Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Möss har han haft förr, inget han bryr sig om.
Men det känns som andra hästen borde reagera på krypström, hon är trots allt skodd (F är barfota)?
Men jag ska kolla upp det. Kanske är han extra känslig för sånt sen han fastnade..

Han har varit kolugn tidigare, det började i söndags och har blivit värre varje dag sen dess...
Han är som sagt i princip omöjlig att stressa i vanliga fall, så gott som totalt orädd (älgar och ström är det enda jag vet han reagerar på).

Knepigt, han lugnar sig inte efter en stund i boxen heller?

Takras? Något annat som skrämt honom i stallet/boxen när ingen varit där? *spånar vilt* Min Disse var inte rädd för fan själv - utom takras som han SÅG. Eller snöras han såg övht. Räckte han såg genom en glipa när det rasade snö från bilen för han skulle gå upp i atomer och kasta sig hysteriskt i kedjorna på stallgången. Normalt kunde inget rubba hans cirklar så, inte ens när han såg och hörde när hovis svetsade. Men snöras, oj oj..

Nej, han verkar fara runt som tokig hela natten. I morse sprang han över stallägaren när han skulle släppa ut, så nog är han stressad på morgonen med :crazy:

Jag har inte sett några drivor runt stallet, så jag tror inte det är det.. Ska kolla ett varv till imorgon! Det är inget han brytt sig om tidigare.

Nej, bara försökte spåna om ev knasiga grejer man inte tänker på. Men är ju som att leta en nål i en höstack, är ju nästan omöjligt försöka räkna ut vad för saker som kan hänt när ingen var där som han kan blivit rädd för.

Kan du prova byta box och se om det blir skillnad?

äsch det gick ju inte, men en höbegränsningslåda, fullproppad med hö!!! svåråtkomlig och pilligt:) galler och en sj-pall och ett ramverk i valfri höjd, glöm ej att täcka för gratisätare siom rådjur:idea:

Vi ska prova det imorgon :D
Hade honom i andra boxen en stund idag, men det gjorde ingen skillnad.. Visserligen var det bara en kortare stund, en halvtimme eller så. Blir ett bök med att flytta spån och så, men hellre det än en sönderstressad häst!

Ska även höra med instutitionen om de har någon kamera som inte används, så kanske jag kan montera upp o hålla lite koll en natt.

När vi ändå är inne på täcken.
Min går ute utan täcke, han är klippt pyttelite i början av oktober, så det är långt nu dessutom.

Igår hade vi snöstorm, så de fick gå in lite tidigare. Alla utom min och en annan häst har täcke på sig. Vi diskuterade lite hur man ska göra i sånt väder, när de kommer in alltså. Om man ska lägga på ett fleecetäcke så de torkar, eller om man ska skita i det helt enkelt.
Jag använder annars bara fleecetäcke när han är svettig, för då är han ju blöt in på skinnet. Igår var han, trots -10, hård vind och snö/underkylt regn, varm och torr in mot skinnet.

Behöver man använda fleecetäcke då? Eller är det bara att vänta tills det runnit av?

KL

Nu tycker jag det är för lite bilder i den här tråden faktiskt. Jag utmanar alla att lägga upp nya bilder denna veckan.

Såhär ser det ut för oss nu. Magen krymper, och halsen har blivit mycket mindre! :eek: Största problemet är ju hans goa rumpa som sakta börjar bli lite mindre äppelformad.

30342341.jpg

30342347.jpg

Ok lite bilder efterlystes så det får bli de här taskiga mobilbilderna tagna i skum stallbelysning:cool:

Den första tagen i mitten av nov. eller jag kan minnas fel, ska kolla upp det nogrannare... Måttbandet visade då på 400 kg, korsningsponny arab/knabstrupp 144 i manken.

004-3.jpg

Den här bilden tagen i dag tyvärr inte samma vinkel så jag tror bilden ljuger lite men måttbandet visar nu på ca 365kg så lite har ju hänt:)

017-2.jpg

Bjuder på en lite trevligare utomhusbild tagen förra veckan så ni kan se hur söt hon är våran tant. Dock står hon och äter så det blir ju inte riktigt jämförbara bilder.

031-1.jpg

Söt hon är :)
Det är som du säger, lite svårt att se hur stor skillnad det egentligen är mellan första och andra bilden. Men jag tycker jag ser skillnad iaf :)

Jag håller på och laddar upp en del bilder på min lilla tjej. De kommer upp under kvällen :)

Fin!
Svårt att se skillnad som du säger, men lite skillnad tycker jag mig minsann se:)

Jag är dunderförkyld så har inte kunnat motionera min tant på några dagar.
Men idag släppte jag dom i ena sommarhagen, super motion ju;)
30343726.jpg

Såhär mycket var det:D
30343738.jpg

Ska mäta i helgen också och se vad som har hänt, om det hänt något alls.

Konstiga häst, idag var han helt som vanligt igen! Igår när de tog in hade han varit skiträdd och inte velat komma med, men i morse hade han varit sig själv igen. När jag tog in nu på kvällen var han precis som vanligt.
Nåja, nästan i varje fall. Han var piggare och gladare än vanligt, men inte rädd.
Vi har inte ändrat någonting, allt precis som vanligt. Han hade visserligen regntäcke på sig igår pga stormen (andra gången vi använder det, tjoho!), men det gjorde ingen skillnad om jag tog av det.
Jag begriper inte...

Bilder säger ni?
Ja, jag kommer slänga upp ett par till helgen tänkte jag. Ska försöka ta en bild när han sträcker upp sig och håller in magen så ni får se var maglinjen borde gå ;) Det blir en skarp linje mellan fett och muskler när han håller in den, ser riktigt fånigt ut.
Men jag tror det börjar hända saker nu! Bilder för allmän beskådan kommer till helgen som sagt.

Elina:
Det börjar se bra ut på magen, eller det kanske är pälsen som luras? Ingen speciellt stor pålle va?

Qosack:
Jag tycker mig se en skillnad på halsen, fast det kan ju vara vinkeln..
Gissa ålder? Hmm.. 20+ kanske, du kallade henne gamling så jag chansar på 23 :D

Vad konstigt med honom, jobbigt att han ska vara så rädd i stallet!
Ibland önskar man att dom kunde berätta. Skönt i alla fall om det vänder nu.

Jag tycker mig se ganska mycket skillnad på hullet! Och själva hållningen verkar annorlunda, lite "lättare" på något vis :)
Bra jobbat :bow:

Vet ni bästa sättet att motionera en liten söt shettis? Man släpper ihop henne med en 2-åring som har alldeles för mkt överskottsenergi :D

Bildbomb!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp