Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)
Sulömhet kan det absolut vara, dels pga verkningen, eller underlaget etc. Kan ju gått bra gå barfota innan, men nu när det är påfruset sämre etc.
Så, symptomen kan helt klart vara 'bara' vanlig sulömhet, och med tanke på historien (den där verkningen) är det ju logiskt med.
Men om det sas bara fortsätter, och inte anledningen till öm tas bort, kan det gå från 'bara' öm i sulan, till extremt jätteöm. Hände ju min L vintern mellan 1 och 2 år. Upptrampad lera frös på, och det blev stenhårt knöggel. Han blev tassig, begripligt. Jag tänkte att det töar väl snart, man skor ju inte gärna en 1½ åring liksom. Men det töade inte, och han blev mer öm. Fick en hage med bättre underlag då och tänkte det skulle räcka. Fast det gjorde det inte, utan några dagar senare så mötte jag en stackars stapplande häst, om det inte varit mitt i vinter, han varit en smal 1½-åring etc hade jag utan tvekan sagt han fått FÅNG. Han såg likadan ut (stapplig, avlastade fram, puls, värme). Hovis kom ju ut akut, och han var så öm i sulan att det räckte hovis tryckte med tummen så sviktade sulan och gjorde skitont.
Blev skor + hela sulor på BF, och vet fick kika förbi och skriva ut en kur butta med, för att häva det.
Sen la det sig, och när han efter några veckor drog av sig skorna, och det hade kommit snö, var det inga problem att gå barfota (i hagen, han har aldrig klarat grus speciellt bra), men nästa vinter så när det frös på och han blev lite tassig, då slog vi på skor + mjuk sula direkt, för att förhindra en repris.
Men var det jag menade med att det kan ju bli värre om han bara fortsätter gå ute som han gjort, dvs risken att 'processen' inte avstannar utan blir än värre.