser dock just nu mer ut som en knarkarkvart än ett hem), promenad osv. Och så alla sådana där andra 'vardagsmåsten', som åka och köpa bränslepellets, ta emot silage, hovslagare, bilen ska in på service, hunden ska klippas, maten handlar inte sig själv osv.

Så, som sagt just nu skrittas han INTE uppsuttet 15 min 3 ggr i veckan - vilket stressar mig men INTE på minsta vis gör varken till eller från för hullet. Det som skulle göra till eller från är om jag istället för att koppelpromenera kunde t ex TRAVA honom i 45 - 60 min/dag. Men det hjälper ju inte att det hjälper sas när han inte får göra det.

Så, jag frågar igen, har du något KONSTRUKTIVT förslag?? I så fall tar jag tacksamt emot det!

Nej jag vet att ni rekommenderar svält istället för motion eller ge den mer mat för att magen inte håller. Håller den för 2 mån. buttakur håller den för mkt.

Du tycker på fullaste allvar att en 400-kg-häst svälter på ca 7,5 kg grovfoder? Jo, HON tycker det själv men jag tycker väl ändå inte att det är orimligt lite mat? Hur mycket var det dina fick? Jag vet att du sagt att du inte väger, men uppskatta kan du väl göra? Är det 5, 10, 15 eller 20 kg/dygn?

BM. Ja ni kan inte heller läsa o friserar det jag skriver hela tiden- bara för att ni störs på mig.:rofl: Rid lite mer....eller det går ju inte för att man jobbar, måste åka o köpa hö, sko................ständigt dessa ursäkter...
Varför har man då häst?

BM - är det jag? I så fall så är jag fullt på gång, så mycket som underlaget tillåter såklart, med min häst just nu. Red i måndags, promenerade igår. Idag ska jag åka och hämta hästtransporten hos bilverkstade, samt åka 6 mil och köpa spån. Så, självklart, hinner jag inte rida då när jag slutar jobbet kl 16. Men imorgon är det ridning på schemat igen. Kanske inte på fredag (jobbar länge), men både lördag och söndag ska jag ut. Nöjd ;)? Och jag har ROLIGT!

Men usch vilka ursäkter du har!! Hemska människa! Du vet väl att man måste vara hemmafru för att ha häst?! :mad:
:grin:

Härligt med människor som har sån förståelse för andra. Under vissa perioder i livet har man helt enkelt inte obegränsat med tid och pengar.
Jag blir lite ledsen att läsa så mycket skitsnack, speciellt när jag vet att åtminstone jag själv lägger alla mina pengar och varenda möjliga stund hos hästen. Att man ändå får höra att man gör allt fel, nä det är deprimerande! Speciellt när det kommer från någon som inte verkar veta alls vad hon pratar om. Ena stunden fodrar vi för mycket, andra för lite. Ena stunden finns full förståelse för metaboliska störningar, i nästa förnekas de totalt.
Snälla, snälla Axel! Kom med något konkret och konstruktivt istället!

För att sprida lite trevlig stämning igen (förhoppningsvis)
Jag har fått tag i en super medryttare! Hon var ute igår och provred, gick superbra! Hon ska komma ett par gånger till och lära sig rutinerna och sadlingen och så vidare (är inte så van vid westernsadel, tar ju ett tag innan man får kläm på allt), sen får jag avlastning någon dag i veckan. Känns jättebra!
Har dessutom snyggat till Figges ultraljudsrakning, så nu ser han bara lite konstig ut :p

*kl*
32194639.jpg

Wauv! Vilken skillnad...:bow: Hur lång tid tog det?
Han var ju en riktig liten kötbulle innan;)

Minns inte... Var han så när du köpte honom?
Har svårt att förstå hur han kunde bli så tjock om han äter så sakta...

Axel - konstruktiva förslag tack? Här är min vecka den här veckan. Var exakt är det du tycker jag inte tar mig tid och VAD är det du tycker jag ska göra? Koppelpromenera honom 4 h per dag eller VAD? Det är lätt att rek motion, men hur ska jag skrittmotionera bort det menar du - när 2 h koppelprommis/dag ger noll skillnad?

Måndag. Åkte till jobbet 6,30, kom hem 20,00.

Tisdag. Åka med mamma till onkologen. Åkte 9,15, hemma 15. Åka och jobba kl 18.15.

Onsdag: Hemma 9,45. Åker och jobbar 18,15.

Torsdag: Hemma 9,45. Direkt vända och åka med mamma till onkologen, hemma igen vid (hoppas jag innerligt) ~17.

Fredag: Åker och jobbar 16.

Lördag + söndag - kommer hem 9,45, åker 18,15. Detta är i min värld att se som 'ledig dag' - halleluja.

Alla dagar när jag jobbat natt bör/måste jag sova minst 2-3 h på dagen, helst mer. Sen tillkommer ju givetvis tid för att mocka, hjälpligt städa och tvätta och sånt (huset ser dock just nu mer ut som en knarkarkvart än ett hem), promenad osv. Och så alla sådana där andra 'vardagsmåsten', som åka och köpa bränslepellets, ta emot silage, hovslagare, bilen ska in på service, hunden ska klippas, maten handlar inte sig själv osv.

Så, som sagt just nu skrittas han INTE uppsuttet 15 min 3 ggr i veckan - vilket stressar mig men INTE på minsta vis gör varken till eller från för hullet. Det som skulle göra till eller från är om jag istället för att koppelpromenera kunde t ex TRAVA honom i 45 - 60 min/dag. Men det hjälper ju inte att det hjälper sas när han inte får göra det.

Så, jag frågar igen, har du något KONSTRUKTIVT förslag?? I så fall tar jag tacksamt emot det!

Usch! Det är ett tight schema... Särskild när man samtidigt har en mamma som är sjuk och en hund att sköta om också.

Som jag ser det, så kan du (om du verkligen pressar dig själv till max), hinna motionera Lillen på något sätt onsdag, torsdag, fredag, lördag och söndag. Kanske två dagar upsuttet kortare runda och tre dagar långa promenad i koppel. Men jag är medveten om att det nog inte lämnar mycket tid över till annat. Hur många timmar jobbar du egentligen i veckan? Nästa vecka måste väl bli bättre va?

Själv brukar jag ha med mig hunden när det går, för att spara hennes rastningstid och hon också ska få vara med om något roligt och få motion.

Skulle du inte kunna få tag i en skötare/medryttare, som kan avlasta i bland? Jag vet att han är ung och att det inte går att rida honom så mycket än, men har du tur hittar du någon, som ställer upp ändå. Kanske mot en symbolisk betalning eftersom det inte går att rida än, men det kanske kan vara värd det eftersom din mamma behöver lite mer av din tid och du kanske kan spara in någon annan stanns om du får hjälp (kanske inte behöver köpa lika många fodergrindar eller dylikt:idea:).

Det borde ju vara hög prioritet att komma i gång och skritta uppsuttet, för ju fortare du kommer i gång med det, desto fortare kan du komma vidare i ridningen och därmed mer motion, eller? (Ingen erfarenhet av senskador, men logisk sett borde det ju vara så även om man ska skynda lagom mycket).

Man får prioritera. Du måste ju ta att det inte handlar om hull utan om IR som blir sämre varav depåerna. Du märker ju att det blir sämre.
Där gör inte kosten ngn större skillnad, men motionen om det så bara är promenader.
Senorna behöver stärkas- om du vill få den inriden ngn gång.

Antar att du måste gå ut med hunden iallafall o ta med de båda på promenader. 1 h. borde du ha tid med- ta av buketid o andra forumsslöserier.
Man tar sig tid.

de få gånger som du jobbar heldagar kan den väl lulla i hagen bara- bara du har en kontinuitet övriga dagarna- planering. självdisciplin.

Att den rör på sig är av största vikt om den ska förbli frisk. För mig hade det varit den iallafall näst största prion. Inte hjälper det din mamma om dina hästar blir sjuka...igen.

Hur har du tänkt med ponny no. 2?

Ta med alla 3 o du kan sova gott.
Du kan tömköra L o ta den lille o hunden på släp.
L. var ju svår att svänga så du får ytterligare bonus att den lär sig det bättre.

Får man bara in rutinen så går det mesta. Lycka till:laugh:

Iser & axel

Jag inser det föreligger ett missförstånd här =)

Lillen promenerar i princip dagligen. Dagar det är väldigt tight ställer jag in det, t ex som i måndags och igår. Men i övrigt så promenaderna är ju del av rutinen, och har ju varit det ända sen i somras. (Med någon periods undantag här och där då)

När jag skriver 'Lillen gör ingenting och är inte igång' osv så är det alltså förutom koppelpromenaderna. De har aldrig strukits annat än enstaka dagar (jo okej - korta perioder, när jag varit sjuk t ex, och en period nu när kallduschen med mammas diagnos kom) ur vardagen liksom. Däremot gör han ingenting annat, dvs ingen tömkörning, inget uppsuttet etc. Mycket pga tidsbristen, om jag har en timme t ex, så att koppla på ett grimskaft, stoppa i hörlurarna till mobilen och börja gå tar 5 minuter. Dvs jag har 55 minuter att promenera. Jämfört med om jag ska ta in, bära ner sadeln och träns, klä på mig och klä på honom och så ut. Visst kan jag göra de där 15 min uppsutten skritt då, men det blir på bekostnad av promenaden. Och jag resonerar så som att 55 min snörskritt är bättre än 15 minuter uppsuttet (och säg 10 minuter i snöre då, jag sitter inte upp förrän efter byn). Samma sak med tömkörning, det tar längre tid att klä på grejerna än att koppla på ett grimskaft.

Men koppelpromenaderna är som att pissa i Nilen IR/depåmässigt, de gör ingen skillnad (eller ja, vi vet ju inte hur han varit utan, och det gick längre i år än förra året innan det här kom - kanske beroende på promenaderna, kanske beroende på metforminet, kanske beroende på vädret - eller kombinationen), och om jag så skulle hitta tid att gå en extra timme, så det han skulle behöva för att få fart på fläsket bokstavligt talat är ju trav/galopp.

Sen är det inte gaffelbanden som är anledningen till den långsamma igångsättningen etc. Gaffelbanden är friskförklarade redan förra året. Det är kotorna som ligger bakom snigeligångsättningen. Rent veterinärt så är det skitsamma om han sätta igång nu eller om ett år ang kotorna. Där är det 'håller de så håller de, håller de inte så håller de inte'. Det som är viktigt där är att han inte blir helt stilla. Sålänge han skrittar så är det som sagt sak samma för kotorna när det ökas. Dock, ju snabbare igångsättningen är klar, ju snabbare har man svaret på om de håller eller ej.

Jag jobbar skift på rullande 6 v schema. Dag/kväll/natt. Väldigt ojämnt fördelat, både hur passen kommer (dvs om det är dagar, kvällar eller nätter) och hur mycket jag jobbar/v. Lugnaste veckorna är det 2 pass på hela veckan och thats it. Den här veckan är mest timmar MEN är faktiskt en av mina favoritveckor eg, eftersom förutom måndagen så är hela dagarna ledig. Dvs normalt massvis med tid att rida/etc. Dag- och kvällsveckorna stjäl mycket mer. Men nu när det med mamma kom så försvinner ju tid överallt, och då blir det knepigt få tid nästan oavsett vecka iom att en resa till sjukhuset tar minsta halva dagen, och har hon tid mitt på dagen så..

Om en vecka börjar min 2v-semester, som eg var till USA-resan, men den blev ju inställd av förståeliga skäl. Dock så börjar mammas behandling i samma veva, vilket innebär dagliga besök på sjukhuset mån - fredag. Jag ber till de små gudarna att alla tider INTE ligger mitt på dagen utan att jag ska ha tid att även hinna rida de där 15 minutrarna 3 dagar i veckan UTAN att behöva stjäla den från promenadtid. Dels pga att komma igång, men ffa för det mentala - det är fasiken så mycket roligare för alla inblandade när matte kravlar upp liksom. Men jag gör mig inga som helst illusioner om att 15 minuter 3 ggr i veckan kommer göra minsta för IR-delen. Och därav stressen.

I mina mörkar stunder funderar jag på att slå tärning vad jag ska chansa på - IR eller kotorna? Dvs köra det lååångsamt och riskera att det går över gränsen med hans IR men ge kotorna maximal chans, eller att köra det snabbare och förhoppningsvis komma åt IR.en men riskera att kotorna packar ihop och går hem. Jag skulle dock gärna hitta den gyllene kompromissen där, då ett felval kan vara rent ödesdigert för liv och hälsa, oavsett vilket håll jag väljer fel. Lika illa med fräscha kotor och fång som fångfri och ofräscha kotor liksom :crazy:

Skötare/etc är en utopi. Jag bor totalt offside. Tyvärr - annars kunde jag ha en liten arme med töser som promenerade honom i skift ;) För som sagt, 8 h skritt per dag - det kanske gör skillnad. Men det är och förblir en utopi dessvärre.

Har haft honom i lite mer än 2½ månad bara så före bilderna är hur han såg ut när jag fick honom :p Hos förra ägaren gick han bara som sällskap med en åring så han gick på fritillgång + att han varit fet länge där >__< Men så ska han inte få se ut fler gånger i min ägo iaf :D

Men koppelpromenaderna är som att pissa i Nilen IR/depåmässigt, de gör ingen skillnad (eller ja, vi vet ju inte hur han varit utan, och det gick längre i år än förra året innan det här kom - kanske beroende på promenaderna, kanske beroende på metforminet, kanske beroende på vädret - eller kombinationen), och om jag så skulle hitta tid att gå en extra timme, så det han skulle behöva för att få fart på fläsket bokstavligt talat är ju trav/galopp

Men om inte koppelpromenaderna verkar göra någon skillnad, så gör det väl inget om du tar ut några dagar i veckan och gör något annat i stället. Om du brukar gå en timme, borde du ju hinna skritta uppsuttet 15 min eller tömköra 30 min istället vissa dagar, även om det tar längre tid just förberedelsemässigt. Då har du ju kommit ett steg längre i igångsättningen - eller?

Sen är det inte gaffelbanden som är anledningen till den långsamma igångsättningen etc. Gaffelbanden är friskförklarade redan förra året. Det är kotorna som ligger bakom snigeligångsättningen. Rent veterinärt så är det skitsamma om han sätta igång nu eller om ett år ang kotorna. Där är det 'håller de så håller de, håller de inte så håller de inte'. Det som är viktigt där är att han inte blir helt stilla. Sålänge han skrittar så är det som sagt sak samma för kotorna när det ökas. Dock, ju snabbare igångsättningen är klar, ju snabbare har man svaret på om de håller eller ej.

Ursäkta, jag minns att det var något fel på kotorna, men jag minns inte vad det var?

Om en vecka börjar min 2v-semester, som eg var till USA-resan, men den blev ju inställd av förståeliga skäl. Dock så börjar mammas behandling i samma veva, vilket innebär dagliga besök på sjukhuset mån - fredag. Jag ber till de små gudarna att alla tider INTE ligger mitt på dagen utan att jag ska ha tid att även hinna rida de där 15 minutrarna 3 dagar i veckan UTAN att behöva stjäla den från promenadtid. Dels pga att komma igång, men ffa för det mentala - det är fasiken så mycket roligare för alla inblandade när matte kravlar upp liksom. Men jag gör mig inga som helst illusioner om att 15 minuter 3 ggr i veckan kommer göra minsta för IR-delen. Och därav stressen.

Jag vet, det är inte lätt att vara cancerpatient och passa in alla tider. Men är det du som ska skjutsa varje gång? Det brukar finnas såna patienthem, som man kan övernatta på ibland också om man kan passa in behandlingarna till typ; dag 1: kväll - dag 2: morgon. Men det där är ju absolut en prioriteringsfråga - jag hade haft svårt att försvara för mig själv att prioritera hästen före min mamma om jag var den enda hjälpen hon hade. Ändå prioriterar jag hästen väldigt högt.

Hoppas du hinner i gång med uppsuten skrittning i alla fall och som sagt, dom 15 minuterna kommer ju säkert inte göra några underverk för metabolismen, men det är ju ett steg på vägen till en snabbare igångsättning, som i sin tur leder till mer motion.

Skötare/etc är en utopi. Jag bor totalt offside. Tyvärr - annars kunde jag ha en liten arme med töser som promenerade honom i skift ;) För som sagt, 8 h skritt per dag - det kanske gör skillnad. Men det är och förblir en utopi dessvärre.

Ja, det är inte lätt om man bor långt bort. Många vill ju helst ha bussförbindelser till och med. Men har du testat att sätta ut annonser och lappar på konsum, bara för att kolla om du får någon oväntat respons?

Ännu mer glad!
Veterinären ringde innan, glukos- och insulinvärdena var helt normala :laugh: Känns superbra! Vet tyckte jag skulle prova att ge höet "normalt" (inte blötlagt) i nån vecka och sen komma in och väga honom. Så vi håller koll på vikten. Tror jag ska prova det.

Han hade lite lite blodmaskägg, men inget veterinären trodde jag behövde avmaska för. Har inte bestämt mej än hur jag ska göra, maskmedlet speedar ju på eksemen... Kritisk period nu, han har redan börjat "vinterpälsklia". Bara en tidsfråga innan knottjäklarna vaknar nu..

Uppdaterar med en bild på mitt monster. :) Lite rultig men kan inte göra så mycket åt det.

picture5_by_tarjeis-d3b9j74.jpg

Hon får just nu 6 kg silage (fritt med halm) och 0.5 kg soja. Sedan så får hon ju Chondrogen - jäklar vilket raketbränsle det är. :d

Jag har fått tag i en super medryttare! Hon var ute igår och provred, gick superbra! Hon ska komma ett par gånger till och lära sig rutinerna och sadlingen och så vidare (är inte så van vid westernsadel, tar ju ett tag innan man får kläm på allt), sen får jag avlastning någon dag i veckan. Känns jättebra!
Har dessutom snyggat till Figges ultraljudsrakning, så nu ser han bara lite konstig ut :p

Härligt, grattis!!! :banana:

Hur misstänker att min lilla häst fått för lite protein ändå, trots att jag varit så noga med att ge extra och kämpat för att få ihop tillräckligt mycket utan att få för mycket energi.

Det känns som att han fallit ur en del över ryggen. Han har ju ändå legat på runt 330 g smrp/dag hela vintern. En period låg han något lägre, men ändå på 310.

Hur mycket får era? Han väger ju enligt måttbandet 320 kg.

Men om inte koppelpromenaderna verkar göra någon skillnad, så gör det väl inget om du tar ut några dagar i veckan och gör något annat i stället. Om du brukar gå en timme, borde du ju hinna skritta uppsuttet 15 min eller tömköra 30 min istället vissa dagar, även om det tar längre tid just förberedelsemässigt. Då har du ju kommit ett steg längre i igångsättningen - eller?
´

Nu har jag ju inte kunnat gå varje dag, hade jag kunnat det hade det gjort mindre 'byta ut'. Men absolut är det som du säger att det gör att man kommit ett steg närmare. Samtidigt så just nu vetefan om jag vågar dra ner skritten, för det blir ju inte direkt jobbigare för honom med 15 min uppsuttet. (Tömkörning så jag är så talanglös på att tömköra rakt fram i skritt att det blir samma motion som snöre).

Och förhoppningsvis kommer jag inom överskådlig tid kunna just lägga på det där 15 min. MEN haken är ju att han är aktivt ir NU. Och kommer endera ha fång eller vara 'icke aktivt'-IR vid det laget som igångsättningen är i sådant läge att vi kan galoppera t ex. Det som stressar mig, att här och nu när jag måste göra något, kan jag inte komma åt det med motion. Och hade inte gjort det om vi legat HELT enligt plan heller =/

Han har artros i kotorna, behandlad 2 ggr med kortison och 3 ggr med IRAP.

Och ang mamma, så jag kommer inte kunna skjutsa varje gång, jag måste ju jobba med. Men dels har mamma bett mig följa med, dels så ser jag det som något som är självklart att man gör och dessutom är det ju ett sätt för mig att kunna 'betala tillbaka' för allt hon hjälpt mig med hästarna i alla år liksom.

Sen på sikt kommer hon ju få åka sjukresebussen + taxi, det tar dock verkligen halva dagen och att åka länet runt i 2½ h enkel resa är inte det roligaste om man mår blä efter behandling. Så, så mycket jag någonsin kan kommer jag att köra henne. Och jag skulle inte försumma hästarna pga henne (jag har t ex sagt nej ang köra på tisdag, det är hovslagaren), men hon går ju givetvis först, ffa som att säga 'nej mamma, du får fixa det själv idag, jag måste rida' inte gör någonh skillnad på Lillens IR här och nu. Innan vi hunnit igång till en nivå som gör skillnad är det sommar. Och då har hans metabolism endera skärpt sig igen - eller så har han fått fång och det är godnatt.

Grymt frustrerande.

Hur misstänker att min lilla häst fått för lite protein ändå, trots att jag varit så noga med att ge extra och kämpat för att få ihop tillräckligt mycket utan att få för mycket energi.

Det känns som att han fallit ur en del över ryggen. Han har ju ändå legat på runt 330 g smrp/dag hela vintern. En period låg han något lägre, men ändå på 310.

Hur mycket får era? Han väger ju enligt måttbandet 320 kg.

Lillen får mindre än så. Jag ger underhållsbehovet enligt kroppsvikt, och ger inte mer (om det inte kommer 'på köpet' via silaget eller så, men trixar inte medvetet för att ge högre) förrän jag ser det behövs.

Nu har jag inte siffran på hur mkt Lillen får just här, men under 300 gram är det iaf. Och behovsräknat på 270 gram (0,68*400).

Är du säker på det är muskler? Och inte depåer/fett som försvinner? =)

Nja, alltså han har ju fått lite "gropar" framtill på sidorna av manken typ.
Det kan kanske vara fett, han har ju gått ner en del sen i sep/okt när sadeln köptes. Han gick ju upp lite i somras, så det kanske är det lilla som ramlat av igen.
Nu känns han verkligen inte minsta tjock på något sätt. Till och med rumpan är jämn och fin.

Jag trodde bara inte att de hade så mycket fett längs "fileerna" eller vad man ska säga. Liksom på sidan av ryggraden. För det är de små groparna längst fram, och sen är han lite tunnare över hela ryggen mot vad han var innan.
Men det kanske är fett. Revbenen känns ju mycket tydligare än innan, så han kanske tappat lite då.

Din är ju större, men å andra sidan så rids han ju inte heller. Min rids ju minst 5 dagar i veckan i alla gångarter. Nu går jag inte så mycket efter hippocampus siffror, för de verkar inte funka så bra för Godi. Men enligt den sidan så ska han ha ca 250 i underhåll. Och ca 300 med all rörelse.

Sthu: Tråkigt. :( Hur sjutton ska man få ihop mer utan att spränga genom taket med energi?

Nu när han flyttat så har han fått mycket bättre hö. De beställer torrt hösilage på rundbal. Det ligger på ca 8 MJ och 55 g smrp. Så nu har jag bättre grundförutsättning, men det är fortfarande svårt att få ihop det riktigt.

Monster får runt 480-500 g. Hon väger runt 470-480 kg, 147 cm hög. Hon har enligt hippocampus ett behov på 430g med allt arbete inräknat.
Å andra sidan säger hippocampus att hon "bara" ska äta 70 MJ. Hon äter minst 90 MJ. :eek:

Jag tror att hennes ämnesomsättning har blivit extremt bra.

Hon rids två dagar i rad, vilar sedan en dag, går två dagar, vilar en och så vidare.
Rids minst en timma när hon rids, ca. 30 minuters trav och galopp och ca. 30 minuters skritt.
När hon vilar så promeneras hon i 30-40 minuter.

Du ser ju hur hon ser ut i kroppen på bilden ovan.

Senast ändrad:

Det är just längs fileerna osv de har fett. Även om man inte tänker på det. Jag upplevde ju samma sak med Lillen, att 'shit, han tappar ryggmuskler!'. Ryggen blev lite 'takig' och såg urfallet ut på sidan av ryggraden och plötsligt tornade en rejäl manke upp sig, och 'urfallet' vid sidorna av den. Kändes som det måste vara muskler. Jag försökte få det att fastna på bild och la ut bilder då, men var svårt att se.

Men icke, det var fett, och enligt vet är det där sas en av de sista depåerna kopplade till revbenen som försvinner.

Sen kan det ju givetvis vara en äkta muskelförlust med, är ju omöjligt att säga varken bu eller bä så här över nätet. Men det kan vara fett också, så har du tur är det det och inte muskler =)

Lillen ligger på 270 - 280 gram protein i år, förra året låg han BETYDLIGT högre. Ingen synbar skillnad muskelmässigt. Jag brukar hålla koll på bakdelsmuskulaturen, alltså typ insidan av låren och låren sedda bakifrån osv. Där känns det som minst risk att ev fett är med och förvillar. Men jag minns paniken jag hade när ryggen och manken började se ut som den gjorde, och så var det 'bara' fett (ja liite muskler var det säkert iom boxvila, men mest fett). Så försöker kolla på andra ställen nu. Halsen är också bra ställe känns det som, och den ingår ju i överlinjen som de brukar tappa först.

Och din har ju högre behov iom att han rids, samtidigt borde 300+ gram räcka till en C-ponny(?) så har du kanske någon bra vet eller liknande som du kan fråga när du har nåt rutinbesök? Enklare när ngn sett IRL =)

Tillägg förresten, minns en gång när jag muttrade över fullblodets hull, man såg revbenen och jag muttrade vid en hälsokoll att 'hullet är inte bra jag vet'. Varvid vet tyckte att 'är väl inget fel på det?' Jag mumlade om synliga revben, och vet visade just uppe på sidan av ryggen, överdelen/infästningen av revbenen och tyckte just att 'titta här, här har han alldeles lagom med fett. Strunta i hur revbenen syns, det är häruppe du kan skilja tunn från bara slimmad'.

Så, jag håller tummarna det 'bara' är fett som försvunnit (du har ingen bild?), men försök fråga någon som kan IRL. Annars får du ju prova öka proteinet - vissa kräver ju markant mer protein än tabellerna.

Jo, han har tappat en del fett det vet jag. Precis som du säger högt upp på revbenen, där har han tappat. Så man känner revbenen tydligt även högt upp.

Om två veckor kommer sadelprovaren, för minskningen av vad det nu är har gjort så att sadeln inte passar och glider fram. Fick hoppa av och dra bak den 4 gånger sist. :crazy: Först gled den bara bak lite grann, men sen sa det bara poff och den började glida så mycket att jag känner av det i ridningen, han blir helt låst. Inte kul.

Vid sadelprovningen ska även min tränare vara med, så de kan säkert kolla.
Annars har vi en veterinär i det stallet han står nu som jag säkert kan få fråga. Och en massa andra duktiga hästägare som kanske kan hjälpa mig kolla.
Tycker det är så himla svårt.

Ska se om jag kan ta en bild sen idag, men det är ju så himla svårt med all päls :p

Tillägg: Jag har pysslar runt lite och kan nog höja proteinet liiiite till. Om det nu är muskler han tappat. Han känns fin i övrigt, magen är fortfarande slimmad och rumpan har blivit mycket jämnare, så det kanske är fett ändå. Ska se om jag kan få hjälp att klämma och kolla.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Täcke med bred/hög hals?
  • Extremt het häst

Omröstningar

Tillbaka