Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

KL

Idag har jag varit ute i snön och huggt ner några tallar och lite björkkvistar (på våran mark ifall någon skulle reagera på det) som hästarna ska få pyssla med i hagen.

Grattis, jättekul :laugh: :bow: Måste absolut vara halmen som gjorde sitt till.

Idag har Casper gått jobba lite, han är så pigg och glad nu! Galopperade en del, sista galoppen sträckte han faktiskt upp sig lite och behövde inte se ut som ett streck ;) Skrittade en massa i snön, klättrade lite. Totalt kanske 30 min. Görsvettig efteråt!

kl*

Min var rätt tjock, men nu undrar jag om jag bantat henne för mkt :eek:
Ni "hullexperter" vad tycker ni? Lagom? Hon är hopphäst

30444306.jpg

Glömde ju fråga; tall och björk är inte giftigt va? Någon som vet?

Lyckades inte hitta det någonstans. Det enda jag hittade var att en viss sorts gran var giftig, men ingenting om tall.

Japp, jag använder våg, ögon, händer och måttband. Anledningen till att buken dragit ihop sig tror jag är bättre magmuskler.

Men, om det nu är spånet som gjort det har han tappat 50 kg på 40 dagar. Det låter lite ohälsosamt mycket. Jag är givetvis glad att han går ner, jag är bara konfunderad över varför. När han hade en i det närmsta exakt likadan foderstat för två år sen (på spån) gick han inte ner ett jota. Vad kan ha hänt nu, de senaste 40 dagarna?
Det enda jag kan sätta fingret på är helt nytt är sojan. Kan det hänga ihop med IR, vill minnas att jag läst om det (inte enbart GI utan proteinsammansättning i sojan)?
Som sagt, egentligen spelar det ingen roll, jag är glad och nöjd ändå men jag älskar kunskap :p

Är lite orolig att det är fång på gång igen.. Han har börjat ömma en del de senaste dagarna. Jag känner ingen puls eller värme, men det gjorde ingen (inte ens veterinärerna! De upptäckte det enbart på röntgen) sist han hade fång för 5 eller 6 år sen.
Har jag tur är det bara att hovis råkade verka lite för mycket, då kommer det gå över snart.
Jag hoppas!

Det är ju ganska mycket vikt, men du har väl ganska sträng diet också? Konstigt att det inte hände något sist när du hade samma dock. Men skönt att det äntligen händer nåt!

Håller tummarna för att det är verkningen!

KL

Hos oss står det still tycker jag. Han har ju börjat äta halmen han får, så det blir väl några fler MJ/dag. Funderar på om jag kan gå ner lite i TS och få ner energin lite, nu får han ju några grenar att knapra på i hagen, så det kanske skulle funka.

Idag var han värre :crazy: Han småhaltade lite, gick stelt men var pigg coh glad i övrigt.

Ingen feber. Klämde igenom hovarna med visitertång. Fick reaktion på båda fram och en bak.
Jag är nojjig. Men vad kan jag göra..?

Slå på skor, limma på skor, sätta tofflor/boots, ställa på boxvila. Ev prova tejpa på sulor så han kan gå ute

Det är det jag kommer på sådär på rak arm.

Om han fortsätter gå ute kommer det ju bara bli värre, och risken är det blir en sulläderinflammation.

Hur orolig bör jag vara, med andra ord; vad kan vara fel?
Ska se vad han säger om att gå med boots imorgon, har dem hemma så kunde inte testa idag.
Vore typiskt min tur om det är fång... Kan det vara verkningen som påverkar? Han har inte gått barfota så länge, ett halvår ungefär, men varit "ömfri" sedan november mer eller mindre (bara ömmat när det varit mycket stora stenat på vägarna).
Suck, jag hatar sånt här :(

Sulömhet kan det absolut vara, dels pga verkningen, eller underlaget etc. Kan ju gått bra gå barfota innan, men nu när det är påfruset sämre etc.

Så, symptomen kan helt klart vara 'bara' vanlig sulömhet, och med tanke på historien (den där verkningen) är det ju logiskt med.

Men om det sas bara fortsätter, och inte anledningen till öm tas bort, kan det gå från 'bara' öm i sulan, till extremt jätteöm. Hände ju min L vintern mellan 1 och 2 år. Upptrampad lera frös på, och det blev stenhårt knöggel. Han blev tassig, begripligt. Jag tänkte att det töar väl snart, man skor ju inte gärna en 1½ åring liksom. Men det töade inte, och han blev mer öm. Fick en hage med bättre underlag då och tänkte det skulle räcka. Fast det gjorde det inte, utan några dagar senare så mötte jag en stackars stapplande häst, om det inte varit mitt i vinter, han varit en smal 1½-åring etc hade jag utan tvekan sagt han fått FÅNG. Han såg likadan ut (stapplig, avlastade fram, puls, värme). Hovis kom ju ut akut, och han var så öm i sulan att det räckte hovis tryckte med tummen så sviktade sulan och gjorde skitont.

Blev skor + hela sulor på BF, och vet fick kika förbi och skriva ut en kur butta med, för att häva det.

Sen la det sig, och när han efter några veckor drog av sig skorna, och det hade kommit snö, var det inga problem att gå barfota (i hagen, han har aldrig klarat grus speciellt bra), men nästa vinter så när det frös på och han blev lite tassig, då slog vi på skor + mjuk sula direkt, för att förhindra en repris.

Men var det jag menade med att det kan ju bli värre om han bara fortsätter gå ute som han gjort, dvs risken att 'processen' inte avstannar utan blir än värre.

Jag tycker bara det är lite märkligt att han inte reagerat på tidigare verkningar barfota? Hovis tog mycket lite den här gången, 0,5 cm på sin höjd. Hade ingen som helst antydan till ömhet varesig senare på kvällen eller dagen efter. Något som kommit krypande ändå?
Men ska som sagt se om boots gör skillnad och ska prata med hovis om vad han tror.

Det tar några dagar ja, är det så att underlaget hela tiden 'retar' så blir det ju just sämre och sämre. Du kan ju ha BÅDE verkningen och vinterns underlag som problemet. Dvs bara verkat för mkt hade den klarat, och bara vinterunderlaget - men kombinationen blir för mkt.

Apropå komma smygande så gick Lillen i 1½ period, dvs 6 veckor med propadsulorna innan det märktes någon ömhet, men sen accelererade det snabbt och blev värre och värre för varje dag.

Hur ser hovarna ut undertill?

Min har aldrig ömmat särskilt mycket tidigare, och då har han ändå gått barfota i 4 år. I höstas blev han riktigt öm, fick problem med lamellerna. Min egen slutsats är att det berodde på sockret, för det jag läste om IR och laminitis verkade stämma in bra i övrigt. Sen blev det bättre, men han får fortfarande lite lätt röta så fort det blir slabbigt ute. Inte alls så illa som det har varit innan, men inte helt bra heller.

Annars är det vad jag förstått, helt normalt att de har ömma perioder, eftersom hovkvaliteten varierar så mycket.

Hovarna ser jättefina ut, hela, rena och hårda. Han ömmade inget när jag drog på bootsen och gick runt på stallplan.
Tog tempen idag igen, hade gått upp två grader.. Då blev jag ännu mer nojigt och tyckte mig givetvis känna puls och värme i hovarna. Sant eller ej, vem vet?

Hovslagaren kommer ut imorgon och kollar. Han hade svårt att tänka sig att det skulle vara pga verkningen i och med att han tog så lite. Sulläderinflammation kunde det vara, men verkade lite långsökt. Han var väl mest inne på en fångkänning, han med. Men som sagt, han ska komma och kolla. Det är en bra hovslagare med olika sjukdomar och skador som specialitet.
Får se vad han har att säga.
Inte bra alls det här, jag sitter och är orolig istället för att plugga till morgondagens tenta. Kan inte koncentrera mig!

jag vet inte om jag har hängt med riktigt.
Men har du ringt och frågat ngn veterinär?
Detta med puls och temp låter ju inte jättebra. Har du testat med snäva svängar/vändningar?

Haken med snäva vändningar är ju att de reagerar lika oavsett anledning till ont i framfossingarna.

Jag hade nog dock ringt vet jag med, de har ju visitertänger de med, och är det fång är ju behandling så fort som möjligt A och O.

Håller tummarna stenhårt att det inte är fång.

Det är mkt möjligt att de vänder samma oavsett vilket.
Jag har ingen erfarenhet av andra problem med hästar trots ca 20 år som hästägare. Jag kan bara en del om fång men inte om ngt annat precis. Därför tror jag alltid att allt är fång.

Fast det är nog aldrig fel att vara inställd på det i och för sig.

Var glad för det =)

Men när L hade sulläderinflammation så var han i 'alla' symptom som en fånghäst. Har frågat på forumet flera ggr hur man eg säkert kan skilja dem åt, men inte fått svar. Nu när han fick det var det vinter, påfrusen lera och knöligt, samt att han var en smal 1½ åring, så inte direkt fångrisk så. (och DÅ trodde jag det var noll fångrisk i ett sånt läge). Men har många ggr sen dess undrat att hur i hela friden vet man när det är 'fångsäsong/fångrisk' om det är det ena eller det andra om båda är troliga? Just för värme, puls, stapplande gång, grava besvär i vändningar etc var lika.

Fångsymptomen är ju eg 'bara' symptom på rejält ont och 'inflammerat' i fossingarna, dock finns det ju oftast inte något annat som ger just de symptomen på BF etc.

Jag tycker dock som du, man kan aldrig vara 'för' inställd på det, hellre behandla som fång för säkerhets skull om man inte vet.

Det var det första jag kollade. Han vänder helt normalt.
Jag blir alltid så otrevligt bemött på sjukan, så jag drar mig lite för att ringa dem.. Det är världens sämsta ursäkt jag vet, men just nu litar jag hellre på hovis. Om han bedömer att det är illa åker jag givetvis in så fort jag någonsin bara kan.
Jag vet inte om det är någon puls, eller om det är något jag känner för att jag förväntar mig det. Men feber är ju inte bra. Det var 37,5 idag, normaltemp är runt 35 (igår 35,8).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 782
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 564
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 797
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp