Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kul han är piggare, men inte för att vara negativ - men ALLA hästar brukar ju bli lite tossiga/extrapigga när de är nyklippta.

Det har Figs aldrig varit :o Nåja, lite mer vaken, men inte såhär helgalen.
Jag tänker njuta så länge det håller i sig :p Jag hoppas att det är läääänge!
Dock har jag tänkt snygga till klippningen lite, göra någon variant av spårklippning. Han ser ju inte klok ut! Det hade tagit två djursjukvårdare över en timme att få bort all päls, den var en aning tjockare än de räknat med :p

Fast han har nog aldrig varit såpass renrakad som han är nu över buken, de klipper ju milt sagt lite kortare än man gör när man 'klipper vanligt'.

Men hoppas också det håller i sig!

Sant sant. Får väl raka resten av honom i samma längd, haha! :p

Byggde om foderstaten idag. Har ersatt 0,5 kg hö med samma mängd lucern, mest för att det ska ta längre tid att äta upp kraftfodret. Kommer förmodligen öka det ännu mer framöver.
Dessutom har "gräsångesten" satt in. Snart är det vår, då kommer gräset! Jag vet inte hur jag ska lösa det i år.. Vet för det första inte var i världen jag kommer befinna mig, tar examen till sommaren och hoppas på jobb.
Usch, och inte nog med att gräset kommer. Knotten vaknar och då blir det eksem!

Vad snygg han blivit. Blandat ironi och uppriktighet. Snygg kroppsmässigt, mindre snygg klippning. ;)

Får du jobb häromkring är stallplats nemas problemas.

Tänkte bara för skojs skull lägga ut lite nya bilder på "spår" eftersom ett par användare hade synpunkter på dem för någon månad sedan, och menade att det skulle vara något fel på min häst. Dagsfärska (jippi - det har äntligen tinat på vägen!) - ser det fortfarande konstigt ut?

P2220010.jpg

P2220011.jpg

P2220008.jpg

Fy vad avundsjuk jag blir! Här ligger det nästan 1 dm packad snö med is över på vägarna.

Hej alla!

Idag fick jag med mej min käre sambo med kamera till stallet- så vad tycker ni om lilla fetknopps hull??

DSC_0112.jpg

Har redan konstaterat att hon inte blir en utställningsarab.. Vill inte alls visa upp sej.. Däremot kan hon se ganska söt ut när hon travar mot husse:)

/Lavinia, som har blandat is, snö och grusväg att rida på

Mmm, äntligen har det börjat tina här :)! Den mesta snön smälte för rätt länge sedan, men sedan dess har det varit kallt och stenhårt i marken här... :( Får VERKLIGEN hoppas att det fortsätter i rätt riktning (dvs med vårväder) nu!!

En tanke: Han kanske har fått mer mat nu då han stått på djursjukhuset, d v s mer ( normal giva ) HÖ och därmed mer energi = piggare häst!?

Nix, han fick mindre.
I och med att de skulle göra ett glukosprov fick han ingen mat på 6 h. Sen skulle magen kollas, har svårt att tänka mig att de överöste honom med foder innan det.
När jag kom på eftermiddagen för att hämta hem honom var han helt tokig, försökte äta varenda litet strå han hittade ute på parkeringen. Vrålhungrig!

Gjorde de en gastroskopi när du säger kolla magen, så innebär det helt tom mage. Dvs han fortsatte då svälta efter glukosprovet i så fall. SVälten för gastro är längre än den för glukosbelastning.

Japp, både gastroskopi och ultraljud. Så piggheten berodde snarare på tom mage och stått instängd på sjukhuset i ett dygn :angel:

Mest troligt ja, svälten för gastro är iaf på djursjukhuset här mer än 12 h.. Magen måste vara heeelt tom för de ska se ordentligt, så det är munkorg på så de inte ska äta spån eller gnaga boxväggar etc. Och de brukar 'tussa' igång dem efter en gastro, så han lär ha varit just vråååålhungrig när han kom hem ja, def inte fått mer mat och därför mer energi (MJ) frånd et.

Jag hade ingen åsikt om spåren tidigare, men det där ser väl bra ut? :)

Igår kunde jag konstatera att de små depåerna vid bogen tycks ha försvunnit? Han har vilat två veckor och ska nu sättas igång igen. Han vägrade ju äta på 1-2 dygn, kan kroppen ha ätit upp depåerna åt honom? :D
Jag har dragit ner 0,5 kg på hösilaget men ersatt det med ett drygt halvkilo lucern (1 MJ mer och mkt mer protein än vårt hösilage). Har även dragit ner på sojan lite. Jag förväntade mig en liten viktuppgång men han ser snarare väldigt smal ut.
Kan det bero på att han fäller och det kräver mer energi?

Det tråkiga är att han är rätt muskelfattig! Så han ser så attans tanig ut. Men det är väl bara att köra igång nu och ösa på med proteinet igen :)

Suck säger jag med!

Efter ett antal internetlösa veckor är det kanske dags att uppdatera. Lillhästens konstiga rörelsemönster utvecklades till hälta, så kollade genast med vet. Ingenting i lederna utan förmodligen sitter det i skorna. Bakskorna drogs av och hon ska skrittas i två veckor. Enda kruxet är att det blev 10+ och allting började smälta och nu är det 10-. Inte alls halt inte ;) Så vi traskar runt i hagen där det är lite djupare snö, vägent ill hagen är rentav livsfarlig. Tänkte dra oss till ridhuset och bryta mot reglerna om kallt underlag bara för att kolla om hon är halt och väga henne. Känns som vi fick en lång väg kvar nu till målvikten.

En helt annan sak, tror ni jag ger henne för lite mat?
Hon började nämligen fälla en del päls, men har nästintill slutat nu. Hon fällde när hon precis hade flyttat ner en bit i landet och har nu slutat, kan det vara för att hon får för lite mat? Hon har fått höet uträknat så hon klarar sig och jag lägger dessutom till en näve lucern.

KL

Vad skulle ni säga att är idealvikt för en nordsvensk travare 155cm? Mätte honom med måttband idag - 585kg. Svårt att räkna foderstat då jag inte vet vad jag ska sätta som vikt. Han har stått på fri tillgång, lätt arbete hos förra äg. Nu äter han 8,5-9kg hö (beroende på hur den mycket den andra hästen äter i hagen)= 68MJ-72MJ, ska arbetas lätt; vanlig ridning, lättare körning. Han är inköpt för en vecka sedan. Går i hage dygnet runt utan täcke. Hans kompis går in i box till natten medan han är på lösdrift.

Jag känner revbenen men magen hänger. Dock innehåller höet hans som han får (för) mycket protein så det borde han inte lida av i forts alltså.

Räknar man på hippocampus på 550kg som idealvikt ger 8,5kg hö 57MJ+0,25% för lättarbete: runt 71MJ. Då borde detta räcka, men tycker ändå att 8,5kg känns lite. Han är dock inte glupsk av sig utan det finns strån kvar av nattens mat, äter lugnt och kan göra annat mellan.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka