Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag Bantning! (Bantningstråd nr 2)

KL

Hade ut Et i dag för en allmän koll. Hon har inte varit här sen i höstas då pållan hade problem med ryggen efter en för trång sadel:crazy:

Då använde hon termen: högdräktigt sto, när hon såg vår ponny:o

Fick byta koppjärn i sadeln, två storlekar större....

Idag var hon lite förvånad tror jag. Fick beröm för den tydliga viktnedgången och måste nu byta järn igen men nu till en storlek mindre:D
Fick även mycket beröm över hur välvårdad hon är, det är bara suga åt sig:rofl:

Kul när någon som inte sett henne på några månader ser sån tydlig skillnad:bump:

Ryggen var ok, lite spänningar men inget allvarligt. Så det är bara fortsätta som vi gör. På fredag ska dottern träna för ny tränare, ska bli så kul!

Förresten står viktmåttbandet på 350 nu, stod på 400 i nov:)

Va bra! Både att hästen var bra och att det syns att hon blivit smalare! Heja!

Hade ute veterinär idag, det är 10 dagar butta som gäller här.. Fång är ingen rolig sjukdom.. Han fick smärtstillande, och boxen är fylld med spån.
Vad ska man blanda medicinen med? Lucernpellets, soja..? Suck.. Ger bara halm nu ett par dagar så jag kan ge mer utan att det blir för mycket energi.
Gah! Jag tycker inte om sånt här! Jag är glad för min duktige, underbare hovslagare :bow:

Då var det fång eller du vet inte säkert?

Jag ger butta i en avmaskningsspruta, häller lite filmjölk först och sedan rör jag ner buttan.

Lusernpellets neutraliserar tarmen så det hade jag inte slutat med. Inte med sojan heller för då bör du nog vänja in det igen. (Du vet kanske detta redan men om inte så)

Om det nu är fång, vet du vad som utlöste det? Det är ju konstigt om det kommer samtidigt som en viktminskning.:confused:

Bra, då kan jag slänga på lite lucern igen. Han ska ha två gånger om dagen och jag har ingen möjlighet att komma upp på morgonen. Så han som ska morgonmedicinera vill att det ska vara så enkelt som möjligt (han är lite rädd för hästarna dessutom). Så om jag blöter upp lucern och ber utsläpparen strö i medicinen ska det nog gå bra.

Både hovis, jag och veterinär trodde på fång. Det är bara ett lätt anfall, som tur väl är, så det kommer nog gå över snabbt igen. Veterinären var väl lite tveksam, men han litade på min hovslagares omdöme.

Spekulerar själv i vad som kan utlöst det.. Vi hade en massa morötter i stallet som kan ha frusit. Jag använde några stycken i träningen, det är det enda jag kan komma på. Jag var visserligen noga med att ta de finaste, men kanske var det illa nog..? Vet ej, kanske någon annan har gett morötter för att vara snäll eller nåt..
Annars vet jag inte, foderstaten har ju sett likadan ut ett bra tag nu. Introducerade ju soja i januari, annars är allt som vanligt.

Gratulerar, kul att få beröm, speciellt från såna som kan. :)

Vad är det för ponny du har? Ni har nämligen identisk viktnedgång som min skrutt har.:p

Ja, det är kul att få beröm:p

Det är en korsning mellan arab/knabstrupp, sötnosen vår:love:

Va tråkigt, tur ändå att det var ett lättare anfall, fast det är ju jobbigt nog. Hoppas att det blir bra med medicinen så han blir bra snart.

Roligt med beröm :) Det är roligt när man själv ser att ens häst gått ner i vikt, men ännu roligare när andra ser det :D

Vad segt =/ Hoppas han blir bättre snart av medicinen.

Jag har funderat lite fram och tillbaka och tror jag ska byta till spån igen på Casper. Han åt ju ingen halm i början men när det blev kallare och hösilaget inte höjdes högg han in på halmen och äter med stor förtjusning... Tänkte att han skulle sluta men icke. Det blir ju ganska svårt att uppskatta hur mkt soja han ska få då också. Känner att det börjar springa mot vår och sommar så det blir nog bättre att kunna ge precis så mkt som jag vill ge, innan grönskan kommer.

Har rätt mkt halm kvar men får väl ha extra mycket till den andra hästen, och så kanske det blir över lite som man kan ge som extra pill i hagen i sommar.

Senast ändrad:

Det låter som en bra plan att ställa honom på spån, framförallt om han nu börjat äta mer.

Jag tycker det låter klokt att ställa honom på spån, man tror ju inte att de får i sig så mycket men det gör de! Innan åt min ingen halm när jag la in den, pillade knappt i den utan ratade den helt. Men nu har han blivit en riktig halmätare, för några dagar sedan så såg jag honom till och med pilla i halmen när han hade hö! Jag kvällsfodrade och han hade fått 1 kg halm på golvet, lite lusern i krubban och 2 kg hö i hönätet. Han gick mellan de 3 "stationerna" och smååt på lite av varje. Mest på höet och lusernet såklart, men jag trodde aldrig att han ens skulle snegla åt halmen när han hade mumsigt hö i boxen! :eek:

*kl*
Min lilla häst har blivit jättefin nu, nästan så jag börjar bli nöjd och får höja maten lite snart:P Hon är nu nere på 438 kg enligt viktmåttband (började på 508 i september). Och igår fick jag på nya hoppgjorden med magplatta, jättelätt gick det trots tjock pad under sadeln. Den gjorden hade ca 20 cm kvar till stropparna i typ oktober. :D

Hon har blivit så jättesnygg nu, travar så luftigt i supersnygg form när ja tömkör. :p Helt otroligt vilken skillnad det är på utseendet, ska ta nya bilder någon dag när jag hinner. De här bilderna togs för en dryg månad sen, och då hade hon fortf lite onödigt späck kvar när hon stog i avslappnat läge, nu börjar det med bli bra:D

IMG_4418.jpg

IMG_4424.jpg

Det var det första jag kollade. Han vänder helt normalt.
Jag blir alltid så otrevligt bemött på sjukan, så jag drar mig lite för att ringa dem.. Det är världens sämsta ursäkt jag vet, men just nu litar jag hellre på hovis. Om han bedömer att det är illa åker jag givetvis in så fort jag någonsin bara kan.
Jag vet inte om det är någon puls, eller om det är något jag känner för att jag förväntar mig det. Men feber är ju inte bra. Det var 37,5 idag, normaltemp är runt 35 (igår 35,8).
Jag skulle tippa på att batteriet i din temp är slut.
normaltemp för häst är ca 37,7- 38,3. mao runt 38 grader.

Försök att inte ändra- ta bort sätta ut ngn fodersort helt o hållet för tarmfloran. Du kan minska sojagivan bara.

Finns många hästar som inte har sin normaltemp i det intervallet. Nu har jag aldrig mött någon med en normaltemp på 35, men väl på 36 och 37.

Har en med normaltemp på 36,6, vilket har gjort att man blivit lurad när hon haft 37,6 som är en grads feber och inte tyckt att det är så mycket.

KL

Ni som ger gran/tall och liknande. Räknar ni med det i foderstaten? Hur mycket ska man räkna med i så fall?

Tror ni tall innehåller mindre energi än halm?

Jag tycker inte det händer något nu när han äter halmen, har dragit ner halmen från 1 kg till 0.5.

Funderar på om jag kan ta halmen det helt, men han får ju inte så mycket i dagsläget heller. Känns som att jag har kört fast :(

Han får 3 kg hö, 0.5 kg lusern, ca 0.5 kg halm.

Några tips? Kan jag byta ut halm mot tallkvistar istället, eller ska jag bara ta bort det helt och hållet? Tycker det blir så lite på kvällen om jag inte ger halm då.:crazy:

Hur länge har det legat still? Iaf här går det i 'svep', och är ju ofta så när människor bantar med, att man går ner, når en platå där det står still, still, still, sen släpper det och det går neråt igen, till nästa platå osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 782
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 564
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 797
Senast: Anonymisten
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp