Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Så mycket som möjligt? :p Ju mer överviktigt desto lugnare får man ta det, ta hänsyn till all vikt som blir på knän etc. Stor påfrestning. Ju smalare den blir desto mindre vikt släpar den på, då kan man jobba mycket mer med galopp etc. Dessutom har den vid det laget fått upp kondition så man kan lägga upp träningen ännu hårdare.

Är ju omöjligt att säga x minuter, y kilometer... Men generellt, motionera hästen varje dag. Hårdare varannan dag, lugnare varannan dag är en variant. Då får musklerna återhämta sig samtidigt som hästen får jobba varje dag.

Har själv lagt upp lite olika varianter på veckoscheman inför sommaren. De förutsätter att han hunnit få upp flåset, men det är ju 4-5 månader fram tills dess så det är ju ingen omöjlighet. Fram tills dess kommer han gå 4-6 dgr/v och under sommaren kommer han gå 6-7 dgr/v. Caspers schema är ju HANS schema, upplagt efter hur jag vet att han funkar så han behåller motivationen och tycker allt är kul. :) Tycker det är kul att fundera ut vilka slingor vi kan rida, hur man kan sätta ihop flera rundor för att göra allt lite jobbigare, vilka övningar vi ska träna på på ridbanan... Kanske blir det nåt pass för dressyrtränare!

Smalfotona är från början av månaden, och det var i början på september som hon var som fetast. Så cirka 4 månader har det tagit. :)

Har haft en jättenoggrann foderstat och ridit i skogen 4-6 dagar i veckan, plus några tömkörnings eller ridpass på banan per vecka, så hon har gått ungefär 6 dagar i veckan. Långsamt tempo i början med mest skritt och lugn trav, nu när hon är lättare är det tuffare pass i ridhus en gång i veckan, resten i skogen med mkt trav och galopp, ofta med sällskap så de sporrar varandra att ta i. :laugh: Hon har fortfarande liiite tjockt med fett över revbenen, så hon ska få förbränna lit till, sen blir det lite påökning på maten.

Var nyss i ridhuset och hoppade lite faktiskt, och det märks att hon är lättare om man säger så. :d Men jag hoppade inte medan hon var tung ska jag tillägga, utan det började jag med när hon gått från ca 500-510 till 460 enligt viktmåttband. Nu ligger hon på 450 ungefär, och ska ner till ca 440 tror jag. Sen räcker det.:)

kl

Hur går det för er därute alla? :)

Hur mycket/ofta bör man motionera en häst för att det ska påverka viktnedgångningen och få bättre hull/muskler och bättre kondis?

Här går det sakta med säkert framåt. Enligt måttbandet har han minskat 3 cm runt "midjan" sen sist jag mätte (förra veckan tror jag). Däremot tycker jag han ser rundare ut. Blir fettet mjukare när de går ner i vikt? Det känns som att han är lite dallrigare liksom.

Angående motion, så ofta som möjligt såklart. Men i nåt gammalt klipp om fetma och EMS som var uppe i tråden i somras tror jag, så sa de minst 30 min rask skritt per dag, för kraftigt överviktiga hästar. Det tror jag är ganska bra att ha som minimum att utgå ifrån.
Jag har som mål att träna 5 dagar i veckan, och alltid minst 40 min.

Hur mycket/ofta bör man motionera en häst för att det ska påverka viktnedgångningen och få bättre hull/muskler och bättre kondis?

svarar som de andra så ofta som möjligt

Men om hästen är IR/EMS så kan det vara bra att veta att just IR troligen minskar även vid kortare motionspass. Så för dessa hästar är motion superviktigt och att det alltså gör nytta även vid kortare pass.

Om du vill ha hästen mer slimmad men musklad kan du försöka öka proteinintaget lite grann och minska energin. Om du skulle ställa hästen på spån eller torv, ge ett kilo silage till och bara ge ½ kg halm till natten skulle du nog se resultat ganska snabbt. :) Så skulle jag göra om du har möjlighet.

Om man bantar lite och samtidigt ger underskott på protein blir de lite pluffsigare.

Istället för 7*7,7+3*5,5+0.15*7,2 = 71,48 Mj och ca 335 g smrp skulle han då få ca 65 MJ och 385 g smrp, är ju ett snäpp bättre tycker jag.

Mne det är ju en ekonomisk fråga också..

Men är det inte väldigt mkt med 65 MJ till en lättfödd, lite tjock fjord?? Tror inte hans behov är på mer än typ 50 MJ. Han står på spån nu pga halmen som ingår i stallhyran är möglig och de vägrar fixa annan som är fräsch. :grin: Dock kompletterar jag spånet med några kg halm (som jag hämtar i påsar i ett annat stall, den är fin iaf) varje dag för att det inte ska bli fullt så jävla dyrt, betalar ju full stallhyra och spånet kostar 90 kr balen.

Nu får han ca 9 kg hösilage per dag för att jag tycker så jävla synd om honom att stå i det här stallet, tom väggarna är ludna av mögel :cry::mad: Behöver jag tillägga att jag ska försöker fixa annan stallplats, men det verkar inte finnas några lediga häromkring :(:confused:

Mjo om hästen är fet/inte går ner i vikt får du förstås minska lite till. Min nordis/fjord på 142 behöver ca 60-65 Mj.

Min dunderklump ligger däromkring också. Med tillägget 10 min skritt + 10 min trav/galopp per dag hamnade han på 71 MJ enligt hippocampus.

Till sommarn satsar vi på 2 dressyrpass/v, resten variernade uteritter med klättring, galoppjobb, skritturer etc. :) Kanske inte är där i början av sommaren men säkert i juli/augusti.

Härligt att det går framåt för alla :bump:

Om jag formulerar om min fråga lite; Hur många ggr minst röra på hästen för att det ska hjälpa till med viktnedgången och bygga mer muskler/förbättra kondisen? :D

Jag försöker se hur mkt jag kan planera in med hästarna i och med mina studier. Shettisen har gått promenader (upp till 40 min) ett par ggr i veckan sen i november.

Skulle väl säga att med hästar gör 2 ggr/v ingen direkt skillnad. Visst kommer den förbränna nånting men det är nästan omöjligt att förbättra konditionen om de motioneras så sällan.

Härligt att det går framåt för alla :bump:

Om jag formulerar om min fråga lite; Hur många ggr minst röra på hästen för att det ska hjälpa till med viktnedgången och bygga mer muskler/förbättra kondisen? :D

Jag försöker se hur mkt jag kan planera in med hästarna i och med mina studier. Shettisen har gått promenader (upp till 40 min) ett par ggr i veckan sen i november.

Jag tror det är väldigt individuellt faktiskt - tyvärr.

Det baserar jag på helt ovetenskapliga egna erfarenheter dock. Lillen har jag ju promenerat säkert oräkneliga antal mil med vid det här laget, och iom att han är så mkt piggare har han en klart ökad aktivitetesnivå i hagen. Fast inte har det 'hjälpt'. Eller, det kanske det har, vem vet hur han sett ut UTAN det - kanske hade han varit ännu rundare då. Men jag har alltså inte sett någon viktnedgång kopplad till motionen, tyvärr.

Medan på andra hästar, ej IR etc dock, så har samma mängd motion gett en viktnedgång.

Och extremfallet är ju ponnyn jag hade som liten, G, som knappt gick ner alls ens av idiothård motion.

Så JAG tror det är ytterst individuellt. Ska jag tro något rent spontant så skulle jag inte 'våga' räkna på mindre än som minimum 3 ggr hyfsat ordentlig motion per vecka. Och då inte 'bara' promenader på slätt underlag, utan motion i även trav och gärna galopp (alt rejälta offroadpromenader). När jag fått tillbaka vagnen från vagndoktorn (nog vilket år som helst) så är min plan för miniminivå för E just 3 ggr/v. Dock tror jag E kommer gå ner i vikt/håll målvikt mkt lättare och med mkt mindre motion än L.

Sen beror det säkerligen på en rad andra parametrar. En häst som 'bara står' i hagen och kanske har liten hage så borde säg 30 min skritt i snöre/dag göra mer skillnad än för en häst i stor hage som rör sig mycket i hagen. Och så grundkondition, hur lätt hästen har för att komma upp i 'arbetspuls' etc, dvs hur jobbigt det är för den att utföra ett specifikt arbete. Om jag pulsar med L i 50 cm snö eller pulsar med E i samma 50 cm snö blir det ju extremt olika jobbigt, iom att de har olika långa ben osv.

*KL*

När det ändå är motion uppe.
Hur fungerar det med motion 2 gånger om dagen, några dagar i veckan?
Funderar på om jag skulle motionera Moa på morgonen i form utav en lång promenad och sedan på eftermiddagen köra en runda med lite mer tempo. Promenera då kanske 6-7 km i raskt tempo och sedan köra en runda på ungefär 40-45 minuter. Eller blir det för mycket? Nu dom första veckorna kanske det räcker att köra 20 minuter på eftermiddagen?

Promenaden är ju inte slitig motion, det är ju bara bonus-förbränning. Tror det kan vara jättebra. :) Du kan ju ta en lite kortare sväng första veckorna om hon redanvarit på promenad, men tror egnetligen inte det är nån fara.

Hej! Jag köpte soja till mina hästar för ca 1½ vecka sedan och de äter det med god aptit. :) Men, min lilla bantare har fått en massa mugg på bakbenen, nu när det är så rent och fint ute och allt. :o Och jag blir lite fundersam, KAN det var överkänslighet mot sojan som utlöst det? Jag har ökat långsamt och hon är bara uppe på 100 g om dagen nu.

Jag är inte 100% säker om hon kan ha haft lite under en längre period eller om verkligen allt kommit nu. Hon har haft tät tjock päls där så man har inte kunnat känna riktigt till 100%, men efter att jag upptäckte det har jag klippt lite med maskinen och börjat behandla med salicylsyravaselin efter apotekets rekommendationer. Kan det vara sojan/det inte blir bättre skippar jag den och ger lite mer lucern istället, hon är ändå nere på en rätt okej vikt nu. :)

Ja, det kan faktiskt vara det. Inte proteinet i sig som många tror, men överkänslighet mot just soja. Eller som du själv säger att det kanske funnits innan.

Men om det inte blir bättre tycker jag du ska göra som du tänkt, prova ta bort sojan och se. Dock, om du vill vara säker på att det sas är så att den inte tål soja, så måste du lägga på det ännu en gång och få samma reaktion. Om du 'bara' tar bort nu, så kan det vara en slump att det kom och försvann i samband med introducera/tog bort soja. Kommer det däremot tillbaka igen när du igen lägger på soja, och försvinner igen när du tar bort det så då vet du det är sojan. (Om det är v iktigt att veta är ju individuellt, det går ju att bara undvika soja, samtidigt kan det kännas bra att veta om man kan ge foderblandningar med soja i tex - om nu hästen kan antas behöva äta kraftfoder t ex)

Hm.. knepigt. Nu behandlar jag ju muggen också, så det vore ju irriterande om jag tog bort sojan, men att muggen läkte ut för att jag behandlar och inte för att hon slapp just sojan. Men jag kan iofs inte komma på nån annan vettig orsak till att muggen kom just nu.

Irriterande när jag äntligen kunde öka på höet nu när sojan fick ersätta en del av lucernet... Skulle varit bra att kunna ge 200-250 g. Då får det nog bli så att de andra två får fortsätta med soja och lillfia får väl mer lucern igen då.

Men visst borde det hjälpa till lite för hennes hälsa om jag motionerar henne säg 3 ggr/v iaf?

Det är klart att 3 ggr/v är bättre än ingenting alls :) Man får ju se hur hon svarar på det, om det gör nån skillnad eller ej.

svarar som de andra så ofta som möjligt

Men om hästen är IR/EMS så kan det vara bra att veta att just IR troligen minskar även vid kortare motionspass. Så för dessa hästar är motion superviktigt och att det alltså gör nytta även vid kortare pass.

Hej!

Enligt ny forskning kan 1 timmes motion/dag minska risken för IR markant. Jag har själv inte läst forskningen, men jag vet att det kommer från trovärdig källa inom SLU.

/ Lavinia

Man har visat på ökad insulinkänslighet redan efter 30 min motion 4 ggr/vecka. Med 45 min 4 ggr/vecka har man dessutom kunnat visa på att insulinkänsligheten ökar även efter motionen och "sitter i" i någon dag extra.
Så att vara ute en timme är ju jättebra! Huvudsaken är att man faktiskt rör på hästen. Lite är bättre än inget, även om mer ger större effekt. Det får ju samtidigt inte bli för mycket, så hästen går sönder... Krångligt att hitta rätt balans!

Jag tror och hoppas det börjar hända saker igen nu. Han ser aningen slankare ut och måttbandet visade på -2 cm. Kan dock vara pälsen som luras... Det blir nog en sväng till vågen nu till veckan!

Här är mitt fd. Fetto! Tycker att hon ser helt ok ut nu.
Nu behöver hon bara massa, massa muskler, stackarn har ingen hals kvar.

Hon har fått börja galoppera nu, en långsida i varje varv :)

stella-18.jpg

stela.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka