Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)
Har fått för mig att ensilage som man odlar åt kor är extremt kraftigt? Vi gjorde en analys på koensilage och hästarna fick väl äta sisådär fyra kilo enligt foderstatsprogrammet, hi hi. Kommer ihåg att det var sjukt höga värden och inte gick att fodra med åt hästar!
Vanlig missuppfattning. Visst kan grovfoder framtaget för kor ha höga värden. Det behöver inte ha det dock. Beror helt på - precis som för hästfoder. Dels beror det på skörd etc, men också vad för slags kossor bonden tänkt fodra. En högmjölkande kossa har helt andra behov än en kossa i sin, och en växande köttrasungtjur som ska gå till slakt nästa höst har andra behov än en lågdräktig köttraskossa t ex. Så är som hästar, behoven är olika för olika grupper.
Sen är det det lilla faktum att det finns ganska statiska ramar inom vilka man kan påverka grovfodervärden. Per kilo TS så ligger det oftast mellan 9 - 13 MJ. Per kilo foder beror det ju på TS.
Men ett stuterihö för hästar har ofta bättre värden per kg TS än ett koensilage till att vinterfodra ej producerande kossor. Och ett 'helt vanligt hö ej specificerat' kan ha högre eller lägre värden än bondens silage - som ju även han kan lyckas olika bra med skörden.
(Om de gör majsensilage och grejer eller vi pratar helsädssilage etc är det helt andra saker som gäller dock btw och där blir det helt andra skillnader etc)
Men ett silage producerat för kossa kan vara utmärkt för häst. Och det finns aldrig ett värde som sas är generellt olämpligt att fodra hästar med, för det är för högt. Däremot kan det vara helt olämpligt att fodra 'hobbyhästar' med - precis som ett stuterihö framtaget för häst kan vara helt olämpligt fodra hobbyhästar med - för värdena är för höga.
Det finns dock rent generellt ibland en fördel med silage till bantande hästar. Som jag skrev så det är svårt att komma ner hur lågt som helst i MJ om man ska behålla en vettig proteinhalt. Ca 9 MJ (går komma lite under, men) brukar vara nedre intervall. 9 MJ/kg TS ger för hö med 84% TS avrundat 7.5 MJ/kg foder. 9 MJ/kg TS ger för silage med 50% TS 4.5 MJ/kg foder.
Har du en häst som behöver 40 MJ/dag, så kan du ge 40/7,5 = 5,3 kg hö, eller 40/4,5 = 8,8 kg silage med 50% TS. I slutändan ger du 'samma sak' oavsett vilket du väljer. Däremot så kan det ju vara väldigt mycket enklare att få 8,8 kg att räcka till 5 fodringar, än få 5,3 kg hö att räcka till 5 fodringar. Om man har sådana proteinvärden att man kan byta ut 1 kg silage mot 1 kg halm t ex, så skapar man sig så lite extra mängd med.
Så där är en fördel, att silaget per kilo foder är utspätt med vatten. Men det ger det lite enklare att 'portionera ut' över hela dygnet, utan att de får i sig mer. Det är anledningen jag ger blött silage. Då får jag utan att ge mer MJ givan att räcka till alla fodringar, och hästen är lite nöjdare - och grundlurad eg
Ditt hö passar ju jättebra till din dam. Medan det för min L skulle bli ganska besvärligt. Han behöver eg under 40 MJ men det får jag aldrig ihop. Men 40 MJ/7.7 MJ/kg foder = 5,1 kg hö, vi säger 5 kg. Jag fodrar 8, 12, 16, 20 och 22 = 5 fodringar (just för de får så lite per gång).
Då kan jag ge t ex 0,5 kg hö alla fodringar utom sista, och ge 3 kg hö sista. Det kommer han ju äta upp på 'två blink'. Medan om jag ger silage med samma MJ/kg TS så blir det om jag har 40% TS 3,68, vi säger 3.7 MJ/kg foder. 40/3,7 = 10,8 kg silage. Säg 11 kg bara för exemplet.
Då kan jag ge 1,2 kg per fodring fram till natten, och sen ge 6,8 kg till natten. Hästen kommer inte få varken mer eller mindre jämfört med höet, men den kommer kunna få vettigare portioner volymmässigt, iom vattnet. Sen beror det ju på hur fort den äter, min L äter 1 kg hö och 1 kg blött silage på ungefär samma tid, så där får jag lite längre ättid med och maten räcker lite längre med det blöta.
Så därför söker jag alltså efter BLÖTT, men med så låg MJ/kg TS det går att få. För att kunna få lite mer kilon att leka med utan att ge mer egentligen. Och en något nöjdare häst trots dieten.
Men, allt hänger ju, oavsett mat på värdena. Det avgör ju mängden man kan ge, så helt klart fick din häst tidigare för kraftigt silage sett till hur många kilo som gavs/åts. Dvs det var för bra för att ha på fri tillgång till den hästen, utan tvekan. Medan ditt nuvarande foder är alldeles perfekt för att ge 14 kg av till den hästen =)