Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

japp, jag räknar också på 90% ¨på alfalfan, vet inte var jag fått den siffran ifrån dock..

Ja den känns ju torrare och min brukar bli mer törstig av den också än av höet. Men nu måste jag testa och se hur stor skillnad det blir när jag räknar om...

Ja, precis han går varken upp eller ner oavsett foderstatens utseende.

Ang. musklerna som försvunnit; det är muskler, inte fett, som försvunnit. Det är en duktig massör samt en veterinär (av varandra helt oberoende) som konstaterat att muskelmassan minskat. Visst, det har inte gjorts några mätningar men så svårt är det inte att känna skillnad på en kontraherad muskel och fett, speciellt inte om man är utbildad.

Dum fråga kanske, men du har inte sett skillnad på om man han fått många mål spridda över dagen eller färre?

Stod och klurade lite när jag mockade, mest ang Lillens humörförändring och plötsliga 'hunger' jag skrev om här för ett tag sen. Och började av ngn anledning fundera på om hästar kan bli som folk, retliga av blodsockersvängningar.

Hursom, kom att tänka på din då, och om du skulle kunna få ngn effekt om du fick blodsockret att ligga på så jämn nivå som möjligt (som man strävar efter med IR-hästar). Idealet för det är ju att de äter 'rätt' mat i en stadig ström, vilket ju är få lättfödda förunnat. Men kom att fundera på om du haft det så något, och om det påverkade hullet? Det bör ju dock vara annan mat än gräs då det kan flaxa så i sockerhalt och därmed också blodsockerpåverkan.

Nu har jag ju bara tre fodringar om dagen (eller fyra om jag cyklar dubbla rundor till stallet på lunchen).
Men i gamla stallet gav de uppemot 7 ggr/dag. Tyvärr slängde han in väldigt mycket mat trots att jag sa ifrån var och varannan dag, så jag vet egentligen inte hur mycket han åt. I vilket fall, han gick inte upp. Men inte ner heller. Humöret var som vanligt; lojt.

Ska försöka få till fler fodringar under kontrollerade former.
Men nu börjar det bli slask och de verkar inte alls lika hungriga. Inte ens Figge äter upp all halm! Då är det ändå bara 1 kg de delar på..
Jaja, det går väl som det går..

Var mest vikten jag tänkte på, och som sagt bara en vild tanke.

Åh vad jag skulle vilja se ett insulinvärde på din.. (Jag VET att det är jättesvårt få ihop och att det inte är ditt fel)

En spontan fundering... Om man nu bantar en häst och det blir såhär jättekallt som det har varit, är det bättre att lägga på ett varmare täcke och inte öka på fodret för att hålla värmen eller är det bättre att de får ha 'tunnare' täcke och få mer foder?

Allra bäst är att inte göra någonting sålänge den inte fryser :devil:

Men om hästen fryser, så ja då är det en bra fråga. Som jag inte vet svaret på, jag själv skulle nog försöka ge lite extra halm och se om det hjälper. Om inte skulle jag täcka med tunnaste täcket som gick, dvs som hästen inte fryser med.

Men jag skulle inte göra något alls förrän jag endera såg att hästen fryser, eller det blir neråt -25 och under. (Då gav tom jag 1 kg extra halm där till natten)

*kl*

Berättade tidigare om min häst som blev så fet på betet och nu gått ner väldigt mkt och börjar bli riktigt fin. Upptäckte igår att en djuup fåra på alla fyra hovarna tittat fram mitt på hoväggarna. Det är från september det kan jag säga. :crazy:

Syntes inte förut när det satt längre upp vid kronranden. :o Så nu vet jag hur nära hon var att få ett riktigt fånganfall... Magen var nog inte glad. Jag kände det på mig då, och både veterinären och hovslagaren undersökte henne men sa att hon inte fått något anfall. Men jag såg på hovarna och såg på hur hon rörde sig att det nog var ett milt anfall ändå. :( Är glad att jag ändå åkte bums och köpte munkorg, det var nog i grevens tid. Hon får aldrig mer gå på klöver eller kraftigt bete. När hon kommer hem till en övervuxen vinterhage i år ska jag antingen stå för betesputning själv, eller så får hon ha munkorg igen.

Bättre med munkorg än puts om det går. Det övervuxna betet är bättre rent riskmässigt än ett putsat bete. Haken kan ju vara att få munkorg + långt övervuxet att fungera?

Skönt det inte blev mer med din häst - men, om det var i september borde inte randen vara mitt på hoven, alltså 'halvvägs ner'?

En spontan fundering... Om man nu bantar en häst och det blir såhär jättekallt som det har varit, är det bättre att lägga på ett varmare täcke och inte öka på fodret för att hålla värmen eller är det bättre att de får ha 'tunnare' täcke och få mer foder?
Om den inte blir blöt- inget täcke o inget extra foder.
Det är väl hela tanken att hästen någon gång ska ta av sina reserver:confused:

Ja jag menar det :)
Men om den fryser, hur gör man då? Täcka bara så pass så den inte fryser? Det är väl inget bra om den står och skakar?

knapp

Idag har jag äntligen fått mitt schema och jag är GLAD! Jag är så glad att jag får jobba 'när jag vill' och gå ner i tid så jag får en liten, liten inkomst (slipper låna) men ändå har tid för både hästar och plugg. :laugh:

Fram till mars blir det mer plugg än mars-juni, men fördelen är att jag nog redan kan mycket av den kurs som avslutas mars/april :p SÅ fram till mars; hyfsat med tid, lite lagom så jag hinner igångsättning med Casper och fortsatt träning med den andra.

Efter mars mycket mer tid, och i sommar obegränsat med tid :D Tror herrn kommer bli mycket nöjd med att få göra lite mer och känna sig ihågkommen. Dessutom kommer vi troligtvis beställa lite för mycket hösilage (har en leverans till kvar) så det kommer finnas lite över sommaren om det behövs. Funderar dock på att analysera vårt löshö också, fanns rätt mkt kvar såg jag så då kan det ju vara värt.

Du kan röra på den.:D

allvarligt så vet jag inte hur kallt du har eller andra omständigheter.

Ge den några träd.

En häst skakar för att hålla värmen. Det gör ju vi med, när vi skakar drar musklerna ihop sig för att skapa värme. Men för hästen är det mer naturligt sas, det är inte samma obehag som förr oss (har man väl kommit fram till... ang det här med att förmänskliga hästar).

MEN om man har en häst i träning/hårdträning tar väl såklart musklerna stryk av att bli så nerkylda. Vissa hästar spänner sig massor när de fryser och kan utveckla muskelproblem genom det.
Dock för gemene häst gör det inget att frysa lite... Så länge den är torr. Man får tänka på att vind och nederbörd 'förstör' hästens naturliga skydd.

Så ur bantningssynpukt skulle jag säga inget täcke, för det rör väl sig om oklippa hästar? Mitt fullblod skulle också kunna gå otäckad om han inte var klippt, han får massor med päls. Lättfodrat täcke vid nederbörd/blåst endast.

Min nordsvensk gick rätt mkt klippt förra vintern utan täcke. Inga problem. Och smal blev han! Aldrig tecken på att frysa men uppenbarligen gick fettet åt. Som sagt det beror på individen men generellt kan du gott låta en tjock häst med päls frysa så länge den är torr (fast frågan är väl om de märker av kylan om de är tjocka :p).

Min har gått klippt sedan november eller oktober, otäckad förutom när han blivit svettig. Han har inte frusit någonting vad jag kunnat avgöra, men han tycks inte ha behövt sina reserver heller!
Däremot verkade han frysa mer de gånger han hade en tunn filt på sig, då blev det till och med iskristaller i pälsen. Kanske hade dragit mer energi att ha ett tunt täcke än att gå utan :D

Var det väldigt kallt ute? Tänkte om det var så att han svettades och det frös till is i pälsen sedan, låter ju knasigt att frysa av en filt :o

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka