Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Isers304.jpg

Superfin, snyggt jobbat! :bow:

*KL*

*eget KL*

Det är inte så jätteroligt här dock, något är riktigt, riktigt åt helvete med metabolismen hos L, och min superduper hemmavet var ut 'akut' imorse och tog ett nytt insulin- och glukosprov som jag åkte in med till labbet i Uppsala direkt efteråt. Provsvaren borde kommit eller komma nu i em, inte hört något än dock.

För pang poff så började han skena uppåt i vikt igen, lagt på sig helt nya depåer på mindre än en vecka, stora rejäla bakom bogbladet. Mankammen 'svullen' och hård igen och han är på tok för loj och lugn. Dessutom vad värre är så dricker han på tok för mycket =/ Allt är symptom på (bl a) IR.

Ojdå, det låter inte bra. Håll koll för fång! Hade ni inte en liknande period tidigare, med depåer och senare fång?

Alla som lagt bilder:
Vad kul att se! Känns skönt med all positiv respons och att se hur bra det går för alla!

Ojdå, det låter inte bra. Håll koll för fång! Hade ni inte en liknande period tidigare, med depåer och senare fång?

Har avancerad fångest. Den släppte liiite dock när jag fick provsvaret, å andra sidan blev depressionen värre =/ Insulinvärdet är 24,2, dvs oförändrat mot sist (då 24,5). Så bra att han inte har rakethöga insulinvärden ur fånghänseende, men vad f*n är det som är fel med metabolismen då?

Ang depåer - > fång så ja och nej. Första gången han exploderade i vikt 'utan anledning' och la på sig depåer så 3 v senare kom fången. Dock har han ju vid ett par tillfällen 'plötsligt' börjat lägga på sig igen, depåerna ökat etc, men då utan fång. Törsten och kisseriet är 'nytt' dock.

Oj vad tokigt det låter :( Hoppas du kan komma på varför han lägger på sig sådär ibland!

Har avancerad fångest. Den släppte liiite dock när jag fick provsvaret, å andra sidan blev depressionen värre =/ Insulinvärdet är 24,2, dvs oförändrat mot sist (då 24,5). Så bra att han inte har rakethöga insulinvärden ur fånghänseende, men vad f*n är det som är fel med metabolismen då?

Ang depåer - > fång så ja och nej. Första gången han exploderade i vikt 'utan anledning' och la på sig depåer så 3 v senare kom fången. Dock har han ju vid ett par tillfällen 'plötsligt' börjat lägga på sig igen, depåerna ökat etc, men då utan fång. Törsten och kisseriet är 'nytt' dock.

Vad skönt, då verkar ju inte din ponny vara insulinresistent i alla fall.

Låter konstigt och orimligt med så plötslig viktuppgång. Min IR ponny kan kännas hårdare och spändare i nacken och depåer vid vissa tillfällen men knappast gå upp i vikt och bilda mer fett på endast någon dag.

Angående törsten och kissandet. Du kanske har för mycket protein i ditt grovfoder så att han får ett proteinöverskott. Kan ge ökad törst b la
Jag läste i en annan tråd att du hade ett grovfoder med en kvot på över 12, låter väldigt högt för att använda till vuxna ponnyer.

Vad skönt, då verkar ju inte din ponny vara insulinresistent i alla fall.

Låter konstigt och orimligt med så plötslig viktuppgång. Min IR ponny kan kännas hårdare och spändare i nacken och depåer vid vissa tillfällen men knappast gå upp i vikt och bilda mer fett på endast någon dag.

Angående törsten och kissandet. Du kanske har för mycket protein i ditt grovfoder så att han får ett proteinöverskott. Kan ge ökad törst b la
Jag läste i en annan tråd att du hade ett grovfoder med en kvot på över 12, låter väldigt högt för att använda till vuxna ponnyer.

Haken är att de där testerna tydlien är ganska trubbiga. Därför vet ska prata med expertvet, hon skrev ju i mail att om det finns stark misstanke om IR men provet ändå är normalt så rek ett glukostoleranstest. Som också kan visa fel, men är bättre än blodprovet.

Han har stått på samma grovfoder länge, så tyvärr knappast det. Sen kan han ju av ngn anleding fått en 'knäpp' och börjat hinka vatten utan anledning (dvs psykogent). Men kvar är frågan var fan depåerna kommer ifrån - inte på någon dag, men en vecka.

Men, förhoppningsvis kan expertvet komma med någon bra input hur man går vidare. *hoppas*

Hejsan!

För mig och Gullis går det riktigt bra just nu!
"tolkade" henne igår med snowracern och satte på henne travselen. För någon månad sedan så var det svårt att bara spänna till första hålet (både jag och pappa var tvugna att hjälpa till, just för att remmen hade en tendens att dra sig ur spännet när man väl fått dit det) men igår så kunde jag t.om. spänna till tredje hålet utan problem :D Skulle säkert kunna spänna till fjärde åtminstone, men kände att det var lite onödigt :)
För pappa har haft med henne när han har varit ute och pulsat i snön ca varannan dag så hon har fått mycket bättre kondis :D T.o.m. bättre än travarn! Fast han har ju vilat nu i ca två månader (om inte mer!) så det är väl inte så konstigt :P

Ok, alltid intressant att höra hur andra gjort som lyckats bra.

Vi hade ju en häst i mitt gamla stall som fick fång och det är ju bara dunderbantning som gäller i början.

Jag flyttade ju till ett nytt stall och det är otroligt skönt att veta att jag har full kontroll över vad min häst får i sig. Till sommaren ska han få gå i en mindre hagen med en annan häst som inte får äta för mycket. Jag tror faktiskt att det är möjligt att hålla vikten i sommar.
Förra sommaren ändrade ju stallägaren hagarna utan att kolla med mig, så det blev alldeles för mycket gräs och han gick upp allt som jag hade lyckats få bort under vintern. :(

Men i år så har jag nytt hopp!

Hmmm... Smart drag att sätta sig och omorganisera sina bilder när man precis har lagt ut bilder:crazy:

Här kommer de igen....

Bild111.jpg

Isers304.jpg
Herrejösse vilken skillnad:bow:
Är det samma häst:grin:

sluta med att den har/ hade proteinbrist.
Den ska se ut så!!!!
Den har välfylld bog o bra rumpa- för att inte röra på sig överhuvutaget.

Kan tänka mig att sadeln rullade förr. nu- sadelläge.

Senast ändrad:

Hejsan!

För mig och Gullis går det riktigt bra just nu!
"tolkade" henne igår med snowracern och satte på henne travselen. För någon månad sedan så var det svårt att bara spänna till första hålet (både jag och pappa var tvugna att hjälpa till, just för att remmen hade en tendens att dra sig ur spännet när man väl fått dit det) men igår så kunde jag t.om. spänna till tredje hålet utan problem :D

Vad roligt att höra att du ser resultat och att hon går ner i vikt =)

jaa :D tänkte ta bild imorrn på 'na så ska jag se om jag kan se någon synlig skillnad än :D

Nu har jag fixat bild :D

gullis_72860192.jpg

Va säger nì? Jag tycker att hennes rumpa har bli'tt lite mindre, även kanske lite på halsen... men jag vet inte riktigt...

Jättebra du tog bild från manfria sidan! Jag ser inga jätteskillnader faktisk, magen ser ut att 'hänga ner' lite mindre och ser lite mindre ut på 'mellandelen'.

MEN, bilder kan luras, åt båda håll. Så att jag inte ser på två ögonblicksbilder betyder INTE att hästen INTE gått ner, bara att det är svårt att se på bild än. Du som ser och ffa känner på hästen märker ju, och t ex att du fick dra gjorden flera hål extra bevisar ju utan tvekan att magen har minskat i omfång.

Hur mycket mat får hon nu förresten? Tycker du greenguarden fungerar bra även i djupsnö? *nyfiken*

Hon får ca 7 kilo per dygn... tror jag.. Hon får i alla fall ett kilo när hon kommer in, sedan tre kilo till natten och ett kilo till frukost innan hon släpps ut. Jag gissar på att hon får i sig ca 2 kilo (kanske lite mer) hö under dagen genom greenguarden.
Vi har en vagn där vi fyller hö (där det finns hö hela tiden) så hon äter ju inte från marken så jag märker ingen skillnad. Dock var jag tvungen att fixa den lite, för annars så tog hon in mat på sidorna och som mamma sa: åt som med en tallrik under munnen. Nu har jag dock som sagt fixat till den och satt snören så hon inte kan fixa mat på sidorna så nu äter hon genom hålen nere i botten och det funkar bra! Ibland får hon en ordentlig tuss som sitter fast som hon maler på, och ibland får hon jobba mer för maten genom hålen.
Till de får hon så länge ca 150 gram soja, håller fortfarande på att vänja in henne och så.

Hon letar inte mat i snön eller så alltså?

Att jag frågar är som sagt ren nyfikenhet, jag har ju 'hinkmodellen' på begränsare, och är inga problem när de äter silage från marken, men sen när det letas ätbart under snön, blir den full med snö och det fryser igen så det inte blir något hål kvar att få in maten igenom.

Nää, hon brukar inte leta mat i snön. Speciellt inte nu när vi har ca ½ - 1 meter snö.
Jag kan förstå att det problemet blir med den (vi har den modellen till shettisen som dock står inne nu). Det blir inte alls samma problem med greenguarden i och med att den är så öppen, men samtidigt så är det ju att den är så öppen, det är ju inte alltid så bra, just eftersom hästen kan dra fördel och använda munkorgen som en tallrik istället xD Men det är ju lätt åtgärdat så :)

kl

Igår när jag red förbi hagen som tjockisarna ( :D ) går i så upptäckte jag att Trinity (shettisen) har käkat av en massa bark från några enbuskar (10-tal kanske). Är det farligt, dels med tanke på att är en fångis och dels överhuvudtaget farligt för hästar? Innehåller det många kalorier? :devil:

Idag har Casper fått pulsa i snön :) Det var lite jobbigt minsann när man har korta nordisben.

Foto555.jpg

Foto557.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka