Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Har inte foderstatsräknat så noga på ett tag. Hade glömt pålles underhållsbehov (enligt hippocampus) så knappade lite där nu... Sen skrev jag i 10 min skritt och 10 min trav/galopparbete per dag. Och då hamnade vi på exakt vad han äter idag, så gott som! Det var lite roligt och lustigt.

Så om jag börjar rida mer aktivt nu borde han tappa rätt mkt vikt. I dagsläget håller vi väl på 20 min i trav/galopp och någon skrittpaus när vi busar på ridbanan, någon gång i veckan. Redan imorgon är första 'slappdagen' med endast en lektion så tänkte hinna med båda pållarna. Roligt! Då blir det snöpuls i skogen. Är supertaggad på det här, skrivit träningschema och allt :) Bara en slags översikt men så man har något att sträva efter, både utbildningsmässigt och bantningsmässigt.

Varmblodet är fetast på hela Umåker, inget att vara stolt över men speciellt eftersom varmblod inte är kända över att vara tjocka..:crazy:

Han har haft spricka i ena bakkotan och stått till och från hela 2009 i princip.
På så sätt har han blivit jättebekväm( L A T ! ) fast har nu körts i höst 3-6dagar i veckan.

Idag går han långslingan(9,3km lång) 4-6dagar i veckan och ibland rakbanan(snabbjobb). Detta p.g.a att ägaren varit dålig samt den andra som är där och kör både går skola och jobbar och jag med.

Han får ca 3dl havre per dag samt 4dl groov.
Hö vet jag ärligt talat inte. Vild chansning, kanske 5-6kilo per dag? :confused:

Att rida honom går inte då han inte håller för det utan det är trav som gäller.
Glömde skriva, han är 5år och ca 155-160cm hög. Vet ej vad han väger, ska kolla upp!

Näe, vet ju vad som behövs för att han ska bli smalare, mer träning och ännu mer träning.
Det som är det svåra är att Han inte tycks vilja träna. Han skulle lika gärna kunna stå hemma i boxen/hagen hela dagen och äta.
Så det är att smacka på och driva när man är ute med honom.

Någon annan som har häst med motivationsproblem?

(har ej hunnit läsa igenom hela tråden ännu):bow:

Varmblodet är fetast på hela Umåker, inget att vara stolt över men speciellt eftersom varmblod inte är kända över att vara tjocka..:crazy:

Han får ca 3dl havre per dag samt 4dl groov.
Hö vet jag ärligt talat inte. Vild chansning, kanske 5-6kilo per dag? :confused:

Varför ger du kraftfoder till den fetaste hästen i stallet?

Fast egentligen så undrar jag hur ett varmblod kan överleva på det han får? Antingen har du dunderhö (antar att det kanske är möjligt) eller också får han mkt mer hö än du tror eftersom han har blivit fet på detta?
Enda sättet att banta en häst effektivit är att räkna foderstat. Det är min erfarenhet i alla fall.

Är han muskulös oxh maffig över hela kroppen eller är det bara magen som är tjock? Hur känns han över revbenen? Gäller att känna efter ordentligt, kan ju mkt väl hända att det är MER mat som behövs för att tajta till muskler och få honom slimmad. :) Färmst då mer proteinrik mat.

Har ni undersökt skadan och uteslutit smärta helt och hållet med hjälp av veterinär? Molande värk är ju annars en ganska effektiv motivationssänkare...

KL
Jag ger ju 1 kg halm (per dag är det tänkt, men det räcker i en vecka minst.) så det finns alltid upp till 1 kg halm i boxen med. Jag fyller på när det börjar ta slut.
Han äter inte gärna halmen, även om han inte har nåt annat att välja på. Han kan stå och pilla med den ibland, men det går ju inte åt i nån rasande fart precis.

Så, tror ni att jag ska investera i en svindyr höautomat för att kunna fodra en gång på natten, eller klarar han sig på halmen som finns där, som han inte äter av direkt? Kan de välja att inte äta nåt de inte gillar och på så sätt få problem med magen? Eller äter de om de måste?
Vad hade ni gjort?

Ja, vissa hästar kan välja att inte äta/Vägra att äta något de inte tycker är gott, så de får problem med magen. Det vanligare är dock att tillslut petar de i sig det som finns, under förutsättning det är hygieniskt bra osv såklart. Men vissa är mer envist hårdnackade än andra.

Däremot om din står och pillar med den och äter lite av den ibland så borde den inte tillhöra de som vägrar, utan bara att han inte äter den förrän han 'verkligen måste'.

L äter numera halm (som gud vet vad), men när han var yngre tvärvägrade han. Just så magen kraschade osv, han svalt hellre än åt halm. Mycket obra. Då var det ju liksom inte ett alt att tycka 'du har halm'.

Om vi tar E däremot, som äter halm utan knot, så han får 2 kg hösilage till natten, kl 22. Dessa 2 kg är slut innan midnatt. Jag har aldrig kollat honom exakt just då på kvällen, men kikar jag på hur fort mat tar slut övrig tid så.. Han har också halm, och är lite som din. 1 kg kan ligga där i flera dagar, det rörs knappt och när det rörs petar han mest i det. Vad gäller honom är jag inte ett dugg bekymrad dock, utan han har halm (dvs mat) hela natten, om han väljer att äta den eller ej är upp till honom. Hans mage är bra och hans box är ostökad (L t ex vände upp och ner på sin med). Så, jag varken oroar mig eller känner mig elak.

Att rida honom går inte då han inte håller för det utan det är trav som gäller.
Glömde skriva, han är 5år och ca 155-160cm hög. Vet ej vad han väger, ska kolla upp!

Näe, vet ju vad som behövs för att han ska bli smalare, mer träning och ännu mer träning.
Det som är det svåra är att Han inte tycks vilja träna. Han skulle lika gärna kunna stå hemma i boxen/hagen hela dagen och äta.
Så det är att smacka på och driva när man är ute med honom.

Någon annan som har häst med motivationsproblem?

(har ej hunnit läsa igenom hela tråden ännu):bow:

HUr då håller inte för ridning menf ör trav? :confused:

Ang 'motivationsproblemen' så känner jag som andra, att är det verkligen uteslutit att han har ont? Kanske har han inte ork nog iom foderstaten?

Men generellt så L har alltid haft samma motivation, däremot är han som natt och dag i 'temperamentet' eller 'piggheten' eller vad man ska säga nu och när han var tjockare. Det är svårt att helt säkert säga att hela skillnaden i sitter i vikten/hullet, kan vara en åldersgrej med. Men jag tror ju att dels att han är smalare, och ffa att han är mindre IR gjort att han är piggare nu. Och har ett mer elektriskt temperament. Det är fortfarande en stabil herre, men han är inte lika 'bombproof' nu som när han var yngre. Jag kan sakna det ibland ,)

Vi köpte en superfet fånghäst som vi kämpat med. Det har gått ganska sakta, men vi har inte velat ha henne på någon svältkost. Har ätit ca 14 kg hö (magert) hela tiden men hon har gått ned i vikt ändå från att ha gått på fri tillgång ensilage. Speciellt nu när vi börjat rida- då rasar kilona! :)

23342113.jpg

30299565.jpg

Oj jäklar vilken skillnad, utifrån det fotot tycker jag inte ens den ska gå ner mer. Kanske till och med lägga till en liten mängd till med protein för att behålla den muskelmassa som finns kvar. Men jättefin och supercool teckning!:)

Vilken skillnad. Men att den tillåts bli fet egentligen. Den är ju om den kan äta 14 kg hö inte speciellt lättfödd, utan snarare normalfödd eller normal mot svår beroende på hövärdena. (7 MJ/kg t ex ger vid 14 kg 98 MJ..)

Så borde ju varit enkelt för förra ägaren att hålla den smal. Å andra sidan är det ju lite lika E. Som gått ner jättefint (men inte alls är i mål, men med motion med så är jag inte oroad) och fortfarande går ner - på ett helt normalt MJ. Innan stod han på fri tillgång på hö och var extremt fet.

Missförstå mig rätt nu, det är inte riktat mot dig alls, men känns lite 'surt' faktiskt när man står med en häst som blivit fet/är tjock trots att man hårdbantar den, och så har andra inte ens 'orkat' hindra att deras häst - som inte alls är svår att banta/hålla i hull - blir fet. Känns surt - och onödigt för hästen.

Men underbart fin skillnad! Vad är det för ras? (Tänker på den inte så vanliga färgen?)

Vi har ett hö som innehåller Ts: 84 %, MJ: 7,7 och Smrp: 57. När jag gjorde en uträkning i höstas fick hon bara äta 8 kg eller vad det nu var, men det kändes som djurplågeri så jag har gett 14 kg och hon har ändå rasat i vikt. Så antingen hör hon till den svårfödda kategorin hästar (måste ha ätit EXTREMT med foder hos förra ägaren) eller också misstämmer analysen :crazy:. Men visst är det hemskt att låta en häst bli så här sjukligt fet (med fång) när det egentligen inte är några problem alls att hålla henne smal. Hon stod väl i en frimärkshage med ko-ensilage och obefintlig motion som så många andra svenska hästar..

Är en korsning quarter/knabstrupper, 8 år.

Jaha men ojj vilket drömhö. :) Om analysen stämmer är det nog mest fläsk som försvunnit då. Tar helt enkelt tillbaka det jag sa i mitt förra inlägg. :angel:

Själv har man ju 8.5 Mj och 40 g smrp. :mad: Har inte varit så kul att banta en lättfödd liten häst på, hon har fått pyttelite hö och så en massa lucernröra och nu i slutet lite soja. Men det har gett himla bra resultat. :) Jag har hela tiden fått balansera på en tunn lina mellan för mkt energi och för lite protein samtidigt som jag vill ge så mkt TS som möjligt. Nu har ja köpt lite soja också så nu är det lättare. 6 kg hö, ½ kg lucern och 200 g soja får hon klara sig på, plus ett kilo halm. :( Med ditt hö hade hon kunnat få 7.5-8 kg hö, rakt av, inget krångel. :o

Ja, vilken enorm skillnad. Han är jättefin! Hur lång tid skulle du säga att det tog att banta så här mycket, efter att ni börjat rida?

(Dunderklumpen som just nu bantar nyinköpt ponny med stor skräck för fång)

Vi har ett hö som innehåller Ts: 84 %, MJ: 7,7 och Smrp: 57. När jag gjorde en uträkning i höstas fick hon bara äta 8 kg eller vad det nu var, men det kändes som djurplågeri så jag har gett 14 kg och hon har ändå rasat i vikt. Så antingen hör hon till den svårfödda kategorin hästar (måste ha ätit EXTREMT med foder hos förra ägaren) eller också misstämmer analysen :crazy:. Men visst är det hemskt att låta en häst bli så här sjukligt fet (med fång) när det egentligen inte är några problem alls att hålla henne smal. Hon stod väl i en frimärkshage med ko-ensilage och obefintlig motion som så många andra svenska hästar..

Är en korsning quarter/knabstrupper, 8 år.

Koensilage behöver inte vara ett dugg sämre, rent vikt-/hullmässigt alltså. Dock är ju mängden fullkomligt avgörande.

Tror inte analysen diffar såpass mycket så att du har svaret där, om vi säger det är 6.7 MJ istället så blir det ändå 93,8 MJ. Och så himla mycket lägre får man sällan med hö. Så snarare så att hon inte är svårfödd, utan bara våldsamt överätit tidigare. SKönt ändå för dig just att slippa hårdbanta och dra ner så hårt - och för hästen att kunna äta ordentligt men ändå hålla ett lagom hull =)

knapp

Första passet i snön avklarat! I protokollet skriver vi energisk pålle. Han fick pulsa lite i skogen och sen skritta hem på upptrampad väg, men han ville hellre trava hem ;) Ingen lång tur såklart. Tycker han verkar se ganska trevlig ut, där nånstans under alltihopa - som han nu börjat fälla! Sakta men säkert.

Skulle vara kul om en helt annan - musklad! - häst tittar fram i sin sommarskrud :D

Koensilage behöver inte vara ett dugg sämre, rent vikt-/hullmässigt alltså. Dock är ju mängden fullkomligt avgörande.

Har fått för mig att ensilage som man odlar åt kor är extremt kraftigt? Vi gjorde en analys på koensilage och hästarna fick väl äta sisådär fyra kilo enligt foderstatsprogrammet, hi hi. Kommer ihåg att det var sjukt höga värden och inte gick att fodra med åt hästar!

Har fått för mig att ensilage som man odlar åt kor är extremt kraftigt? Vi gjorde en analys på koensilage och hästarna fick väl äta sisådär fyra kilo enligt foderstatsprogrammet, hi hi. Kommer ihåg att det var sjukt höga värden och inte gick att fodra med åt hästar!

Vanlig missuppfattning. Visst kan grovfoder framtaget för kor ha höga värden. Det behöver inte ha det dock. Beror helt på - precis som för hästfoder. Dels beror det på skörd etc, men också vad för slags kossor bonden tänkt fodra. En högmjölkande kossa har helt andra behov än en kossa i sin, och en växande köttrasungtjur som ska gå till slakt nästa höst har andra behov än en lågdräktig köttraskossa t ex. Så är som hästar, behoven är olika för olika grupper.

Sen är det det lilla faktum att det finns ganska statiska ramar inom vilka man kan påverka grovfodervärden. Per kilo TS så ligger det oftast mellan 9 - 13 MJ. Per kilo foder beror det ju på TS.

Men ett stuterihö för hästar har ofta bättre värden per kg TS än ett koensilage till att vinterfodra ej producerande kossor. Och ett 'helt vanligt hö ej specificerat' kan ha högre eller lägre värden än bondens silage - som ju även han kan lyckas olika bra med skörden.

(Om de gör majsensilage och grejer eller vi pratar helsädssilage etc är det helt andra saker som gäller dock btw och där blir det helt andra skillnader etc)

Men ett silage producerat för kossa kan vara utmärkt för häst. Och det finns aldrig ett värde som sas är generellt olämpligt att fodra hästar med, för det är för högt. Däremot kan det vara helt olämpligt att fodra 'hobbyhästar' med - precis som ett stuterihö framtaget för häst kan vara helt olämpligt fodra hobbyhästar med - för värdena är för höga.

Det finns dock rent generellt ibland en fördel med silage till bantande hästar. Som jag skrev så det är svårt att komma ner hur lågt som helst i MJ om man ska behålla en vettig proteinhalt. Ca 9 MJ (går komma lite under, men) brukar vara nedre intervall. 9 MJ/kg TS ger för hö med 84% TS avrundat 7.5 MJ/kg foder. 9 MJ/kg TS ger för silage med 50% TS 4.5 MJ/kg foder.

Har du en häst som behöver 40 MJ/dag, så kan du ge 40/7,5 = 5,3 kg hö, eller 40/4,5 = 8,8 kg silage med 50% TS. I slutändan ger du 'samma sak' oavsett vilket du väljer. Däremot så kan det ju vara väldigt mycket enklare att få 8,8 kg att räcka till 5 fodringar, än få 5,3 kg hö att räcka till 5 fodringar. Om man har sådana proteinvärden att man kan byta ut 1 kg silage mot 1 kg halm t ex, så skapar man sig så lite extra mängd med.

Så där är en fördel, att silaget per kilo foder är utspätt med vatten. Men det ger det lite enklare att 'portionera ut' över hela dygnet, utan att de får i sig mer. Det är anledningen jag ger blött silage. Då får jag utan att ge mer MJ givan att räcka till alla fodringar, och hästen är lite nöjdare - och grundlurad eg ;)

Ditt hö passar ju jättebra till din dam. Medan det för min L skulle bli ganska besvärligt. Han behöver eg under 40 MJ men det får jag aldrig ihop. Men 40 MJ/7.7 MJ/kg foder = 5,1 kg hö, vi säger 5 kg. Jag fodrar 8, 12, 16, 20 och 22 = 5 fodringar (just för de får så lite per gång).

Då kan jag ge t ex 0,5 kg hö alla fodringar utom sista, och ge 3 kg hö sista. Det kommer han ju äta upp på 'två blink'. Medan om jag ger silage med samma MJ/kg TS så blir det om jag har 40% TS 3,68, vi säger 3.7 MJ/kg foder. 40/3,7 = 10,8 kg silage. Säg 11 kg bara för exemplet.

Då kan jag ge 1,2 kg per fodring fram till natten, och sen ge 6,8 kg till natten. Hästen kommer inte få varken mer eller mindre jämfört med höet, men den kommer kunna få vettigare portioner volymmässigt, iom vattnet. Sen beror det ju på hur fort den äter, min L äter 1 kg hö och 1 kg blött silage på ungefär samma tid, så där får jag lite längre ättid med och maten räcker lite längre med det blöta.

Så därför söker jag alltså efter BLÖTT, men med så låg MJ/kg TS det går att få. För att kunna få lite mer kilon att leka med utan att ge mer egentligen. Och en något nöjdare häst trots dieten.

Men, allt hänger ju, oavsett mat på värdena. Det avgör ju mängden man kan ge, så helt klart fick din häst tidigare för kraftigt silage sett till hur många kilo som gavs/åts. Dvs det var för bra för att ha på fri tillgång till den hästen, utan tvekan. Medan ditt nuvarande foder är alldeles perfekt för att ge 14 kg av till den hästen =)

Senast ändrad:

Varför ger du kraftfoder till den fetaste hästen i stallet?

Fast egentligen så undrar jag hur ett varmblod kan överleva på det han får? Antingen har du dunderhö (antar att det kanske är möjligt) eller också får han mkt mer hö än du tror eftersom han har blivit fet på detta?
Enda sättet att banta en häst effektivit är att räkna foderstat. Det är min erfarenhet i alla fall.

Det är förmodligen som du säger, jag vet inte exakta måtten men ska kolla så fort jag åker dit!

Han har, genom lite mindre foder och mycket mycket mer motion blivit ordentligt smalare sen i höstas men det är en bit kvar än!:grin:

Jag tycker att samtidigt hör bantning både foder och träning ihop men jag anser att det är mycket viktigare med mer motion än mindre foder. Självklart kan man inte göda upp sin häst alltför mycket men att skära ner för mycket är inte alls bra. Sen beror det ju givetvis också på hur mycket foder hästen får från början också!
Men jag förstår hur du tänker :idea:

Det enda (största) problemet jag har är att han är så otroligt lat! Alltid seg och bekväm! :confused:
Nån som har bra tips till det?

HUr då håller inte för ridning menf ör trav? :confused:

Ang 'motivationsproblemen' så känner jag som andra, att är det verkligen uteslutit att han har ont? Kanske har han inte ork nog iom foderstaten?

Men generellt så L har alltid haft samma motivation, däremot är han som natt och dag i 'temperamentet' eller 'piggheten' eller vad man ska säga nu och när han var tjockare. Det är svårt att helt säkert säga att hela skillnaden i sitter i vikten/hullet, kan vara en åldersgrej med. Men jag tror ju att dels att han är smalare, och ffa att han är mindre IR gjort att han är piggare nu. Och har ett mer elektriskt temperament. Det är fortfarande en stabil herre, men han är inte lika 'bombproof' nu som när han var yngre. Jag kan sakna det ibland ,)

Man han har haft problem med bla. böjsena, kotan samt blivit opererad och jag vill inte överbelasta benen med att rida.

Han har alltid varit lat, lite seg av sig så jag vet inte.
Han har inte visat nåt tecken på att ha ont, sen blir han alltid piggare om det är andra hästar framför så.

Hellre stabil än 'bombproof' ;)

Tycker att kraftfodergivan nästan är försumbar.

Troligen får den mkt mer hö.
Börja med att ta reda på vad den egentligen äter:laugh:

kl

Hur går det för er därute alla? :)

Hur mycket/ofta bör man motionera en häst för att det ska påverka viktnedgångningen och få bättre hull/muskler och bättre kondis?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 787
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 801
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka