Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Var det väldigt kallt ute? Tänkte om det var så att han svettades och det frös till is i pälsen sedan, låter ju knasigt att frysa av en filt :o
Det är inte knasigt alls eftersom även den tunnaste filt hindrar håren från att resa sig och skapa det luftskikt som håller värmen inne.

Han svettas inte i manen :D Hela manen var helt vit av frost när jag tog in honom senare på kvällen.
Det var runt -15 då, så rätt kallt var det.
Kanske är värt att ha på ett litet täcke jämt :D Har ju ett tunt ofodrat regntäcke han kan ha nu när det börjar bli slaskigt.
Visst ska det finnas någon slags "bogförlängning" till täcken? Så man kan göra den bredare i bogen?
Annars borde det väl gå att sätta i extrahakar på något sätt.

Bogbreddare, kolla t ex Tradera, där brukar det finnas =)

Fast frostig i manen etc var min E med när det var sådär kallt. Medan L bara hade lite längst ut på manen. Dvs E som är oklippt släppte inte ut massa värme och då tinade inte frosten, medan L som är klippt släppte ut massa värme och tinade rimfrosten.

Han var det bara när han hade täcke, aldrig annars.
Otäckad var hela han frostfri, men med täcke var man och svans helt vita och halsen var "frostfläckig".

Häftit att det kan skilja så, men är väl antagligen en massa parametrar som spelar in. Tror i ditt fall det var som någon skrev, att det var för täcket var för tunt för att ge någon eg värme, men tryckte ner/plattade ner pälsen så den inte kunde resas lika mycket och på så vis isolera.

Jag håller ju på och testar med L vad som ger bäst hulleffekt. Än tycks fascinerande nog klippt + ordentligt täckad funka bäst. Kan inte förklara det, men jag gläds så länge det varar.

Vad tycks? Har hon gått ner någe? :D
Visserligen har det ju bara gått några veckor så man kan knappast se, men i alla fall :P

fs_437949212_55841_1263730838.jpg

SVårt se då bilderna är lite små och mörka. Men hon ser av de bilderna att döma inte ut att ha gått UPP i alla fall, och det är alltid en start =)

Bara jag som har tur med klippningen? :p

Precis när jag klippt
47.jpg

Mellan dessa foton gick han mest i hagen, löslongerades då och då. Och han gick ner!
90.jpg

Jo, alltså den är halvvägs ner på hoven, ungfär mitt på. Tror bara inte jag lagt märke till randen tidigare när den legat lite högre upp på hoven iom att hon haft lite övervuxet hovskägg där. Den har nog varit synlig ett bra tag men det är inte förrän nu jag lagt märke till hur tydlig fåra det är runt om på alla hovarna på exakt samma höjd. Ser ut som man filat en ring på alla fyra. :crazy: Kan fota nån dag om jag kommer ihåg. Men nu rör hon sig superbra och är piggare än nånsin:)

Mm det lutar åt munkorg och övervuxet bete i vinterhagen sen. Men det har på senare år blivit jättemycket alsikesklöver i de hagarna medan de är iväg på bete. Vet inte vad man ska göra åt det?

Förstår precis hur du menar. Menade inte det inte var rand, utan att det som skapade störningen i tillväxten (randen) borde skett tidigare än september, om randen är halvvägs ner nu. Hästhovar växer generellt inte så fort nämligen så det hinner växa ner ½ hov på den tiden. (Undantag kan säkert förekomma.). Så frågan är om något hände lite tidigare i somras (också, iom att det du såg i höstas ju absolut hände)?

Alsike - huuuuu. Utrota den, minns dock inte hur man bäst gör det, tror det finns trådar. Men skulle spruta eller vad som än krävdes för att bli av med den. (Du är säker på det är alsikeklöver och inte vanlig rödklöver antar jag)

*KL*
Såhär ser min tjockis ut nu.. Måste verkligen ta tag och sänka maten. Inne får hon nu ett hönät med halm för att ha något att pyssla med, 1 kg hö och 1 kg lucern. Ute delar hon med två islandshästar på 5 kg morgon och 4 kg lunch och 2 kg eftermiddag. Egentligen är alla småtjocka så det hade gått att sänka om det är nödvändigt. Hon har en fettnacke och depåer vid frambenen och över rumpan. Men revbenen känns väldigt tydligt. Om jag lägger handflatan mot revbenen och gnuggar så känns dom. Hon är lite insjunken vid flanken också som kanske inte syns på bilden.

Värdet på höet är:
27 protein
8,2 energi

2,7 kalcium
1,8 fosfor
1,1 magnesium
10 kalium

bild0156_70166195.jpg

Oj, ja det var en rejält hullad dam. Känns ungefär som E när han kom hit?

Men kan du inte prata med de andra om att sänka maten i hagen?

Haha, snyggt att båda bilderna är tagna i precis samma steg!

Jag har klippt likadant som du, men det var det enda som var lika. Min har ju ridits hela vintern (1 vecka ledigt vid jul när jag var hemma hos föräldrarna), hela sommaren med för den delen.

Jag tror det är det som gjort att han inte gått upp, trots en "stor" foderstat eller gräs. Jag rider trots allt rätt mycket, även om det inte är elitnivå på något sätt. Han måste arbeta med både kropp och huvud när vi är ute. Hjärnan kräver ju också energi när den används :D
Så fort det blir träningsvänligt väder igen ska vi köra igång ett distansprogram med intervaller och rejäl pulsträning. Dessutom har jag bestämt att det ska bli tävling i vår (om det annordnas någon..) så vi ska hårdträna för det också. Just nu är det antingen glashala vägar eller kramsnö upp till knäna som gäller, med andra ord antingen halka omkring eller få skyhöga styltor...

Den ena är min och den andra är helinakoderad och hon tycker sin är småtjock också så det är bara att sänka;)

Men vad skulle ni ge henne med det höet?
Jag hatar hennes depåer såklart men är bekymrad att hon är så smal och tunn över revbenen. Det känns som att något är fel.

Såhär har hon sett ut. Fortfarande depåer men ändå bättre än nu?
23512101.jpg

Och såhär också... Men här tycker jag hon hade större buk, men mindre depåer?
18283010.jpg

Helt ärligt så med det höet, skulle jag nog ge halm + lucern istället. Det höet är ju tyvärr rena mardrömmen ur bantningssynpunkt. Annars får du ju försöka toppa med soja, men kruxigt få ner MJ ändå.

Vet du ungefär hur mycket MJ hon ätit fram tills nu?

Hur är hon tunn över revbenen? Alltså att de känns som de ska, eller kännas FÖR tydligt? (Typ syns) Depåer blir dock inte jag heller klok på, du har sett bilderna på Lillen va?

Okej. Jo det kan ju ha varit redan vid betessläppet teoretiskt sett, men det var precis runt 30 aug-2 september som hon kom hem från betet till den jäkla klöverhagen och jag upplevde att hon fick sin milda fångkänning som varken veterinär elelr hovslagare kunde se. :o Ska kolla lite mer imorgon och se hur långt ner det var.

Har kollat i en flora och det fanns vitklöver, rödklöver, och mest av allt något som ser ut exakt som alsikesklöver. Ihåliga stjälkar, upp till 30 cm höga, grenade och i olika lilaaktigt röda nyanser. Och de hade inte den ljusgröna pilen på bladen som rödklöver har. :crazy: Va fasen ska vi göra, ju mer kardborrar vi rensar bort, desto mer klöver verkar det bli.

oj på andra bilden ser hon ju nästan dräktig ut :crazy:
Mycket finare på första, helt klart något att sträva efter igen även på det inte är "perfekt".
Tror det kan vara proteinbrist som spökar, det är inte helt otänkbart med det höet.
Ge så lite som möjligt av det och mer proteinkälla ex soja och lucern, så kanske det blir bättre!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat