Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Ha, jag VISSTE det =) (Se mitt svar i utrustningstråden)

/Alexandra - med en ponnysläde på logen :angel: Och timmerkälkar.. och och och ;)

Ser roligt ut men oj vad nära kälken är? Ser ut som hon kan slå i den :p

Det här fick casper roa sig med idag. Dvs han siktade på fotografen :angel:

2-2.jpg

Jo, erhm, den var lite nära. Jag trodde draglinorna var längre än vad de var och så har jag bara ett hål i dem + att jag inte orkade springa och borra nya hål (håltången orkar inte ta sig igenom det tjocka lädret).
De hade behövt vara ett par dm-½m längre, men jag ska ordna det till nästa gång. Det var bara en kortkort provtur och se vad Trinity sa om att ha en kälke och inte rockarden bakom. Och vi skrittade bara ;)

Åh, jag vill också ha en ponnysläde :love:

Kan du inte använda den på E?

Vet inte, tror den är i största laget men i ärlighetens namn inte kollat så noga. Vi hade den till B-ponnyerna.

Jag har en hel uppsjö mer eller mindre coola vagnar lite här och var =) E fick ju en fyrhjulsvagn i välkomstpresent, den befinner sig dock hos vagndoktorn för tillfället. Och innan den kommer hem vill jag inte köpa någon loksele (vill kunna prova den med vagn), så hitills njuter E av ett skenbart behagligt liv som sällskapsnarr. Han skulle bara veta vad som väntar, hehe..

Lillen bör nog passa sig också. Jag har en enormt fin lucktrilla står hos pappa. Lädersäten både för kuskbock och passagerare, luftgummihjul etc. På tok för stor för E dock - men skulle passa som en smäck bakom L. L:s smala lycka är att jag inte har sele och inkörningsvagn osv till honom och inte är SÅ engagerad att jag ids lägga pengar på det. Dock så vagndoktorn, alias min pappa, har upprepade ggr nu uttryckt att 'den andra, varför är han inte inkörd' :devil: Den dag pappa går in och sponsrar med utrustning är det klippt för Lillen med, hehe. Min pappa är en INBITEN körmänniska ska tilläggas, och körde ponnyerna. Och jag har väckt den björn som sover med att skaffa en inkörd E, pappa pratar redan om när han ska låna E i sommar och köra. Så jag skulle vara rätt nervös om jag hette Lillen också jag ;)

Men, vet inte riktigt ang ponnysläden, risken är att E är i minsta laget, men kanske inte. Men, ingen vettig sele (läs loksele) än, så än går han saligt ovetande och njuter av det arbetsfria livet, den lilla pälsbollen..

Edit: HÄR är vad som väntar hos vagndoktorn, sitter dock parstång på bilden (enbetsskakeln ligger ovanpå vagnen).. Es välkomstpresent :devil:

Thumbnail.aspx

Så, jag har också en plan. För Es fläsk, eller snarare försvinnandet av detsamma. Jag har en ENORMT djävulsk plan som inkluderar Lillens fläsk med.. Vill se HUR välkörd E är först dock, men det inkluderar en kombinationsmotionering av två hästar samtidigt :angel:

Senast ändrad:

Ah, du är inte dum du :idea: Du får smöra lite för pappa din "Pappa, om du hjälper mig att skaffa utrustning till L, ska vi ut och köra tillsammans då?" :p

Pappa har också gammal släde någonstans i gömmorna, fast till stor häst då... och sen har han en jättefin (dock jättegammal) gammal trilla med järn-, eller om det är trähjul och hela kitet ;)

Min 2-åring ligger i riskzoonen för inkörning iaf för vagnen/släden ska börja användas!

Förresten så tyckte 2-åringen att det var väldigt konstigt det där med att åka efter häst (Trinity). Jag trodde hans ögon skulle ploppa ut :D

Vilken avancerad sele för att dra en kälke:angel:
Borde räcka med en tolksele- Lite lättare att ta sig för turen:cool:

tycker att den är lite för nära:eek:
Såg när den slog åt unghästen., eller var det hunden.

*Delvis KL*

Ang sele. Jag tänkte förvisso tvärtom - hur trevligt det var att se en shettis med en riktig sele, som gagnar hästen.

Sen är nog selen inte tänkt för kälken utan för rockarden iofs, dvs den fick ha sin vanliga sele för kälkexperimentet bara.

Men TREVLIGT se en vettig bröstsele även när det gäller 'skojkörning' och inte de där (billigare) med fast brösta =)

Ah, du är inte dum du :idea: Du får smöra lite för pappa din "Pappa, om du hjälper mig att skaffa utrustning till L, ska vi ut och köra tillsammans då?" :p

Mjo, fast med tanke på att Ls mamma inte gick att göra in, så är det kanske bäst inte utfästa för stora löften ;)

Förresten så tyckte 2-åringen att det var väldigt konstigt det där med att åka efter häst (Trinity). Jag trodde hans ögon skulle ploppa ut :D

Hehe, kan tänka mig det =) Min riktigt elaka plan är ju som jag antydde innan att se om man kan ha Lillen på släp efter E när man kör. Blir ju ingen fart att tala om, men lite gratismotion/extramotion de dagarna. Återstår dock att se HUR konstigt L tycker ett vagnsekipage är..

Här är en till med körsaker hemma... allt från släde och vagnar till riktiga redskap, och en VÄL använd gammal loksele. Men kan bara titta på medan allt rostar bort, Casper är inte direkt körvänlig :cool: Går inte att ha honom mellan ett par skaklar som inte ens är kopplade till en vagn, och hade han gått att köra in hade han ju fortfarande halvt gått i diket när man ska förbi bredlådor osv.

Han förblir lyckligt ovetandes resten av livet ;)

Däremot har jag en rockard och angående den så sneglar jag ibland på fullblodet och undrar om man ska kosta på sig en sele eller ej... Halvblod har dragit släden förr så den skulle han också kunna dra.

Tråkigt med Casper, men min V var likadan. Han hade tom en måttbeställd Tärnsjösele.. Och han drog hjärtans gärna OM han fick dra med bara linor/kedjor. Perfekt att dra fram 'stockar' med ur skogen mao. Men skaklar, precis som för dig, räckte med skaklar, om så ingen vagn, och paniken var ett faktum. Himla trist, men vad gör man liksom.

Bantningsmässigt är det ju perfekt att kunna köra de små tjockisarna dock, så det var ett krav när jag letade shettis, just att den skulle vara inkörd. Men skulle gilla det som komplement till t ex L med.

Verkar som vi har körhästar allihop :D
Min Figge älskar att dra saker, framförallt stockar ute i skogen! Har inga grejer till det bara, annars hade han fått jobba dagarna i ända!
Jag hade plaerat att ta en sväng med vagnen igår, men den hade snöat in och gick inte att få ut. Lika bra det kanske, snön är så pass djup att den antagligen inte hade rullat så värst bra och på vägarna är det så isigt att den sladdar och glider för minsta lilla.
Men oj vad jag saknar min gamla släde nu! Den tillhörde förra gården så den står kvar där, 14 mil bort.

Jaja, jag får glädja mig åt hur mycket tunnare hästen blivit! Snart måste jag göra mer hål i bukgjorden på lokselen, den börjar bli för lång :banana:
Trodde aldrig jag skulle bli glad åt att utrustningen inte passar perfekt längre :D

Ja, herr fullblod har ju dragit nån stock har jag fått veta. Och har lite coolare sinne. Men han kan ju inte direkt harva åkern :p Det hade varit så kul att se Casper i sitt rätta element! Men hans mor var ännu nervigare så man ska väl vara glad att det coolade ner sig något hos honom.

Älskar att köra dessutom! Har fått lite dille på shettisar, skulle vilja ha en om jag hade all tid i världen. Då vore allt komplett. En liten ponny att köra med som kan vara sommarsällskap till Casper, hur perfekt som helst! Uteritter och dressyr på Casper, och lite mer hårdträning och långritter på fullblodet :love: Snacka om att drömma...

Glömde förresten säga att han ser mkt smalare ut! Tycker man ser det mest på bilderna bakifrån. På den gamla bilden är det en stor buk som sticker ut på sidorna. På den nya bilden är det ju nästan ingen mage alls :)

Det har försvuniit nästan 20 cm baktill (mätt ca 1,5 dm framför virveln), så nog borde det synas alltid! Och han börjar få midja! Jag tror vi kommit upp ur svackan på riktigt nu.

Vad kan vara lämplig målvikt till en häst i den modellen? Han är 138 cm hög och ganska grov.

Haha. Klaga inte på att jag använder min braiga sele till kälken. Jag äger ingen tolksele så man tager vad man haver ;)

Jo, det var väldigt nära, men det var som sagt var en provtur, ner till vägen och tillbaka, säg sammanlagt 50m? Enda gången som det var riktigt nära var när jag skulle bromsa men då använde jag fötterna :D

Till nästa gång har jag tänkt sätta fast något längre så jag kommer en längre bit ifrån hennes rumpa. Duger det med rep tror ni? Jag funderar även på om det kanske blir för tajt vid bakbenen eftersom kälken är så mkt smalare än Trinity.
Räcker det om man sätter fast repen vid bakselen så de inte ligger så långt ner på benen? Eller ska jag göra någon annan habrovink med en pinne/stång fastsatt i kälken för att få lite bredare vid dragrepen redan där?
Min sambo föreslog att jag tar repen och så från kälken så går repen ihop för att sen dela på sig och gå upp och sitta "fast" med karbinhakar eller något för att sen gå fram till bröstan?

Förut hade jag en vanligt bröstsele, sån där "dålig". Och sen jag köpte den här riktiga med baksele och en riktig däckel så märker jag stor skillnad på Trinitys humör när det kommer till att dra rockarden. Den här selen dyker hon i :D

Men jag är egentligen novis på det här med "riktig" sele. Hur tajt ska bakselen sitta runt rumpan? Och hur långt ner ska den sitta? Jag kan tycka att den här sitter lite väl lång ner (och tajt med kanske). Och de där långa remmarna som jag på kälkbilden har satt fast i bröstan, är det tänkt att de ska sitta fastsnurrade runt skaklarna? :o

Det är en sån här sele jag har om det nu spelar någon roll :p
http://www.washap.se/index.php?page...ategory_id=19&option=com_virtuemart&Itemid=57

Tittar jag på den här bilden med en shettis och en liknande sele så sitter bakselen väldigt högt upp. Ska den sitta så?
http://www.washap.se/index.php?page...ategory_id=19&option=com_virtuemart&Itemid=57

Se upp med skorna bara om du ska åka med kälken. Jag åkte mycket lådbil om somrarna efter min b-ponny, men hade sönder ridstövlarna för jag bromsade med hälarna i nedförsbackarna :angel:

Men det är iaf JÄTTEKUL att åka lådbil efter ponny :D

Mjo, fast med tanke på att Ls mamma inte gick att göra in, så är det kanske bäst inte utfästa för stora löften ;)

Men att Ls mamma inte gick att köra, så betyder det väl inte att L inte går att köra ;) Jag menar, han har ju dig som matte :D

Jag har haft araben med som "handhäst" när jag kört T och hon har vett att hålla sig ifrån vagnen. Min förra häst gick det inte alls att göra så med. Antingen så gick han så långt bakom att grimskaftet hela tiden var sträckt och förstod inte att han var tvungen att trava emellanåt för att hinna med. Eller så sprang han så tajt bakom vagnen så jag hade hans huvud nästan i knät :p och då sparkade han i vagnen hela tiden... Så olika de kan vara.

Tråkigt med Casper.. Har det hänt något eftersom han är så rädd?

Min kompis köpte en travare förrut som skulle vara inkörd och sååå van med alla sorters vagnar och sååå duktig på att bli körd. Och då tänkte jag mig inte för riktigt utan satte på sele och kollade om han reagerade på rockarden och satte sedan fast den och vi gick en bit. Det gick bra så vi hoppade in. När vi kommit ca 200 m blev han tokig och började backa ner i dikena och sen försökte han kasta sig ut ur vagnen/skaklarna :crazy: Vi fick till slut honom lugn så vi kunde ta av vagnen och gå hem och provade sätta på vagnen igen. ingen reaktion.
Min kompis frågade de förra ägarna och de berättade då att de inte hade provat köra honom utan det var de förra ägarna innan dem som sa att han var såå duktig :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka