Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har samma problem som Alexandra... Min häst får ca 7 kg hö (+ en "skvätt" lucernhack).
Jag tror att hon, om hon skulle vara nöjd, skulle behöva en dagsranson på i princip dubbelt så mycket (dvs runt 15 kg) som hon får. Och det går inte för hullets skull... Så att dela upp på större givor blir tyvärr inte alls bra för min del, för jag har inte tillräckligt mycket hö att dela upp.

Nu är vi ju ganska många med fånghästar som tydligen äter i ett rasande tempo.... Har era hästar alltid ätit så snabbt eller har det kommit efter fång och begränsning av fodret?

Min häst äter nu 15 kg silage om dagen och är lagom tjock. Men han äter i ett högt tempo och verkar inte ha någon gräns, 10kg äter han lätt i sträck och när man kommer ser han ut att vilja ha mer(foderautomaerna löste ut av misstag pga strömavbrott)

Min stora har alltid varit så. Antar att det var i alla fall delvis därför hon fick fång, det vill säga pga att hon åt konstant på (magert) bete och blev alldeles för fet.

Nu är vi ju ganska många med fånghästar som tydligen äter i ett rasande tempo.... Har era hästar alltid ätit så snabbt eller har det kommit efter fång och begränsning av fodret?

Min häst äter nu 15 kg silage om dagen och är lagom tjock. Men han äter i ett högt tempo och verkar inte ha någon gräns, 10kg äter han lätt i sträck och när man kommer ser han ut att vilja ha mer(foderautomaerna löste ut av misstag pga strömavbrott)

Lillen har blivit betydligt värre med att vakta sin mat osv sen han fått så begränsat. Innan var han inte alls så rabiat med 'MIN mat!'.

Men han har alltid ätit fort, inte hetsat innan, men haft en hög ättakt.

Att det är flera av hästarna i tråden som är snabbätare tror jag är för dessa hästar löper störst risk att bli överviktiga, dvs själva snabbätandet är en del i att de blev tjocka och fick fång, för de fick i sig mycket mer bete t ex (eller för den delen grovfoder på fri tillgång för de som haft det) än sina kompisar, fick på så sätt i sig ännu mer MJ - och det bidrog till att bli tjocka.

Lillen har dock alltid blivit matrabiat vid för lite TS i hans tycker. Gränsen är lägre nu dock, han accepterar - och magen klarar - mindre TS nu än förr. Men gick man förr under 1.3 kg TS/100 kg blev han rabiat förr med. (Nu är det om man börjar ligga ner mot 1 kg TS/100 kg eller mindre det blir)

Shettisen är motsatsen btw, en långsamätare. Bland det första jag gjorde efter köp var att kolla tänderna, just för han år så lugnt och långsamt, nästan omständigt. Men inga fel på tänderna, han bara 'är sån'. Han kan däremot äta länge om han får, dvs får han mycket mat eller lite mat så han har samma lugna takt, men han äter och äter så när han stod på fritt hos förra äg blev det helt enkelt för mycket. Han saknar dock HELT det matrabiata oavsett giva.

Pappas häst var bara matrabiat när det gällde kraftfoder, jag fick hålla honom i sommarhagen när tävlingshästarna fick sitt. De åt ju så långsamt så han hann stjäla av dem annars. De gick ju inte på fritt bete av naturliga skäl därav kraftfodret. Men pappas häst var rabiat det första året då åt han varenda halmstrå varenda dag. Det lugnade sig sedan. Efter fången var maxgivan på hö ca 7kg plus att han stod på halm av prima kvalitet. Inget kraftfoder på häst i vila el lätt arbete.

Senast ändrad:

Jo jag är ganska övertygad om att frenesin inte alltid är hunger o oxå en konkurrensfråga- hästar som bara ska ha all mat för sig själva. Äter bara därför att....

Visst är det så. När min häst får lunchen ute äter han lika fort som de andra, större hästarna. Men inne har han oftast inte kommit halvvägs när de andra är klara.

KL

Idag flyttade min lillkille in i nya stallet. Jag tror han kommer trivas. Blir lite ovant med fodringarna till en början, eftersom de får de mesta ute. Den andra hästen får lite mer, men å andra sidan är det nya höet (som även Godi kommer äta av sen) lite blötare, så jag tror det kommer gå nästan jämnt upp. Med lite tur så är det tillräckligt bra värden så jag kan dra ner på sojan och ge mer hö.
De har köpt in nytt hö, och analys är på väg. Jag kommer ju ge hans gamla hö ett tag till och hoppas att de får hem analysen lagom tills det blir byte.

Jo jag är ganska övertygad om att frenesin inte alltid är hunger o oxå en konkurrensfråga- hästar som bara ska ha all mat för sig själva. Äter bara därför att....

Fast det är ju precis det där t ex jag sagt flera gånger, och som är anledningen att jag fodrar mina separerat, och i en hög istället för splittat. Vilket du upprepade gånger ansett är bara snack och 'fel sätt'..

Yay, vår halm har blivit förstörd... :(
Det har gått mögel i flera balar, kul. De ligger på ca 250-300 kg styck, så det är en hel del halm som blivit dålig.
Just nu hoppas jag bara att vi ska hitta en bal som är okej, så jag kan fodra hästen ordentligt..

Och ännu mer dåliga nyheter; hästen har gått upp i vikt. Börjar få tillbaka "valkarna" på magen. Så nu får jag antingen göra om foderstaten eller hitta tid att rida typ hela tiden.. Jag är sönderstressad som det är, så jag tror det lutar åt att bygga om foderstaten. Har som tur väl är en medryttare på gång! Hoppas hon är intresserad.

Även jag känner igen. Min bombsäkra Lillen har blivit en betydligt mer elektrisk och 'nervig' ponny. På gott och ont ;)

*KL*

Min pappa är :love: Han fixar fodertimers åt mig! Endera bygger han, beror på om han kunde lösa strömförsörjningen - han kan jättelätt och billigt bygga nätdrivna timers åt mig, med digital timer och varsågod och ställ exakt tid när du vill den närmsta veckan, men han visste inte riktigt hur det blev om det skulle vara batteridrift. Krävs ju speciella batterier för att klara -30 grader osv utan att ladda ur på en pisskvart. Annars så betalar han för 3 st (9000 kr) till likadana som jag har, och lägger det ovanpå mitt billån. :love: :bow:

Vad skönt att det löser sig.

Hoppas verkligen att allt går vägen med din mamma också. Det är jobbigt att leva i ovissheten. Det är slitsamt för hela familjen när någon drabbas av en allvarlig sjukdom.

Hoppas du och din pappa kan hitta stöd i varandra och även utifrån, så att ni har kraft att kunna stödja din mamma. Håller tummarna!

I en hög.:crazy:
Sprid höt för vinden o den får både motion, stimulans o lång ättid.

Även om blött silage ger en större mängd så krävs det knappt tuggning- lättare än att beta t o m. Halkar ner.

I en hög.:crazy:
Sprid höt för vinden o den får både motion, stimulans o lång ättid.

Även om blött silage ger en större mängd så krävs det knappt tuggning- lättare än att beta t o m. Halkar ner.

Om du försöker komma ihåg svaret du tre gånger fått, efter att tre gånger 'diskuterat' det, kanske det blir lättare att förstå? Annars kan du ju scrolla bakåt i tråden och läsa om det.

Ledtråd för att friska upp minnet: Ättiden blir MINDRE för honom med spridd mat.

exakt vad är det som du inte förstår i alexandras svar tll dig om att hästen blir MER stressad och äter SNABBARE om man sprider ut höt..
Det säger ju sig själv egentligen... Häst som vakar över maten och har hästen EN hög att vaka över så kan den stå kvar och äta i sin hög och vara rätt nöjd men om hästen måste vaka över 4 högar så blir den ju genast mera stressad och kastar i sig maten för att hinna vaka över alla högar

Axel tror sig ofta veta allt om alla. Fakta är inte nödvändigt.

Hon tror till exempel att hon sett min ponny ridas av en superduktig ryttare när ponnyn var sex år.
Dvs. när ponnyn antingen fortfarande gick på ridskola eller stod i holland...

Axel tror sig ofta veta allt om alla. Fakta är inte nödvändigt.

Hon tror till exempel att hon sett min ponny ridas av en superduktig ryttare när ponnyn var sex år.
Dvs. när ponnyn antingen fortfarande gick på ridskola eller stod i holland...
Återigen. Nej den var inte 6 o jo, jag har sett den o t o m ridit ut tillsammans med förra ägaren. så...

Du hade aldrig köpt ponnyn om den inte ridits till! Inte för de pengarna!

Det var du själv som skrev att du såg ponnyn när hon var 6-7 år. När jag sa att det inte var möjligt så sa du något år äldre, men då gick hon fortfarande på ridskola.
Hon ägdes av en ridskola när hon var 8 år, för det står det i mätintygen jag har.

Men visst! Du har säkerligen sett henne, men hon måste ha varit betydligt äldre än 6 år.

Huruvida en duktig ryttare red henne eller ej har inte med saken att göra. :)
Det måste dock ha varit en duktig ryttare som har ridit henne, med tanke på hur snabbt hon utbildades.

Den startade samma klasser innan köpet, men visst har jag tagit misste på år.
När man är gammal har man sämre tidsuppfattning:grin:
Hon är född-94
Nog om det.

synd att hon bara är trasig:crazy:

Ja hon gick sönder efter att jag bara ägt henne i ett par månader + att vi hittade en massa gamla saker som inte riktigt är ok.

Suck, axel verkar vara en sååå trevlig människa..

Nej, nu tycker jag vi kör på ignorera-metoden och återgår till våra tjockisar!

Jag ska lära mig backa med släp! :D Vi ska bara komma på ett bra sätt att träna, vi ha inget eget släp och det kostar lite väl bra för en student att hyra "bara för skoj".. Men jag försöker övertala bilägaren att låta mig åka på några lektioner med honom som coach så jag lär mig köra släp själv, så jag kan åka på träningar själv! Jag kan köra framåt helt utan problem, men bakåt är inte min starka sida :p

Lycka till med att backa! Jag har försökt några gånger att lära mig, men jag har nog inte talang för det hela, misstänker jag...:D;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka