Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Här är mitt fd. Fetto! Tycker att hon ser helt ok ut nu.
Nu behöver hon bara massa, massa muskler, stackarn har ingen hals kvar.

Hon har fått börja galoppera nu, en långsida i varje varv :)

stella-18.jpg

stela.jpg

Hade jag en tjock (fång) häst skulle jag följa dinna råd om sköttsel o fodring! Du har verkligen lyckats o kan även visa detta med bild bevis. Din häst har tur som har dig som ägare. Verkligen fin, o när ni kommer i gång mer så kommer ju musklerna. :bow:

Härligt att det går framåt för alla :bump:

Om jag formulerar om min fråga lite; Hur många ggr minst röra på hästen för att det ska hjälpa till med viktnedgången och bygga mer muskler/förbättra kondisen? :D

Vet inte hur pass igång din häst är nu, men har den redan grundkondis så är jag övertygad om att man kan bibehålla den med att rida 3 gånger i veckan. Förut när jag pluggade så red jag oftast mellan 2 och 4 dagar i veckan. 3 blev det oftast. Min häst hade då inga problem med konditionen, vi brukade rida ut i skogen 1 timma, och bland annat lägga in lite galopprace, och det var inga som helst problem. Vi hade en lång brant backe som de brukade få springa uppför och där kunde han bli lite trött, men efter att ha skrittat ca 200 meter så var han redo för att springa mer. Så han blev inte så värst slutkörd heller precis.

Ska du däremot sätta igång en häst tror jag att det behövs mer regelbunden motion som trappas upp långsamt.

Men som vardagsmotion så tycker jag att 3 gånger i veckan funkar (om man sprider ut det så blir det ju varannan dag ungefär). Man kan ju trappa upp det lite försiktigt när man märker att hästen klarar av det. Och på så sätt göra arbetet intensivare och öka träningen.

Sen tycker jag att det spelar in lite hur hagvistelsen ser ut. Om de står på box 12 timmar om dygnet och resten av tiden i en liten hage där de står stilla nästan hela tiden (Nu är det väl inte så många som har det så kanske, men det förekommer ju), så tycker jag att de behöver mer motion.
Går de ute i stora hagar och rör på sig mycket så får de ju lite motion där med. Inte så att man kan räkna in det som motion, men de är ju lite mjukare om de har rört på sig hela dagen, istället för att ha stått stilla.
Jag märker stor skillnad på min när han har stått i box länge, då krävs det oftast lite mer uppvärmning än när han varit ute i hagen och busat.

Fick precis veta att något geni kört sönder stolp i vår hage, så hästarna bara kan traska rakt ut :mad:
Så nu blir det massa box tills vi fixat annan hage till dem. Tur att jag är ledig imorgon, så har jag hela dagen på mig att försöka ordna något. Stallägaren ska göra så mycket han kan nu ikväll, prata med grannar och kika över staketen hur illa det är. Så mycket mer kan vi inte göra.. Nu är det ju inte direkt lätt att sätta nya stolp, med ett par decimeter snö och tjäle.

Fy vad tråkigt!

Och vad är det för människa som inte ens orkar meddela att de har kört ner stolparna. Fattar de inte vad som skulle kunna hända när det är vidöppet i en hage?!

Det är inte första gången tyvärr.. Grannen har haft det värre, där är det någon som roat sig med att släppa ut hästarna genom att klippa/skära av eltråden, trots att det är ström i. Inte roligt när hans unghingstar kommer lösa och springer in både till våra och till hans ston.. Jag har visserligen inget sto, men ändå.
Finns tydligen någon häromkring som har något emot oss. Som tur väl är brukar det alltid finnas folk som går förbi hagen ett par gånger om dagen, eller som ser den om inte annat så allt brukar lösa sig rätt bra till slut.

kl

Hur går det för er därute alla? :)

Jag är själaglad. Mätte nyss, veckans standardmätning.

Lillen har ett nytt 'lägstarekord' 435 kilo stannade måttbandet på (typ, mitt emellan 432 och 438 i alla fall). Tidigare lägstarekord låg på ca 448 kg, och han har ju legat och pendlat mellan 450 - 470 kg i en halv evighet nu så känns himla skönt med en synbar minskning. Depån tycker jag är rätt lika, men nu känner jag revbenen med ett lätt tryck :bump:

E har förvisso ett ny lägstanotering han med, men inte lika mycket yihaa där, den där lilla ponnyn är ju nästan larvigt lätt att banta och har ju stadigt gått ner i vikt sen han kom. I alla all mätte han nu in på 275 kg, tidigare lägstanotering var 283 kg där han legat still ett tag. Så kul det rör på sig för honom med. Där är det omöjligt bedömma revben pga päls, men han har gott om fläsk kvar på bringan, fast nu 'skvalpar' det vilket jag tar som ett bra tecken. Och när jag får tillbaka vagnen (vilket ååår som helst nu) förväntar jag mig att kilona ska formligen smälta av honom.

Dock kan jag inte låta bli att lite i tysthet ynka lite. Emil vägde på måttband 318 kg när han kom 11 december. På 1½ månad typ har han alltså gått ner 43 kg på band, i centimeter motsvarar det 9 cm.

Lillen har på 7 månader cirka gått ner 85 kilo.. I centimeter motsvarar det 13 cm.

E får gott om mat och gott om TS och tabellMJ och larvar bara i hagen, Lillen ligger under minimiTS, med lägre MJ än tabell och rör på sig utanför hagen (om än inte i några hisnande farter). Dessutom om man ska jämföra rättvist så sen lucia, dvs typ 1½ månad har L gått ner typ 10 kg.. Jmf med Es 43 kg

Varför kunde det inte få vara lika lätt med L, han behöver det bäst med.

Nåväl, sluttynkat, jag har nu återfått hoppet om att de ska möta våren slanka och fina =)

Förresten, ska man skratta eller gråta åt att jag behöver köpa ett nytt viktmåttband, det är utslitet och är påväg att gå av på ett ställe?

Senast ändrad:

Tack så hemskt mycket! Fast jag tror inte att hästen håller med, hon är alltid hungrig!
Nu får hon 5.5 kg hö och 1.5 kg halm och lite soja. Jag lär få öka på när hon ska börja jobba lite mer, för att hon
ska kunna bygga muskler, men det känns så futtigt att stoppa i henne 7 kg grovfoder och två dl soja om dagen. :p

Senast ändrad:

Gud vad trist! Vilka typer. Trodde också vi var utsatta för sabotage i julas men det visade sig att mitt fullblod lärt sig öppna grinden :angel:

Igår kom en av unghästarna promenerandes när pappa släppte in hästarna. Visade sig att de gnagt av två stolpar helt och hållet så han enkelt tog sig ut :p Säger som du - inte smidigt med tjälen nu! Pappa fick spika ihop stolparna så får vi lösa det om nån månad eller så.

Imorn kan vi börja lite mer på riktigt med nya schemat! Blir en uteritt med snöpuls och lite lightklättring för grabben. :) Kliar verkligen i fingrarna! Blir lite hattigt eftersom jag har distansförhållande så man får planera sin tid så de får inte vila så mkt i veckorna, sen får de 3 dagars vila vissa helger istället. Nu har jag två veckor hemma så 'all tid i världen' till uppstart av Operation Bantning ;)

Men fy vad trist! Tråkigt att folk ska hålla på.

Alexandra: Vad roligt!! Men vad surt ändå att det kan vara sån skillnad mellan hästarna...

IronWill: Hon är såå snygg nu! Kul, ni är vårat mål och motivation!

Moas bantning har börjat på allvar, och hon är sur. Alla ute är sura, för dom får mindre mat på dagen nu och lite mer på kvällen när Moa går in.
Motion fick hon idag också, vi pulsade i snön ca 40 minuter. Men jag surar över väglaget och att hon inte har skor, jag vill kunna köra henne. Men men...

Är det viktigt att veta kvoten när man räknar foderstat, vad spelar den för roll?

Är det viktigt att veta kvoten när man räknar foderstat, vad spelar den för roll?

Nja, njä, njo ;)

Det är viktigt att veta hur mycket protein hästen får i sig, så man vet att den får minst sitt underhållsbehov av protein. Sen är det viktigt att veta hur mycket MJ den får i sig, för att för framtida år veta hur mycket - eller ja i den här tråden lite - MJ hästen behöver för att hålla ett lagom hull (eller under bantning gå ner).

Och när man vet de två vet man automatiskt kvoten. Men vad den ÄR spelar ingen roll så länge proteinbehovet är täckt. Den blir på bantarhästar oftast lite högre, då de kräver så mycket mindre MJ än tabell.

Att kvoten ska vara 6 eller högre är en förenkling för tabellhästar, då täcks liksom proteinbehovet automatiskt. Fast det är vanskligt sätt att räkna om man diffar MJ från tabellerna. Den kan dock vara bra att veta ändå, för att man ska kunna t ex höja den och se om hästen lägger på sig då. Vissa hästar behöver mer protein än tabellerna, och om man lärt sig hästen funkar bäst på en kvot på 8 säg, är det ju lätt att nästa år se till kvoten blir densamma. Svårfödda hästar kan för övrigt ha en låg kvot, helt enkelt för vissa har ett proteinbehov efter tabell, men ett MJbehov som är skyhögt över.

Så nä, inte viktigt veta kvot, men viktigt veta SRP och MJ där är ju kvoten =)

Men då är jag med och har förhoppningsvis knepat ihop ett okej foderstat, vi får väl se vad som händer om några veckor :)

Är så mycket man ska ha koll på med foderstatsräkning och allt!

Har ett halvblod på dryga 170 vägde 720 på kliniken, måttbandet visa 690 kg!? Han har varit sjuk och lagt på sig så han har bantats, 11 kg hö en halv bal halm ute och träd utlagda i hagen. Fick problem med magen o äter Probemin, va innan bantningen. Man får väga för o nackdelar med det mesta, men har nu en pigg o frisk häst, Tog nya blodprover förra torsdan o han vart frisk förklarad. Så muskler o hö ökning står på 10 i topplistan. Han har skrittats varannan dag 1- 1.5 tim under tiden. Vart förgiftad, magen pajja o han svällde upp i svalg, på halsen, i ansikte och skapet. Fick cortison mot detta (o Probeminet). Men, men mata ju på för att man va närvös att han inte fick i sig nått pga svullnaden och magen. Efterklok kan man va. En eloge till alla som kämpar och ska väll stå i fångtråden men många verkar ha/haft fång oxå. Kämpa på! PS.Min har inte fått extra protein fast det är dåligt i höt.DS

Intressant! Jag har funderat på hur det här måttbandet ska kunna mäta vikten. Jag menar om hästen har en stor hals och rumpa tas väl inte det med i beräkningen? Eller om hästen är ett benrangel med stor uppsvälld buk? I mina ögon mäter man helt enkelt omfånget på magen och ser om det minskar, men kan man verkligen säga att måttbandet visar hur mkt hästen går ner i vikt?

Intressant! Jag har funderat på hur det här måttbandet ska kunna mäta vikten. Jag menar om hästen har en stor hals och rumpa tas väl inte det med i beräkningen? Eller om hästen är ett benrangel med stor uppsvälld buk? I mina ögon mäter man helt enkelt omfånget på magen och ser om det minskar, men kan man verkligen säga att måttbandet visar hur mkt hästen går ner i vikt?

Det säger ATT hästen minskar i omfång och således vikt. Hur mycket, både hur mycket hästen väger och hur mycket den gått ner, visar det olika bra på olika hästar.

Jag har ganska länga roat mig med att mäta alla vågvägda hästar, de flesta har legat inom +/- 25 kg på band jmf med våg. Vissa har legat på pricken, och vissa har diffat kraftigt.

Lillen är två gånger vägd på våg, då var band och våg överens sånär som 15 kg. Däremot har jag ingen aning hur väl det skulle stämma idag, och vad gäller E har jag noll koll.

Men måttbandet, man kan ju använda ett vanligt med och bara mäta centimetrarna, är ett bra verktyg att komplettera ögonen med 'hemmavid' för att se vilket håll det går åt. Dvs man kan se om en MJ-neddragning ger effekt, dvs hästen går ner som den ska alt inte går upp.

På hästar som har en tendens att falla ur t ex på vintern kan bandet skvallra om att nu tappar hästen, och det innan ögat ser. Omvänt kan den hålla ett öga på beteshästar.

DOCK, mäter man på fel sätt med bandet kan man få riktigt missvisande siffror.

Men, det är inte tänkt som någon absolut sanning, men talar om huruvida hästen går upp eller ner.

Jag mäter dock nacken på L med, omkretsen, just för att bandet inte visar om han ökar/minskar bara där.

Det är det jag menar, att man egentligen bara mäter magens omfång. Hur ska ett viktband kompensera för hus hästen ser ut i övrigt? Men ja självklart är det bra att mäta och se så att magomfånget minskar, men jag ställer mig tveksam till att säga att hästen väger X kg bara för att ett måttband visar det.

Idag var vi ute i snön och lekte murbräckor. Hängde grenar över hela stigen så vi var duktigt blöta efteråt, men han är så duktig och bara forcerar genom alla grenar :) Var nog alldeles lagom med arbete, han blev svett men inte särskilt trött. - 10 ute idag. Tog en minigalopp också bara för han var så pigg och glad.

Bandet utgår från någon av alla formler för viktberäkning som finns, stämmer för vissa men inte för andra.
Förutsätter oftast att hästen är "normal" på alla sätt och vis, inga fettdepåer eller 'avvikande' exteriör.

På min spigg skiljer det näranog 100 kg på band och våg. Våg sa senast 530 kg, måttband sa i samma veva 440 kg och formel sa 430 kg. Så det kan vara rätt brutala skillnader.
Jag använder bara bandet som ett mått på om det händer något. Även om vikten är fel så har jag något att utgå ifrån. Hade gått precis lika bra med ett vanligt måttband eller ett snöre med markeringar för varje ny vikt.

Jag har insett att måttbandet fungerar inte på min häst. Stämmer inte överens med hennes viktnedgång öht.
Enligt bandet så var hon en nätt dam på 480 när hon var som fetast, bandet står förövrigt på typ samma vikt nu när hon är smal :p
När hon gått ner en hel del i vikt från att ha varit som fetast så vägde hon 514 kg på klinik.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka