Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Nu är jag inte bra på att räkna men gjorde ett försök..
Hon ska väga ca 170 kg (eller är det snålt tänkt) vilket ger henne ett MJ behov på ca 35 MJ? Om jag inte gör tillägg på någon träning. Och 210 SMRP?

3 kg hö ger 24,6 MJ och 81 SMRP.
Om jag lägger på 1 kg lucern också ger det 186 SMRP och 33,1 MJ och där blir det också totalt kört ju...

Vad gör man nu, drar ner på höet ännu mer? Och mer lucern, men då kommer hon totalt avlida (enligt sig själv alltså:D)

Andra bilden hade hon gått på fritt med hö...

I somras fick vi kommentarer om att hon såg anorektisk ut, men hon hade ändå sina fettdepåer men var verkligen fördjävlig på alla andra ställen än nacke, bog och rumpa! Dom som sa det är inte sådana som annars tycker en häst är smal liksom men hon såg fruktansvärd ut. (alla bilder på det värsta raderade för jag skäms så).

Första bilden (sommaren 08) tränades hon 6-7 dagar i veckan jättehårt. Fortfarande depåer och nacken kvar.

Hur stor är hon? Tänkte ang viktberäkningen. Men 35 MJ i underhållsbehov för 170 kg, näää?

Ditt hö är knepigt ja, men om du provar med soja istället, ev i komb med lucern tror jag det blir bättre. Minns maxgränsen på soja bara, 100 gram/100 kg per utfodringstillfälle. (Vi får inte ge råd om/diskutera enskilda foderstaten eg i forumet, så bäst vi tänker lite på det).

Annars om hon äter halm så om du känner det är gångbart finns ju alt halm + lucernhack. Fast blir nog dyrare än höet.

E som enligt band numera väger ca 260 kg (fast vet tyckte 300, jag skyller på pälsen *s*) har ju på en månad gått ner från på band 318 kg, till då ca 260. Det på ca 30 MJ (ca för det beror på dels hur mkt halm han äter, jag räknar med 1 kg men det är nog grov överdrift, å andra sidan tror jag att vågen felat på de små givor som blir så slutänden blir det nog 30 MJ). Han är hemmamätt 107 cm hög. Och han går fortfarande ner. Rena drömmen att banta jmf med L. Som i jmf är D-ponny och får 42 MJ, och tja, inte direkt går ner ngt att tala om.

Så 35 MJ och målvikt på 170 - nää? (Kan inte säga ngt om målvikten är rimlig eller ej. Jag räknar på 200 kg på E men ingen aning om jag är helt ute och cyklar då iofs.. inbillar mig jag märker när vi når dit dock)

Hmm, det låter märkligt.. Kollat Cushings? Det kan ge lite konstiga depåer. De måste inte ha den där lockiga pälsen för att ha Cushings, så prata med en veterinär och hör vad de tror!

Inser nu att jag kanske borde kolla upp min gris också, det skulle onekligen förklara en hel del.. Jag är definitivt en fullfjädrad hypokrat :D

Hon är ca 100 cm. Jag tycker det är jätte svårt att veta vad dom ska väga. Hon är vägd på klinik och vägde då 175,5 kg men det var flera år sedan och hon var inte så tränad då. Så kanske ska jag räkna lite mer viktmässigt eftersom jag vill ha henne vältränad. Men om jag tänker henne på 30 MJ, för tanken är ju att hon ska börja köras ordentligt igen när snön försvinner. Då blir det iaf körning 5 dagar i veckan och sen annat pyssel dom andra dagarna. Eller motionerar E mycket när han går på 30 MJ, för isf ska ju Moa ha mindre än 30 MJ för hon är ju mindre än honom (7cm iaf ;) )

Men hur lite hö vågar man ge? Hon kommer ju inte alls vara glad med livet ett dugg...

Jag har massa halm hemma så skulle kunna prova det. Men det funkar inte ute att bara fodra med halm. Är rädd att min vallack ska matvägra då och få kolik. Han har haft det en gång tidigare som jag misstänker beror på att han vägrade äta det höet vi hade då.

Nähä oj får man inte göra det, har missat:o Ska tänka på det, just nu flummar jag mest omkring med mina funderingar:D

Nä har inte gjort det, kanske skulle göra det. Får läsa på lite vad det innebär:)

Den ser ut att vara Ir o ev även cushing.
titta på pälsen på sommaren.

VAR... var revbenen sa du?
För att få bort allt av depåerna kan det krävas att den blir SMAL- först.

Har den haft fång?
Ålder?

Eller motionerar E mycket när han går på 30 MJ, för isf ska ju Moa ha mindre än 30 MJ för hon är ju mindre än honom (7cm iaf ;) )

Nej, han motionerar knapp alls än (jag väntar på vagnen). Dock, jag vet inte hur lättfödd han egentligen är. Moa kan ju vara mkt mer lättfödd. Som jämförelse så E som är 107 cm går alltså ner fint på ca 30 MJ. Medan Lillen som är 145 cm är tjock på 40 MJ..

Så, inte säkert E är lika lättfödd som Moa. Men du får ju börja prova någonstans.

Men hur lite hö vågar man ge? Hon kommer ju inte alls vara glad med livet ett dugg...

1 kg TS/100 kg. Dvs när det gäller hö med 84% TS så för 200 kg så 2 kg TS = 2,5 kg hö. Det är minsta magen behöver alltså.

Jag har massa halm hemma så skulle kunna prova det. Men det funkar inte ute att bara fodra med halm. Är rädd att min vallack ska matvägra då och få kolik. Han har haft det en gång tidigare som jag misstänker beror på att han vägrade äta det höet vi hade då.

Slopa halmen då, möjligen kan du ju försöka få in nåt kilo halm + soja nattetid. Problemet med ditt hö är högt MJ och lågt protein. Halm har lägre MJ men inget protein. Så byter du ut hö mot halm förlorar du mer protein, men vinner MJ. Då gäller det hitta där du kan lägga till protein, men utan att äta upp hela vinsten av MJ. Trixit värre tyvärr.

Glömde - höet kan btw vara anledningen till depåerna. Behöver inte vara det, men ligger det högt i socker kan det vara det som ligger och 'matar' depåerna - om hon är IR/liknande?

Senast ändrad:

Nu är det visserligen inte sommar på någon utav bilderna utan vår så att hon har päls kvar är inget konstigt. Hon ser ut att vara krullig på ena bilden vilket hon inte är, men regn och oborstad häst gör sitt:o

Revbenen syns ju såklart inte med all den pälsen över revbenen men jag kan känna på henne och vet precis hur mycket hennes revben känns och om vi bara ska känna på revbenen så säger som att hon är smal (vilket jag såklart vet att hon verkligen inte är). Det finns knappast något fett mellan hud och revben. Därför att jag ens tog upp revbenen, jag vill inte att hon ska gå ner mer där utan i depåerna, sist hon bantades massor rasade hon över revbenen men inte ett dugg på depåerna alls. Det var då hon såg anorektisk ut och rent fruktansvärt. Ingen ork hade hon heller för att klara av den motionen jag ville.

Aldrig haft fång och vi tror hon borde vara 12 år nu.

Okej men jag börjar på 30 MJ och så ser får jag se hur det hela utvecklas.

2,5 kg hö, men hur mycket TS är det i halm om jag fodrar lite med det istället?

Hon skulle ju kunna få halm och soja (lucern med kanske?) på natten när hon står inne. Får räkna och kolla lite på det idag helt enkelt. Ska köpa mig en digital våg också.

Går det att ta prov för hur mycket socker det är i? Hon får en skvätt betfor för att få i sig kiselguren, kanske ska jag slopa den helt då helt enkelt..

Ja det går. Jag fick tillbaka svar förra veckan... Det tar bara några få dagar.
Jag gjorde samtidigt protein- och energianalys, bara för att kolla hur bra den jag hade stämde. det kostade runt 400 kr hos eurofinns.

Okej men jag börjar på 30 MJ och så ser får jag se hur det hela utvecklas.

2,5 kg hö, men hur mycket TS är det i halm om jag fodrar lite med det istället?

Hon skulle ju kunna få halm och soja (lucern med kanske?) på natten när hon står inne. Får räkna och kolla lite på det idag helt enkelt. Ska köpa mig en digital våg också.

Går det att ta prov för hur mycket socker det är i? Hon får en skvätt betfor för att få i sig kiselguren, kanske ska jag slopa den helt då helt enkelt..

Lucernet räcker inte för att rädda halm + hö, däremot så om du vill kan du säkert få in lite lucern ihop med halm på natten. Du får räkna på det, PM:a om du vill ha hjälp, och se vilket som blir bäst.

Halm kan du räkna med 84% TS såvida du sas inte vet den är högre. Så blir ingen skillnad så där, dock brukar de ju äta halm långsammare, så det räcker längre inpå natten?

Du kan använda din betfor, blöt det bara i massa vatten, mer än det suger åt sig, slå av vattnet, spola den svällda betforn i durkslag eller så, tills vattnet är klart. Sen kan du ge det, du har lakat ur och sköljt bort sockret då.

Som Iser redan svarat, går bra göra sockeranalys, både i komb med övrig analys och ensamt, Eurofins gör det.

Kom just på vad jag kan ha som måttstock i sommar :D

Jag rider ju Casper barbacka och har gjort det mycket även förr när jag hade sadel. Då var han mkt smalare. Eftersom han bara är 153 cm hög räckte det att han stod stilla, så jag kunde backa 2 meter, ta sats och hoppa upp :D Bara man får tyngdpunkten på rätt ställe så kommer man upp.

Så, om jag kan hoppa upp utan hjälp på traven av pall etc, då har han blivit smal(-are) oavsett vad ögat säger ;)

Förresten, kan de ta skada av barbackaridningen? Han har markbundna gångarter så det är inte en massa skump och duns. Försöker jobba honom i form även i skogen fast han är mindre intresserad av det där. Nu i snön tog han så stora kliv att det var skönast att stå i fältsits jämfört med att dunsa runt, men det blir aldrig så förutom om han räser-travar, vilket vi helst inte ska syssla med ;)

Jaa eller så har matte fått lite bättre studs i fötterna. :p Tror det är bra att variera med sadel/utan för att växla tyngpunkter och så. Tror de mår bra av lite barbacka, snacka om bogfrihet. :D Om min häst bara inte var fullkomligt galen, schizofren och bakskygg skulle jag rida barbacka jag med, men det går inte nu när hon är sån form så fötterna har blivit för snabba. När hon var fet orkade hon bara skvatta till lite när hon blev rädd, liksom ryckte lite i musklerna, nu far hon iväg som skjuten ur en kanon när det prasslar nåt i löven bakom/hon inbillar sig att det kanske kan komma att prassla till. :cool: Hon är väldigt bakskygg och spänd, lilla stackars hästen. Men vi jobbar på det.

Haha, jag har ju en knäskada nu som gör mig harig fast det typ är läkt :p Så jag är snarare ostudsig och vågar inte ta sats ifall han flyttar sig så jag ramlar :o

Hade polare ute att provrida ponny idag. En kompis som inte sett ponny sen december följde med.
Hon sa att han såg smalare ut! Jag hoppas hon menade det och inte sa det för att vara snäll :p
Provridarens första kommentar var "Men han är väl inte så fet!" och när hon skulle gissa vikten hamnade hon 100 kg för lågt :D
Som tur väl var trivdes de ihop vid ridningen, så nu kanske jag kan få lite avlastning framöver. Vi går i samma klass så man får väl inte hoppas för mycket, men hon kommer tillbaka och rider igen snart!

KL

Nu sliter jag håret och plånboken. Jag har funderat på att skaffa en höautomat, alltså en sån som fodrar efter timer. Kvällsfodrningen är klanerad mellan 19-20, men ibland kan det hända att någon fodrar tidigare också, dock inte före 18. Detta tycker jag är ganska tidigt.
Morgonfodringen är kl 6.30-7.00

Min lillkille får 2 kg hö på kvällen. Och jag gissar att det inte räcker så värst länge. Jag har varit där vid 22 och då var kanske hälften kvar, han hade pausat i ätandet.

En höautomat hade ju varit jättebra, men den är så DYR!!!

Jag ger ju 1 kg halm (per dag är det tänkt, men det räcker i en vecka minst.) så det finns alltid upp till 1 kg halm i boxen med. Jag fyller på när det börjar ta slut.
Han äter inte gärna halmen, även om han inte har nåt annat att välja på. Han kan stå och pilla med den ibland, men det går ju inte åt i nån rasande fart precis.

Så, tror ni att jag ska investera i en svindyr höautomat för att kunna fodra en gång på natten, eller klarar han sig på halmen som finns där, som han inte äter av direkt? Kan de välja att inte äta nåt de inte gillar och på så sätt få problem med magen? Eller äter de om de måste?

Vad hade ni gjort?

SVårt se då bilderna är lite små och mörka. Men hon ser av de bilderna att döma inte ut att ha gått UPP i alla fall, och det är alltid en start =)

Jo det är det jue :D

Tänkte bara fråga.. Hur fort "ska" det gå innan man ser resultat? Ska man räkna med att se resultat på måttbandet bara inom några veckor eller tar det längre tid?

Väldigt olika hur fort de tappar vikt, precis som med människor. Jag tycker det går lite i etapper också. Alltså att de kan tappa ganska mycket en period, och sen stå still ett tag för att sen gå ner lite igen.

Det hade ju bara gått två veckor mellan bilderna. Vänta två veckor till så kan du förhoppningsvis börja se resultat. Har det inte hänt nåt alls på säg 2 månader så bör man nog gå igenom foderstaten. Men det är viktigt att låta det ta tid också, så man inte bytar hela tiden.

Det beror väl på omständigheterna. Ju mer övervikt desto lättare ramlar det av, sen stannar det av ju smalare hästen blir och de sista kilona är svårast ;) sen beror det såklart på hur mkt hästen motioneras och bantas.

Men ja generellt på en tjock häst som bantas medvetet och tränas borde man absolut se skillnad på några veckor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 801
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025