Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Fina Stella! Söt som socker :love:

Hon måste ju tycka det är jätteskönt att få röra på sig lite mer nu igen :D

Haha ja, hon skenar mest runt med mig. Hon är ju lite stum i vänstersidan, så när hon kutar runt får hon taktfel, men hon är inte halt,
hon har inte styrka, balans och smidighet för att kunna springa i ökad trav hela tiden. Och inte lyssnar hon på mig när jag tycker att det
ska vara lite sansat. :rofl: Men det blir bättre varje dag, häromdagen kunde vi trava hela travpasset i arbetstrav utan att Semlan skulle
stegra sig, bita mig i foten eller springa baklänges :angel:

haha, hon är ju för söt :rofl:

Kan du inte be någon filma lite när hon är på det humöret? :D

Kan en häst bli slö av att få lite för lite protein?

Jag har gett lite i underkant, men nu när han äter halm så kan jag ändra lite i foderstaten, så jag ska köpa lusern. Men jag tycker han har varit så himla slö det senaste. Nu behöver jag plötsligt driva på honom när vi är ute och rider.
Det skulle iofs kunna vara en sjuhelvetes träningsvärk. Hur märker man av det?
Men annars så funderar jag över om det är något annat, mineraler är ok enligt siffrorna, han får b-vitamin sen ett par veckor tillbaka (då han verkade slö, men det blev försvann och nu är det tillbaka). Har även gett tokosel, 2:a givan igår.

Så jag funderar på om det skulle kunna vara proteinet?
Nu när jag får in lite lusern så höjer jag kvoten från 5.7 till 6.6

Här var en till pigg plutt idag! Ville först inte gå alls för vi gick på en annan stig än hans favorit, så kan man ju inte ha det ;) Sen när det började vända hemåt så fick han eld i baken! Sista sträckan på grusvägen galopperade vi en liten bit :) Så duktig så lilla plutten. För något år sen gick det knappt att få upp honom i galopp, nu räcker det att korta tyglarna och säga galopp, sen bär det av :D

Och jag håller med sthu om småland, vi har gott om träd och backar här, och då bor jag ändå i norra småland. Längre ner i söder kan man ju irra bort sig totalt, haha. Här är en bild från idag där man ser lite av hagen. I bakgrunden är 'ursprungshagen' med träd och backe (som inte syns). En bit bakom hästarna sitter det stolp utan tråd i för tillfället. Hästarna befinner sig på åkerplätten som man kan öppna upp till.

41-1.jpg

24 januari skrev jag:

Lillen har ett nytt 'lägstarekord' 435 kilo stannade måttbandet på (typ, mitt emellan 432 och 438 i alla fall).
..
E mätte nu in på 275 kg, lägstarekord det med.

Idag mätte jag igen

Lillen ligger still, trots depåökningen. Så det är ju bra i alla fall, försöker jag intala mig.. (Depåerna kommer ju inte med i mätningen, men tycker han för ögat ser ut att ha gått upp generellt, men det har han alltså inte)

E går fortsatt stadigt neråt, rent fjantigt enkelt. Ligger nu på ca 267 kg (på strecket mellan 264 och 269 kg)

Så inte mycket nytt under solen, men försöker som sagt att iaf försöka glädja mig åt att det 'bara' (inte bara alls) är depåerna som ökar på L, och han ligger kvar på 'rekordlägsta', och detta trots att både herrarna stått inne sammanlagt 1 vecka de senaste 2 veckorna :crazy:

Ja, jag bor faktisk redan i Småland.
Men jag har 'lyckats' hitta ett inackorderingsstall där det inte finns någon skog alls, mer än ett alkärr som sagt...

Ska bli annorlunda när jag själv köper gård;)

Haha, du har hittat den enda skoglösa delen av Småland!
Ser nu att du är Kronobergare, det förklarar ju saken. Det enda ni har är regn! :D

Fick beröm för min ponny av hovis idag, både hullet och hovarna! Hurra, vilken häst jag har!

Haha det såg jag inte, det var som attan. Trodde inte det fanns en skoglös del av småland :p

Själv funderar jag på att söka till linköping när jag ska plugga, dels för det är rätt hästvänligt. MEN platt och ingen skog direkt :( Fördelen är väl alla ridhus, kanske mer bra raksträckor etc på grusvägar?

Har de ingen skog i Linköping! Jag har bara varit i Norrköping (eller Skärblacka) och Kolmårdsskogen, så jag vill ju tro att den delen av världen är beträdad..
Jag kommer förmodligen hamna där när jag är klar här och ta en master i etologi.
Kanske helt enkelt är mitt öde att leva skoglöst :p

Nja linköping ligger ju mitt på slätten :p men ja uppåt norrköping finns det ju en hel del skog. Gör det säkert vid linköping också, en bit utanför då. Har själv mest åkt förbi på E4an och hört rykten ;) Är ju hemskt platt där iaf, även uppåt norrköping till.

Men som jag har förstått är iaf stallhyrorna ganska låga :)

Alltid något :D

Var på sjukan och vägde ponny idag (och körde hästtransport för första gången! :banana:). Resultat:

18/12 -09: Bröstomfång: 183 cm. Bukomfång: 200 cm. 530 kg

12/2 -10: Bröstomfång: 182 cm. Bukomfång: 192 cm. 480 kg

Han har tappat 50 kg på två månader! :banana: :banana: :banana:

Grattis!
Jag antar att viktminskningen är det viktigaste?
Jag tycker att det verkar som en ganska stor förändring på ganska kort tid.

Ja, det är nästan lite för stor förändring.. Jag förstår inte riktigt vad som kan ha hänt, foderstaten har legat på i stort sett samma värden. Det som har hänt är att jag la på soja i januari och i samma veva fick tag i spån. Men i så fall skulle han ha tappat det mesta sedan 8/1, och alltså rasat i vikt på 6 veckor.
Det kan knappast vara hälsosamt..

Han har dessutom blivit jäkligt pigg de senaste veckorna (när jag fått upp sojan på fulldos, 0,4 kg). Vikten eller fodret? Förmodligen en kombination.

Jaja, jag hoppas han går ner mer och stannar där. Men det känns ändå lite läskigt att det gått så otroligt fort.. Fast på samma gång har jag ju läst studier där hästarna gått ner 0,5-1 kg/dag i snitt, så kanske är det ingen fara ändå. Det är ju bra att han blir av med ett par extrakilon!

Va roligt! Grattis!

Jag tror också på spånen. Min stod ju på halm innan och jag märkte stor skillnad när jag fick spån. Har även märkt skillnad i viktnedgång nu när han börjat äta halmen han får. Och då är det bara ett kg. Jag tycker att viktminskningen saktat av ganska mycket, och bara på grund av ett kg halm. Men det förstås, det blir ju några MJ/dag.

Ja, det är nästan lite för stor förändring.. Jag förstår inte riktigt vad som kan ha hänt, foderstaten har legat på i stort sett samma värden. Det som har hänt är att jag la på soja i januari och i samma veva fick tag i spån. Men i så fall skulle han ha tappat det mesta sedan 8/1, och alltså rasat i vikt på 6 veckor.
Det kan knappast vara hälsosamt..

Han har dessutom blivit jäkligt pigg de senaste veckorna (när jag fått upp sojan på fulldos, 0,4 kg). Vikten eller fodret? Förmodligen en kombination.

Jaja, jag hoppas han går ner mer och stannar där. Men det känns ändå lite läskigt att det gått så otroligt fort.. Fast på samma gång har jag ju läst studier där hästarna gått ner 0,5-1 kg/dag i snitt, så kanske är det ingen fara ändå. Det är ju bra att han blir av med ett par extrakilon!

Tror också på halmen. 10 kg i veckan är för inte rasa i vikt på en häst, så du behöver inte vara orolig hälsomässigt så, utan gläd dig bara =)

L är också mkt piggare nu än förr, om det är åldern/mindre ir/årstiden/minskad vikt låter jag vara osagt än så länge dock =)

Du måste ta minskat bukomfång som att den äter mindre grovfoder- halm.

Du måste väga den på våg.
att den går ner i omfång behöver inte betyda ngn större viktnedgång* sorry*
Titta på fett runt bogar, sidan av buken samt ovanpå korset.
KL

Såg på trav ikväll o varenda travare lär lida av proteinbrist enligt Bukemått.:rofl:

Skaff nya glasögon- vad som är muskler MED en massa fett i eller starka muskler- definierade såna.

Jag förstod det som att hon har varit iväg och vägt ponnyn på en våg.
Det står ngt inlägg på samma sida som det senaste.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 564
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 797
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka