Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Det säger ATT hästen minskar i omfång och således vikt. Hur mycket, både hur mycket hästen väger och hur mycket den gått ner, visar det olika bra på olika hästar.

Hej!

Min förra gick ner 20, eller var det 30 kg, måttbandet visade exakt samma hela tiden. Hon vägdes på klinik, där vi var stamkunder..

Och måttbandet från början räknade henne som 425 kg, hon låg snarare mot 500.. Men så var hon ponny också..

/ lavinia

kl

Varför ändrar behoven för MJ och Smrp om man ändrar Hullet från Normal till Fet på Hippocampus?

Är det här ok för araben?
Ca 400 kg (målvikt ;))

4,5 kg halm
1 kg lusern GP Alfalfa
0,4 kg soja
+ Fosforbalans och Selentillskott

Det ger 4,9 kg TS, 37,9 MJ och 262 Smrp. (Behoven är enligt Hippocampus 4,0 kg TS, 42,5 MJ och 254,9 Smrp).

Massören var ute och petade lite på Stella idag, vilket inte alltid är någon trevlig upplevelse då hon blir väldigt arg :p

Men, enligt massören bör hon banta mer! Så jag är tillbaka i "tjockisklubben" igen.

En dam med mkt spänningar i kroppen?

Bantas mer? :eek: Vart finns det mer att ta ifrån henne?

Nej massören tycker att hon börjar bli riktigt fin i musklerna. Men det här är en riktig massör, inte en sådan som står och klappar på hästen ;)
Hon är lite kortare i sin vänster sida bara. Hon travar som en gudinna efter att han har varit här :love:

Hon får gå på samma diet, kanske lite mer soja och så får vi se hur hon ser ut sen, hon ska ju igång mer och mer nu så jag tänker inte minska någon mat.
Massören tyckte att hon behövde tappa lite mer över revben och rumpa innan han är nöjd.

Kl

Jag skriver ganska sällan men jag brukar läsa i kapp i tråden med jämna mellanrum:)

Pållan har enligt måttband tappat lite men med björnpäls är det svårt att se någon skillnad så det är väl inte lönt att lägga ut bilder än. Hon fick under den kallaste veckan fri tillgång på hö dessutom då gick hon upp ca 10 kg (enligt måttband).
Nu är hon tillbaka på sin normala foderstat och vi har henne igång 6 dagar i veckan. Mycket galoppande i djupsnö har det blivit:love:

I morgon ska jag dra i väg till ridhus och rida dressyr första gången på vääääldigt länge, ska bli kul:D

Iron Will: Just sån där rund rumpa har vår ponny också, hur blir man av med den? Enligt förra ägaren så har hon vart sån så länge dom haft henne men nu har jag fått kort från det hon var ung (hittat en ännu äldre ägare:))och då är hon väldigt tunn hela hästen. Och den ägaren komenterade hennes nuvarande hull ungefär att hon ser lite grövre ut nu:angel::angel:

Lite ot men det var urkul att hitta en gammal ägarinna som visade sig även ha kort på henne som föl:love:. Vår ponny har gått från brun till bruntigrerad till numera gråtigrerad:love:

OOh, vad kul! Bäbisbilder!

KL
Jag är ju westernryttare, visserligen hemmakokad, men likväl. Nu har tränarn åkt till USA, vette fasen när han tänkt komma hem igen.
Men nu fick jag en idé! Varför inte prova på lite dressyr igen!
Det var många år sen jag red engelskt, och ärligt talat har jag kopplat bort mig från hela den världen sedan dess. Så jag är lite osäker, vill jag verkligen ha med den karusellen att göra?
Vad tycker ni, ska jag lägga en slant på en dressyrtränare bara för skoj?
Undras om de reder ut min kära ponnys temperament och tycker det är ok att jag kör på i westernstuket (ponny tvärnitar så fort man kortar upp tygeln, så det blir lång tygel so gäller :D)..

Det är pengarna som styr, egentligen har jag inte råd.. Gick igenom ekomonin tidigare i kväll och insåg att jag ligger på -1500 den här månaden :crazy: Och framöver kommer det bara bli värre.. Snart är sparpengarna slut, då blir det riktig kris!

Och dessutom är jag lite rädd. Jag orkar inte med en stroppig tränare som bara hittar fel hos oss och vill förändra allt.. Jag brukar bli rätt illa bemött nere i ridhuset, så jag har fördomar om att folk har fördomar om oss..

Det är det jag menar, att man egentligen bara mäter magens omfång. Hur ska ett viktband kompensera för hus hästen ser ut i övrigt? Men ja självklart är det bra att mäta och se så att magomfånget minskar, men jag ställer mig tveksam till att säga att hästen väger X kg bara för att ett måttband visar det.

Idag var vi ute i snön och lekte murbräckor. Hängde grenar över hela stigen så vi var duktigt blöta efteråt, men han är så duktig och bara forcerar genom alla grenar :) Var nog alldeles lagom med arbete, han blev svett men inte särskilt trött. - 10 ute idag. Tog en minigalopp också bara för han var så pigg och glad.

Inte riktigt magens omfång man mäter, bandet ska läggas lite diagonalt. Men det tar noll hänsyn till om en fettdepå på nacke/bak växer eller minskar etc. Som ngn skrev utgår det ju från en av formlerna.

Jag litar aldrig på bandet om jag inte har upprepade vågvikter att jämföra bandet emot och sett hur det stämmer. Men bandet talar om om just omfånget som mäts går upp eller nej. Ofta är band och öga osams när det gäller Lillen, men då får man väga samman.

Jag skulle GÄRNA väga honom säg var tionde dag istället, men 9 mil enkel väg till närmsta våg gör det till ett ganska drygt koncept.

En del veterinärer använder det för viktuppskattning vid medicinering btw. Är ju eg inte sämre än ögat.Samtidigt anser jag att man 'måste' reagera om band och öga är helt oense, oavsett åt vilket håll.

Men för mig är det en väldigt bra redskap för att hålla koll så det inte börjar hända mätbara saker jag inte ser. De omätbara sakerna jag inte ser kan jag ju inte påverka, men det är ett litet redskap på vägen. Innan vi fick viktmåttband körde jag med snöre med knut eller vanligt måttband i samma läge btw. Men jag väger alltid, alltid mina hästar så fort jag får en möjlighet, just för att VETA och inte gissa. (Och numera bandmäter jag alltid i samband med vågvikt, då vet jag efter en tid hur bra bandet stämmer på just den hästen)

Försöker fö väga på samma våg med. Märkt veterinärers vågar diffar en del. När jag bantade hund te x så vet1 och vet2 hade 5 kg diff mellan sina vågar, på 40 kg hund..

Jo pengar är ett jäkla påfund :( framförallt för en student. Jag tycker iaf du är jätteduktig som verkligen försöker allt för din häst :bow: Om jag blir en häst i mitt nästa liv vill jag hamna hos en som dig :bow:

Och jag förstår dig med det där att bli uttittad. jag är livrädd för att det ska hända mig.. Jag har min unghäst och när han blir "vuxen" ska jag väl försöka komma iväg och träna för lite olika tränare och testa på nya saker. Och jag hoppas verkligen ingen tittar och dömmer mig :crazy:

Du har ingen vän/bekant som kan hjälpa dig lite med träning? Någon som kan stå på marken och hitta på övningar, och säga om det ser bra ut? :)

Och dessutom är jag lite rädd. Jag orkar inte med en stroppig tränare som bara hittar fel hos oss och vill förändra allt.. Jag brukar bli rätt illa bemött nere i ridhuset, så jag har fördomar om att folk har fördomar om oss..

Du skulle sett blickarna jag och Stella fick häromdagen när vi gick in i ridhuset när det var hoppkurs. Alla ponnysarna var påklädda
från topp till tå med bling och läder och alla hjälptyglar och benskydd man kan tänka sig :p
Och så kommer jag in, utan sadel, utan skydd eller lindor, med ett träns som vi använder som ledträns, utan nosgrimma (tränset
var förövrigt svart/vitt och tyglana bruna) :rofl:

Själv hade jag på mig bland annat stora vita lurviga skor och slitna jeans :rofl:

Mitt råd är att, fundera inte så mycket!

Då kan jag berätta att inget slår att bli uttittad för att hästen stegrar och slår runt.

Sedan dess tar jag sneda blickar med glädje, framför de dömande blickarna från alla som inte hjälpte till eller frågade hur det gick! (dvs alla ~20 pers i ridhuset som ignorerade vad som hände men slängde 'jävla idiot'-blickar efter oss...)

Har faktiskt funderat på om Casper ska få följa med till ridhuset i år. Kanske kommer han vara skitskraj, kanske kan det hjälpa dressyren med lite längre långsidor och yta.

Håller annars med om att det i många fall hjälper att nån ridkunnig kompis står på marken. De flesta vet ju hur det ska se ut :) Kanske inte får de bästa råden eller övningarna men man kan iaf få lite tips och andra ögon på sig!

Jag börjar bli rätt van vid själva tittandet, det är attityden som tär..
Jag får rätt ofta höra att jag inget borde göra med hästen, just för han är som han är. Men oj vad roligt det är att kunna gnugga in hur mycket han kan och hur jäkla välhanterad han är jämfört med många av de bruna långbenta!
Men det är klart, han är ju kallblod de är såna :grin:

Jag har tyvärr inte så mycket ridkunniga kontakter som kan hjälpa till mer än "jag tror du håller på att trilla av".
Men nu har jag bestämt mig för att prova! Det måste ju finnas någon på skolan som kan ställa upp, vi har ju trots allt både SLU och BYS här! Och ett naturbruksgymnasie om jag föredrar yngre talanger.
Iiih, spännande!

Vad roligt att du ska börja träna! Jag tycker det är jätteroligt, men pga av min scenskräck så har det inte blivit så mycket än.
Nu ska jag iväg och träna på Måndag, ska bli jättespännande, men samtidigt lite läskigt! Jag kunde inte boka ridhuset helt, så det kommer troligtvis vara andra där som rider:(. Vilket jag tycker är lite jobbigt, eftersom min lillkille är väldigt lättdistraherad med andra hästar omkring. Det blir 4 gånger arbetet bara att få honom att gå rakt fram utan att takta och gnägga på alla han ser. :crazy:

Jag tycker du ska skita i de andras attityd och fokusera på att hitta en bra tränare som du gillar. Då spelar det inte så stor roll vad de andra tycker, för då har man fullt upp med att rida. :idea:

Jag tränar redan western för en kille ett par kilometer hemifrån. Vi är där en gång i månaden ungefär, och han sliter sitt hår varenda gång :D
Ett ganska besvärligt ekipage att handskas med, envis häst och envis ryttare.

Men nu har tränarn åkt på långsemester, så då tänkte jag prova dressyr med ponny! Han har aldrig varit i kontakt med engelsk ridning och hjälpgivning o annat är ju inte alltid den samma..
Men nu skrev ekonomin ifrån igen, fick mer att betala med kåravgifter och grejer.. Så nu vart det jättetomt på kontot igen...

Undrar om man kan sälja av lite ponnyfett..? Det borde funka bra som biobränsle, fett är ju mycket energirikt :D

Haha, lite fettsugning? :p

Tråkigt att det ska strula hela tiden med pengar. jag är så less :(

Vilken bra idé!
Jag erbjöd mig i höstas att en kompis kunde få köpa lite från mig till sin häst som behövde lägga på dig lite. :p Jättebra lösning, vi kom dock inte fram till någon bra lösning med själva överföringen. :confused:
Uppdatera här när du kommer på hur man ska lösa det. Fettsugning kanske? Nej, det vill jag inte utsätta min lilla sötnos för. Någon form av trollformel kanske? Eller hypnos?:idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter