Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Jaja, jag får glädja mig åt hur mycket tunnare hästen blivit! Snart måste jag göra mer hål i bukgjorden på lokselen, den börjar bli för lång :banana:
Trodde aldrig jag skulle bli glad åt att utrustningen inte passar perfekt längre :D

Åh så roligt :D Duktig du är som fortsätter kämpa :love:

Sist jag körde T var i februari-mars förra året. Då fick jag t.o.m använda en gjordförlängare för att få ihop selen :o Nu kunde jag spänna upp till hälften av hålen (nr 5 kanske) på båda sidorna :D

Det har försvuniit nästan 20 cm baktill (mätt ca 1,5 dm framför virveln), så nog borde det synas alltid! Och han börjar få midja! Jag tror vi kommit upp ur svackan på riktigt nu.

Vad kan vara lämplig målvikt till en häst i den modellen? Han är 138 cm hög och ganska grov.

Oj, då måste han ju ha gått ner massor :D

Ang. målvikten har jag ingen aning...

Haha. Men då var det kanske ingen snö ute? ;)

Hur kom du på att du skulle åka lådbil efter häst? :D
Det är ju till och med mer knasigt än min ide med kälken :D

Nää det är klart, friktionen mot grusväg är större än mot snö :D

Jag och min kompis tröttnade på att en fick gå medan den andra red. Minns inte om jag hade rockard och sele då eller bara tolksele. Men vi var påhittiga, rotade fram min gamla lådbil och tolkselen och plötsligt kunde båda ha roligt samtidigt ;) Det var många diken man fick se innan det gick att åka efter i galopp utan problem hehe. Men vi var ute på rejäla turer, den gamla krutgumman älskade det :love:

Vid den tiden stod det även en tjej i vårt stall med shettis och c-ponny. Hon var kanske inte den skarpaste kniven i lådan och använde aldrig sin shettis. Men han hade en bra sele och en jättefin flakvagn! Så vi körde honom ganska ofta jag och min kompis :) Det är verkligen fruktansvärt roligt! Mycket roligare än det var att köra min b-ponny med rockard :p

Storhäst har jag nog aldrig kört själv, bara åkt med i finvagn och släde efter halvblod som stått här förr :) Pappa däremot är ju uppvuxen med jordbruk med ardennrar. Casper kunde han dock inte rå på, han är så ängslig av naturen. Vi har ju ägt honom hela hans liv och pappa som är världens filbunke fick sköta det mesta av inkörningsträningen för att skapa en lugn atmosfär. Men Casper är rädd ändå. Däremot är han kanon att tömköra iaf :)

Senast ändrad:

Till nästa gång har jag tänkt sätta fast något längre så jag kommer en längre bit ifrån hennes rumpa. Duger det med rep tror ni? Jag funderar även på om det kanske blir för tajt vid bakbenen eftersom kälken är så mkt smalare än Trinity.
Räcker det om man sätter fast repen vid bakselen så de inte ligger så långt ner på benen? Eller ska jag göra någon annan habrovink med en pinne/stång fastsatt i kälken för att få lite bredare vid dragrepen redan där?
Min sambo föreslog att jag tar repen och så från kälken så går repen ihop för att sen dela på sig och gå upp och sitta "fast" med karbinhakar eller något för att sen gå fram till bröstan?

Om du har tillräckligt långa rep så blir det där smala inget problem. Och tänk på hur smal en normal svängel är =) Ska du köra mer seriöst med kälken skulle jag sätta dit en svängel btw. Största haken är väl bromsen.

Men jag är egentligen novis på det här med "riktig" sele. Hur tajt ska bakselen sitta runt rumpan? Och hur långt ner ska den sitta? Jag kan tycka att den här sitter lite väl lång ner (och tajt med kanske). Och de där långa remmarna som jag på kälkbilden har satt fast i bröstan, är det tänkt att de ska sitta fastsnurrade runt skaklarna? :o

Bakselen ser väl tight ut på bilden ja. Bakselens remmar ska sitta i skaklarna ja, för att hästen ska kunna bromsa i nedförsbackar etc. Endera kan man sätta i skakelöglorna, där man fäster skakeln i däckeln, eller så kan det finnas öglor för bakselen längre bak på skakeln. När du kör kälken med linor kan du ju plocka bort bakselen om du vill, den har ingen som helst funktion iom att du inte har någon skakel.

Bakselen ska ju sitta lös sålänge hästen står still och/eller dra, då ska den inte ta i/hindra på något vis, men den ska ta i och bromsa vagnen innan vagnen hinner 'åka fram' alltför mycket. HUr mycket som är lagom beror lite på hur hästen rör sig, men den ska som sagt aldrig sitta tight eller hindra sålänge hästen rör sig framåt eller står still.

Höjdmässigt ska den upp rejält, lite svårt se på bild, men prova sätt den 'mitt på' det klippta området. Annars justerar man den ju efter skakel osv, men är ju svårt utan vagnen på =)

Men att Ls mamma inte gick att köra, så betyder det väl inte att L inte går att köra ;) Jag menar, han har ju dig som matte :D

Nä, fast han har ärvt en hel del annat från mor sin, så man ska nog inte lova allt för mycket just ang körning innan man provat :devil:

Tack så mycket. Nu har jag lite riktlinjer att gå på :)

Jag tänker nog inte köra så seriöst med kälken. Mera någon gång då och då för att busa lite ;)

BTW, så känner jag mig duktig. Fre, lör, mån och tis har jag ridit ut på araben och haft Trinity som handhäst på en runda som tar 30 min om man skrittar eller 20 min om man travar och galopperar.
Jag skrittar mest i och med att Trinity har så korta ben och behöver trava en del för att hinna ikapp oss. Men jag travade en sträcka på kanske 100m och då sträckte Trinity verkligen ut i traven och tog till slut några galoppsprång innan hon började bocka och sparka bakut så jag fick sakta av :p Sen frustade hon och var så nöjd så :D

Kl

Jag kastar ut min fråga här då jag vet att många av er är duktiga med foder.

Jag har fått tips från en gammal ägare att vår ponny med taskig hovkvalité samt dålig tagelväxt fungerade bättre när hon gav linfrön, HoofAid och B-vitamin.

Nu tycker ju iofs hovis att hovarna har blivit bättre mot när vi köpte henne och svansen faktiskt har vuxit ca 2 cm:p. Hon säger att det går åt rätt håll så något bra gör vi tydligen:)

Jag ger som tillskott kiselgur sen i somras samt bakjäst sen nov. Men jag blir ju lite nyfiken om jag bör testa något eller kanske alla tillskott den gamla ägare gav och som hon tyckte fungerade...

Linfrö, linfrökaka eller kanske linfröolja, vad är bäst tror ni för oss? Vilken innehåller minst mj? Vad är det i linfröet som borde ha gett den där bra effekten på vår ponnys tagel och hovkvalité? Vill ju inte gärna bygga på med mer mj:crazy: Samtidigt är det ju den verksamma ingrediensen jag vill åt i största möjliga mån...hoppas ni fattar mitt snurriga resonemang...

Sen till HoofAid, jag ger ju redan kiselgur så jag kanske helt enkelt kan tillsätta ren biotin och få typ samma medel fast till billigare peng?

B-vitamin får hon inte i sig det redan från bakjästen?

Många frågor som jag hoppas få svar på:bump:

Minst mj är det i linfrökaka, eftersom det är restprodukten som blir när man har pressat ur olja ur linfröna. Mest mj är det således i linfröoljan, som i vilket fall som helst inte ger bättre hovkvalitet. Däremot kan det göra pälsen glansig och fin för det innehåller nyttiga fettsyror. Linfrön och linfrökaka innehåller ganska stora mängder metionin, en aminosyra som är mkt viktig för bildandet av keratin. Keratin är en viktig beståndsdel i hovar och hår mm.
Linfrökaka bör således vara det bästa alternativet för dig, minst mj och mest "hovbyggarämnen".

Om du vill kan du ju ge något b-vitaminpreparat som också innehåller biotin = två flugor i en smäll ;) Biotin är ju också en b-vitamin men det är inte alla produkter som innehåller det.

Fortsätt med bakjäst och kiselgur om du tycker att det fungerar :)

BRA JOBBAT!!!! Grattis!!

Syns ju stor skillnad nu.

Ang målvikt så vet jag inte alls. Jag har runt 300 som målvikt på min islänning på 128. Din är ju större, så runt 400 kanske?

Vet faktiskt inte alls vad han borde väga, försök kolla lite med hästar som är ungefär samma storlek och kroppsbyggnad och se vad de väger i bra hull.

Om man kollar genomsnittsvikt för fjording ligger de mellan 350 och 450. En islänning ligger mellan 300 och 400 kg. Din är väl korsing.

Jag resonerar såhär, din är ju stor för att vara islänning, alltså borde han väga som en stor islänning. Han är ungefär medelstorlek för en fjording, inte jättehög, men lite grövre, alltså borde han väga nånstand i mitten. Då blir det ca 400 kg. Jag tror att det kan vara ganska rimligt, men det är ju lättare för dig att uppskatta som sett och känt honom på riktigt och vet hur han är byggd.

TACK för ditt jättetydliga svar:bow:

Det blir till att köpa linfrökaka och sen fortsätter jag med kiselguren för jag har jättemycket. Sen ska jag kolla upp något b vitaminpreparat med biotin i så får vi se hur det går.

Hur mycket linfrökaka brukar man ge? Innehåller det inte ganska mycket protein också? Jag måste kanske räkna om foderstaten då.

Jag har ännu inte fodrat med linfrökaka, men om jag ska göra det skulle jag nog ge typ 2 hg till min fjord på ca 450 kg. Enligt Hippocampus innehåller 1 kg 12,1 mj och 280 g smb rp, altså blir det 2,4 mj och 56 g smb rp i 2 hg. Det blir ganska mkt protein, kvoten smb rp/mj är på drygt 23. Vet inte om du behöver räkna med linfrökakan för det beror på din nuvarande foderstat och vilken mängd du vill ge :d

Ja, nu börjar till och med grannarna reagera! Riktigt roligt, äntligen äntligen vänder det!

Runt 400 känns som ett bra mål. Då är det visserligen typ 100 kg kvar (han vägde 530 kg den 18:de december förra året), men vi har ett tydligt mål!
Ska se om jag har en lucka framöver, så ska jag rida in till sjukhuset och väga igen. Spännande :D

Min hade också ca 100 kg övervikt. Iofs enligt måttband, har tyvärr inte haft möjlighet att väga honom. Men det är ändå en ganska mastig tanke.
Nu har han väl gått ner kanske 40-50 kg. Så vi har typ hälften kvar.

Fortsätt kämpa, ni är verkligen värda resultat efter allt hårt slit.

Min hade också ungefär 100 kg övervikt enligt måttband.
Så här blev skillnaden:

Bild111.jpg

Isers304.jpg

Hmmm... Smart drag att sätta sig och omorganisera sina bilder när man precis har lagt ut bilder:crazy:

Här kommer de igen....

Bild111.jpg

Isers304.jpg

Enorm förändring verkligen! :bow:

Hur lång tid tog det för er ungefär? Kom precis på att jag blandade nog ihop dig med bettysmatte, för det var väl hennes häst och inte din som hade fång?

Våra hästar fick fång ungefär samtidigt och är haflinger båda två, så det är kanske inte så konstigt om ni lätt blandar ihop dom.

Båda har dessutom gjort en liknande reducering av kropssfett!

Tror det är ungefär ett halvt år mellan de två bilderna...

Oj då, vilket sammanträffande :p

Ett halvår var bra jobbat tycker jag. Det känns bra att få lite tidsperspektiv, även om det är väldigt olika hur fort man tappar i vikt.
Vi har nu bantat i 3, snart 4 månader (innan dess har vi försökt banta, men med de omständigheterna vi hade i gamla stallet var det som att försöka simma upp för niagarafallen :crazy::angel:) och vi har väl kommit halvvägs ungefär. Jag vet inte alls hur lång tid det kommer ta för oss, men jag hade hoppats att vi är färdiga till hösten.

Hur pass intensivt bantade ni?

Det var ju ganska intensivt, då det var nödvändigt mht sjukdommen.

Innan han fick fång gick fick han en okänt mängd hösilage varje dag. Stallägarna gör helt enkelt så att de lägger in ungefär en ikeakasse (oavsett storlek på häst) oanalyserat hösilage till varje häst varje morgon. Sen släpps de ut och i hagen får de också en stor mängd hösilage som hästarna ju såklart får fördela mellan sig som de vill (min äter fort och är bland de högsta i rang samt mycket matglad, så inte svårt att räkna ut att han fick en ansenlig mängd). På kvällen var det som på morgonen. Med andra ord; jag har ingen aning hur mycket han fick innan, jag vet bara att det var MYCKET.

När han fick fång skaffade jag eget hö eftersom han ofta fick bekymme rmed magen pga hösilaget. Jag hade inte möjlighet då att skaffa analyserat hö och inte tillräcklig mängd av samma för att analysera själv. Men han fick ungefär 6 kg om dagen tror jag. Troligtvis var det för lite protein i höet (syns på överlinjen på bilden där han är smal).

Men det som gjorde den stora skillnaden var väl antagligen att när han stod själv i sin box var det enklare att kontrollera hur mycket han fick. Numera är jag mycket noggrannare med foderstat och mängden grovfoder än alla andra i stallet. Det är besvärligt, men skönt att veta att han är den enda av 8 hästar som inte är överviktig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka